Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Kartlegging og kartlegging. Jeg har kviser, søsknene mine har kviser, mamma hadde kviser, onkel hadde kviser (og har som 40-åring fortsatt mange, dype, fæle arr etter det). Dette sa jeg til legen, og han skjønte at det ikke bare var fordi jeg spiser en del sjokolade (det er det mange andre som ikke skjønner, though).

Har jo gått på Diane og tetracyclin, basiron, differin, skinoren og alt sånt i 7-8 år først da, før jeg begynte på roaccutan, så det har blitt ganske godt bevist at det ikke bare var pubertetskviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går og i dag har jeg forresten vært uvanlig trøtt på ettermiddagen.. Er dette noe dere andre har slitt med? Vil det eventuelt gi seg fort? Kan ikke være så trøtt i 4 mnd, da blir det ikke greie på noe :gjeiper:

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog, blistex daily lip conditioner funker supert på leppene mine, plages ikke av tørrheten i det hele tatt :jepp: Eucerin lip repair som jeg fikk anbefalt på apoteket var jo bare søppel.

~Anette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyblue: jeg har også pco, men er ikke medisinert for det. Diane funker ikke. Skal til hudlege fredag. Hva har sin hudlege sagt om ev tilbakefall etter endt kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet om man kan dra på ferie til Afrika og få mye sol når man går på denne kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Babyblue: jeg har også pco, men er ikke medisinert for det. Diane funker ikke. Skal til hudlege fredag. Hva har sin hudlege sagt om ev tilbakefall etter endt kur?

Han sa at om jeg får et voldsomt tilbakefall er det mest sannsyneligvis ikke noe stort annet som kan bekjempe kvisene : (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Er det forresten noen som vet om man kan dra på ferie til Afrika og få mye sol når man går på denne kuren?

Det er IKKE å anbefale. Huden min er kjempesensitiv nå, og om du blir solbrent kan det bare gjøre alt verre. Husk at det ikke bare gjelder huden i ansiktet - men over hele kroppen, huden blir rett og slett tynnere. Skal du allikevel dra anbefaler jeg deg å smøre deg inn med sunblock (spf 45 eller mer) i ansiktet og holde deg i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Er det forresten noen som vet om man kan dra på ferie til Afrika og få mye sol når man går på denne kuren?

Du kan sikkert, men bør ikke. Huden blir jo veldig sensitiv når man tar disse pillene. Derimot husker jeg at hudlegen min sa at det er mulig å ta pause på en uke eller to om det er noe man skal som krasjer med pillebruken, men jeg vet ikke helt om hun tenkte på en ekte "sommer og sol"-ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

I går og i dag har jeg forresten vært uvanlig trøtt på ettermiddagen.. Er dette noe dere andre har slitt med? Vil det eventuelt gi seg fort? Kan ikke være så trøtt i 4 mnd, da blir det ikke greie på noe :gjeiper:

~Anette

Jeg har vært trøtt i mange måneder nå, og venter på legeærklæring. Det verste er at ingen tar meg seriøst når jeg sier dette, men jeg burde da vite at det er dette som forårsaker det, for jeg har aldri følt meg så tappet av krefter som nå de siste månedene. Takk og lov for at jeg snart er ferdig, for orker virkelig ikke mer.

... Vil ikke skremme deg, men er sånn det er for meg :sukk:

Anbefaler deg å fokusere på å spise sunt og drikke mye vann, samt ikke la trøttheten ta knekken på trening og sånt. Det hjelper absolutt på humøret og energinivået å trene litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har alle her inne fått kartlagt grunnen til kvisene sine? (Beklager om dette allerede er diskutert). Jeg har ikke vært gjennom noen kartlegging, og så vidt jeg vet har jeg bare dårlig hud, rett og slett. Er det mulig, eller må det ligge en annen grunn bak?

Gener her. Moren min hadde litt kviser, ikke like alvorlig som meg, men nok. Tanten min derimot var like hardt rammet som meg. Søskenbarnet mitt er på antibiotikakur nå pga. kviser han også. Ligger på morsiden, og de fleste har bare vokset det av seg ut i 20-årene. Men jeg er ikke interessert i å ha den dritten til jeg er voksen... -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere 😄 Jeg skal snart dra så kan ev vente m oppstart til etter turen. Så håper jeg at dere allesammen blir gode i huden og dere som er unge: kjør på, det er ikke kjekt å ha denne typen problemer så lenge. Jeg beg få kviser når jeg var 13. Nå er jeg langt over 30 og har det fortsatt. Regner med at hudlegen på fredag skjønner at jeg er lei og gir meg medisin!

Kan dere forresten fortelle hvordan jeg kopierer deres svar slik dere gjør, inn i mitt innlegg? Virker ikke som det går fra iPhone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kvisearr til dere som lurer på om de vil forsvinne med tiden:

Har selv slitt med (og sliter fortsatt litt med) akne. Da jeg var tenåring var hele brystet, ryggen og ansiktet mitt teppebombet av røde betente kviser.

