Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Noen som har merket at immunforsvaret blir dårligere mens man går på isotretinoin? Jeg har blitt helt slått ut av en forkjølelse nå, orker ikke noe annet enn å ligge rett ut på sofaen. Aldri blitt så dårlig av forkjølelse så lurer på om kroppen tåler slikt dårligere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jesse james

Da er jeg satt på en mnd pause (kur nr 3) pga blodprøver. Føler jeg aldri kommer til å blir ferdig! :roll: 

@venus_ er utstikker på det er pga iso, men sliter ofte med forkjølelse symtopmer som slår meg ut. (At jeg må hvile etter middag osv) eller om jeg bare har dårlig immunforsvar.  Har uansett startet å ta Probiotika fast, skader ikke å styrke kroppen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, venus_ skrev:

Jeg kjøper den fra Matis på blush.no, er ofte på salg der. Hvilken fuktighetskrem bruker du nå? Ville ventet litt med å kjøpe inn for mye, jeg brukte altfor mye penger i starten på kremer som enten ga for lite fukt, eller som jeg ikke har kunnet bruke fordi huden min har blitt ekstra sensitiv nå på kuren. Heldigvis kan jeg bruke dem når jeg er ferdig da.

Jeg har brukt en krem uten fettsyrer med mattende effekt tidligere, så regner med at jeg må kjøpe en ny hudkrem. Fikk med en prøve på Effaclar H fra legen, så da prøver jeg den først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nora08 skrev:

Jeg bruker Embryolisse - lait-crème concentré 😊 Denne selges på coverbrands i Norge tror jeg? Kjøpe min i Paris men ganske sikker på at de har den her også. Den er perfekt. Fukter bra og funker også som primer, dyr er den heller ikke 😊

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. august 2016 at 17.29, eccentricity skrev:

Jeg var hos hudlegen i mai og da ble vi enige om at jeg skulle begynne på kuren i august siden jeg skulle jobbe i midtøsten i 6 uker i sommer (og der er det jo fryktelig sterk sol), så jeg skal på første time for blodprøver i morgen! Hvilke produkter syntes dere har vært absolutt nødvendige under kuren, av type renser, fuktighetskremer, fuktighet til leppene osv.? Jeg har lett litt bakover i tråden, men orker ikke lese side på side med bivirkninger:bond:

For meg ble det La Roche Posay Effaclar H i ansiktet, ISIS Pharma et-eller-annet på hendene og kroppen ellers, og Purelan på leppene. Flasset aldri i ansiktet eller på kroppen når jeg brukte disse produktene. Kunne få sprukne sår i munnvikene, men Purelan gjorde det mye bedre sånn over natta. Klarte ikke å slippe helt unna sprukken hud på hendene, men det er jeg stort sett plaget med på vinteren fra før av også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linkan skrev:

For meg ble det La Roche Posay Effaclar H i ansiktet, ISIS Pharma et-eller-annet på hendene og kroppen ellers, og Purelan på leppene. Flasset aldri i ansiktet eller på kroppen når jeg brukte disse produktene. Kunne få sprukne sår i munnvikene, men Purelan gjorde det mye bedre sånn over natta. Klarte ikke å slippe helt unna sprukken hud på hendene, men det er jeg stort sett plaget med på vinteren fra før av også. 

Takk for tipset!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, venus_ skrev:

Noen som har merket at immunforsvaret blir dårligere mens man går på isotretinoin? Jeg har blitt helt slått ut av en forkjølelse nå, orker ikke noe annet enn å ligge rett ut på sofaen. Aldri blitt så dårlig av forkjølelse så lurer på om kroppen tåler slikt dårligere nå.

Slet med det samme når jeg gikk på kuren og slet også med influensasymptomer hele tiden. Det sliter jeg fortsatt med, 3 mnd etter endt kur og det kan hende jeg vil slite med det resten av livet (ikke alle bivirkningene forsvinner etter endt kur). Men syns likevel det er en liten pris å betale ift resultatet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny bruker her som har fulgt med på tråden uten å kommentere ;-) Jeg er i min tredje måned på Isotretinoin nå og merker at leppene mine er forferdelig tørre. Jeg føler at alle produkter jeg bruker blir leppene mine vant til, også fungerer de ikke lengre. Har prøvd ren sheabutter fra Loccitane, Carmex, Blistex. Nå bruker jeg Aquaphor fra Eucerin, men nå virker ikke den heller lengre. Har noen tips til noe som er enda mer fuktgivende? Har lett over alle apoteker i området, men finner ikke Purelan, så helst noe annet. Ellers syns jeg det går veldig fint på kuren. Jeg tar 4 tabletter daglig og skal ta det i 5 mnd. Så langt er bivirkningene tørr hud, lepper og hodebunn (flass), rennende nese konstant og jeg har ekstremt vondt i ryggen spesielt om morgenen. Jeg har vært deprimert i rundt 5 år så jeg var litt nervøs for at det skulle bli verre, men det har gått helt fint. Huden min tror jeg reagerer litt rart på denne kuren, for jeg er tørr i huden, men jeg kan ikke bruke de typiske fuktproduktene for ansiktet ettersom jeg blir så ekstremt blank?! Det er som om det legger seg et lag utenpå huden med fet krem som aldri trekkes inn. Effaclar H, en veldig tykk krem fra Clinique og en fra Bioderma er det jeg har prøvd og alle ble jeg så blank av at jeg ikke gikk ut døra. Jeg har brukt Dermalogica for fet og uren hud før jeg begynte med denne kuren og jeg har egentlig bare fortsatt med det ettersom det ikke gir meg det blanke laget utenpå huden. Kremen jeg bruker nå er Active Moist. Hudlegen min er litt spesiell tror jeg, ettersom jeg kun har tatt graviditetstest og ikke noe for leververdiene mine i løpet av tre mnd.. Har ikke hatt noen timer med han eller snakket med han annet enn da han sa at jeg skulle få medisinen. Det ble en litt lang tekst dette, men poenget var vel egentlig at jeg trenger noe skikkelig hardcore leppeprodukt!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med en egen tråd for oss som enten går på eller skal gå på Isotretinoin. 😀👍 Tommel opp for TS! Selv har jeg gått på denne kuren i snart 5 mnd og på søndag starter jeg på måned nr 6, som er den siste. 

