Gå til innhold

Hva vet du om rusmidler?  

94 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler er de mest skadelige?

    • Heroin
      60
    • Kokain
      3
    • Cannabis
      1
    • Nikotin
      4
    • Alkohol
      12
    • LSD
      6
    • Ecstacy
      8


Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til Reglene.

Kosemose, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo! Jeg er mot all bruk av narkotika, men jeg er også imot all straff for bruk av narkotika.

Hva mennesker gjør på privaten anser jeg for å være en privatsak og ikke et offentlig anliggende.

Kjære Waco, dette var da ikke rettet mot deg.

Forøvrig mener jeg at man må forholde seg til loven, ellers blir den hensiktsløs. Hva man gjør i sitt privatliv er også omfattet av dette, og bryter man loven, ER det et offentlig anliggende. Hvis jeg gjør noe som strider mot lovverket, aksepterer jeg selvsagt straffen, selv om jeg ikke liker den. Det er egentlig ikke noe å diskutere, så fremt su ikke mener du er hevet over lovverket?

  • Liker 1
Skrevet

Hva sklags konspirasjonsteorier du har ang den store sammensvergelsen mot cannabis er urelevant. Dagens lovgivning er som den er fordi det anses at skadene ved rusbruk er større enn de positive effektene.

Du tar FEIL! Her må jeg nesten mistenke deg å være over gjennomsnittet naiv, men du er velkommen til å motbevise det :jepp:

Det at man har funnet cannabisfrø i graver som er fra før kristus gjør vel ikke at det er norsk tradisjon å røyke tjall. Alkohol er norsk tradisjon i form av hjemmebrent på bygdene, juleøl til julehøytiden og så videre. Ikke lat som du er så dun at du ikke skjønner forskjellen på en slik type forankring i kultur, og noen vikinger som alle har glemt.

Alle? Her tar du også feil. Det er veldig mange som nyter cannabis! I din krets er det helt sikkert også mange, men jeg er ikke overasket over at de ikke vil fortelle deg det.

Jeg har sett på norcan (et stort norsk nettsted om cannabis), at flere skriver at de ikke engang tør å fortelle kjærestene sine om sitt bruk. (vel, de om det)

Jeg kan forresten også si at det forundrer meg at innbitte cannabisforkjempere tviholder på at stoffet liksom er ufarlig, når mennesker som jobber med rusmisbruk til daglig hevder det motsatte. Hvem vet bedre?

Har du ikke fått med deg FN-kommisjonens anbefaling?

Dette er høyt respekterte og kloke mennesker som nå har gått sammen om en anbefaling.

Du derimot hevder å vite bedre. Med hvilket argument?

Kaffebønnen er heller ikke norsk, men likevel nytes den her i landet. Pizza, sushi - mener du at bare det som er forankret i Ola Dunk-kultur bare det skal være lovlig?

Vis til saklig info som sier at Cannabis er farlig.

Jeg har vist til FN-kommisjonen, Wikipedia og viser nå til en kjent norsk forsker Willy Pedersen (en kjent rusforsker som i alle år har jobbetmed rusmsibruk) og hans bok om temaet - LES HER

Er det så vanskelig å ta inn ny info?

  • Liker 1
Skrevet

Kjære Waco, dette var da ikke rettet mot deg.

Forøvrig mener jeg at man må forholde seg til loven, ellers blir den hensiktsløs. Hva man gjør i sitt privatliv er også omfattet av dette, og bryter man loven, ER det et offentlig anliggende. Hvis jeg gjør noe som strider mot lovverket, aksepterer jeg selvsagt straffen, selv om jeg ikke liker den. Det er egentlig ikke noe å diskutere, så fremt su ikke mener du er hevet over lovverket?

Hva sier du her?

Du sier vel ikke at man ikke kan kjempe for lovendringer?

Den FN-kommisjonen jeg har referert til flere ganger nå - oppfordrer til en lovendring.

Det gjør jeg også, men allermest synes jeg det er viktig å gi informasjon! Og da spesielt til dem som vet minst.

Her inne er det mye ignoranse - mer enn det jeg hadde forventet faktisk :sjenert:

Skrevet (endret)

Selvsagt kan man kjempe for lovendringer. Men man kan ikke få amnesti for et lovbrudd før loven er opphevet.

Informasjonen din er dessverre ikke særlig god, dessverre. Det fins svært mye forskning som tilbakeviser de fleste påstandene dine. Og jeg ser ofte pasienter som sliter på grund av cannabis.

