Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

10 timer siden, moncabang skrev:

Jeg startet med iso i dag, men klarer ikke å regne ut hvor mange piller jeg skal ta tilsammen. Er det noen som ka. hjelpe meg med å regne ut? Jeg veier ca 60kg. Jeg trenger å lage en oversikt så jeg kan begynne å telle nedover hehe😅

Jeg veier 62 og skal ha ca 370.

Anonymkode: fb172...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om det er "vanlig" å få mystisk utslett av Isotretinoin? Sønnen min i tenårene har fått et rødt utslett oppå hver hånd. Har smurt det litt nå, men vet ikke om dette kommer av pillene han tar eller hva. Han har aldri vært plaget av noen form for utslett før.

Han har brukt pillene siden august. Relativt lav dose (2 piller om dagen) men over lengre tid. Lite bivirkninger, kun tørre lepper av og til (ikke hele tiden) og en sjelden gang tørr ansiktshud. Ingen andre bivirkninger.

Lurte derfor på å om utslettet på hendene kan ha med pillene å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Noen som vet om det er "vanlig" å få mystisk utslett av Isotretinoin? Sønnen min i tenårene har fått et rødt utslett oppå hver hånd. Har smurt det litt nå, men vet ikke om dette kommer av pillene han tar eller hva. Han har aldri vært plaget av noen form for utslett før.

Han har brukt pillene siden august. Relativt lav dose (2 piller om dagen) men over lengre tid. Lite bivirkninger, kun tørre lepper av og til (ikke hele tiden) og en sjelden gang tørr ansiktshud. Ingen andre bivirkninger.

Lurte derfor på å om utslettet på hendene kan ha med pillene å gjøre?

Hei! 

Jeg får utslett på både hender og oppover armene. Det kan komme veldig brått og forsvinne like fort igjen. Jeg har aldri slitt med det før og er derfor helt sikker på at det i mitt tilfelle er på grunn av pillene. For meg hjelper det å smøre huden med fuktighetskrem, men jeg har også brukt en kortisonkrem som jeg fikk kjøpt reseptfritt på apoteket når det har vært ekstra ille og klødd mye. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksem, spesielt på hendene, er en ganske vanlig bivirkning, dessverre. Håper dere klarer å holde det brukbart i sjakk :)

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt 300 kapsler :bolledeig: Bare 90 igjen!! Skal bli så deilig å ha denne faenskapen overstått. For en jævlig kur!

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2016 den 22.38, outkast skrev:

Hei! Jeg har nettopp vært hos hudlegen og spurt om resept på isotretinoin, etter å ha prøvd ut masse forskjellig siden tenårene. Etter legetimen jeg hadde dukket det opp noen spørsmål. Det har seg sånn at hudlegen min har utenlandsk aksent, og jeg føler derfor at kommunikasjonen ikke var helt optimal. Den informasjonen jeg fikk virket også litt rar og samsvarte ikke med det jeg har hørt om kuren tidligere.

1. Jeg fikk beskjed om å starte på p-piller, og det er jo greit, siden jeg har hørt at alle fertile kvinner  gå på p-piller både før, under og etter kuren, så da regner jeg med at alle i denne tråden også gjør det. I sommer gikk jeg på Diane, men sluttet etter en stund fordi det er en pille med veldig høyt hormoninnhold, og den hadde diverse bivirkninger jeg ikke likte. Ble utrolig fort sulten, følte meg konstant oppblåst etter vannvekt, og følte meg ikke som meg selv, rett og slett.

Jeg sa derfor i fra at jeg ikke ville ha en pille med så høyt hormoninnhold. Jeg fikk derfor utskrevet yasminelle på stedet, fordi denne pillen mente legen at var blant de minst risikofylte. Akkurat der og da tenkte jeg at åja, det gir jo mening, det er sikkert minipilleversjonen av yasmin. Men er dette egentlig rett? For når jeg googler yasminelle, så får jeg ikke opp noen steder at det er en minipille. Yasminelle settes i samme bås som Yasmin stort sett over alt. Betyr det at jeg har fått utskrevet en pille som kan måle seg med Diane? Det er det virkelig det siste jeg ønsker. Jeg har allerede kjøpt pakken, og den var jo utrolig dyr, over 300 kroner. Ble nesten helt paff. Har noen erfaringer med Yasminelle, og som går på iso samtidig? 

