Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

3 timer siden, linkan skrev:

Men samtidig så kan det faktisk være så enkelt. Jeg sa til legen at jeg egentlig kun hadde prøvd hudpleieserier som var laget for problemhud (md formulations o.l.), og det var nok til at jeg fikk resept. Det er visst litt ulik praksis der også.

Takk for et lite håp:) bruker kun god hudpleie, blant annet Md formulations og Matis etc. Det gjør jeg nå, og gjorde tidligere når acneproblemene stod på som verst. Har som sagt testet det meste, og burde vel egentlig ha blitt satt på en roccutankur fremfor Yasmin, som bare utsatte problemet🙄 Det sa ikke legen noe om den gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om man kan gå på ISO hvis man er operert for hjerte-arytmi? Hudlegen skrev de ut til meg, no questions asked. 

Og: er set noen som merket utbrudd samme dag, eller er det umulig?

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. juli 2016 at 22.36, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om man kan gå på ISO hvis man er operert for hjerte-arytmi? Hudlegen skrev de ut til meg, no questions asked. 

Og: er set noen som merket utbrudd samme dag, eller er det umulig?

Anonymkode: 52933...824

Jeg ville sjekket med hudlegen angående hjertearytmier bare for å være på den sikre siden. 

Jeg tok min 10.pille i går (går på 20 mg daglig de første 14 dagene). Foreløpig har jeg fortsatt ingen kvise i ansiktet. Merker bare at huden og leppene er litt tørre og huden er sensiiitiiiiiiiiiv. Måtte klø meg på kinnet for litt siden og merket at det svei i flere sekunder senere. 

Hvilken dose tar du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til hudlege i Olso på onsdag for å forhåpentligvis få resept på isotretinoin! Slitt med acne lenge, men helt ekstremt siden jeg sluttet på p piller. Gått flere runder med antibiotika og kremer i Spania (bodde der), og prøvd så og si alt bortsett fra dette! Broren min ble akkurat ferdig på isotretinoin (de fleste i familien min har slitt med dette). Har noen underjordiske kviser, mange "vanlig" (store rød vonde) og tuuuuusenvis av komedoner/hudormer overalt og helt forferdelig hud. Håper jeg får resept og kan starte kuren så jeg får normal hud igjen og orker å se meg selv i speilet. Føler selvtillitten er helt ødelagt akkurat nå, vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Krysser fingrene og håper indelig dette går greit. 

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en nettside tidligere i dag hvor det ble skrevet av anti-histaminer kan dempe bivirkningene av isotretinoin. Jeg har gått på anti-histamier hele perioden jeg har gått på isotretinoin og har egentlig skjønt det slik at jeg foreløpig har sluppet relativt lett unna med tanke på bivirkninger (bortsett fra helt i starten og ved doseøkning). Er spent på om dette endrer seg når jeg slutter på allergimedisinen til høsten. Er her noen som har brukt isotretinoin både i perioder med allergimedisin og uten som kan bekrefte/avkrefte om disse demper bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17. juli 2016 at 11.29, DoseofSnacks skrev:

Jeg ville sjekket med hudlegen angående hjertearytmier bare for å være på den sikre siden. 

Jeg tok min 10.pille i går (går på 20 mg daglig de første 14 dagene). Foreløpig har jeg fortsatt ingen kvise i ansiktet. Merker bare at huden og leppene er litt tørre og huden er sensiiitiiiiiiiiiv. Måtte klø meg på kinnet for litt siden og merket at det svei i flere sekunder senere. 

Hvilken dose tar du? :)

Jeg har tatt ISO i litt over en uke nå, hudlegen sa at jeg skulle begynne rett på 40 mg. Jeg har ikke så ille kviser i ansiktet, men det er mest på rygg og bryst. Merker samme som deg, at huden og leppene  allerede er tørr og sensitiv. Merker det på humøret og jeg 😳 Og hodepine! Æææ. Håper ikke det er sånn hele kuren. Alikevel gleder jeg meg til det er pilletid hver dag, føles som ett steg nærmere fin hud.

Er det sånn at jeg kan trappe ned til en pille om jeg vil, eller må jeg snakke med hudlegen? 

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan var første timer deres hos hudlege? Hva sa h*n? Var det lett å få resept? 

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er det sånn at jeg kan trappe ned til en pille om jeg vil, eller må jeg snakke med hudlegen? 

Anonymkode: 52933...824

 

Du bør snakke med legen om det. Men må innrømme at selv halvverer jeg dosen om jeg skal drikke alkohol en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt ISO i litt over en uke nå, hudlegen sa at jeg skulle begynne rett på 40 mg. Jeg har ikke så ille kviser i ansiktet, men det er mest på rygg og bryst. Merker samme som deg, at huden og leppene  allerede er tørr og sensitiv. Merker det på humøret og jeg 😳 Og hodepine! Æææ. Håper ikke det er sånn hele kuren. Alikevel gleder jeg meg til det er pilletid hver dag, føles som ett steg nærmere fin hud.

