Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

3 timer siden, DoseofSnacks skrev:

JEG TRENGER HJELP!! 

Jeg begynte på min kur i begynnelsen av juli og trappet opp fra 20mg til 40 mg etter 2 uker. Til nå har jeg hart tørr hud og tørre lepper som bivirkning, men det er greir. De siste 2 ukene har jeg fått det værste utslettet noengang på armene mine.  Det begynte med kløe, men nå er det ordentlig eksem-aktig helt fra håndledd til litt over albuen. Det sviiiiir hvis jeg tar på fuktighetskrem. Jeg har ikke time hos hudlege før desember, hva skal jeg gjøre? 

Andre som har opplevd dette 3 mnd inn i kuren? Hvorfor skjer det nå, når jeg ikke har endret på dosen? 

Jeg jobber innenfor helsepersonell og må derfor sprite armene flere ganger daglig, men dette har jeg redusert til bare hendene pga det svir :(

Jeg fikk også ganske kraftig eksem på iso, men bare på håndbakene. Jeg jobber også i helsevesenet så det er litt problematisk ja. Jeg fikk en salve av hudlegen til å bruke, Elocon, det er en slags kortisonkrem mener jeg. Hun anbefalte også å bruke ACO carbamid og Locabase repair som håndkrem. Ring til hudlegen og forklar problemet, kanskje du kan få timen litt tidligere. Hvis ikke finnes det hydrokortisonkrem som du kan kjøpe på apoteket uten resept.

Min eksem forsvant faktisk helt da jeg økte dose fra 40mg daglig til 40-60-40 osv, men da jeg gikk tilbake til 20mg en kort periode og deretter sluttet på iso kom den tilbake like kraftig som før, litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6. oktober 2016 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Huffda... hvordan merket du det? Fikk du hår på unaturlige steder, eller bare mer av eksisterende hår? 

Anonymkode: e297b...871

Fikk hår på håndbakene, der har jeg ikke hatt noe tidligere. Har fra før av hatt litt dun på magen, dette har blitt noe lenger og mørkere. Fortsatte en liten stund etter at det kom på hendene, men når det begynte å komme andre steder og turte jeg ikke gå på medisinen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, venus_ skrev:

Jeg fikk også ganske kraftig eksem på iso, men bare på håndbakene. Jeg jobber også i helsevesenet så det er litt problematisk ja. Jeg fikk en salve av hudlegen til å bruke, Elocon, det er en slags kortisonkrem mener jeg. Hun anbefalte også å bruke ACO carbamid og Locabase repair som håndkrem. Ring til hudlegen og forklar problemet, kanskje du kan få timen litt tidligere. Hvis ikke finnes det hydrokortisonkrem som du kan kjøpe på apoteket uten resept.

Min eksem forsvant faktisk helt da jeg økte dose fra 40mg daglig til 40-60-40 osv, men da jeg gikk tilbake til 20mg en kort periode og deretter sluttet på iso kom den tilbake like kraftig som før, litt merkelig. 

Tusen takk for svar :)  Det var beroligende å lese at det ikke bare er meg. Jeg får ta å ringe hudlegen min på mandag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, DoseofSnacks skrev:

JEG TRENGER HJELP!! 

Jeg begynte på min kur i begynnelsen av juli og trappet opp fra 20mg til 40 mg etter 2 uker. Til nå har jeg hart tørr hud og tørre lepper som bivirkning, men det er greir. De siste 2 ukene har jeg fått det værste utslettet noengang på armene mine.  Det begynte med kløe, men nå er det ordentlig eksem-aktig helt fra håndledd til litt over albuen. Det sviiiiir hvis jeg tar på fuktighetskrem. Jeg har ikke time hos hudlege før desember, hva skal jeg gjøre? 

Andre som har opplevd dette 3 mnd inn i kuren? Hvorfor skjer det nå, når jeg ikke har endret på dosen? 

Jeg jobber innenfor helsepersonell og må derfor sprite armene flere ganger daglig, men dette har jeg redusert til bare hendene pga det svir :(

Omg, jeg begynner også å få det!! 😱

Hvordan startet det på deg? Jeg har kun fått "flekker" med røde skorper her og der. Ligne på eksem. Har på albuene, bak i nakken av alle steder og over begge hendene. 

