Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Er det fy-fy å knipe kviser/hudormer under kuren? Huden min preller litt av når jeg kniper ut hudormer 😳

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er snart ferdig med kuren. Jeg begynte med den i februar etter å ha hatt kviser stort sett kontinuerlig siden jeg var 13 år. Hadde i tillegg masse hudormer. 

Jeg har prøvd alt av kremer og antibiotika, uten det store resultatet. Jeg fikk faktisk tilbud om å prøve Iso allerede for et par år siden, men jeg turte rett og slett ikke etter å ha lest alle skrekkhistoriene på nettet. Men i februar var jeg rett og slett drittlei og begynte med to tabletter (40 mg) daglig. 

Etter nesten fullført kur har jeg opplevd følgende bivirkninger: Tørre lepper og bittelitt tørr hud i ansiktet de to første ukene, i tillegg blir jeg lettere solbrent. Ellers ingenting. Ingen sprukne lepper, ingen tørr hud på resten av kroppen, ingen depresjon. Kvisene forsvant etter tre uker og jeg har hatt to kviser siden, på 5,5 måned. Nå er huden myk og glatt. Jeg har heldigvis ingen arr, så når man ser på meg nå, skulle man tro at jeg aldri har hatt en eneste kvise. Så jeg angrer ikke, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte på kuren tidligere. 

Jo, mange får skikkelig plagsomme bivirkninger, men det MÅ ikke bli slik. Så jeg håper de som vurderer kuren ikke tar sorgene på forskudd. 

Jeg har forresten brukt produktene (rensekrem og fuktighet) fra La Roche Posay, som har gitt masse fukt til ansiktet. I tillegg er Carnex fortsatt min beste venn (har prøvd flere forskjellige til leppene, men ingenting har fungert så bra som Carmex). Og håret mitt har blitt helt fantastisk! Det ser rett og slett nyvasket ut i dagesvis (sikkert ukesvis også, men det har jeg ikke testet).

Så jeg er happy og helt kvisefri. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny i denne tråden, og har gått på iso i snart tre uker. Har mild til moderat akne på bryst, rygg og ansikt, mye komedoner og småkviser, men lite byller.. Er 35 år og har vært plaget ganske jevnt siden starten av tenårene. Store porer på nese og veldig blank, fet hud. Jeg prøver lav dose, 20 mg om dagen, hele perioden. Det er iallfall planen! Og jeg skal totalt ha 360 tabletter. Blitt bedre i huden allerede, men fått noen undejordiske og store, som er helt uvanlig for meg. Fått ut masse talg mye enklere enn normalt 😊 

Men har også fått to linjer/ rynker i panna 😱 Jeg som har hatt helt glatt panne med tanke på rynker... Er dette midlertidig tro? Ellers litt tørr og bruker mye lypsyl + mye hodepine første uken. Samtidig har jeg litt sopplignende symptomer i underlivet, kan dette være isoen?

Flere her som går på lav dose?

Så kjekt å lese alle erfaringene deres!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jentainord skrev:

Hei! Ny i denne tråden, og har gått på iso i snart tre uker. Har mild til moderat akne på bryst, rygg og ansikt, mye komedoner og småkviser, men lite byller.. Er 35 år og har vært plaget ganske jevnt siden starten av tenårene. Store porer på nese og veldig blank, fet hud. Jeg prøver lav dose, 20 mg om dagen, hele perioden. Det er iallfall planen! Og jeg skal totalt ha 360 tabletter. Blitt bedre i huden allerede, men fått noen undejordiske og store, som er helt uvanlig for meg. Fått ut masse talg mye enklere enn normalt 😊 

Men har også fått to linjer/ rynker i panna 😱 Jeg som har hatt helt glatt panne med tanke på rynker... Er dette midlertidig tro? Ellers litt tørr og bruker mye lypsyl + mye hodepine første uken. Samtidig har jeg litt sopplignende symptomer i underlivet, kan dette være isoen?

Flere her som går på lav dose?

Så kjekt å lese alle erfaringene deres!😊

Pøs på med kremer som gir fukt, så forsvinner rynkene igjen :) Altså de du har fått nå. Det er bare tegn på at huden er tørst, så ikke bekymre deg.

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pøs på med kremer som gir fukt, så forsvinner rynkene igjen :) Altså de du har fått nå. Det er bare tegn på at huden er tørst, så ikke bekymre deg.

Anonymkode: 52933...824

Ok, da skal jeg smøre ivei og satse på glatt panne 😉 Panna er jo blitt helt fin med tanke på urenheter😊 Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jentainord skrev:

 

Men har også fått to linjer/ rynker i panna 😱 Jeg som har hatt helt glatt panne med tanke på rynker... Er dette midlertidig tro? Ellers litt tørr og bruker mye lypsyl + mye hodepine første uken. Samtidig har jeg litt sopplignende symptomer i underlivet, kan dette være isoen?

Flere her som går på lav dose?

Så kjekt å lese alle erfaringene deres!😊

Blir litt mye deltajer nå, men jeg også føler at det kan "flasse" fra underlivet ved vasking. Nesten som litt hud kan skrapes av. Men så lenge konsistens og lukt er fraværende velger jeg å ignorere det foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jentainord skrev:

Ok, da skal jeg smøre ivei og satse på glatt panne 😉 Panna er jo blitt helt fin med tanke på urenheter😊 Tusen takk for svar!

