Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Heisann ! Jeg har nå gått på iso i 3 mnd ca. Har 2 mnd igjen, huden er bedre men fremdeles noen vonde kviser her og der.. Problemet mitt nå er alle bivirkningene.. Har  grusomt vondt i muskler og ledd og fått masse sprukne partier på kroppen ( tørr) blitt aggressiv og grusom og bo med, er redd forholdet ryker snart? Psyken min er blitt ille og, ingen selvmordstanker men lett depresjon kanskje? Gråter lett og føler meg helt håpløs og fæl.. Lurer på om jeg biter tenna sammen, har jo kommet så langt!!! Eller om jeg gir meg nå? Hvor går deres grense for og stoppe behandlingen? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som alle her måtte gjennom en lang prossess for å få utskrevet ISO tabletter, jeg er 19 år og fikk plutselig en del kviser så jeg dro til legen og spurte om jeg kunne få disse pillene. Han sa ja med en gang og måtte ikke ta noen tester av noe slag, kunn graviditet test, syntes dette er litt rart ettersom mange må gjennom hudlege? Prøvde ingen annen behandling før ISO heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, secret1509 skrev:

Virker som alle her måtte gjennom en lang prossess for å få utskrevet ISO tabletter, jeg er 19 år og fikk plutselig en del kviser så jeg dro til legen og spurte om jeg kunne få disse pillene. Han sa ja med en gang og måtte ikke ta noen tester av noe slag, kunn graviditet test, syntes dette er litt rart ettersom mange må gjennom hudlege? Prøvde ingen annen behandling før ISO heller..

Hvor i landet er denne legen? Tipper vi har vært hos samme mann.. Men er ikke det en privat hudlege du har vært hos? En allmennlege har ikke lov å skrive ut denne kuren. 

Anonymkode: 5de6e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann ! Jeg har nå gått på iso i 3 mnd ca. Har 2 mnd igjen, huden er bedre men fremdeles noen vonde kviser her og der.. Problemet mitt nå er alle bivirkningene.. Har  grusomt vondt i muskler og ledd og fått masse sprukne partier på kroppen ( tørr) blitt aggressiv og grusom og bo med, er redd forholdet ryker snart? Psyken min er blitt ille og, ingen selvmordstanker men lett depresjon kanskje? Gråter lett og føler meg helt håpløs og fæl.. Lurer på om jeg biter tenna sammen, har jo kommet så langt!!! Eller om jeg gir meg nå? Hvor går deres grense for og stoppe behandlingen? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Ingen som vil svare? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann ! Jeg har nå gått på iso i 3 mnd ca. Har 2 mnd igjen, huden er bedre men fremdeles noen vonde kviser her og der.. Problemet mitt nå er alle bivirkningene.. Har  grusomt vondt i muskler og ledd og fått masse sprukne partier på kroppen ( tørr) blitt aggressiv og grusom og bo med, er redd forholdet ryker snart? Psyken min er blitt ille og, ingen selvmordstanker men lett depresjon kanskje? Gråter lett og føler meg helt håpløs og fæl.. Lurer på om jeg biter tenna sammen, har jo kommet så langt!!! Eller om jeg gir meg nå? Hvor går deres grense for og stoppe behandlingen? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Jeg ville tatt en prat med hudlegen dersom det går ut over psyken. 
Jeg fikk selv en periode med mange humørsvingninger og tunge dager. Da gikk jeg ned på dosen fra fire tabletter til to for en ukes tid, når jeg da trappet opp igjen så gikk det fint. 
Når det gjelder de fysiske bivirkningene så må man vel bare bite tenna sammen og stå i det. Jeg sliter også mye med stive og vonde muskler, spesielt fra knærne og nedover. Kjennes ut som om jeg har hatt verdens tyngste treningsøkt dagen før, hver eneste dag. 
Hvordan er dosen din? Kan du evt trappe ned litt, og se om det hjelper på bivirkningene dine? 