Hvordan kan du gå så lenge uten kontrolltime forresten? Jeg må til hudlegen hver eneste mnd og ta blodprøve osv. Trodde alle måtte det?

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omg, jeg begynner også å få det!! 😱

Hvordan startet det på deg? Jeg har kun fått "flekker" med røde skorper her og der. Ligne på eksem. Har på albuene, bak i nakken av alle steder og over begge hendene. 

Hvordan kan du gå så lenge uten kontrolltime forresten? Jeg må til hudlegen hver eneste mnd og ta blodprøve osv. Trodde alle måtte det?

Anonymkode: d2dd5...d38

Det begynte med kløe og litt røde flekker som flasset. Nå er det eksem med sår som klør hele tiden. Jeg kjøpte hydrokortison-gel i dag fra apoteket som skal brukes i 1 uke. Jeg håper det hjelper. 

 

Jeg har kontroll hver 3.mnd, da tar jeg blodprøve og kontroll hos hudlegen. Tror det varierer veldig fra hudlege til hudlege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan kan du gå så lenge uten kontrolltime forresten? Jeg må til hudlegen hver eneste mnd og ta blodprøve osv. Trodde alle måtte det?

Anonymkode: d2dd5...d38

Jeg hadde kontroll hos legen ca hver 2-3 mnd, men blodprøvene tok jeg hver gang jeg trengte ny resept, så ca hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10. september 2016 den 21.16, AnonymBruker skrev:


Hei :) Jeg har et par spørsmål ang. isotretinoin, og tenkte noen i denne tråden har noen gode svar? (orker ikke lese igjennom hele tråden på over 200 sider :rodme:)

Jeg sliter en del med kviser. Er over 25 år, og har som oftest 2-3 store kviser som tar dagesvis før de forsvinner. Jeg har ofte fett hår, noe som gjør at jeg må vaske det hver dag. Er ikke ekstremt plaget med kviser, men har som oftest et par som sagt. 

Har bestilt time til hudlege, og er rimelig sikker på at jeg ønsker å starte på hestekuren. Har prøvd utallige kremer og andre antibiotika tabletter, men til ingen nytte. Kvisene kommer av angrogene hormoner, ikke kosthold/ytre faktore ol og da vil ikke kremer kunne få bukt med problemet.

Så til spørsmålene: Er det mulig å få en kort kur? F.eks en kur på 2-3 måneder? med tanke på at jeg ikke er så ekstremt plaget som mange andre?  Er det nok å gå på p-piller i løpet av kuren, eller vil legen ha spiral? (hørte noe om dette en gang..) Og får man noen varige bivirkninger etter fullført kur? Mtp. lettere å få arr osv?

 

Takk så mye! :))

Anonymkode: e297b...871

Om jeg har forstått riktig så er det ikke mulig å få en kortere kur basert på hvor mange kviser du har. Hvor lang kuren blir kommer helt an på vekten din. Jeg hadde ikke mange kviser selv, men gikk på kuren nesten et halvt år likevel. 

Det er nok å bruke p-piller, men det er anbefalt å bruke kondom i tillegg. Forhåpentligvis får du ingen varige bivirkninger. Jeg sluttet på kuren i mai, den eneste bivirkningen jeg fortsatt sliter med er at leppene blir fortere tørre i sterk sol og kulde. Men ikke noe Purelan ikke klarer å fikse :)
Lykke til! 

På 24. september 2016 den 10.02, venus_ skrev:

Blir dere mer sliten og trøtt enn normalt av å gå på kuren? Ligger rett ut på sofaen hele kvelden etter jobb jeg for tiden.

Jeg ble veldig trøtt av kuren. I tillegg til veldige smerter og stølhet i beina, som gjorde det tungt å bevege seg mye. Så jeg var også litt sofagris i denne perioden! 

På 7. oktober 2016 den 20.01, DoseofSnacks skrev:

JEG TRENGER HJELP!! 

