Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg et veldig glad i denne http://www.elixircosmeceuticals.no/produkter/rich-moisturizing-cream/ Den har jeg alltid stående. Den har virket som et "SOS-produkt" for meg, siden er veldig beroligende og virker dempende på rødheten. Men nå som jeg går på Iso klarer ikke denne å dempe rødheten engang 😔 Har du prøvd den? Hvis ikke anbefaler jeg deg å gjøre det. Den er noe av det beste jeg noengang har smurt på huden min.

Anonymkode: 11a7a...d78

Nei, den har ikke jeg prøvd. Skal se om jeg får tak i den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, venus_ skrev:

Nei, den har ikke jeg prøvd. Skal se om jeg får tak i den :)

 

Gjør det :)

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, venus_ skrev:

Nei, den har ikke jeg prøvd. Skal se om jeg får tak i den :)

 

Hvilken rens bruker du? :) Ser ut som jeg reagerer på min til tross for at det er en mild kremrens til sensitiv hud.

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å prøve hydraluron moisture boosting maks om de sliter med tørr hud! Var så krise ille med ekstra tørr hud i flere måneder at jeg brukte fett krem..hehe...

denne fuktighetsmasken er helt fantastisk! Skulle ønske jeg fant denne tidligere😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rens bruker du? :) Ser ut som jeg reagerer på min til tross for at det er en mild kremrens til sensitiv hud.

Anonymkode: 11a7a...d78

 

Bruker den samme som før jeg begynte på iso, Matis Vitality by M. Huden min tåler den fint. Har også La Roche Posay toleriane renselotion som jeg også tåler bra, men er ikke så glad i rens med kremkonsistens så har brukt den lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har jevnlig fulgt med i tråden, men nå kan jeg endelig si at jeg kan bli med i klubben. 

Jeg skal begynne med min iso-kur nå. Har vært og hentet 2 pakker (30 tbl) på apoteket. 

Kort om min historie:

Jente, 24 år. Jeg har jevnlig slitt med kviser siden puberteten. Oftest i forbindelse med mensen bare. De siste 3 årene har huden min forandret seg totalt. Fikk masse kviser på begge kinn og pannen. Vonde kviser, med pussansamling. Prøvd Basiron, differin osv, da legen ikke tok problemet mitt alvorlig. 

Det var ikke først i februar i år (etter 3 år med masse kviser) at jeg fikk resept på tetracyklin for 3 mnd i tillegg til henvising til hudlege. Dette reduserte problemet, men jeg hadde fortsatt noen kviser. I tillegg sliter jeg med store porer, masse komedoser (white heads) og rødbrune "arr" etter tidligere kviser (ikke søkk i huden, men mer pigmentforandring på overflaten). 

Jeg fikk time hos hudlege 4 måneder senere og det ble bestemt å begynne med isotretinoin. Jeg er utrolig lettet, da jeg var så redd hudlegen ikke skulle se på tilstanden som alvorlig nok. 

______

Jeg har hamstret inn masse fuktighetskremer, lebestifter osv. Er klar for alle bivikrningene. 

Spørsmål:

- Jeg skal på en date til uken, er det dumt å begynne med roaccutan før det? Jeg er så redd for å få mange kviser på daten. 

- Hvordan ordner dere med ny resept? Mine tabletter varer ikke til jeg har ny kontrolltime i august, kan jeg bare ringe hudlegen og be han forskrive ny resept? Jeg ønsker helst ikke pause underveis i kuren. 

- Til dere som sliter med store porer, arr osv. Har dette bedret seg? Kan jeg forvente at de røde pigmentflekke etter kviser forsvinner med roaccutan? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Jeg har hamstret inn masse fuktighetskremer, lebestifter osv. Er klar for alle bivikrningene. 

Spørsmål:

- Jeg skal på en date til uken, er det dumt å begynne med roaccutan før det? Jeg er så redd for å få mange kviser på daten. 

- Hvordan ordner dere med ny resept? Mine tabletter varer ikke til jeg har ny kontrolltime i august, kan jeg bare ringe hudlegen og be han forskrive ny resept? Jeg ønsker helst ikke pause underveis i kuren. 

- Til dere som sliter med store porer, arr osv. Har dette bedret seg? Kan jeg forvente at de røde pigmentflekke etter kviser forsvinner med roaccutan? 

 

 

 

Jeg fikk ikke utbrudd så fort. Ble veldig fin i huden først så kom utbruddet, men det ble ikke verre enn hvordan jeg var fra før.

