Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, outkast skrev:

Hei! Jeg har nettopp vært hos hudlegen og spurt om resept på isotretinoin, etter å ha prøvd ut masse forskjellig siden tenårene. Etter legetimen jeg hadde dukket det opp noen spørsmål. Det har seg sånn at hudlegen min har utenlandsk aksent, og jeg føler derfor at kommunikasjonen ikke var helt optimal. Den informasjonen jeg fikk virket også litt rar og samsvarte ikke med det jeg har hørt om kuren tidligere.

1. Jeg fikk beskjed om å starte på p-piller, og det er jo greit, siden jeg har hørt at alle fertile kvinner  gå på p-piller både før, under og etter kuren, så da regner jeg med at alle i denne tråden også gjør det. I sommer gikk jeg på Diane, men sluttet etter en stund fordi det er en pille med veldig høyt hormoninnhold, og den hadde diverse bivirkninger jeg ikke likte. Ble utrolig fort sulten, følte meg konstant oppblåst etter vannvekt, og følte meg ikke som meg selv, rett og slett.

Jeg sa derfor i fra at jeg ikke ville ha en pille med så høyt hormoninnhold. Jeg fikk derfor utskrevet yasminelle på stedet, fordi denne pillen mente legen at var blant de minst risikofylte. Akkurat der og da tenkte jeg at åja, det gir jo mening, det er sikkert minipilleversjonen av yasmin. Men er dette egentlig rett? For når jeg googler yasminelle, så får jeg ikke opp noen steder at det er en minipille. Yasminelle settes i samme bås som Yasmin stort sett over alt. Betyr det at jeg har fått utskrevet en pille som kan måle seg med Diane? Det er det virkelig det siste jeg ønsker. Jeg har allerede kjøpt pakken, og den var jo utrolig dyr, over 300 kroner. Ble nesten helt paff. Har noen erfaringer med Yasminelle, og som går på iso samtidig? 

2. Legen sa også at jeg under ingen omstendigheter måtte bruke fuktighetskrem under kuren. Her ble jeg også helt paff, for jeg har aldri hørt noe sted at det skulle være forbudt. Argumentet han brukte var at "om du tilfører mer fuktighet blir kurens virkning forgjeves, det er meningen at huden skal tørke helt ut". Som en som er avhengig av fuktighetskrem daglig var dette en ganske hard og merkelig beskjed å få. Spesielt siden jeg alltid har hørt at folk hamstrer inn fete fuktighetskremer når de begynner på iso. Hva er egentlig rett her?

 

Jeg merker at jeg ble veldig rådvill etter denne timen. Har ikke begynt på kuren enda, fordi jeg må gå på p-piller først, og jeg har ikke begynt på disse en gang siden det er uker til neste menstruasjon og måtte tydeligvis starte med p-pillene på dag 1 av mensen. Når jeg endelig begynner på kuren, fikk jeg beskjed om å veksle mellom 1 og 2 piller annenhver dag. Vet noen hvilken dose dette tilsvarer? Føler bare at dere vet nøyaktig hvor mye dere tar, hvor lenge dere skal gå på kuren og er i mye tettere dialog med legen deres enn meg. 

Er det noen kloke hoder som kan steppe inn litt her? :vetikke: Om jeg ikke kommer videre, må jeg nesten bestille ny fastlegetime, uten garanti for at hun vet noe mer. 

Hmm..det var jo veldig rart det med å ikke bruke fuktighetskrem! Min hudlege skrev navnet på en god hudkrem som de andre pasientene hadde sagt funket bra. Man er jo nesten nødt til å smøre seg, føles som om huden skal sprekke noen ganger.. 

Hvilke P-piller jeg skulle gå på hadde han ikke noe spesielle krav om, anbefalte et par..men jeg valgte å fortsette på de jeg hadde fra før av(de med minst hormoner i,da jeg også får bivirkninger av de andre). Så lenge man går på p-piller så burde det vel ikke ha noe å si akkurat hvilke..virker som om de skriver ut de dyreste, tjenter de noe på det kanskje? 

 

Anonymkode: 9e7ce...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) 

Jeg skal prøve å svare deg kort på det jeg vet - jeg vet ikke hvordan jeg får limt inn ditt innlegg i mitt, men håper du ser svaret uansett :) 

1. Da det gjelder Yasminelle har jeg ingen erfaringer. Jeg har selv gått på Yasmin i mange år, men sluttet forrige uke fordi jeg mest trolig fikk en blodpropp og ble veldig dårlig. Hvordan Yasminelle er i forhold vet jeg ikke - men legen min anbefalte med cerazette i stedet da disse er mye snillere og med mindre hormoner enn f.eks. Yasmin, Loette osv. Jeg har forresten også gått på Diane noen år, de fungerte godt for meg men jeg byttet de ut da virkningen på huden min avtok. 

