Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg betaler 600,- for fornyelse av resept, jeg :(:( 

men dere- heg har fått noe psoriasis lignende i deler av fjeset og på armene (veldig mye på hender). Har flere dette problemet? Er veldig sårt :( 

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler 600,- for fornyelse av resept, jeg :(:( 

men dere- heg har fått noe psoriasis lignende i deler av fjeset og på armene (veldig mye på hender). Har flere dette problemet? Er veldig sårt :( 

Anonymkode: 52933...824

så dyrt, herregud, så glad jeg fikk alt blått! Etter frikortgrensa har jeg ikke betalt én krone. Var visst heldig! 

Hvis du mener rød og tørr og litt flasste hud/ milde utslett, så ja, jeg fikk det på håndbakene for hver opptrapping. Det varte kanskje 1-2 uker begge gangene. Og så har jeg fått det rundt munn og hake nå, de siste par ukene. Bivirkningene ble mye verre nå på slutten, konstant øyekatarr, dette utslettet, og så leppene da. 

Nå slutter jeg! dropper de siste tre dagene fordi jeg har lungebetennelse og trenger antibiotika som krasjer med iso, men det får bare gå bra, er over anbefalt dose per kroppsvekt uansett. Er spent på hvor lang tid det vil ta å bli kvitt bivirkningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, charlotte.ttpo2 skrev:

så dyrt, herregud, så glad jeg fikk alt blått! Etter frikortgrensa har jeg ikke betalt én krone. Var visst heldig! 

Hvis du mener rød og tørr og litt flasste hud/ milde utslett, så ja, jeg fikk det på håndbakene for hver opptrapping. Det varte kanskje 1-2 uker begge gangene. Og så har jeg fått det rundt munn og hake nå, de siste par ukene. Bivirkningene ble mye verre nå på slutten, konstant øyekatarr, dette utslettet, og så leppene da. 

Nå slutter jeg! dropper de siste tre dagene fordi jeg har lungebetennelse og trenger antibiotika som krasjer med iso, men det får bare gå bra, er over anbefalt dose per kroppsvekt uansett. Er spent på hvor lang tid det vil ta å bli kvitt bivirkningene!

Åhr, høres ikke godt ut :( håper du blir fort kvitt lungebetennelsen! Det går nok greit å droppe de tre siste dagene. Men ja, det er sånn type utslett jeg snakker om :/ Brukte/bruker du noen gode kremer for dette? Har prøvd mye, men finner at mye svir på dette utslettet. 

Ha, det er superdyrt å betale 600,- pr. fornying + tablettene utenom :( men hudlegen min er helt tullete. Han tok ikke graviditetstest av meg første gang, og lot meg begynne på kuren uten å få svar på blodprøver først. Å sole seg og bruke syrer på huden var helt ok gjennom kuren sa han.. altså, er han helt gal lurer jeg på. Vil jo bytte hudlege, men det går vel ikke? Må jo ha henvisning, og det er uaktuelt å bryte kuren selvfølgelig. Jeg har bare gått litt over i mnd.

Siste: vasker dere ansiktet morgen og kveld, selv på denne kuren?

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha slitt med kviser i 12-13 år nå (er 23) kom jeg meg endelig til hudlege idag og fikk resept på isotretinoin! Får forhåpentligvis hentet de imorgen hvis blodprøvene er i orden :) 

Men ser veldig mange her har begynt på 1 tablett, og trappet gradvis opp til 3? Jeg fikk beskjed om å begynne på 2 tabletter, og ta det daglig i 6,5 mnd, altså ingen opptrapping. Noen andre som også gjør dette? Veier ca 65 kg, så skal vel ta rundt 390 tabletter tror jeg.
Og har noen erfaring med jojobaolje til ansiktet? Vurderer å blande denne med en god fuktighetskrem om kvelden. 

Er så spent nå! Håper virkelig denne kuren gjør meg kvisefri, uansett hvilke bivirkninger jeg må gjennom først. Skal gifte meg til neste år, og har såå lite lyst å være kvisete på den store dagen og på alle bildene :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, HeBr skrev:

Etter å ha slitt med kviser i 12-13 år nå (er 23) kom jeg meg endelig til hudlege idag og fikk resept på isotretinoin! Får forhåpentligvis hentet de imorgen hvis blodprøvene er i orden :) 

Men ser veldig mange her har begynt på 1 tablett, og trappet gradvis opp til 3? Jeg fikk beskjed om å begynne på 2 tabletter, og ta det daglig i 6,5 mnd, altså ingen opptrapping. Noen andre som også gjør dette? Veier ca 65 kg, så skal vel ta rundt 390 tabletter tror jeg.
Og har noen erfaring med jojobaolje til ansiktet? Vurderer å blande denne med en god fuktighetskrem om kvelden. 