Jeg tar blodprøver ca 1 uke før jeg går tom. Når legen får svarene, legger hun inn ny resept. Men du må høre hvordan de gjør det hos din lege.

Det siste spørsmålet kan ikke jeg svare på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, venus_ skrev:

 

Jeg fikk ikke utbrudd så fort. Ble veldig fin i huden først så kom utbruddet, men det ble ikke verre enn hvordan jeg var fra før.

Jeg tar blodprøver ca 1 uke før jeg går tom. Når legen får svarene, legger hun inn ny resept. Men du må høre hvordan de gjør det hos din lege.

Det siste spørsmålet kan ikke jeg svare på enda.

Takk for svar :)

Hvordan ordner man med refusjon, forresten? Jeg fikk beskjed av farmasøyten at hudlegen skal søke om blå resept som jeg skal levere til NAV. Det sa hudlegen at h*n skulle gjøre ved konsultasjonen. Men i følge legemiddelvisning selges ikke iso på blå resept? Noen som har gjort dette som kan fortelle meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DoseofSnacks skrev:

Takk for svar :)

Hvordan ordner man med refusjon, forresten? Jeg fikk beskjed av farmasøyten at hudlegen skal søke om blå resept som jeg skal levere til NAV. Det sa hudlegen at h*n skulle gjøre ved konsultasjonen. Men i følge legemiddelvisning selges ikke iso på blå resept? Noen som har gjort dette som kan fortelle meg? 

Her fikk jeg vedtaksbrev i posten etter at hudlegen hadde søkt. Tok det med meg på apoteket når jeg skulle hente ut ny medisin, og fikk den da på blå resept. Det du henter ut før du har fått vedtaksbrevet må du ha spesifisert kvittering på som du sender inn, dette har ikke jeg gjort enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, venus_ skrev:

Her fikk jeg vedtaksbrev i posten etter at hudlegen hadde søkt. Tok det med meg på apoteket når jeg skulle hente ut ny medisin, og fikk den da på blå resept. Det du henter ut før du har fått vedtaksbrevet må du ha spesifisert kvittering på som du sender inn, dette har ikke jeg gjort enda.

Takk igjen. Da får jeg bare håpe at vedtaksbrevet blir godkjent og jeg får den i posten snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Hei. 

Jeg har jevnlig fulgt med i tråden, men nå kan jeg endelig si at jeg kan bli med i klubben. 

Jeg skal begynne med min iso-kur nå. Har vært og hentet 2 pakker (30 tbl) på apoteket. 

Kort om min historie:

Jente, 24 år. Jeg har jevnlig slitt med kviser siden puberteten. Oftest i forbindelse med mensen bare. De siste 3 årene har huden min forandret seg totalt. Fikk masse kviser på begge kinn og pannen. Vonde kviser, med pussansamling. Prøvd Basiron, differin osv, da legen ikke tok problemet mitt alvorlig. 

Det var ikke først i februar i år (etter 3 år med masse kviser) at jeg fikk resept på tetracyklin for 3 mnd i tillegg til henvising til hudlege. Dette reduserte problemet, men jeg hadde fortsatt noen kviser. I tillegg sliter jeg med store porer, masse komedoser (white heads) og rødbrune "arr" etter tidligere kviser (ikke søkk i huden, men mer pigmentforandring på overflaten). 

Jeg fikk time hos hudlege 4 måneder senere og det ble bestemt å begynne med isotretinoin. Jeg er utrolig lettet, da jeg var så redd hudlegen ikke skulle se på tilstanden som alvorlig nok. 

______

Jeg har hamstret inn masse fuktighetskremer, lebestifter osv. Er klar for alle bivikrningene. 

Spørsmål:

- Jeg skal på en date til uken, er det dumt å begynne med roaccutan før det? Jeg er så redd for å få mange kviser på daten. 

- Hvordan ordner dere med ny resept? Mine tabletter varer ikke til jeg har ny kontrolltime i august, kan jeg bare ringe hudlegen og be han forskrive ny resept? Jeg ønsker helst ikke pause underveis i kuren. 

- Til dere som sliter med store porer, arr osv. Har dette bedret seg? Kan jeg forvente at de røde pigmentflekke etter kviser forsvinner med roaccutan? 

 

 

Jeg ble bedre i starten, så hadde jeg en grusom uke hvor jeg hadde breakouts OG ekstremt tørr og rød hud, kunne ikke sminke meg heller, for det bare flasset av på den tørre huden. Dette var uke 7/8. Så gikk det bedre og har vært veldig bra etter det! Ferdig med 275 av 360 kapsler nå, ca fem uker igjen. Gleder meg til å bli ferdig!!! 