2. Jeg håper det har vært kommunikasjonsproblemer da det gjelder det med fuktighetskrem. Du MÅ bruke fuktighetskrem, tro meg - huden tørker uten både med og uten. Jeg vet at man ikke skal bruke kremer som skal hjelpe mot kviser mens man går på ISO, fordi disse ofte inneholder A-vitaminsyre. F.eks. Basiron, EpiDuo og Differin vil tørke ut huden din fra utsiden, mens pillene samtidig gjør det fra innsiden. Tror man blir veeeldig sår om man kombinerer. Men fuktighetskrem må man ha, jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten. 

Jeg er ingen ekspert, men i prinsippet kan du starte på p-piller uansett hvor du er i syklusen. Om du begynner på første menstruasjonsdag vil du være beskyttet fortere. Men om man er forsiktig og benytter kondom eller avstår fra sex kan du egentlig starte på p-piller og ISO samme dag.

Jeg har gått på ISO siden begynnelsen av august. Jeg har kun vært hos hudlegen en gang (før jeg begynte) og er ikke godt fulgt opp i det hele tatt. Men jeg har lest meg opp mye selv og snakket med mange hyggelige apotekansatte som har hjulpet meg med å finne gode produkter. Jeg startet med 40mg daglig (to kapsler) første måneden. Jeg ønsker å bli fort ferdig og økte til 60mg daglig (tre kapsler) etter en måned. Jeg har vært gjennom det meste av bivirkninger tror jeg - sånn seriøst. Og gleder meg til å være ferdig en gang mellom midten av desember og midten av januar. Jeg er litt usikker på når, fordi jeg tror jeg må ha en større totaldose enn hva hudlegen har sagt. Man skal jo ha så og så mye per kilo kroppsvekt for å få er resultat som forhåpentligvis varer. Huden min er veldig fin da! Må passe på så jeg ikke blir for negativ her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm..det var jo veldig rart det med å ikke bruke fuktighetskrem! Min hudlege skrev navnet på en god hudkrem som de andre pasientene hadde sagt funket bra. Man er jo nesten nødt til å smøre seg, føles som om huden skal sprekke noen ganger.. 

Hvilke P-piller jeg skulle gå på hadde han ikke noe spesielle krav om, anbefalte et par..men jeg valgte å fortsette på de jeg hadde fra før av(de med minst hormoner i,da jeg også får bivirkninger av de andre). Så lenge man går på p-piller så burde det vel ikke ha noe å si akkurat hvilke..virker som om de skriver ut de dyreste, tjenter de noe på det kanskje? 

 

Anonymkode: 9e7ce...284

Ja, merkelig at jeg absolutt skulle få de dyreste altså. I utgangspunktet tror jeg ikke at leger tjener på slikt, men synes det er rimelig sleskt om jeg må betale 300 kroner for p-piller når jeg like så godt kan betale en tredjedel og i tillegg slippe så mange bivirkninger. Det må jo være mulig å få byttet om på dette, og få tilbake det man tapte på å kjøpe de dyre pillene? I denne situasjonen virket det som at jeg ikke hadde særlig kontroll på hvilke p-piller jeg ble tilgitt, og jeg skulle gjerne ha fått litt bedre informasjon og veiledning angående akkurat p-piller. Det blir bare så mye styr om jeg må bestille enda en dyr fastlegetime, for da går det plutselig enda lenger tid til jeg får startet på kuren :vetikke:

 

15 minutter siden, Tuini skrev:

Hei :) 

Jeg skal prøve å svare deg kort på det jeg vet - jeg vet ikke hvordan jeg får limt inn ditt innlegg i mitt, men håper du ser svaret uansett :) 

1. Da det gjelder Yasminelle har jeg ingen erfaringer. Jeg har selv gått på Yasmin i mange år, men sluttet forrige uke fordi jeg mest trolig fikk en blodpropp og ble veldig dårlig. Hvordan Yasminelle er i forhold vet jeg ikke - men legen min anbefalte med cerazette i stedet da disse er mye snillere og med mindre hormoner enn f.eks. Yasmin, Loette osv. Jeg har forresten også gått på Diane noen år, de fungerte godt for meg men jeg byttet de ut da virkningen på huden min avtok. 

2. Jeg håper det har vært kommunikasjonsproblemer da det gjelder det med fuktighetskrem. Du MÅ bruke fuktighetskrem, tro meg - huden tørker uten både med og uten. Jeg vet at man ikke skal bruke kremer som skal hjelpe mot kviser mens man går på ISO, fordi disse ofte inneholder A-vitaminsyre. F.eks. Basiron, EpiDuo og Differin vil tørke ut huden din fra utsiden, mens pillene samtidig gjør det fra innsiden. Tror man blir veeeldig sår om man kombinerer. Men fuktighetskrem må man ha, jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten. 

