Gå til innhold

Hva vet du om rusmidler?  

94 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler er de mest skadelige?

    • Heroin
      60
    • Kokain
      3
    • Cannabis
      1
    • Nikotin
      4
    • Alkohol
      12
    • LSD
      6
    • Ecstacy
      8


Fremhevede innlegg

Gjest Hannee
Skrevet

Det samme skjedde med meg. Jeg ruste meg på det groveste (ikke sprøyter).

Den dagen jeg fant ut av at jeg var gravid, kastet jeg glass bongen i gulvet og kvittet meg med resten av dopet som var i hus. Kvittet meg med "vennene" og.

Jeg ringte også til helse stasjonen, jeg har fått god oppfølging og vært 100% rein siden! :)

Så utrolig bra! Sterk du og! Godt å høre :) Hva slags oppfølging fikk du?

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Da er du i grunn enda sterkere når du skåner familien din, og familier er kompliserte og det kan ofte være vanskelig å forstå alvorlige ting inad der. Håper du har en god partner som du kan støtte deg til :)

Det med tvangsinnlegging er utrolig vanskelig, og jeg har like tanker som deg der. Jeg så en dokumentar på nrk1 tror jeg, om ei gravid dame som gikk på metadon under svangerskapet, da barnet ble født hadde det veldig vondt og store abstidenser. Det var grusomt å se på. Er metadon bedre å gå på enn andre stoffer? Jeg forstår jo at man blir avhengig av det også, men blir man ikke nettopp satt på det for å bli rusfri?

Det som er greia med metadon og gravide er at om mor slutter med heroin, så vil barnet i magen få sterke abstinenser og man risikerer for tidlig fødsel blant annet. Derfor anbefaler leger metadon, selv om barnet blir født med abstinenser. Disse abstinensene er forferdelige, men langt verre hadde det vært om barnet ble født med heroinabstinenser.

Metadon har blitt diskutert av flere, og man vet jo at man blir avhengig av metadon, men abstinenser er ikke like ille som de tidligere abstinensene. Det er altså lettere å slutte med metadon så vidt jeg vet. Og om en person får metadonbehandling, så har de ofte et støtteapparat rundt seg. Ihvertfall skal de ha det.

Men du har jo også Subutex som er noe mildere.

http://www.bergensklinikkene.no/index.asp?strUrl=1000141i&topExpand=1000016&subExpand=

Gjest Hannee
Skrevet

Det som er greia med metadon og gravide er at om mor slutter med heroin, så vil barnet i magen få sterke abstinenser og man risikerer for tidlig fødsel blant annet. Derfor anbefaler leger metadon, selv om barnet blir født med abstinenser. Disse abstinensene er forferdelige, men langt verre hadde det vært om barnet ble født med heroinabstinenser.

Metadon har blitt diskutert av flere, og man vet jo at man blir avhengig av metadon, men abstinenser er ikke like ille som de tidligere abstinensene. Det er altså lettere å slutte med metadon så vidt jeg vet. Og om en person får metadonbehandling, så har de ofte et støtteapparat rundt seg. Ihvertfall skal de ha det.

Men du har jo også Subutex som er noe mildere.

http://www.bergensklinikkene.no/index.asp?strUrl=1000141i&topExpand=1000016&subExpand=

Tusen takk! Skjønner det er nyttig å lese seg opp om dette. Merker jeg får lyst til å jobbe med noe som har med rusproblematikk å gjøre. Føler det er så viktig, selv om det er vanskelig.

Gjest Seniorita
Skrevet (endret)

Så utrolig bra! Sterk du og! Godt å høre :) Hva slags oppfølging fikk du?

Takk for varmende ord "hanne" og "Hunterlady" :)

Jeg fikk oppfølging på helsestasjon. Hver uke tok jeg tisseprøve til jeg ble rein. (Ikke misforstå! Jeg ruste meg ikke, men rusen satt igjen i kroppen etter at jeg sluttet.) Når jeg endelig var helt rein (etter 3 mnd) kom jeg hver 2. uke og tisset på kopp. Jeg og jordmor hadde samtaler hver gang jeg var der om hvordan alt gikk og om jeg syntes det var vanskelig.