Jeg er innom legen hver 4.-5. uke, leverer urinprøve, tar blodprøver, og får ny resept med en gang. En gang måtte jeg ringe og flytte timen et par dager fram fordi jeg ellers hadde gått tom. Regner med at de ville ha ringt i etterkant hvis blodprøvene var dårlige. 

Jeg har hatt litt store porer rundt nesa og åpne komedoner på nesa, samt litt rødt rundt nesevingene. Alt dette er bedre, men ikke kurert; hudlegen sa at det behandles med salve (differin tror jeg?) ETTER at kuren er slutt. 

Jeg har hatt røde flekker i kinnene, ingen ruglete hud. Det ser ut til å bli bedre siden det nå ikke kommer nye kviser som lager nye flekker, men er fortsatt litt rød rett og slett pga kuren. Det er vanlig å være litt rød og sår i fjeset underveis, spent på å se hvordan det blir når jeg blir ferdig! 

Jeg har blåresept. Jeg hadde time hos legen i januar, og kunne ikke begynne før 1 mnd senere pga en annen medisin, så jeg rakk å få vedtaket mitt før jeg begynte, så har ikke betalt noe :D (siden jeg var så heldig å ha så mange andre helseutgifter at jeg allerede hadde frikort i slutten av februar, hehe). Uansett, det er ikke sant at det ikke gis på blå resept. 

Lykke til med kuren!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, charlotte.ttpo2 skrev:

*sluurp*. 

Lykke til med kuren!

 

Du har kommet langt med kuren. Godt å høre at det virker som det skal for de fleste. 

Tusen takk :)

Er det noen andre som skal begynne med kuren nå? Hadde vært greit å ha noen som er med under denne "reisen" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med kuren til helgen og er absolutt ikke fornøyd! Har fremdeles masse kviser i ansiktet, brystet, ryggen og beina :(( 

Hadde heller aldri den perioden med utbruddet hvor alt ble verre før det ble bedre. Noen andre som opplevde det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, KidK skrev:

Jeg er ferdig med kuren til helgen og er absolutt ikke fornøyd! Har fremdeles masse kviser i ansiktet, brystet, ryggen og beina :(( 

Hadde heller aldri den perioden med utbruddet hvor alt ble verre før det ble bedre. Noen andre som opplevde det samme?

Det var leit å høre. 

Jeg er helt ny her, men har du alltid hatt kviser på de overnevnte stedene? Eller har det utviklet seg etter at du begynte på kuren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Er det noen andre som skal begynne med kuren nå? Hadde vært greit å ha noen som er med under denne "reisen" :fnise:

Jeg har nettopp begynt, er på 7.uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Det var leit å høre. 

Jeg er helt ny her, men har du alltid hatt kviser på de overnevnte stedene? Eller har det utviklet seg etter at du begynte på kuren? 

Alltid hatt kviser der siden jeg var 10, det er 10 år siden...

Har de største kvisene på ryggen og my lady parts, men har aldri hørt om noen som har slete med kviser i underlivet og på niplene. Har du opplevd dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, KidK skrev:

Alltid hatt kviser der siden jeg var 10, det er 10 år siden...

Har de største kvisene på ryggen og my lady parts, men har aldri hørt om noen som har slete med kviser i underlivet og på niplene. Har du opplevd dette?

 

Nei, det har jeg heldigvis ikke opplevd. Har mest problemer i ansiktet og noen på ryggen/skuldrene. Det høres vondt ut å ha kviser der nede... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DoseofSnacks skrev:

Nei, det har jeg heldigvis ikke opplevd. Har mest problemer i ansiktet og noen på ryggen/skuldrene. Det høres vondt ut å ha kviser der nede... 

Hahah fikk en for 3mnd siden som er på størrelse med tommelneglen min.. Det min venn, gjør jææææævlig vondt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker dere at dere er mer støl etter fysisk aktivitet? Er så sjukt sliten i beina etter en relativt kort fjelltur i dag. Trener ikke så mye så bruker å kjenne det etterpå, men ikke så mye. Og har dere problemer med ryggsmerter pga kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, KidK skrev:

Hahah fikk en for 3mnd siden som er på størrelse med tommelneglen min.. Det min venn, gjør jææææævlig vondt.

 

Skal ikke si noe i mot det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...