Jeg er ingen ekspert, men i prinsippet kan du starte på p-piller uansett hvor du er i syklusen. Om du begynner på første menstruasjonsdag vil du være beskyttet fortere. Men om man er forsiktig og benytter kondom eller avstår fra sex kan du egentlig starte på p-piller og ISO samme dag.

Jeg har gått på ISO siden begynnelsen av august. Jeg har kun vært hos hudlegen en gang (før jeg begynte) og er ikke godt fulgt opp i det hele tatt. Men jeg har lest meg opp mye selv og snakket med mange hyggelige apotekansatte som har hjulpet meg med å finne gode produkter. Jeg startet med 40mg daglig (to kapsler) første måneden. Jeg ønsker å bli fort ferdig og økte til 60mg daglig (tre kapsler) etter en måned. Jeg har vært gjennom det meste av bivirkninger tror jeg - sånn seriøst. Og gleder meg til å være ferdig en gang mellom midten av desember og midten av januar. Jeg er litt usikker på når, fordi jeg tror jeg må ha en større totaldose enn hva hudlegen har sagt. Man skal jo ha så og så mye per kilo kroppsvekt for å få er resultat som forhåpentligvis varer. Huden min er veldig fin da! Må passe på så jeg ikke blir for negativ her ;) 

Takk for svar! 

Jeg synes også det var merkelig at jeg fikk utskrevet den dyreste pillen, og at jeg bare fikk den skrevet ut sånn uten videre, uten spørsmål om blodpropp i familien etc, slik jeg fikk da jeg begynte på p-piller i tråd med fastlegen. Jeg vil jo helst gå på en minipille da disse virker både billigere, snillere og mindre kompliserte. Må jeg til fastlegen igjen da? :vetikke: Åh, om jeg visste dette ville jeg nok dratt til en annen hudlege. Men alle har jo flere måneders ventetid, og jeg hadde allerede en henvisning inne hos hudlegen jeg går til nå. 

Jeg er helt sikker på at det med fuktighetskrem ikke var en kommunikasjonsfeil. Det var mye annet som var uklart, men akkurat dette fikk jeg klar beskjed om, spesielt siden jeg gjentok spørsmålet flere ganger for å forsikre meg om at jeg hadde hørt riktig. Hvor i alle dager henvender man seg om man føler at en lege gir merkelig informasjon? 

Det med at man kan starte på p-piller når som helst mener jeg og at jeg har hørt, så takk for at du bekrefter dette. Men om legen selv ikke ser ut til å vite det, så er det jo definitivt noe som skurrer. Det ble gjort veldig klart at jeg må tilbake månedlig for å ta blodprøver og få ny resept, så tror ikke kontrollen i ettertid er noe å si på, bare informasjonen underveis. Aner for eksempel ikke hvilken totaldose jeg skal ha, har ikke blitt veid eller noen ting. 

Endret av outkast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på 40 mg(2 piller) i 3 mnd. Men jeg får fortsatt kviser? Og hver kvise etterlater seg røde merker, så jeg ser liksom kvisete uansett føler jeg.. off, kjenner at jeg er skikkelig umotivert til å fortsette, spesielt når jeg har helt sykt humørsvingninger. Det er nesten så jeg syns synd på de jeg bor med, alt de gjør irriterer meg og jeg blir rett og slett drit sur. sånn har det aldri vært før.. noen som kjenner seg igjen i dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Samme her. Ikke det med humørsvingninger, det merker jeg ikke noe til, annet enn når det er rasjonelt begrunnet, som f.eks når jeg har fått et nytt utbrudd og blir veldig lei meg. Men ja, jeg er 3,5 måned inn i kuren nå og får fortsatt små utbrudd som etterlater seg røde merker som tar månedsvis før gror. Utbruddene var riktignok betraktelig verre første og andre måned, nå får jeg mer en kvise her og der, men de røde merkene gjør at jeg ser veldig kvisete ut uten å egentlig være det lenger. Det er så kjipt.  Jeg hadde liksom håpet å være fin til jul, men jeg tviler egentlig på at det skjer. Finnes det egentlig noe man kan gjøre med disse røde merkene mens man går på kuren? 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres veldig rart ut å bli frarådet bruk av fuktighetskrem. Jeg har lest meg skikkelig opp på Isotretinoin og har aldri lest at dette frarådes. Både hudlegen og fastlegen min understreket derimot viktigheten av å tilføre fuktighet. Og tro du meg, jeg hadde ikke klart meg uten en god fuktighetskrem til ansiktet (jeg har brukt La roche posay effaclar H).