Er det sånn at jeg kan trappe ned til en pille om jeg vil, eller må jeg snakke med hudlegen? 

Anonymkode: 52933...824

Jeg styrte selv dosen når jeg følte at bivirkningene ble for kraftige. Det var helt greit for legen min, så lenge jeg informerte om det på neste time slik at han klarte å holde oversikt over hvor mange piller jeg hadde tatt samlet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H0lsen

Noen som er erfaringer med Kjetil Guldbakke på oslo hudlegesenter? har fått time hos han om ikke så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt mine første piller! Var hos hudlege tidligere på dagen idag, og fikk resept på isotretinoin. Hovedproblemet mitt er komedoner/hudormer i hele ansiktet (samt noen "underjordiske" og store kviser) som aldri forsvinner og gjør vondt. Gått på 3 antibiotika kurer, alle mulige kremer + p-piller. Ingenting har funket hittil, så er overlykkelig nå, gleder meg til å se endringer! Fikk 20mg, og skal starte med 2 piller om dagen til middag, og muligens trappe opp/ned etterhvert. Broren min er akkurat ferdig med 6 mnd kur, og har blitt helt plettfri (vi har/hadde samme problem), så er i ekstase akkurat nå! Gikk til privat da jeg ikke ville vente så lenge på henvisning, og hudlegen var så hjelpsom og flink! Var hos Kjetil Guldbakke på oslo hudlegesenter, annbefales på det varmeste!

Anonymkode: 497bf...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg trappet opp til 40 mg etter 2 uker på bare 20 mg. Jeg har ikke merket så mye hittil bortsett fra noe tørrhet i ansiktet og leppene. Og litt sensitiv hud. Jeg har også hatt hodepine nesten daglig den siste uken, jeg mistenker at det kan skyldes iso. Jeg kan slite mye med migrene innimellom, så jeg håper iso ikke gir hyppigere migrene. 

Jeg får håpe det begynner å skje noe nå som jeg har trappet opp dosen. Jeg venter bare på å få kraftig utbrudd som alle snakker om, da jeg ikke har noen kviser nå. De kommer sikkert samme dag som jeg skal gjøre noe spesielt. Typisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. juli 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Da har jeg tatt mine første piller! Var hos hudlege tidligere på dagen idag, og fikk resept på isotretinoin. Hovedproblemet mitt er komedoner/hudormer i hele ansiktet (samt noen "underjordiske" og store kviser) som aldri forsvinner og gjør vondt. Gått på 3 antibiotika kurer, alle mulige kremer + p-piller. Ingenting har funket hittil, så er overlykkelig nå, gleder meg til å se endringer! Fikk 20mg, og skal starte med 2 piller om dagen til middag, og muligens trappe opp/ned etterhvert. Broren min er akkurat ferdig med 6 mnd kur, og har blitt helt plettfri (vi har/hadde samme problem), så er i ekstase akkurat nå! Gikk til privat da jeg ikke ville vente så lenge på henvisning, og hudlegen var så hjelpsom og flink! Var hos Kjetil Guldbakke på oslo hudlegesenter, annbefales på det varmeste!

Anonymkode: 497bf...49b

Velkommen til klubben. Da er vi nesten like langt, jeg er begynte på min 3.uke i dag. Blir spennende å se hvordan dette går. Jeg velger å være optimist, da Iso rett og slett er siste løsning. Nå SKAL vi alle bli kvitt problemet for godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bruker dere som har tørr hud til å fuktighet? Jeg bruker kun La Roshe Posey Efflaclar H Moisturiser. Jeg har kjøpt kaldpresset organisk kokkosolje som jeg tenker å smøre på over natten. Men jeg er litt redd for at det skal tette porer og gi kviser. 

Jeg ser også etter fuktighetsmaske over natten. Hva anbefaler dere? 

Jeg fikk heller ikke spurt min hudlegen om trening. Jeg tok en kort joggetur i går, og det gikk greit. Men er det veldig fy fy å trene mens man går på iso? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Hva bruker dere som har tørr hud til å fuktighet? Jeg bruker kun La Roshe Posey Efflaclar H Moisturiser. Jeg har kjøpt kaldpresset organisk kokkosolje som jeg tenker å smøre på over natten. Men jeg er litt redd for at det skal tette porer og gi kviser. 

Jeg ser også etter fuktighetsmaske over natten. Hva anbefaler dere? 

Jeg fikk heller ikke spurt min hudlegen om trening. Jeg tok en kort joggetur i går, og det gikk greit. Men er det veldig fy fy å trene mens man går på iso? 