2. Legen sa også at jeg under ingen omstendigheter måtte bruke fuktighetskrem under kuren. Her ble jeg også helt paff, for jeg har aldri hørt noe sted at det skulle være forbudt. Argumentet han brukte var at "om du tilfører mer fuktighet blir kurens virkning forgjeves, det er meningen at huden skal tørke helt ut". Som en som er avhengig av fuktighetskrem daglig var dette en ganske hard og merkelig beskjed å få. Spesielt siden jeg alltid har hørt at folk hamstrer inn fete fuktighetskremer når de begynner på iso. Hva er egentlig rett her?

 

Jeg merker at jeg ble veldig rådvill etter denne timen. Har ikke begynt på kuren enda, fordi jeg må gå på p-piller først, og jeg har ikke begynt på disse en gang siden det er uker til neste menstruasjon og måtte tydeligvis starte med p-pillene på dag 1 av mensen. Når jeg endelig begynner på kuren, fikk jeg beskjed om å veksle mellom 1 og 2 piller annenhver dag. Vet noen hvilken dose dette tilsvarer? Føler bare at dere vet nøyaktig hvor mye dere tar, hvor lenge dere skal gå på kuren og er i mye tettere dialog med legen deres enn meg. 

Er det noen kloke hoder som kan steppe inn litt her? :vetikke: Om jeg ikke kommer videre, må jeg nesten bestille ny fastlegetime, uten garanti for at hun vet noe mer. 

Jeg er rimelig sikker på at legen din har dummet seg ut når det kommer til fuktighetspåstanden. Du MÅ smøre huden din godt når den blir tørket ut på denne måten. La Roche Posay effaclar H var det eneste som funket i ansiktet mitt. 
Når det kommer til p-piller kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, da jeg selv brukte Microgynon under kuren. 

På 26.11.2016 den 11.51, Ronaldo7 skrev:

Noen som har prøvd basiron? Deres formeninger?:)

Prøvde det. Funket ikke for min del. Den var hard for huden, men gjorde ingenting godt for den i mitt tilfelle. 

På 30.11.2016 den 17.07, Million skrev:

Noen som vet om det er "vanlig" å få mystisk utslett av Isotretinoin? Sønnen min i tenårene har fått et rødt utslett oppå hver hånd. Har smurt det litt nå, men vet ikke om dette kommer av pillene han tar eller hva. Han har aldri vært plaget av noen form for utslett før.

Han har brukt pillene siden august. Relativt lav dose (2 piller om dagen) men over lengre tid. Lite bivirkninger, kun tørre lepper av og til (ikke hele tiden) og en sjelden gang tørr ansiktshud. Ingen andre bivirkninger.

Lurte derfor på å om utslettet på hendene kan ha med pillene å gjøre?

Jeg fikk også utslett av kuren. Spesielt på hendene, men også litt på overarmene. Det som er synd er at utslettene vender lettere tilbake i mitt tilfelle. Jeg sluttet med kuren i mai, men nå som det er kaldere ute blusser utslettene opp på hendene mine daglig om jeg ikke bruker gode håndkremer. Hadde aldri problemer med tørr hud på hendene før jeg gikk på iso. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.11.2016 den 17.07, Million skrev:

Noen som vet om det er "vanlig" å få mystisk utslett av Isotretinoin? Sønnen min i tenårene har fått et rødt utslett oppå hver hånd. Har smurt det litt nå, men vet ikke om dette kommer av pillene han tar eller hva. Han har aldri vært plaget av noen form for utslett før.

Han har brukt pillene siden august. Relativt lav dose (2 piller om dagen) men over lengre tid. Lite bivirkninger, kun tørre lepper av og til (ikke hele tiden) og en sjelden gang tørr ansiktshud. Ingen andre bivirkninger.

Lurte derfor på å om utslettet på hendene kan ha med pillene å gjøre?

Jeg fikk ganske heftig eksem på begge håndbakene mens jeg gikk på kuren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir huden deres bedre da, folkens?

Det er stor forskjell på huden min nå. Den kvitter seg med hudormer, er mye klarere og jevnere. Er spent på om jeg får et oppbluss, men tviler nesten i og med at huden dytter ut hudormene selv nå. 

Nå har jeg lite bivirkninger, men jeg kjenner jeg driter i dem, og skal prøve å fortsette å gjøre det når dosen økes. Når jeg ser hva som skjer med huden min av positive ting er jeg nesten lei meg for at jeg ikke startet på dette her lenge før.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir huden deres bedre da, folkens?