Jeg føler ikke jeg selv har merket en så stor forskjell på huden, fra før jeg startet til nå. Så veldig skuffet over det, men det skal også sies at jeg såvidt hadde akne. Jeg hadde litt på det ene kinnet, området var konstant rødt med alltid noen småkviser her og der. Kvisene er borte og mye av rødheten har også forsvunnet, MEN er fortsatt litt igjen..og av og til så føles det ut som at det blir større? Altså det lille røde merket som er igjen, på en måte utvider seg? Jeg har også fått kviser opp igjennom kuren. Så lurer på om noen andre av dere også har fått kviser imens dere har gått på denne kuren? Har faktisk en kvise på haken nå, de er ikke store eller hvite, men vonde! Altså om jeg kjenner på de, så kjennes de harde ut. Jeg har fått VELDIG tørr hud i hvert fall, huden min ser helt død ut for liv, og nesen mistet konstant hud? Alltid hud som faller av fra nesen (Og, nei, det er ikke flassing) Det virker mer som om det er et eller annet som har stivnet seg på huden, så når jeg tar på det med neglen, så "går" huden av på en måte? Også etterlater det seg et lite sår? Kan dette ha noe med dårlig skrubbing og døde hudceller å gjøre? Videre så ser jeg helt forferdelig ut med sminke! Tørr hud og foundation = Supertørt ansikt! Ikke noe glød eller shine

Anonymkode: fe455...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 20.40, lunamaria skrev:

Hei! Ny bruker her som har fulgt med på tråden uten å kommentere ;-) Jeg er i min tredje måned på Isotretinoin nå og merker at leppene mine er forferdelig tørre. Jeg føler at alle produkter jeg bruker blir leppene mine vant til, også fungerer de ikke lengre. Har prøvd ren sheabutter fra Loccitane, Carmex, Blistex. Nå bruker jeg Aquaphor fra Eucerin, men nå virker ikke den heller lengre. Har noen tips til noe som er enda mer fuktgivende? Har lett over alle apoteker i området, men finner ikke Purelan, så helst noe annet. Ellers syns jeg det går veldig fint på kuren. Jeg tar 4 tabletter daglig og skal ta det i 5 mnd. Så langt er bivirkningene tørr hud, lepper og hodebunn (flass), rennende nese konstant og jeg har ekstremt vondt i ryggen spesielt om morgenen. Jeg har vært deprimert i rundt 5 år så jeg var litt nervøs for at det skulle bli verre, men det har gått helt fint. Huden min tror jeg reagerer litt rart på denne kuren, for jeg er tørr i huden, men jeg kan ikke bruke de typiske fuktproduktene for ansiktet ettersom jeg blir så ekstremt blank?! Det er som om det legger seg et lag utenpå huden med fet krem som aldri trekkes inn. Effaclar H, en veldig tykk krem fra Clinique og en fra Bioderma er det jeg har prøvd og alle ble jeg så blank av at jeg ikke gikk ut døra. Jeg har brukt Dermalogica for fet og uren hud før jeg begynte med denne kuren og jeg har egentlig bare fortsatt med det ettersom det ikke gir meg det blanke laget utenpå huden. Kremen jeg bruker nå er Active Moist. Hudlegen min er litt spesiell tror jeg, ettersom jeg kun har tatt graviditetstest og ikke noe for leververdiene mine i løpet av tre mnd.. Har ikke hatt noen timer med han eller snakket med han annet enn da han sa at jeg skulle få medisinen. Det ble en litt lang tekst dette, men poenget var vel egentlig at jeg trenger noe skikkelig hardcore leppeprodukt!  