Jeg begynte på min kur i begynnelsen av juli og trappet opp fra 20mg til 40 mg etter 2 uker. Til nå har jeg hart tørr hud og tørre lepper som bivirkning, men det er greir. De siste 2 ukene har jeg fått det værste utslettet noengang på armene mine.  Det begynte med kløe, men nå er det ordentlig eksem-aktig helt fra håndledd til litt over albuen. Det sviiiiir hvis jeg tar på fuktighetskrem. Jeg har ikke time hos hudlege før desember, hva skal jeg gjøre? 

Andre som har opplevd dette 3 mnd inn i kuren? Hvorfor skjer det nå, når jeg ikke har endret på dosen? 

Jeg jobber innenfor helsepersonell og må derfor sprite armene flere ganger daglig, men dette har jeg redusert til bare hendene pga det svir :(

Jeg fikk eksem på overarmene og håndbakene i siste halvdel av kuren. Da trappet jeg ned fra 4 til 3 piller om dagen en periode. Eksemen roet seg, men ble ikke helt borte før kuren var avsluttet. Jeg har også en jobb som gjør at jeg må vaske og sprite hendene veldig mange ganger i løpet av dagen. 

Synes du skal ringe hudlegen din og be om råd.
Synes også det er merkelig å se hvor ulik praksis det er fra lege til lege. 
Jeg måtte både ta blodprøve og møte til kontroll hos hudlegen én gang i mnd, ellers fikk jeg ikke ny resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Kildevannsspray tror jeg neppe vil gjøre nytten når man går på Iso dessverre 😐 Men jeg har et tips når det kommer til sminke. Hvis du bruker foundation anbefaler jeg å blander noen dråper meg ansiktsolje i foundationen. Det hjelper meg hvertfall. Ser ikke så tørr ut med sminke når jeg blander foundationen med olje.

Anonymkode: 11a7a...d78

Jeg bruker foundation sjeldent, men jeg bruker pudder og concealer hver dag. Takk for tips likevel! :) 

På 30.9.2016 den 13.59, lunamaria skrev:

Jeg er på min siste uke nå! :bolledeig: Jeg har flasset ekstremt mye gjennom kuren, og det jeg har gjort er å bruke en mild skrubb for å få det bort. Huden min er ganske robust, så den tåler å bli skrubbet ofte, men det er kanskje ikke noe å anbefale til andre i tilfelle man har sensitiv hud. Det har man jo gjerne under denne kuren. Jeg har ihvertfall brukt å skrubbe huden om kvelden og kjøre på med en god hudkrem på natta, så er huden helt fin (bortsett fra litt flassing over øyenbrynene) når jeg våkner. Da kan jeg sminke meg som jeg alltid har gjort. Jeg har vært veldig heldig da, for som sagt så tåler huden min ganske mye, så jeg har ikke bytta ut noe av hudkremer eller rens pga iso. Jeg har brukt rens, toner og krem fra dermalogica som egentlig er for fet hud og det har gått helt fint. Men du kan jo prøve å bruke en kjempemild skrubb. Jeg bruker Clinique 7-day scrub og den er kjempegod :) Lykke til med kuren! 

Tusen takk! :biggrin:

Heldig at du er ferdig nå! Hvordan føles det? Har det blitt noe bedre fra før du starta? 
Jeg har prøvd å skrubbe litt med en skrubb fra The Body Shop (da det er det jeg har), og det har hjulpet litt, men jeg tør ikke å skrubbe hver dag/annenhver dag. Og jeg merker at den tørre huden kommer og går. Noen dager flasser jeg masse på haka, nesevinger og litt på nesa, og andre dager omtrent ingenting. Men jeg overlever med det! Det som er mest plagsomt er de store hudflakene jeg får på kvisene som aaaldri vil forsvinne. :icon_frown:

Anonymkode: ebebc...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2016 den 19.58, AnonymBruker skrev:

^Ah, jeg er også på tredje uken nå, og jeg er også blitt litt demotivert. Fikk tidenes utbrudd da jeg økte dosen fra 20 mg til 40/20/40 for noen dager siden. Ser ikke ut. Og kvisene er blitt til illrøde, skabbete sår til tross for at jeg ikke har plukket på de fleste av dem. Jeg var heller ikke ille i utgangspunktet, og sleit mest med nupper, så at jeg nå har fått masse store betente kviser er skikkelig kjipt. Håper det blir bedre snart. Noen som har noen oppløftende erfaringer når det gjelder dette startutbruddet? Plis si at det blir bedre snart!