Jeg ser ikke helt den ignoransen du beskriver.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 3
Skrevet

Selvsagt kan man kjempe for lovendringer. Men man kan ikke få amnesti for et lovbrudd før loven er opphevet.

Informasjonen din er dessverre ikke særlig god, dessverre. Det fins svært mye forskning som tilbakeviser de fleste påstandene dine. Og jeg ser ofte pasienter som sliter på grund av cannabis.

Jeg ser ikke helt den ignoransen du beskriver.

Selvsagt ser ikke du den :gjeiper:

Du er velkommen til å vise til informasjon som underbygger det du sier.

Til info, jeg har allerde vist til rusforsker og Professor Willy Pedersen og Sveinung Sandberg, samt til Kofi Annan, Richard Branson og mange andre samt Wikipedia.

:goodbye:

Gjest strykebrett
Skrevet

Du tar FEIL! Her må jeg nesten mistenke deg å være over gjennomsnittet naiv, men du er velkommen til å motbevise det :jepp:

Alle? Her tar du også feil. Det er veldig mange som nyter cannabis! I din krets er det helt sikkert også mange, men jeg er ikke overasket over at de ikke vil fortelle deg det.

Jeg har sett på norcan (et stort norsk nettsted om cannabis), at flere skriver at de ikke engang tør å fortelle kjærestene sine om sitt bruk. (vel, de om det)

Har du ikke fått med deg FN-kommisjonens anbefaling?

Dette er høyt respekterte og kloke mennesker som nå har gått sammen om en anbefaling.

Du derimot hevder å vite bedre. Med hvilket argument?

Kaffebønnen er heller ikke norsk, men likevel nytes den her i landet. Pizza, sushi - mener du at bare det som er forankret i Ola Dunk-kultur bare det skal være lovlig?

Vis til saklig info som sier at Cannabis er farlig.

Jeg har vist til FN-kommisjonen, Wikipedia og viser nå til en kjent norsk forsker Willy Pedersen (en kjent rusforsker som i alle år har jobbetmed rusmsibruk) og hans bok om temaet - LES HER

Er det så vanskelig å ta inn ny info?

Nå var det vel strengt tatt du som kom med en påstand her, så bevisbyrden ligger vel heller på deg. Om du er veldig interessert så ligger forresten forarbeidene til de norske lovene tilgjengelig på diverse biblioteker.

Mange nyter cannabis ja, også som jeg kjenner (de tør til og med si det til meg). Jeg har til og med gjort det selv noen ganger. Men det betyr ikke at det er noe som ligger forankret i vår kultur. Skjønner du virkelig ikke forskjellen på den langvarige norske alkoholkulturen, men ølbrygging på hver en gård og det som hører til, og cannabisbruk??

Jeg har på ingen måte hevdet at bare det som er forankret i kultur skal være lovlig, jeg forsøkte å forklare deg hvorfor alkohol er lovlig og cannabis ikke er det. Sammenligning med kaffe og pizza blir ren stråmannstaktikk, da du argumenterer imot noe jeg aldri har argumentert for.

JEG hevder ikke å vite bedre, men jeg stoler på mennesker som jobber med rusproblematikk til daglig fordi jeg mener DE vet bedre.

Skrevet

Revenka:

Tja, vi kan vel begynne med å vise at det er 4 forskjellige internasjonale diagnoser som omhandler cannabisavhengighet i ICD-9 CM, det burde vel si deg noe?

Willy Pedersen er vel noe omstridt i denne sammenhengen. Jeg støtter meg heller på den forskningen som er gjort av Dr. Helge Waal (LAR), Dr. Mona Baadstøe Hansen (OUS, klinikk for rus og avhemgighet) og Dr. Jørg Mørland (rettstoksikologisk institutt).

Du vil gjerne referere til en sociolog. Jeg forholder meg til medisinere. Forøvrig synes jeg ikke wikipedia er noen pålidelig kilde, da det ikke finnes noen skikkelig kvalitetssikring av innholdet.

  • Liker 7
Skrevet

Du vil gjerne referere til en sociolog. Jeg forholder meg til medisinere. Forøvrig synes jeg ikke wikipedia er noen pålidelig kilde, da det ikke finnes noen skikkelig kvalitetssikring av innholdet.

Personlig stoler jeg IKKE på medisinere.

Jeg inntar ikke noe kjemisk i min kropp i form av medisiner. Ikke paracet engang.

Legemiddelindustrien er en av de mest forferdelige industriene i vår tid, mener jeg.