Jeg bytter på youth hydrating mask fra Matis og nattbalm fra Decleor om kvelden. På dagtid bruker jeg fuktserum fra Matis og rich Moisturising krem fra Elixir. Har den Effaclar H kremen også, men den etterlater alltid en hinne med olje oppå huden som ikke trekker inn, så er ikke så glad i den,

Anonymkode: 11a7a...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye bra om Decleor Aroma White C+ brightning night cream og jeg tenker å kjøpe den som nattkrem. I tillegg skal den hjelpe til med å blekne røde flekker (hyperpigmentering) etter kviser. 

Er dette noe man bør bruke under Iso-kuren, eller blir dette for sterkt for huden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 21. juli 2016 at 20.25, DoseofSnacks skrev:

Velkommen til klubben. Da er vi nesten like langt, jeg er begynte på min 3.uke i dag. Blir spennende å se hvordan dette går. Jeg velger å være optimist, da Iso rett og slett er siste løsning. Nå SKAL vi alle bli kvitt problemet for godt! :)

Tusen takk! Hvordan bivirkninger har du hatt så langt? og ble du værre (eventuellt når) og har du startet å se forbedringer? 
Har fått litt tørre øyne og lepper, men bare bittelitt. Alle kvisene mine har poppa ut og blitt "værre", men er jo bare det jeg hadde fra før av som kommer ut så er bare glad. Ingen nye kviser eller hudormer. Er jo bare ferdig med uke 1 (imorgen) så er ofc ikke så mye endringer, men er såå glad for å endelig gå på iso! :)

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. juli 2016 at 12.58, AnonymBruker skrev:

Hvordan var første timer deres hos hudlege? Hva sa h*n? Var det lett å få resept? 

Anonymkode: 497bf...49b

Jeg bruker en mild rens jeg kjøpte på iherb, fultighetskrem for fet hud fra RÉN og så supplerer jeg med Skin Food fra Weleda. Så bruker jeg SPF 50+ som ikke tetter porer. Og en god lypsyl :) Fungerer veldig godt! Jeg har kun gått på ISO i 2-3 uker, huden min er såå fin nå! Aldri følt meg så vel! Er bare redd at jeg får gigautbrudd snart :( Eller kan jeg være heldig å slippe unna?

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Hvordan bivirkninger har du hatt så langt? og ble du værre (eventuellt når) og har du startet å se forbedringer? 
Har fått litt tørre øyne og lepper, men bare bittelitt. Alle kvisene mine har poppa ut og blitt "værre", men er jo bare det jeg hadde fra før av som kommer ut så er bare glad. Ingen nye kviser eller hudormer. Er jo bare ferdig med uke 1 (imorgen) så er ofc ikke så mye endringer, men er såå glad for å endelig gå på iso! :)

Anonymkode: 497bf...49b

Jeg er på min 3.uke nå, jeg tok min 19.pille i dag. De første 2 ukene med "bare" 20 mg daglig merket jeg kun tørre lepper og litt solsensitiv som symptomer. Etter at jeg trappet opp til 40 mg denne uken har jeg VIRKELIG tørre lepper. Jeg må konstant smøre med lebestift og i natt hadde jeg sprukket opp leppen på venstre siden, siden jeg hadde glemt å smøre leppene før jeg la meg.  Huden min er noe tørr, men det ser man ikke før jeg har sminket meg. Bortsett fra det ser huden min ikke tørr ut. 

Da jeg begynte på Iso-kuren hadde jeg akkurat blitt ferdig med 3 mnd på Tetracyklin, og jeg hadde ingen kviser i ansiktet den dagen jeg begynte med Iso. Jeg har enda ikke fått noen kviser, men jeg kjenner to underjordiske, vonde kviser nå- en på haken og en mellom øyebrynene mine. I tillegg føler jeg at hudormene mine lettere kan presses ut og porene mine er tydeligere.

Jeg venter fortsatt på å få store utbrudd som mange snakker om, det har jeg ikke hatt frem til nå. Jeg skal i bryllup i helgen, la oss bare håpe at jeg ikke våkner på selve dagen med pizzatryne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en mild rens jeg kjøpte på iherb, fultighetskrem for fet hud fra RÉN og så supplerer jeg med Skin Food fra Weleda. Så bruker jeg SPF 50+ som ikke tetter porer. Og en god lypsyl :) Fungerer veldig godt! Jeg har kun gått på ISO i 2-3 uker, huden min er såå fin nå! Aldri følt meg så vel! Er bare redd at jeg får gigautbrudd snart :( Eller kan jeg være heldig å slippe unna?

Anonymkode: 52933...824

Jeg er også på min 3.uke uten kviseutbrudd enda. Jeg tør ikke bli for glad enda, jeg har hørt om noen som får første kviseutbrudd 2 måneder inn i kuren. Så lenge de ikke kommer etter at kuren er over får jeg tåle noen kviser nå... Håper jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...