Kanskje 8h cream fra Elisabeth Arden? Har ikke prøvd den selv, men har lest om andre som har brukt den på kuren. Jeg sverger til aquahor fra eucerin, men har også cicaplast fra la roche posay som er ganske god, men blir ikke så mye brukt siden jeg synes den andre er best. Purelan får du forresten kjøpt i nettbutikkene til apotekene om det er aktuelt. 

Om du tar 4 tabletter daglig og ikke har tatt noen blodprøver hittil så ville jeg virkelig ha ringt å bedt om det. Kuren er ganske sterk så kan være lurt å følge med på leveren, er synd om det ikke blir oppdaget om den ikke tåler det.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, venus_ skrev:

Kanskje 24h cream fra Elisabeth Arden? Har ikke prøvd den selv, men har lest om andre som har brukt den på kuren. Jeg sverger til aquahor fra eucerin, men har også cicaplast fra la roche posay som er ganske god, men blir ikke så mye brukt siden jeg synes den andre er best. Purelan får du forresten kjøpt i nettbutikkene til apotekene om det er aktuelt. 

Om du tar 4 tabletter daglig og ikke har tatt noen blodprøver hittil så ville jeg virkelig ha ringt å bedt om det. Kuren er ganske sterk så kan være lurt å følge med på leveren, er synd om det ikke blir oppdaget om den ikke tåler det.

Takk for svar! :) Ja, har hørt mye om kremen fra Elizabeth Arden og jeg får prøve den. Jeg syns den er litt dyr, men det er nok greit å investere i noe som sikkert fungerer. Ellers får jeg vel bestille Purelan, selv om jeg helst skulle ha kjøpt i butikk. Jeg får vel også ringe hudlegen, har reagert litt på det selv at jeg ikke har tatt noe annet enn graviditetstest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, huden min er så ekstremt rød nå!! 😫😫 Ser ikke ut som noe hjelper mot rødheten. Andre som sliter med det samme? Hva gjør dere med problemet? 😔

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært aktiv på denne tråden, siste innlegg her hadde jeg gått på iso i 3 måneder og var lei meg for at jeg ikke så så mye forandringer. Nå har jeg avsluttet kuren etter 6 måneder og huden er heeeeelt kvisefri og jeg får aldri nye kviser! Men jeg har fått en del arr, dette hadde jeg ikke før. (Når jeg hadde gode hudperioder) men det er uansett verdt det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, huden min er så ekstremt rød nå!! 😫😫 Ser ikke ut som noe hjelper mot rødheten. Andre som sliter med det samme? Hva gjør dere med problemet? 😔

Anonymkode: 11a7a...d78

 

Ja, er ganske rød i ansiktet, bortsett fra rundt øynene :fnise: Spesielt rød på kinnene der jeg har veldig sensitiv hud og var litt rød fra før. Bruker grønn concealer fra everyday minerals på kinnene, resten får bare være.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, venus_ skrev:

 

Ja, er ganske rød i ansiktet, bortsett fra rundt øynene :fnise: Spesielt rød på kinnene der jeg har veldig sensitiv hud og var litt rød fra før. Bruker grønn concealer fra everyday minerals på kinnene, resten får bare være.

Ja, jeg et også alltid knallrød på kinnene, men nå har rødheten spredt seg 😫 Ok, får bare leve med det enn så lenge 😒

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte det måtte jeg ty til Elizabeth Arden's 8 Hour Cream på leppene. Det var det eneste som var fett nok, og som jeg synes hadde en behagelig konsistens. Hold ut, det blir bedre etter kuren igjen! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Nuttery skrev:

Skal begynne på min tredje kur med roaccutane neste uke. Wish me luck!

Tredje?! 😫 Jeg er på min andre nå. Fullførte du de forrige kurene eller måtte du avbryte? Så kjipt at det kommer tilbake etter en slik kur 😔😔😔😔

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tredje?! 😫 Jeg er på min andre nå. Fullførte du de forrige kurene eller måtte du avbryte? Så kjipt at det kommer tilbake etter en slik kur 😔😔😔😔

Anonymkode: 11a7a...d78

Fullførte begge de to tidligere. Den første med 60mg/dagen i 6 mnd, den andre med 40mg dagen i 11 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woop! Im back...

Orker ikke lete opp innlegget jeg skrev i tråden for to år siden, da jeg begynte på min tredje kur iso, men i morgen skal jeg til hudlege igjen og pent be om min fjerde...

Er 18 år, og har ikke gått på noe medisiner eller reseptbelagte kremer eller noe i 1,5 år nå! Det er det lengste jeg har gått uten kanskje siden jeg fylte 10 år (?). Har iallefall slitt lenge, men huden min gir seg ikke, og iso er det eneste jeg vet fungerer ordentlig! Selv om jeg har fått tilbakefall, så har jeg troen denne gangen med en lavdose kur og reseptbelagt krem i ettertid. 

Noen som er oppe i fire runder?:) Er spent på hvordan huden reagerer, så vidt jeg husker ble bivirkningene færre hver gang, og tror huden min nesten ikke flasset eller var tørr på runde 3. Skal prøve å få oppdatert her, virker som vi er flere i samme situasjon og å dele erfaringer kan hjelpe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...