Derfor er jeg også forekjemper for naturlig medisin. Og da snakker jeg om helt naturlig og ikke sånt som er "laget" av "raffinert" osv.

Ja, som økologisk dyrket marihuana.

Den hjelper for utrolig masse, som jeg også har skrevet mye om og som lett kan dokumenteres.

Jeg stoler også forøvrig på meg selv og min egen kropp. Derfor drikker jeg ikke alkohol, spiser raffinert sukker, røyker ikke sigaretter, og spiser ikke oppdrettsfisk ellr kjøtt i det hele tatt. Ja, og jeg er ikek avhengig av kaffe, eller noe annet bortsett fra vann og økologiske råvarer. Men jeg spiser cannabis inne i mellom.

So shoot me!

:goodbye:

Skrevet

Fakta fra 80-tallet?

Sorry, men det er utdatert :fnise:

Det er jo nettopp gamle fordommer som regjerer.

ha ha ha

:popcorn:

Det er forøvrig ganske "lame" emoticons på dette forumet ;)

Skrevet (endret)

Det er ikke all forskning som er utdatert fordi den er gammel. Mener du f. eks. at Watson & Fricks artikkel fra 1953, der de beskriver en molekylær dobbel helix som styrer arbematerialet (DNA) er utdatert? Hvis du vil bruke dette argumentet, må du vise til hva som er utdatert. Tidspunktet inseg selv sier ingen ting om dette. Eller er du bare redd for medisinske fagord? Jeg kan sikkert finne noe nyere til deg, men har det meste av den type litteratur på jobb, og jeg har ferie nå.

Dine holdninger til medisinere og legemiddelprodusenter sier meg forøvrig at det neppe nytter å diskutere med deg. Og forbausende nok er det veldig mange av de som forfekter disse holdningene som tilfeldigvis ivrer for THC. Er ikke det litt rart?

edit: På 80-tallet eksisterte ikke de nevnte diagnosekodene. Men dem har du ikke engang villet kommentere.

edit: Tastefeil i forfatternavn. Artikkelen er av James Watson og Francis Crick - ikke Frick.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 2
Skrevet

Personlig stoler jeg IKKE på medisinere.

Jeg inntar ikke noe kjemisk i min kropp i form av medisiner. Ikke paracet engang.

Legemiddelindustrien er en av de mest forferdelige industriene i vår tid, mener jeg.

Derfor er jeg også forekjemper for naturlig medisin. Og da snakker jeg om helt naturlig og ikke sånt som er "laget" av "raffinert" osv.

Ja, som økologisk dyrket marihuana.

Den hjelper for utrolig masse, som jeg også har skrevet mye om og som lett kan dokumenteres.

Jeg stoler også forøvrig på meg selv og min egen kropp. Derfor drikker jeg ikke alkohol, spiser raffinert sukker, røyker ikke sigaretter, og spiser ikke oppdrettsfisk ellr kjøtt i det hele tatt. Ja, og jeg er ikek avhengig av kaffe, eller noe annet bortsett fra vann og økologiske råvarer. Men jeg spiser cannabis inne i mellom.

So shoot me!

:goodbye:

THC er kjemisk, og mange forkjempere sier at det er medisin. Er det ikke det allikevel? Alt du spiser er kjemisk, og alt som skjer inne i kroppen din er kjemisk. Medisiner er ikke mere "kjemiske" enn noe annet du putter i deg.

Går du ikke til lege hvis du er syk? Vil du dø av lungebetendelse fordi du ikke vil ha antibiotika? Skjønner du hva jeg sier?

Jeg skjønner ikke at jeg gidder å diskutere dette.

  • Liker 6
Skrevet

THC er kjemisk, og mange forkjempere sier at det er medisin. Er det ikke det allikevel? Alt du spiser er kjemisk, og alt som skjer inne i kroppen din er kjemisk. Medisiner er ikke mere "kjemiske" enn noe annet du putter i deg.

Går du ikke til lege hvis du er syk? Vil du dø av lungebetendelse fordi du ikke vil ha antibiotika? Skjønner du hva jeg sier?

Jeg skjønner ikke at jeg gidder å diskutere dette.

Tøyser du med meg nå?

Jeg gjentar: "Derfor er jeg også forekjemper for naturlig medisin. Og da snakker jeg om helt naturlig og ikke sånt som er "laget" av "raffinert" osv."

Ja, som økologisk dyrket marihuana.

Ser du ikke forskjellen på en plante og en tablett?

Ser du ikke forskjellen på behandlet mat og ikke behandlet mat?