Det er stor forskjell på huden min nå. Den kvitter seg med hudormer, er mye klarere og jevnere. Er spent på om jeg får et oppbluss, men tviler nesten i og med at huden dytter ut hudormene selv nå. 

Nå har jeg lite bivirkninger, men jeg kjenner jeg driter i dem, og skal prøve å fortsette å gjøre det når dosen økes. Når jeg ser hva som skjer med huden min av positive ting er jeg nesten lei meg for at jeg ikke startet på dette her lenge før.

Anonymkode: fb172...d97

Min hud blir ikke bedre. Snart ferdig med 3. måneden, og jeg får stadig utbrudd. Har økt fra 20 til 40 mg og har nå vært på 60 mg i måned. Jeg var ikke så ille i utgangspunktet en gang, og nå ser jeg ut som en aknepasient. Jeg hater denne kuren. Jeg gikk fra å være positiv, med forbehold om at jeg kom til å bli verre i starten (selvom hudlegen min tvilte siden jeg ikke hadde et ille utgangspunkt), til å tvile på om jeg i det hele tatt kommer til å bli fin igjen noen gang. Jeg er livredd for at jeg har gjort den dummeste beslutningen i mitt liv. Dette er bare så vanvittig deprimerende. Er det noen andre som opplevde samme negative utvikling mens de gikk på kuren? Jeg håper fremdeles på et mirakel, men begynner nesten å gi opp håpet snart. 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hud blir ikke bedre. Snart ferdig med 3. måneden, og jeg får stadig utbrudd. Har økt fra 20 til 40 mg og har nå vært på 60 mg i måned. Jeg var ikke så ille i utgangspunktet en gang, og nå ser jeg ut som en aknepasient. Jeg hater denne kuren. Jeg gikk fra å være positiv, med forbehold om at jeg kom til å bli verre i starten (selvom hudlegen min tvilte siden jeg ikke hadde et ille utgangspunkt), til å tvile på om jeg i det hele tatt kommer til å bli fin igjen noen gang. Jeg er livredd for at jeg har gjort den dummeste beslutningen i mitt liv. Dette er bare så vanvittig deprimerende. Er det noen andre som opplevde samme negative utvikling mens de gikk på kuren? Jeg håper fremdeles på et mirakel, men begynner nesten å gi opp håpet snart. 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Har du vært til kontroll hos hudlegen? Jeg har lest MYE om iso på nettet, og synes jeg har lest historier som din mange ganger og da har konklusjonen vært at man ikke kan vite noe om resultatet før kuren er ferdig. Håper det er sånn for deg også :)

Fikk du oppbluss med en gang?

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2016 den 10.52, AnonymBruker skrev:

^Samme her. Ikke det med humørsvingninger, det merker jeg ikke noe til, annet enn når det er rasjonelt begrunnet, som f.eks når jeg har fått et nytt utbrudd og blir veldig lei meg. Men ja, jeg er 3,5 måned inn i kuren nå og får fortsatt små utbrudd som etterlater seg røde merker som tar månedsvis før gror. Utbruddene var riktignok betraktelig verre første og andre måned, nå får jeg mer en kvise her og der, men de røde merkene gjør at jeg ser veldig kvisete ut uten å egentlig være det lenger. Det er så kjipt.  Jeg hadde liksom håpet å være fin til jul, men jeg tviler egentlig på at det skjer. Finnes det egentlig noe man kan gjøre med disse røde merkene mens man går på kuren? 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Godt å høre at det ikke bare er meg hvertfall. Høres ut som at vi har det ganske likt, sånn hudmessig. jeg begynner også å bli bedre nå, endelig!! Det er mange hudprodukter man kan bruke, som skal gjøre at disse arrene/flekkene skal gå bort. Men er litt usikker på om man skal bruke disse mens man går på kuren, eller om man skal vente til endt kur??? 

Anonymkode: fadcc...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at man kun bruker fuktighetskremer og ikke noe annet mens man går på kuren. Huden er så tynn! Jeg er også veldig rød i ansiktet, men etter man er ferdig med kuren så blir huden tykkere igjen og da forsvinner det røde. Etter cirka 6 måneder kan man begynne litt smått med andre kremer eller lignede, men veldig viktig at dere kun bruker fukt nå! Jeg fikk streng beskjed av hudterapeut at man ikke skulle bruke noe annet da det kan skade huden og du da få arr som ikke går bort etterpå. 