Jeg gikk også til oppfølging hos fastlegen min, hos han tisset jeg på kopp og tok blodprøver. Blodprøver tok de for å være 100& sikker siden det er en sjelden gang enkelte stoffer ikke vises med urin. (vist nok!?)

Dette gjorde jeg fram til min datter ble født.

Når jeg lå på sykehuset med min datter tok de urinprøve på henne også. (hun var så klart helt fin hun og. :))

Nå er det sånn at helsestasjonen plutselig kan ringe meg og si "idag må du komme for å ta urinprøve), og da kommer jeg med engang! :)

Uff, dette ble langt og rotete, men dere skjønner nok hva som står. :)

Endret av Seniorita
Gjest HunterLady
Skrevet

Tusen takk! Skjønner det er nyttig å lese seg opp om dette. Merker jeg får lyst til å jobbe med noe som har med rusproblematikk å gjøre. Føler det er så viktig, selv om det er vanskelig.

Bare hyggelig :)

Det går an vettu. Er bare å sette igang en utdannelse.

Jeg går sykepleien, og ville også jobbe med rus. Nå vet jeg ikke lenger. Føler liksom at det kanskje blir for intenst for meg, siden jeg har så mye erfaring.

Gjest Seniorita
Skrevet

Bare hyggelig :)

Det går an vettu. Er bare å sette igang en utdannelse.

Jeg går sykepleien, og ville også jobbe med rus. Nå vet jeg ikke lenger. Føler liksom at det kanskje blir for intenst for meg, siden jeg har så mye erfaring.

Tror du ikke at det er en bra ting da?

Jeg mener, du vet jo hva menneskene går igjennom.

Gjest HunterLady
Skrevet

Tror du ikke at det er en bra ting da?

Jeg mener, du vet jo hva menneskene går igjennom.

Ja, jeg vet det. Jeg har kanskje større evner til å hjelpe de siden jeg vet hva de går gjennom. Men det er likevel noe som klumper seg i magen når jeg tenker på å jobbe med slikt. Jeg er kanskje ikke klar for det ennå. Men hvem vet? Har enda litt igjen på sykepleien, så mulig at klumpene går vekk.:)

Gjest Seniorita
Skrevet

Jeg vil jo tro at du som har vært igjennom noe av det samme som disse menneskene vet bedre hvordan du skal hjelpe dem enn de som bare har les i en bok om dette.

Men selvfølgelig så må du for all del ikke gjøre det om du får en klump i magen!

Men som du selv sier, hvem vet, kanskje du er klar for det en dag. :)

Skrevet (endret)

Det som er greia med metadon og gravide er at om mor slutter med heroin, så vil barnet i magen få sterke abstinenser og man risikerer for tidlig fødsel blant annet. Derfor anbefaler leger metadon, selv om barnet blir født med abstinenser. Disse abstinensene er forferdelige, men langt verre hadde det vært om barnet ble født med heroinabstinenser.

Metadon har blitt diskutert av flere, og man vet jo at man blir avhengig av metadon, men abstinenser er ikke like ille som de tidligere abstinensene. Det er altså lettere å slutte med metadon så vidt jeg vet. Og om en person får metadonbehandling, så har de ofte et støtteapparat rundt seg. Ihvertfall skal de ha det.

Men du har jo også Subutex som er noe mildere.

http://www.bergensklinikkene.no/index.asp?strUrl=1000141i&topExpand=1000016&subExpand=

Det er nok dessverre ikke slik at det er lettere å gå av metadon enn heroin, så ulogisk det enn måtte virke. Metadon er et stoff man har valgt å bruke fordi det har mye lengre halveringstid enn heroin, og som sådan er lettere å administrere i én enkelt døgndose, subsidiært to. Abstinensene kan ofte være betydelig verre enn heroin, avhengig av dosering og varighet av behandlingen. Men det er lettere å håndtere klinisk, og alle som går på metadon vil følge en nøye planlagt nedtrappingsplan når (hvis) de avslutter behandlingen.