Evner du da å se enda mer nyansert forskjellen på økologisk og ikke-økologisk?

Kjemikalier er svaret!

Ignoransen lever videre, men jeg har tatt et valg.

Og jeg er "aldri syk" Har en frisk og flott kropp og har det generelt veldig bra med meg selv.

Jeg skulle ønske at flere skjønte det og kunne få det likedan, men hvem vil høre sannheten? Hvem TÅLER sannheten?

Ikke mange i denne tråden i alle fall :jepp:

Skrevet

Det handler jo ikke om å "tåle" en sannhet, det er et definisjonsspørsmål hva som ER en sannhet. Jeg tror at de av oss som har hatt mye kontakt med helsevesenet, kanskje særlig psykatri og rusmiddelomsorgen har sett og erfart en del ting som fører til at den sannheten ihvertfall jeg sitter med er at cannabis er skadelig. Punktum.

  • Liker 3
Skrevet

I medisinsk sammenheng er forskjellen på en plante og en tablett, at tabletten gir deg forutsigbare effekter, ingen unødvendige substanser, og en sikker dosering. Du har helt enkelt ikke skjønt hva kjemikalier er.

Du blir aldri syk? Kommer det til å være sånn når du er 90 også? Det blir du sannsynligvis ikke.

Hvorfor avviser du fruktene av over 2000 års medisinsk forskning? Er du smartere enn alle disse fagfolkene og forskerne?

Nå var det jo også noen aspekter som forsvant. Hvorfor vil du for eksempel ikke kommentere ICD-diagnosene? Er det fordi det medisinen driver med "bare er tøv"?

  • Liker 2
Skrevet

Ecstacy er jo blandingsmiddel . jeg vil tro at det er farligst??

Skrevet

Ecstacy er jo blandingsmiddel . jeg vil tro at det er farligst??

Det er vanskelig å gi en klinisk rangering av dette, men i alle fall i forhold til irreversible forandringer i hjernen, med påfølgende alvorlige psykiatriske lidelser, er jeg langt på vei enig med deg.

Skrevet

I medisinsk sammenheng er forskjellen på en plante og en tablett, at tabletten gir deg forutsigbare effekter, ingen unødvendige substanser, og en sikker dosering. Du har helt enkelt ikke skjønt hva kjemikalier er.

Du blir aldri syk? Kommer det til å være sånn når du er 90 også? Det blir du sannsynligvis ikke.

Hvorfor avviser du fruktene av over 2000 års medisinsk forskning? Er du smartere enn alle disse fagfolkene og forskerne?

Nå var det jo også noen aspekter som forsvant. Hvorfor vil du for eksempel ikke kommentere ICD-diagnosene? Er det fordi det medisinen driver med "bare er tøv"?

Jeg henviser til over 4000 år gammel medisin - Naturlig organisk medisin: Cannabisplanten.

Jeg henviser til oppgående menn, tidligere presidenter og statsmenn og oppegående og anerkjente forskere.

Hva er det du snakker om at jeg da tror at jeg er smartere enn dem?

Det er noe nettopp et av poengene mine der folk nekter å tro på disse. Tror disse debattantene at de er smartere? De klarer i alle fall ikke å komme med noe saklig argumentasjon bortsett fra: Jammen jeg kjenner noen blabla og de har problem bla bla.

På slikt nivå diskuterer ikke jeg.

Når jeg da i tillegg gir deg informasjon om hvor jeg står i henhold til livsstil og livssyn der jeg IKKE er tilhenger av kjemisk produsert medisin, er det ute at du kommer med slikt som du gjør nå.

Jeg trodde faktisk at du var en bedre debattant enn som så ...

Vel, jeg VET og erfarer og har det bra.

Tenkte bare å informere andre - men folk VIL ikke vite.

De sliter med fedme, spiser dritt, har psykiske problem og sliter med kjærlighetslivet og seg selv og så skjønner de ikke hvorfor :fnise:

Skrevet

Naturmedisinen har særdeles lite seriøs forskning å støtte seg på, og effektene er ikke tilfredsstillende dokumentert.

Du kan ha de oppfatningene du vil, men det forandrer faktisk ikke verden.

Jeg tror du egentlig bare vil ha lovlig cannabis.

Forhold deg til kliniske forskningsresultater, så blir det litt enklere både for deg og andre. Men jeg skjønner at det er vanskelig å gi slipp på forestillingsverdenen sin. Jeg er ganske tolerant overfor andres standpunkt, men det du forfekter er - dessverre - rett og slett ikke riktig.

  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...