På den positive siden så har alle nuppene på brystet forsvunnet helt, så der vil jeg si jeg er kurert nå. Nuppene i panna og på kinnnene har også blitt mindre, om ikke borte. Porene ser mindre ut, og jeg blir ikke lenger blank i huden (sykt uvant!). Så den holder på å jobbe den kuren her, heldigvis :) 

Et spm: Er det noe jeg kan gjøre for at disse skorpene etter kvisene kan gro fortere? Skal jeg smøre på med rikelig med fukt, eller skal jeg bare la det være og tørke ut? 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Er selv på min fjerde uke nå, og går på 40 mg om dagen. For litt over én uke siden fikk jeg også masse illrøde, betente og vonde kviser i ansiktet og også på skuldre/armer, og jeg fikk sår på noen av de. Jeg var heller ikke så ille som jeg er nå egentlig. Kjenner også at huden er blitt bra i forhold til at den aldri er blank mer! Det føles skikkelig uvant egentlig. Tror jeg aldri har hatt ikke-blank hud før. :tongue: 

Jeg stiller også det samme spørsmålet som deg angående skorpene etter kvisene. Har slitt med det i over én uke nå, og ser nesten bare verre ut når jeg setter sminke over det. :icon_frown:

Anonymkode: ebebc...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker foundation sjeldent, men jeg bruker pudder og concealer hver dag. Takk for tips likevel! :) 

Tusen takk! :biggrin:

Heldig at du er ferdig nå! Hvordan føles det? Har det blitt noe bedre fra før du starta? 
Jeg har prøvd å skrubbe litt med en skrubb fra The Body Shop (da det er det jeg har), og det har hjulpet litt, men jeg tør ikke å skrubbe hver dag/annenhver dag. Og jeg merker at den tørre huden kommer og går. Noen dager flasser jeg masse på haka, nesevinger og litt på nesa, og andre dager omtrent ingenting. Men jeg overlever med det! Det som er mest plagsomt er de store hudflakene jeg får på kvisene som aaaldri vil forsvinne. :icon_frown:

Anonymkode: ebebc...072

Det føles utrolig bra! Godt å ikke trenge å huske på å ta piller til maten :D Det har fungert veldig bra til meg. Nå har jeg jo akkurat slutta, så jeg vet jo ikke om det kommer til å fungere for alltid, men jeg krysser fingrene! Det tok bare en ukes tid før huden min ble kvisefri og ikke fikk jeg det store utbruddet som alle snakker om ;)  Jeg skjønner godt at du ikke vil skrubbe hver dag, det er sikkert ikke det smarteste jeg har gjort jeg heller, men det fungerte for meg. Det eneste jeg ellers kan komme på er da jeg våknet på morgenen etter skrubberutinen så flasset jeg som sagt litt over øyenbrynene og der smurte jeg på aquaphor som folk snakker så varmt om for å ha på leppene. Det fungerte ikke som leppepomade for meg, men det fungerte veldig godt på flassinga over øyenbrynene. Kanskje du kan prøve det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lunamaria skrev:

Det føles utrolig bra! Godt å ikke trenge å huske på å ta piller til maten :D Det har fungert veldig bra til meg. Nå har jeg jo akkurat slutta, så jeg vet jo ikke om det kommer til å fungere for alltid, men jeg krysser fingrene! Det tok bare en ukes tid før huden min ble kvisefri og ikke fikk jeg det store utbruddet som alle snakker om ;)  Jeg skjønner godt at du ikke vil skrubbe hver dag, det er sikkert ikke det smarteste jeg har gjort jeg heller, men det fungerte for meg. Det eneste jeg ellers kan komme på er da jeg våknet på morgenen etter skrubberutinen så flasset jeg som sagt litt over øyenbrynene og der smurte jeg på aquaphor som folk snakker så varmt om for å ha på leppene. Det fungerte ikke som leppepomade for meg, men det fungerte veldig godt på flassinga over øyenbrynene. Kanskje du kan prøve det? :) 