Jeg kan dessverre ikke komme med noen gode bodylotioner da jeg ikke har hatt problem med tørr hud på kroppen, men for hender, lepper og ansikt har disse produktene vært skikkelige lifesavers for meg; 
Hender: Secalia Ultra fra ISIS Pharma dermatologie 
Lepper: Purelan
Ansikt: La Roche Posay Effaclar H. 
Vet at La Roche Posay også har produkter for resten av kroppen, men disse har jeg ikke testet. Men de har jo en produktserie som er laget for hud som er tørket ut pga medisiner som for eksempel Iso, så de bør jo helst være gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, linkan skrev:

Jeg ville tatt en prat med hudlegen dersom det går ut over psyken. 
Jeg fikk selv en periode med mange humørsvingninger og tunge dager. Da gikk jeg ned på dosen fra fire tabletter til to for en ukes tid, når jeg da trappet opp igjen så gikk det fint. 
Når det gjelder de fysiske bivirkningene så må man vel bare bite tenna sammen og stå i det. Jeg sliter også mye med stive og vonde muskler, spesielt fra knærne og nedover. Kjennes ut som om jeg har hatt verdens tyngste treningsøkt dagen før, hver eneste dag. 
Hvordan er dosen din? Kan du evt trappe ned litt, og se om det hjelper på bivirkningene dine? 

Jeg kan dessverre ikke komme med noen gode bodylotioner da jeg ikke har hatt problem med tørr hud på kroppen, men for hender, lepper og ansikt har disse produktene vært skikkelige lifesavers for meg; 
Hender: Secalia Ultra fra ISIS Pharma dermatologie 
Lepper: Purelan
Ansikt: La Roche Posay Effaclar H. 
Vet at La Roche Posay også har produkter for resten av kroppen, men disse har jeg ikke testet. Men de har jo en produktserie som er laget for hud som er tørket ut pga medisiner som for eksempel Iso, så de bør jo helst være gode. 

Tusen takk for svar. Jeg tar 2. Tabletter hver dag.. Så det er ikke all verdens.. Føler du at det er lett og "ta styring" når du kjenner deg nedenfor? Altså tenke at " nei, dette skyldes kuren, jeg er ikke lei meg " og snu det om ? 

Vil bare bli ferdig! Men har fremdeles vonde byller.. Ikke like mange da.. Tar en dag av gangen.. Kom gjerne med fler innspill! Når er grensa nådd for og hoppe av kuren? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Jeg tar 2. Tabletter hver dag.. Så det er ikke all verdens.. Føler du at det er lett og "ta styring" når du kjenner deg nedenfor? Altså tenke at " nei, dette skyldes kuren, jeg er ikke lei meg " og snu det om ? 

Vil bare bli ferdig! Men har fremdeles vonde byller.. Ikke like mange da.. Tar en dag av gangen.. Kom gjerne med fler innspill! Når er grensa nådd for og hoppe av kuren? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Nja.. Jeg tar jo styring ved å halvere dosen. Men ja, jeg bestemmer meg liksom for at jeg er trist og sur på grunn av kuren, også godtar jeg at jeg er i dårlig humør og at det er noe som vil gå over. Unner meg noe som bedrer humøret mitt, enten det er en sjokolade, en liten middagshvil eller en ekstra episode av en spennende serie selv om jeg egentlig har noe annet fornuftig som venter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når iso kicker inn:  

quirrelldeath.gif.050940fa5a95e1871bbc86

quirrell-dies-o.gif.6cac0f451c544e4737b9

 

Hehe jeg er 1 måned inn, nettopp trappet opp fra 20mg til 40mg, og merker etter 4-5 dager at jeg begynner å tørke inn! 

Men husker at ved start var uke 2 verst, og så ble det bare tørre lepper. Så håper bivirkningene roer seg etterhvert. Har også hatt veldig vondt i nakken et par kvelder, jeg trodde det skulle være mer "ubehag, men ikke vondt uten at man rører på seg". Var ikke forberedt på konstant verk, men det har heldigvis bare skjedd et par ganger. Tror kanskje jeg har undervurdert bivirkningene, haha men skal nok holde ut! 

Jeg bruker Blistex Lip Medex i blå krukke, den er veldig smøremyk og det eneste som virkelig har funket på mine lepper. Veldig god. 