Jeg fikk aldri roaccutanbehandling (noe jeg nå angrer bittert på at jeg ikke sto på hardere for), men gikk på tetracyclin i to år, etterfulgt av over 7 år på Diane + diverse hudkremer.

Jeg har masse kvisearr over hele kroppen (særlig på brystet), som aldri kommer til å gå vekk. Hvite prikker på litt brun hud. Vises spesielt godt om sommeren. Har gjort alt jeg kan for å bli kvitt dem, men pigmenten er borte for alltid (hvertfall for flere tiår fremover).

Mener ikke å ta fra noen håpet med å si dette, men ikke ha for store forhåpninger til hva som kan fjernes av arr. Rådfør dere med hudlege før dere kaster vekk tusenvis av kroner på laser som ikke har effekt. Selv kunne jeg spart meg for mye penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Mener ikke å ta fra noen håpet med å si dette, men ikke ha for store forhåpninger til hva som kan fjernes av arr. Rådfør dere med hudlege før dere kaster vekk tusenvis av kroner på laser som ikke har effekt. Selv kunne jeg spart meg for mye penger...

Whæ! :tristbla: Tusen takk for ærligheten, selv om det gjør meg en smule trist... Har du noen anbefalinger angående fjerning av arr da? =)

Og håper at huden din en dag bedres, uansett om det er med hjelp av tiden selv eller en magisk hudpleieserie :klemmer: Folk med normal hud aner ikke hvor hard kampen mot kvisene kan være... :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tretten uker nå. Forhåpentligvis bare litt over en måned igjen, men det får jeg vite mer om hos hudlegen ei uke ut i februar.

Har hatt noen kviser på kinnet og under munnen (ser ut som noen som har misplassert snakebites på meg :fnise: ), og jeg har fått til å klø dem i stykker! Ikke særlig bra, de er stygge røde merker nå. Heldigvis har jeg fått skrubbet av hudflak, og rødheten har bleknes ganske fort. Mye fortere enn hva det gjorde før jeg begynte på kuren, i allefall. Dekkes helt med mineralsminke, så det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kartlegging, så har jeg flere slektninger som har gått på roaccutan pga akne. Ikke katastrofalt mange kviser på en gang, men store og verkende byller som "aldri" forsvinner.

Jeg er i skrivende stund helt kvisefri i ansiktet nå, og jeg håper det forblir slik. Har litt over 2mnd igjen. :) :)

Det er så utrolig herlig å ikke måtte bruke like lang tid på å jevne ut huden med sminke som før <3

Jeg har brukt den nattkremen til decleor som skal være god mot kvisearr etc. Haken og nesen min som før var konstant røde, har nå endelig begynt å få normal hudfarge igjen, og jeg har minimalt med (røde) merker i ansiktet etter kviser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært trøtt i mange måneder nå, og venter på legeærklæring. Det verste er at ingen tar meg seriøst når jeg sier dette, men jeg burde da vite at det er dette som forårsaker det, for jeg har aldri følt meg så tappet av krefter som nå de siste månedene. Takk og lov for at jeg snart er ferdig, for orker virkelig ikke mer.

... Vil ikke skremme deg, men er sånn det er for meg :sukk:

Anbefaler deg å fokusere på å spise sunt og drikke mye vann, samt ikke la trøttheten ta knekken på trening og sånt. Det hjelper absolutt på humøret og energinivået å trene litt hver dag.

Jeg har ikke vært noe trøtt i dag, så håååper det var tilfeldig. Ellers trener jeg jevnlig og spiser sunt, så håper jeg har et fortrinn der.

Nå har jeg tatt 21 piller, og merker fortsatt ikke noe annet enn tørr ansiktshud. Har fått noen kviser rundt munn/hake, regner med det er første tømmingsfase. Men ikke noe dramatiske greier.

Har dermalogica skin smoothing cream og effaclar h, men begge svir når jeg påfører de. Er det normalt, eller betyr det at de er for "sterke" eller noe?

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blæææ, huden blir verre. Skikkelig kjipt. Og jeg hater tørrheten, sminken blir jo ikke bra uansett hva. Venter på et serum fra dermalogica, skin hydrating booster. Håper den har noe for seg. Har ellers oppdaget at jeg har tørre flekker på ørene faktisk :gjeiper: Men ellers ikke noe nytt å rapportere her.

Noen andre som også nettopp har startet?

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri skrevet at jeg var kvisefri, tror jeg jinxet meg selv. Våknet opp med en kvise på haka :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar veldig gjerne i mot tips i forhold til tørrhet og sminke =/

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker decleor hydral floral fuktmaske som fuktighetskrem, da holder huden min seg fin hele dagen, uten å flasse. Jeg har den likevel med meg overalt, da jeg også bruker den på leppene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...