Jeg er ferdig med kuren om 2 uker og jeg gleder meg. Føler at jeg har blitt bedre men man ser ju ikke ut med all den rodnaden i ansiktet :-(  men skal se etter 8 uker om jeg fortsatt er fin, ellers skal jeg begynne på nytt. Min lege sa at det har kommet en ny krem med tretoin i som man kunne bruke dersom man får små utbrudd etterpå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hud blir ikke bedre. Snart ferdig med 3. måneden, og jeg får stadig utbrudd. Har økt fra 20 til 40 mg og har nå vært på 60 mg i måned. Jeg var ikke så ille i utgangspunktet en gang, og nå ser jeg ut som en aknepasient. Jeg hater denne kuren. Jeg gikk fra å være positiv, med forbehold om at jeg kom til å bli verre i starten (selvom hudlegen min tvilte siden jeg ikke hadde et ille utgangspunkt), til å tvile på om jeg i det hele tatt kommer til å bli fin igjen noen gang. Jeg er livredd for at jeg har gjort den dummeste beslutningen i mitt liv. Dette er bare så vanvittig deprimerende. Er det noen andre som opplevde samme negative utvikling mens de gikk på kuren? Jeg håper fremdeles på et mirakel, men begynner nesten å gi opp håpet snart. 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Hei du! 
Jeg merket lite bedring de første fire mnd av kuren. Det ble litt bedre i mnd nr 5, men jeg var fortsatt skikkelig misfornøyd med huden min mot slutten av kuren i 6. mnd. Det er tydelig at dette er en sterk kur, for den største bedringen hos meg kom faktisk de siste to ukene, og fortsatte i tiden etter at kuren var slutt. Nå er det 7 mnd siden jeg sluttet på kuren, og jeg har ikke fått en eneste ny kvise etter det. Har fortsatt rødlige merker i huden der de dypeste kvisene satt, men det er det lett å sminke over, og jeg får SÅ mange fine tilbakemeldinger på huden min nå. 
Så hold ut, legen min sier at det er helt vanlig å oppleve en sein virkning under denne kuren :)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg økt dosen. Har gått på 20 mg til nå, og har ikke merket noen bivirkninger annet en bittelitt tørrere hud (men kan like gjerne være at det er vinter). Så får vi se, da, hvordan jeg reagerer på 40 mg. Forfengelige meg lurer mest på hvordan det skal gå å sminke meg hvis huden blir kjempetørr.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager med økt dose, og merker ingenting annet enn tørrere hud. Måtte smøre ørene mine her om dagen fordi de var så tørre at de så støvete ut ;)

Men jeg må si det: Jeg elsker isotretinoin. Lett å si nå som bivirkningene ikke er ille (ennå), men herlighet. Huden er helt annerledes. Jeg ser kjempebra ut nå. Kan gå med utringede topper, sminker meg mye mindre. Føler meg ti kilo lettere.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Helenedal skrev:

Har noen erfaringer med å ta vitamintilskudd samtidig som man går på iso? Kan jeg ta krom og vitamin B?

Såvidt jeg vet er det bare vitamin A man skal kutte ut. Men jeg er ikke lege, så ta gjerne en telefon til hudlegen :)

Anonymkode: 846ca...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fikk tørr hud av isotretinoin, når skjedde det? Jeg har gått på medisinen i halvannen måned nå og er ikke spesielt tørr. Ikke på leppene engang.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spesielt at leger tydeligvis skriver ut resept på dette til Gud og hvermann m.t.p. alle de mulige bivirkningene. Dere er tjukke i huet alle mann, se heller på kosthold og hudpleierutiner

Anonymkode: cff7d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meget spesielt at leger tydeligvis skriver ut resept på dette til Gud og hvermann m.t.p. alle de mulige bivirkningene. Dere er tjukke i huet alle mann, se heller på kosthold og hudpleierutiner

Anonymkode: cff7d...758

1. De skriver ikke ut resept til gud og hvermann.

2. Bivirkningene er milde i de aller fleste tilfeller.

3. De fleste har forsøkt det meste før man prøver isotretinoin. Narr meg ikke til å le, tror du ikke folk med alvorlig akne har forsøkt gode hudpleierutiner?

4. Forskning viser at kosthold har begrenset innvirkning på akne.

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...