Er så spent nå! Håper virkelig denne kuren gjør meg kvisefri, uansett hvilke bivirkninger jeg må gjennom først. Skal gifte meg til neste år, og har såå lite lyst å være kvisete på den store dagen og på alle bildene :sukk:

Jeg har gjort det samme. Begynt rett på to tabletter og verken trappet opp eller ned i løpet av kuren. Kuren har fungert over all forventing og jeg har hatt svært få bivirkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åhr, høres ikke godt ut :( håper du blir fort kvitt lungebetennelsen! Det går nok greit å droppe de tre siste dagene. Men ja, det er sånn type utslett jeg snakker om :/ Brukte/bruker du noen gode kremer for dette? Har prøvd mye, men finner at mye svir på dette utslettet. 

Ha, det er superdyrt å betale 600,- pr. fornying + tablettene utenom :( men hudlegen min er helt tullete. Han tok ikke graviditetstest av meg første gang, og lot meg begynne på kuren uten å få svar på blodprøver først. Å sole seg og bruke syrer på huden var helt ok gjennom kuren sa han.. altså, er han helt gal lurer jeg på. Vil jo bytte hudlege, men det går vel ikke? Må jo ha henvisning, og det er uaktuelt å bryte kuren selvfølgelig. Jeg har bare gått litt over i mnd.

Siste: vasker dere ansiktet morgen og kveld, selv på denne kuren?

siste først: Ja, jeg vasket ansiktet :P brukte enten en mild rens type såpe, eller når jeg var tørr, en som var mer som en oljete balm. Må da vaske fjeset! 

Du har gått privat, uten henvisning? Jeg vet ikke annet enn at det tok ca 3 mnd fra jeg fikk henvisning til jeg fikk time hos hudlegen, men derfra gikk det fort med søknad om blå resept og alt. Veldig enkelt og greit :) Din høres litt....... uvøren ut. Jeg tok graviditetstest og blodprøve hver måned, og fikk beskjed om å holde meg unna sol og syrer, men fikk lov til å drikke og ta paracet (hvilket jeg gjorde, og det gikk fint). "Måtte" ta p-piller, ikke at noen sjekker da men. 

Angående utslett: Jeg fikk hydrokortisonkrem da jeg fikk "initial outbreak", til å bruke på betente kviser. Aldri hørt om kortison på kviser før, men det demper visst betennelsen. Jeg tror at jeg blandet litt av den kremen i håndkremen min, husker ikke 100% sikkert men tror det. I fjeset brukte jeg bare flere forskjellige fuktighetskremer. Det er massevis av anbefalinger i tråden, men jeg brukte ting jeg hadde fra før. Decleor og Gatineau blant annet. 

Tørt var det nå uansett, men jeg syntes det verste var at hud og lepper flasset av. Tilsynelatende ikke fordi det var tørt, det var mer som hamskifte. Umulig å gjøre noe med, herregud så lei jeg ble etterhvert. Håper tørrhet og flassing forsvinner FORT, jeg er helt desperat etter å kunne bruke leppestift igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å ja og forresten, jeg trappet opp. 20mg daglig i en måned, 40mg 1 mnd, deretter 2-3-2-3 kapsler annenhver dag så det ble 50mg/dag i snitt. Det var max for meg siden jeg er 50 kg. Bivirkningene blusset opp et par uker for hver opptrapping, så tror det hadde vært vondt å gå rett på full dose! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. august 2016 at 1.35, charlotte.ttpo2 skrev:

så dyrt, herregud, så glad jeg fikk alt blått! Etter frikortgrensa har jeg ikke betalt én krone. Var visst heldig! 

Hvis du mener rød og tørr og litt flasste hud/ milde utslett, så ja, jeg fikk det på håndbakene for hver opptrapping. Det varte kanskje 1-2 uker begge gangene. Og så har jeg fått det rundt munn og hake nå, de siste par ukene. Bivirkningene ble mye verre nå på slutten, konstant øyekatarr, dette utslettet, og så leppene da. 