Jeg har renset ansiktet og brukt fuktighetskrem to ganger per dag og resultatet er veldig vellykket. Jeg begynte på kuren i april og har hatt to kviser siden. Ingen utbrudd i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å mase. Men jeg går selv på basiderm nå. Men er så mye tulleprodukter som selges, og dette er en av de. Brukt i 2 uker typ men huden ser bare verre ut. Bilde

 

 

Endret av Ronaldo7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye kviser i ansiktet, men ganske mange på ryggen, og masse småarr fra tidligere kviser som jeg har plukket på. Er dette noe for denne medisinen? Eller gjelder det kun ansikt?

Anonymkode: 23826...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mye kviser i ansiktet, men ganske mange på ryggen, og masse småarr fra tidligere kviser som jeg har plukket på. Er dette noe for denne medisinen? Eller gjelder det kun ansikt?

Anonymkode: 23826...8a1

Ja, isotretinoin hjelper også på kviser andre steder enn i ansiktet. 

Anonymkode: 846ca...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til produkter som kan hjelpe mot arr etter kviser? Hele ryggen min er full av arr :( selvom ISO fjerner kvisene kunne jeg aldri gått med åpen rygg pga arrene. HJEEELP. 

Til dere som sliter med tørr hud, origins drink up mask fungerer kjempe bra! Man sover med den om natten og vasker av dagen etter. Hadde nok ikke fått på meg sminke uten den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymm123 skrev:

Har noen tips til produkter som kan hjelpe mot arr etter kviser? Hele ryggen min er full av arr :( selvom ISO fjerner kvisene kunne jeg aldri gått med åpen rygg pga arrene. HJEEELP. 

Til dere som sliter med tørr hud, origins drink up mask fungerer kjempe bra! Man sover med den om natten og vasker av dagen etter. Hadde nok ikke fått på meg sminke uten den.. 

Ta kontakt med hudlege. Det finnes nok behandlinger, men jeg tror ikke det skal bli så lett å bare finne et produkt på apoteket.

Anonymkode: 846ca...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har hørt om folk som går kortere på kur enn vanlig? Jeg ble forespeilet tre måneder i første omgang, men en full kur tilsvarer ca 370 tabletter (jeg er 62 kg), og det er jo 6 mnd. Jeg trodde man måtte fullføre for å ha varig effekt?

Anonymkode: 846ca...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes isotretinoin er bemerkelsesverdig. Har gått på det i to og en halv uke nå på laveste dose (20 mg). Huden er helt annerledes. Jeg har ingen aktive kviser lenger og hudormene forsvinner. Jeg ser kjempebra ut allerede. Bivirkningene er få. Litt tørr hodebunn og tørrere hud i ansiktet og litt tørre lepper, men alt dette er lett å holde i sjakk med kremer og leppepomade. Det går over all forventning.

Jeg skulle egentlig ha doblet dosen nå, men det har jeg utsatt en uke på grunn av julebord. På fredag gjør jeg det og krysser fingrene for at bivirkningene fortsatt er like greie å leve med :)

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2016 den 10.02, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med hudlege. Det finnes nok behandlinger, men jeg tror ikke det skal bli så lett å bare finne et produkt på apoteket.

Anonymkode: 846ca...322

Det finnes ikke en krem i verden som fjerner arr, uansett hva noen måtte si...så apoteket er nok ikke riktig sted å dra til nei, som du sier..

Hudleger har hudlasere som kan minske arrene, det er nok det eneste som fungerer. Man kan ikke ta noen slike behandlinger før etter ca 6-12 mnd. etter endt kur, fordi huden fortsatt er sensitiv.

Anonymkode: 096f8...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er forresten absurd tørst! Drikker minst dobbelt så mye vann som ellers. Våkner om natta og er så tørr i munnen at jeg må opp og drikke hvis jeg skal få sove videre. 

Anonymkode: fb172...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forresten absurd tørst! Drikker minst dobbelt så mye vann som ellers. Våkner om natta og er så tørr i munnen at jeg må opp og drikke hvis jeg skal få sove videre. 

Anonymkode: fb172...d97

DET er jeg og!! Helt syykt. Spiser masse klementiner om dagen, ganske dårlig matlyst ellers pga jeg er så tørr i munnen😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke en krem i verden som fjerner arr, uansett hva noen måtte si...så apoteket er nok ikke riktig sted å dra til nei, som du sier..

Hudleger har hudlasere som kan minske arrene, det er nok det eneste som fungerer. Man kan ikke ta noen slike behandlinger før etter ca 6-12 mnd. etter endt kur, fordi huden fortsatt er sensitiv.

Anonymkode: 096f8...aac

Årh :( takk for svar uansett.. har ikke dype arr, ser kanskje ut som pigmentflekker mest.. plukket aaaaltfor mye oppgjennom årene :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med iso i dag, men klarer ikke å regne ut hvor mange piller jeg skal ta tilsammen. Er det noen som ka. hjelpe meg med å regne ut? Jeg veier ca 60kg. Jeg trenger å lage en oversikt så jeg kan begynne å telle nedover hehe😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...