Herlig! :biggrin:

Oi, da var du heldig som slapp det store utbruddet etterpå! Jeg slitter med masse smertefulle, røde og betente kviser. :icon_frown: Jeg håper at de begynner å la vær å komme tilbake snart.. 
Akkurat nå prøver jeg LRP sin Cicaplast gelkrem på flassende hud, og virker som det hjelper nogenlunde, men skal prøvd meg på Aquaphor dersom det ikke hjelper! ^^ 

Anonymkode: ebebc...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en dårlig hud-dag.. Veeeldig rød, sår og rød rund hele munnen med sprekker i munnvikene.. Har ikke lyst til å gå ut i dag, men jeg må jo.. Har dere også noen verre hud-dager enn andre? Hva gjør dere på disse dagene? Unnskyld meg, men helvette altså. Syns synd på meg selv nå. Drittlei denne dritthuden. 

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er en dårlig hud-dag.. Veeeldig rød, sår og rød rund hele munnen med sprekker i munnvikene.. Har ikke lyst til å gå ut i dag, men jeg må jo.. Har dere også noen verre hud-dager enn andre? Hva gjør dere på disse dagene? Unnskyld meg, men helvette altså. Syns synd på meg selv nå. Drittlei denne dritthuden. 

Anonymkode: d2dd5...d38

Det har jeg, definitivt. De dagene det er verst prøver jeg først å fremst å gjøre det litt bedre; f.eks å scrubbe vekk død hud, dekke de verst kvisene med concealer og lignende. Så er det sånn at jeg holder meg litt i "hjørnet". Holder meg hjemme om jeg har mulighet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått 2 uker på isotretinoin nå. Første uka flasset jeg MASSE og scrubbet vekk det jeg klarte. Har ikke hatt noe forferdelig utbrudd enda. Merket jeg fikk litt flere kviser enn vanlig, men ikke voldsomt mye. Da jeg gikk på lymfecyclin (tetracyclin) fikk jeg heller ikke noe utbrudd da jeg begynte på medisinen. Kanskje det er en sammenheng mellom det? Er jeg en av de heldige som ikke får det utbruddet?

Uansett, i dag, etter to uker har jeg fått økt dosen til 2 piller hver dag (20mg ganger 2). 
Skjedde det noe spesielt etter dere økte dosen? Går jeg igjennom det samme som jeg gjorde uke 1 nå? Hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Oddsen skrev:

Noen som har prøvd basiron?

Mener ikke å være frekk, men du tuller vel nå? Jeg kan nesten garantere at alle som har gått på eller går på iso har prøvd basiron. Har du et stort problem med kviser så fungerer det nok ikke. Iso er siste utvei og da må du ha prøvd alt av kvisemedikamenter for å få gå på kuren i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddsen skrev:

Noen som har prøvd basiron?

Ja, og det funka ikke på meg. Derimot fikk jeg nesten brannsår av den. De fleste må gjennom ulike kremer før de får lov å prøve iso. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, venus_ skrev:

Ja, og det funka ikke på meg. Derimot fikk jeg nesten brannsår av den. De fleste må gjennom ulike kremer før de får lov å prøve iso. 

Brannsår?? Hvorfor?

Anonymkode: 2a7df...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huden min har sett grei ut, utenom noen kviser på haka og rødheterer, men er det normalt at det blir verre utover i behandlinga? har gått på iso i seks uker nå, og jeg syns ansiktet mitt ser helt jævlig ut. betente, røde kviser overalt. har ikke lyst til å gå ut av døra uten at jeg har på meg et tonn med sminke.. tar 40mg ene dagen, og 20 den andre, er dette det som kalles halv dose? bør jeg gå for en høyere dose, noen som vet om det vil hjelpe? jeg vil heller ha mer bivirkninger enn å gå rundt som et pizzatryne og ikke føle meg vell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...