Nå slutter jeg! dropper de siste tre dagene fordi jeg har lungebetennelse og trenger antibiotika som krasjer med iso, men det får bare gå bra, er over anbefalt dose per kroppsvekt uansett. Er spent på hvor lang tid det vil ta å bli kvitt bivirkningene!

Klarer bare å svare på denne, av en eller annen grunn?!

Men jeg gikk ikke til privatlege, jeg fikk henvisning fra fastlegen og måtte vente 3-4 mnd. Synes bare det er rart at hudlegen tar lik pris på fornying av resept, som første konsultasjon :/ 

jeg skal ikke trappe opp i følge denne hudlegen, skal gå på 2 tabletter pr. dag hele tiden. Stoler ikke på han for fem øre! Hehe.

Nå har jeg veldig stygt og klupete utslett på begge hendene, men det er bedre en kviser! :) Har ikke tørre lepper lengre, men det kommer sikkert tilbake :P

Anonymkode: 52933...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 soKlarer bare å svare på denne, av en eller annen grunn?!

Men jeg gikk ikke til privatlege, jeg fikk henvisning fra fastlegen og måtte vente 3-4 mnd. Synes bare det er rart at hudlegen tar lik pris på fornying av resept, som første konsultasjon :/ 

jeg skal ikke trappe opp i følge denne hudlegen, skal gå på 2 tabletter pr. dag hele tiden. Stoler ikke på han for fem øre! Hehe.

Nå har jeg veldig stygt og klupete utslett på begge hendene, men det er bedre en kviser! :) Har ikke tørre lepper lengre, men det kommer sikkert tilbake :P

Anonymkode: 52933...824

Åh, synes så synd på dere som må privat! Vet ikke om jeg klarer å laste opp bilde med denne telefonen..? men i så fall; det bildet er det verste jeg har vært, og jeg fikk blått. Ble veldig overrasket selv over tilbudet (er jeg SÅ STYGG?), men legen syntes at det var greit siden jeg er 24 år. image.jpeg

 

Må innrømme at jeg selv justerte ned dosen til 40 mg/dag i stedet for (40+60)/2 i perioder da bivirkningene akkumulerte seg opp til å bli verre over tid. 

Tok mine siste kapsler på tirsdag, og i dag fredag har jeg mye bedre øyne allerede, og leppene mine er fortsatt tørre men flasser ikke lenger, halleluja! Gråter nesten av glede ved tanken på å snart kunne bruke mine liquid lipsticks igjen !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ny i denne tråden, men startet på iso for 3 uker siden og kan ikke klage over bivirkningene så langt 😊 Kun tørre lepper og neseblod (som jeg er genetisk sett utsatt for uansett) 

Mitt spørsmål er, har noen av dere merket noe til rare bivirkninger? Jeg har merket at jeg har begynt å svette i øyenbrynene, noe jeg aldri har gjort før! Så meg i speilet her om dagen og det så ut som det var glitter i bryna! Altså, jeg er over gjennomsnittet glad i glitter, men ikke i øyenbryna på vanlig basis 😂 Så tok en titt og det var små svetter dråper! Ikke sett noen norske linker hvor dette er nevnt, så lurer på om noen andre er "plaget" med dette? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En positiv ting med kuren (bortsett fra kvisefri, myk hud): Håret blir ikke skittent (eller, det ser og føles ikke skittent ut i alle fall)! Jeg var en uke på fjelltur i sommer og vasket ikke håret. Kom hjem med det som så ut som nyvasket hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nora08 skrev:

Hei!

Ny i denne tråden, men startet på iso for 3 uker siden og kan ikke klage over bivirkningene så langt 😊 Kun tørre lepper og neseblod (som jeg er genetisk sett utsatt for uansett) 

Mitt spørsmål er, har noen av dere merket noe til rare bivirkninger? Jeg har merket at jeg har begynt å svette i øyenbrynene, noe jeg aldri har gjort før! Så meg i speilet her om dagen og det så ut som det var glitter i bryna! Altså, jeg er over gjennomsnittet glad i glitter, men ikke i øyenbryna på vanlig basis 😂 Så tok en titt og det var små svetter dråper! Ikke sett noen norske linker hvor dette er nevnt, så lurer på om noen andre er "plaget" med dette? 😂

Tror økt svette er en av bivirkningene som står i pakningsvedlegget? Jeg har begynt å svette mellom munnen og nesen jeg.