Uff, har fått tatt 33 kapsler hittil. Skal ha 350 totalt... Hudlegen mente liksom at jeg skal gjennom på 4 mnd, men etter 2 mnd vil jeg fortsatt ha 260 igjen... så skjønner ikke, har han tenkt at jeg skal ta 4-5 kapsler i to måneder da?? Jeg er jo bare 50 kg, kan da vel ikke ta 80-100 mg om dagen :o Har jo lyst til å bli fort ferdig, men det går vel ikke an?? Noen her som har prøvd å ta mer enn 1 mg per kg kroppsvekt daglig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg endelig bestemte meg før å prøve meg på denne kuren, så var jeg så heldig å finne ut at jeg ikke tåler den #peanøttolje. Jaja, da får jeg bare leve med kviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Krakk skrev:

Da jeg endelig bestemte meg før å prøve meg på denne kuren, så var jeg så heldig å finne ut at jeg ikke tåler den #peanøttolje. Jaja, da får jeg bare leve med kviser

Jeg er hyperallergisk mot peanøtter, vel nøtter generelt, og jeg går på kuren. Det vi gjorde var at jeg satt hos legen noen timer etter at jeg tok en pille og gjorde det i ca en uke, sånn just in case. Den første måneden tok jeg en pille dagen og har nå gått opp til tre (er på tredje månede). Eneste som skjer for meg er at jeg har litt ekstra vondt i magen og er kvalm hele tiden, men ikke nok til at jeg reagerer selv på det. De har enda ikke funnet en sammenheng mellom det og kuren. Ville snakket med legen om dette, er virkelig ikke så ille. De i bergen er flinke til oppfølgen pga allergi!! 

Endret av KidK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"du kan ikke fjerne hår med voks mens du er på denne kuren", sa de. Pytt, tenkte jeg. De hadde rett. Auuuu. Ellers veldig lite bivirkninger, 6 uker inn, men jeg er fortsatt bare på 40 mg/dag. Men jeg veier 50 kg, så det er jo ikke så lav dose. Har egentlig bare tørre lepper. Dette går jo kjempefint! Noen andre som er underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. mars 2016 at 22.24, AnonymBruker skrev:

Heisann ! Jeg har nå gått på iso i 3 mnd ca. Har 2 mnd igjen, huden er bedre men fremdeles noen vonde kviser her og der.. Problemet mitt nå er alle bivirkningene.. Har  grusomt vondt i muskler og ledd og fått masse sprukne partier på kroppen ( tørr) blitt aggressiv og grusom og bo med, er redd forholdet ryker snart? Psyken min er blitt ille og, ingen selvmordstanker men lett depresjon kanskje? Gråter lett og føler meg helt håpløs og fæl.. Lurer på om jeg biter tenna sammen, har jo kommet så langt!!! Eller om jeg gir meg nå? Hvor går deres grense for og stoppe behandlingen? 

Anonymkode: 7d983...ef2

Hei:) Ser det er en stund siden du skrev dette, mn for mg har kuren gått ut over psyken så og si fra dag 1 og jg har nå bare 60 piller igjen.. Det som har hjulpet meg er å gå på lavere dose, har bare tatt 1 pille pr dag og veier ca 50kg. I tilegg prøver jeg unne mg ekstra mye søvn, med for lite søvn blir også psyken verre. Jeg har blitt ganske utmattet av disse pillene. Huden min er bedre, men ikke helt bra enda. Selv om det har vært tøft, har det ikke vært noe alternativ stoppe siden huden i utgangspunktet var veldig dårlig og det her er eneste løsningen. Så mitt råd er egentlig holde ut, vær litt ekstra snill med deg selv, kuren varer ikke evig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mars 2016 at 13.16, charlotte.ttpo2 skrev:

Når iso kicker inn:  

quirrelldeath.gif.050940fa5a95e1871bbc86

quirrell-dies-o.gif.6cac0f451c544e4737b9

 

Hehe jeg er 1 måned inn, nettopp trappet opp fra 20mg til 40mg, og merker etter 4-5 dager at jeg begynner å tørke inn! 

Men husker at ved start var uke 2 verst, og så ble det bare tørre lepper. Så håper bivirkningene roer seg etterhvert. Har også hatt veldig vondt i nakken et par kvelder, jeg trodde det skulle være mer "ubehag, men ikke vondt uten at man rører på seg". Var ikke forberedt på konstant verk, men det har heldigvis bare skjedd et par ganger. Tror kanskje jeg har undervurdert bivirkningene, haha men skal nok holde ut! 

Jeg bruker Blistex Lip Medex i blå krukke, den er veldig smøremyk og det eneste som virkelig har funket på mine lepper. Veldig god. 

Uff, har fått tatt 33 kapsler hittil. Skal ha 350 totalt... Hudlegen mente liksom at jeg skal gjennom på 4 mnd, men etter 2 mnd vil jeg fortsatt ha 260 igjen... så skjønner ikke, har han tenkt at jeg skal ta 4-5 kapsler i to måneder da?? Jeg er jo bare 50 kg, kan da vel ikke ta 80-100 mg om dagen :o Har jo lyst til å bli fort ferdig, men det går vel ikke an?? Noen her som har prøvd å ta mer enn 1 mg per kg kroppsvekt daglig? 