Metadon er ikke noe optimalt medikament som substitusjonsbehandling for heroin, men er nok mere valgt av praktiske årsaker. Det har en rekke negative bivirkninger, men tilfredsstiller brukerens opiatreseptorer, og blokker ca. 30 - 35 % av de reseptorene som heroin normalt binder seg til. Subutex er for de fleste et langt bedre alternativ som gir betydelig høyere funksjonsniveau, og gir som partiell agonist blokkering av opptil 80% av reseptorene. Det er et utall faktorer som ligger til grund for valg av preparat. De senere årene har man til en viss grad også benyttet subuxone, som i tillegg til buprenorfin inneholder naltrexon, som grovt sett fungerer som en slags "antabus" overfor heroin.

Når man velger disse preparatene til behandling, er det ikke fordi de gir et lettere abstinensbillede, men fordi de er lettere å kontrollere klinisk. Forøvrig er doseringene veldig høye (i mine øyne uforsvarlig høye) her i landet i forhold til i andre land.

edit: korrigerte en mindre unøyaktighet.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 2
Skrevet

Det har vært rett og slett deilig å lese om dere som har kommet ut av et negativt misbruksmønster. Det står stor respekt av det. Selv hadde jeg noen år med hvilepromille på ca. 1 - 1,5, og det var en vond tid, men efter hvert måtte jeg ta meg sammen og bli voksen. Det var en vond tid med mange rare behandlingsteam rundt meg, selv om jeg slapp unna med poliklinikk. Jeg ville ikke vært årene på stormfylla foruten, men heller ikke unne noen å oppleve dem.

For de av dere som kunne tenke dere å jobbe med rusmisbrukere, er det noen aspekter jeg kunne tenke meg å nevne. Dette er en enormt krevende pasientgruppe å jobbe med, og de er ofte behandlingsuvillige, selv om de søker hjelp. Det krever veldig stor avstand til eget tidligere rusbruk å håndtere dette, og man bør være veldig sikker på sin egen edruelighet når man velger en slik tilværelse. Utover det, er jeg helt sikker på at mennesker med erfaring fra denne type rus vil være verdifulle bidrag til omsorgen. Det vil være lurt å ha fagbakgrund fra sosiologi, sykepleie, medisin eller psykologi/psykiatri i denne sammenhengen.

Spesielt for den eller de av dere som har sykepleierutdannelse: Jeg vil absolutt fraråde å gå rett inn i rusomsorgen efter endt utdannelse. Dette er rett og slett fordi jobben vil bestå stort sett av medikamentutdeling/dosering og psykososialt arbeide. Det er veldig lite klinisk arbeide, og man glemmer fort kliniikken. Da låser man ofte mulighetene til å jobbe i somatiske avdelinger senere. Man får aldri sette et venekateter, det er lite sårstell, og de fleste somatiske diagnoser blir fulgt opp andre steder. Jeg tror det er bedre om man jobber noen år i en regulær sykehusavdeling, slik at man får det faglige under huden, for derefter å bevege seg inn i den psykososiale hengemyren rusomsorgen kan være.

Jeg har hatt mye med slike pasienter å gjøre. De er spennende, men kan også by på uoverstigelige utfordringer.

Jeg har ikke monopol på sannheten, men har en viss erfaring med dette feltet. Alle velger selv hva de vil gjøre. Jeg vil ikke bestemme for noen, men ville gjerne dele noen refleksjoner her.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Giacomo_P :rodmer:

  • Liker 1
Gjest Hannee
Skrevet

Takk for varmende ord "hanne" og "Hunterlady" :)

Jeg fikk oppfølging på helsestasjon. Hver uke tok jeg tisseprøve til jeg ble rein. (Ikke misforstå! Jeg ruste meg ikke, men rusen satt igjen i kroppen etter at jeg sluttet.) Når jeg endelig var helt rein (etter 3 mnd) kom jeg hver 2. uke og tisset på kopp. Jeg og jordmor hadde samtaler hver gang jeg var der om hvordan alt gikk og om jeg syntes det var vanskelig.