 

2 timer siden, Cesil skrev:

En positiv ting med kuren (bortsett fra kvisefri, myk hud): Håret blir ikke skittent (eller, det ser og føles ikke skittent ut i alle fall)! Jeg var en uke på fjelltur i sommer og vasket ikke håret. Kom hjem med det som så ut som nyvasket hår.

Mitt ser bare knusktørt ut :( Har fått høyt forbruk av balsam (som jeg ikke har giddet/hatt behov for før) og hårolje. Men stor fordel å slippe å vaske håret så ofte da. Jeg som vasket håret ca fem ganger i uka før iso gjør det nå bare to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos hudlegen i mai og da ble vi enige om at jeg skulle begynne på kuren i august siden jeg skulle jobbe i midtøsten i 6 uker i sommer (og der er det jo fryktelig sterk sol), så jeg skal på første time for blodprøver i morgen! Hvilke produkter syntes dere har vært absolutt nødvendige under kuren, av type renser, fuktighetskremer, fuktighet til leppene osv.? Jeg har lett litt bakover i tråden, men orker ikke lese side på side med bivirkninger:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eccentricity skrev:

Jeg var hos hudlegen i mai og da ble vi enige om at jeg skulle begynne på kuren i august siden jeg skulle jobbe i midtøsten i 6 uker i sommer (og der er det jo fryktelig sterk sol), så jeg skal på første time for blodprøver i morgen! Hvilke produkter syntes dere har vært absolutt nødvendige under kuren, av type renser, fuktighetskremer, fuktighet til leppene osv.? Jeg har lett litt bakover i tråden, men orker ikke lese side på side med bivirkninger:bond:

Fuktighetskrem til ansikt, body lotion, balsam, hårolje (i starten også til hodebunnen), håndkrem, kunstig tårevæske (bare de første ukene) og leppebalm (Aquaphor soothing skin balm er helt fantastisk!) har jeg vært helt avhengig av.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, venus_ skrev:

Fuktighetskrem til ansikt, body lotion, balsam, hårolje (i starten også til hodebunnen), håndkrem, kunstig tårevæske (bare de første ukene) og leppebalm (Aquaphor soothing skin balm er helt fantastisk!) har jeg vært helt avhengig av.

Hvilken fuktighetskrem til ansiktet anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, eccentricity skrev:

Hvilken fuktighetskrem til ansiktet anbefaler du?

Jeg bruker Matis delicate moisturising cream, den samme som jeg brukte før kuren. Har også en fra Avene som jeg brukte av og til når huden flasset, men likte ikke den så godt så har fortsatt med den jeg hadde. Synes den holder nå når huden min har sluttet å flasse. Kjøpte både Effaclar H og en fra Eucerin som begge skal være beregnet for oss som går på denne kuren, men de ga langt i fra nok fukt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, venus_ skrev:

Jeg bruker Matis delicate moisturising cream, den samme som jeg brukte før kuren. Har også en fra Avene som jeg brukte av og til når huden flasset, men likte ikke den så godt så har fortsatt med den jeg hadde. Synes den holder nå når huden min har sluttet å flasse. Kjøpte både Effaclar H og en fra Eucerin som begge skal være beregnet for oss som går på denne kuren, men de ga langt i fra nok fukt for meg.

Takk for svar! Da skal jeg se etter noen av dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, eccentricity skrev:

Takk for svar! Da skal jeg se etter noen av dem:)

Jeg kjøper den fra Matis på blush.no, er ofte på salg der. Hvilken fuktighetskrem bruker du nå? Ville ventet litt med å kjøpe inn for mye, jeg brukte altfor mye penger i starten på kremer som enten ga for lite fukt, eller som jeg ikke har kunnet bruke fordi huden min har blitt ekstra sensitiv nå på kuren. Heldigvis kan jeg bruke dem når jeg er ferdig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, eccentricity skrev:

Hvilken fuktighetskrem til ansiktet anbefaler du?

Jeg bruker Embryolisse - lait-crème concentré 😊 Denne selges på coverbrands i Norge tror jeg? Kjøpe min i Paris men ganske sikker på at de har den her også. Den er perfekt. Fukter bra og funker også som primer, dyr er den heller ikke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...