 

Hei! Jeg veier også 50kg, og maksdose for meg er 2 piller pr dag.. Men har stort sett bare klart en pille per dag pga bivirkninger. 4-5 kaplser på 50kg høres helt vilt ut! Jg startet i septemper og har nå 60 piller igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, LilleMy1988 skrev:

Hei! Jeg veier også 50kg, og maksdose for meg er 2 piller pr dag.. Men har stort sett bare klart en pille per dag pga bivirkninger. 4-5 kaplser på 50kg høres helt vilt ut! Jg startet i septemper og har nå 60 piller igjen.. 

Haha ja regner ikke med at han har tenkt at jeg skal ta så fort. Skjønner ikke hvorfor han sa 350 kapsler og 4 mnd. Har ny avtale neste uke så får vi se da, men foreløpig går det ganske bra, har egentlig bare tørre lepper og litt tørr nese og øyne kanskje. Og så jo da, det er symptomer på depresjon på gang, men jeg er bipolar så det er jeg vant til. Selvmordstanker også. Så for min del er det egentlig enklere å takle nå siden jeg kan skylde på kuren og vet at den har en sluttdato. Er jo kjipt, men mye bedre enn å være slik uten grunn og dermed ikke ANE når det kan gå over :)

Hvor mange kapsler skal du ta totalt LilleMy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er plaget med munnsår i sprekkene ved munnviken? Jeg er snart ferdig på kur nå, er så lei de vonde munnsårene!

Anonymkode: 5889f...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2016 at 22.14, AnonymBruker skrev:

Noen som er plaget med munnsår i sprekkene ved munnviken? Jeg er snart ferdig på kur nå, er så lei de vonde munnsårene!

Anonymkode: 5889f...694

Jeg er på min siste uke, og har hatt sykt mye munnsår. Hvis jeg åpner munnen sprekker det opp igjen, og hjelper såvidt med leppepomade og fuktighetskrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 7.4.2016 at 22.14, AnonymBruker skrev:

Noen som er plaget med munnsår i sprekkene ved munnviken? Jeg er snart ferdig på kur nå, er så lei de vonde munnsårene!

Anonymkode: 5889f...694

Ikke munnsår, men heller at det sprekker/revner i munnviken. Har gått på kuren siden tidlig i desember, og forrige uke var første gang jeg opplevde å bli så tørr at jeg sprakk! Håper jeg ikke blir plaget med dette videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som sommeren begynner å nærme seg, så lurer jeg på om det er noen som har noen tips? Solkrem, soling og sånt. Jeg vil være veldig forsiktig for å ikke skade huden, men jeg vil så gjerne ha liiitt farge ihvertfall. Vurderer å ta spraytan, eventuelt selvbruning, så er det noen som har noe erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har gått på disse pillene i snart tre måneder, tre piller om dagen. Har bare fått mye verre hud, ingen bedring i det hele tatt og har fått masse utslett osv  som bivirkninger. Jeg hadde ikke så ille hud da jeg startet, bade rundt munnen og haken, men nå har jeg kinnene fulle av masse store byller og kviser, nå har det smått begynt i pannen også.. Føler at denne kuren ikke hjelper!! Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, secret1509 skrev:

Hei! Jeg har gått på disse pillene i snart tre måneder, tre piller om dagen. Har bare fått mye verre hud, ingen bedring i det hele tatt og har fått masse utslett osv  som bivirkninger. Jeg hadde ikke så ille hud da jeg startet, bade rundt munnen og haken, men nå har jeg kinnene fulle av masse store byller og kviser, nå har det smått begynt i pannen også.. Føler at denne kuren ikke hjelper!! Hva ville dere gjort?

Er en "normal" reaksjon at kroppen vil kvitte seg med avfallet og presser det ut. Jeg fikk også mye verre hud enn det jeg hadde i utgangspunktet, men det kom etter jeg hadde gått på iso i en mnd og forsvant ikke så lenge etterpå. Man reagerer individuelt på kuren, men du kan jo prøve å snakke med hudlegen din hvis du føler deg veldig plaget. Da jeg var på det verste sa hudlegen at det var veldig bra, fordi da så hun at jeg hadde en tilstrekkelig dose med iso, at kroppen min reagerte normalt på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...