Ang. det om sopp: ja, jeg tror det blir oppblomstring av candida i kroppen, og derfor sopp (kløe og utflod) i underlivet. Jeg har samme problem :( 

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har en hudlege som faktisk fører dialog og ikke monolog: vet dere om man kan bruke rene oljer i ansiktet for fuktighet? Jeg har begynt å smøre shea butter hver kveld før jeg legger meg for fuktighet. Det er ren shea butter (afrikansk) uten andre tilsetningsstoffer. Den har komedonrate 0 og skal ikke være poretettende. Tror dere at det er greit for huden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Blir litt mye deltajer nå, men jeg også føler at det kan "flasse" fra underlivet ved vasking. Nesten som litt hud kan skrapes av. Men så lenge konsistens og lukt er fraværende velger jeg å ignorere det foreløpig. 

 

16 minutter siden, DoseofSnacks skrev:

Til dere som har en hudlege som faktisk fører dialog og ikke monolog: vet dere om man kan bruke rene oljer i ansiktet for fuktighet? Jeg har begynt å smøre shea butter hver kveld før jeg legger meg for fuktighet. Det er ren shea butter (afrikansk) uten andre tilsetningsstoffer. Den har komedonrate 0 og skal ikke være poretettende. Tror dere at det er greit for huden? 

 

Prøvde å ignorere, men nå ble det for plagsomt 😝 Blit apoteket i morgen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. det om sopp: ja, jeg tror det blir oppblomstring av candida i kroppen, og derfor sopp (kløe og utflod) i underlivet. Jeg har samme problem :( 

Anonymkode: 52933...824

Kjipt for oss! Jeg får alltid soppinfeksjon om noe KAN gi soppinfeksjon 🙈😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

er det noen som kan fortelle om hva kuren koster? Hvordan ordningen med blårespet koster? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

 

er det noen som kan fortelle om hva kuren koster? Hvordan ordningen med blårespet koster? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Med blåresept koster det ca 140kr per pakke med 30 kapsler

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

 

er det noen som kan fortelle om hva kuren koster? Hvordan ordningen med blårespet koster? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Broren min måtte legge ut selv og så søke til helfo etter endt kur og fikk tilbake 90% eln. Kostet vel 3/4000. Gjør det samme selv

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg ønsker å starte på denne kuren (i vinter, av praktiske årsaker ifht bivirkninger) og har derfor bestilt time hos fastlegen ettersom jeg først må dit for å få en henvisning videre til hudlege. Men denne timen hos fastlegen er først om 1 måned og etter det vil jeg tro henvisningen til hudlege tar et par-tre måneder til faktisk time. Med andre ord, en lang tid for å komme til starten av kuren.. Så det jeg lurer på, er det noen som har gått til privatlege å fått dette gjort? Hva har isåfall dette kostet og får man den samme refusjonen fra helfo på utgiftene som om man går offentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, snøfnugg7.1 skrev:

Hei,

jeg ønsker å starte på denne kuren (i vinter, av praktiske årsaker ifht bivirkninger) og har derfor bestilt time hos fastlegen ettersom jeg først må dit for å få en henvisning videre til hudlege. Men denne timen hos fastlegen er først om 1 måned og etter det vil jeg tro henvisningen til hudlege tar et par-tre måneder til faktisk time. Med andre ord, en lang tid for å komme til starten av kuren.. Så det jeg lurer på, er det noen som har gått til privatlege å fått dette gjort? Hva har isåfall dette kostet og får man den samme refusjonen fra helfo på utgiftene som om man går offentlig? 

Jepp. Går til oslo hudlegesenter hos kjetil. 1200 for første timen (deretter må man jo betale for pillene, men samme refusjon på helfo, så man får de tilbake/mesteparten)

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte rundt 600 kroner for de to første pakkene. Jeg har fortsatt ikke fått brev fra Helfo i posten (hudlegen min da han skulle søke, men det har han kanskje ikke gjort?). Hvordan får jeg refundert pengene nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Går til oslo hudlegesenter hos kjetil. 1200 for første timen (deretter må man jo betale for pillene, men samme refusjon på helfo, så man får de tilbake/mesteparten)

Anonymkode: 497bf...49b

Okei, hva med alle de måndtlige timene? for å få nye tabletter/gr.test/blodprøve? 1200kr per gang da også? 

Anonymkode: e58b1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på 11. uke på kuren nå og for første gang på mange år (sikkert siden før jeg kom i puberteten, nå er jeg 30 år) har ikke jeg en eneste kvise i ansikt eller på hals. Så VANVITTIG deilig! Håper virkelig dette fortsetter både underveis i og etter kuren. Har fremdeles en nå og da på bryst og noen på ryggen, men en veldig god start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har time hos hudlege snart og vurderer å begynne på Isotretinoin da jeg har vært mye plaget av kviser og skikkelig fet hud siden 12-års alderen(29 nå). Jeg var hos hudlege i fjor og fikk tilbud om å begynne da, men ombestemte meg da jeg hadde planer om å oppholde meg utenlands en tid. Nå tenker jeg på å begynne igjen, men har lest mye rundt om på nettet der folk forteller at de har opplevd hurtig "aldring" av huden på grunn av tørr og tynn hud når de har brukt dette preparatet. Disse linjene/rynkene har oppstått under kuren og har forblitt permanent i huden etter avsluttet kur på tross av rikelig med fukt tilførsel.

Dette gjør meg litt skeptisk. Jeg har veldig lyst å bli kvitt kvise problemet en gang for alle, men jeg har lite lyst å bytte ett onde mot et annet..

Noen som har har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. august 2016 at 18.38, AnonymBruker skrev:

Okei, hva med alle de måndtlige timene? for å få nye tabletter/gr.test/blodprøve? 1200kr per gang da også? 

Anonymkode: e58b1...ccd

250 kr for fornyelse av resept bare :) 

Anonymkode: 497bf...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...