Jeg gikk også til oppfølging hos fastlegen min, hos han tisset jeg på kopp og tok blodprøver. Blodprøver tok de for å være 100& sikker siden det er en sjelden gang enkelte stoffer ikke vises med urin. (vist nok!?)

Dette gjorde jeg fram til min datter ble født.

Når jeg lå på sykehuset med min datter tok de urinprøve på henne også. (hun var så klart helt fin hun og. :))

Nå er det sånn at helsestasjonen plutselig kan ringe meg og si "idag må du komme for å ta urinprøve), og da kommer jeg med engang! :)

Uff, dette ble langt og rotete, men dere skjønner nok hva som står. :)

Synes ikke det ble rotete. Tusen takk for skildring. Så bra at du klarte å gå gjennom dette. Åh, jeg beundrer dere altså. Og å jobbe med rus når man har masse erfaring tror jeg er tungt, men også givende. Men kanskje finne ut hva med rus man vil jobbe med? Kanskje det er bedre å jobbe med å prevente rus enn å jobbe med å gi ut doseringer o.l.? Forebygging er jo veldig viktig. Eller kanskje hvis det finnes ettervern steder i landet, så er det tingen? Dere har jo tross alt kommet dere ut i samfunnet igjen, og vet hvor vanskelig det er.

Gjest HunterLady
Skrevet

Det er nok dessverre ikke slik at det er lettere å gå av metadon enn heroin, så ulogisk det enn måtte virke. Metadon er et stoff man har valgt å bruke fordi det har mye lengre halveringstid enn heroin, og som sådan er lettere å administrere i én enkelt døgndose, subsidiært to. Abstinensene kan ofte være betydelig verre enn heroin, avhengig av dosering og varighet av behandlingen. Men det er lettere å håndtere klinisk, og alle som går på metadon vil følge en nøye planlagt nedtrappingsplan når (hvis) de avslutter behandlingen.

Metadon er ikke noe optimalt medikament som substitusjonsbehandling for heroin, men er nok mere valgt av praktiske årsaker. Det har en rekke negative bivirkninger, men tilfredsstiller brukerens opiatreseptorer, og blokker ca. 30 - 35 % av de reseptorene som heroin normalt binder seg til. Subutex er for de fleste et langt bedre alternativ som gir betydelig høyere funksjonsniveau, og gir som partiell antagonist blokkering av opptil 80% av reseptorene. Det er et utall faktorer som ligger til grund for valg av preparat. De senere årene har man til en viss grad også benyttet subuxone, som i tillegg til buprenorfin inneholder naltrexon, som grovt sett fungerer som en slags "antabus" overfor heroin.

Når man velger disse preparatene til behandling, er det ikke fordi de gir et lettere abstinensbillede, men fordi de er lettere å kontrollere klinisk. Forøvrig er doseringene veldig høye (i mine øyne uforsvarlig høye) her i landet i forhold til i andre land.

Ja, du vet nok mer om dette enn meg. Jeg er ikke svært belest på emnet, men har plukket opp litt info av enkelte leger og brukere.

Men Subutex er vel blitt mer vanlig enn Metadon?

Og ja, det er vanskelig å avvenne noen med medisinske preparater.

Skrevet

For de som er interessert, en artikkel om substitusjonsbehandling generelt. Denne er fra 2005, og er nok delvis utdatert, da man siden den gang har større grundlagsmateriale for bruken av Subutex, men undersøkelsen gir et visst billede av hva man står overfor.

http://tidsskriftet.no/article/1131562

  • Liker 1
Skrevet

Men Subutex er vel blitt mer vanlig enn Metadon?

Det er helt riktig, men jeg er ikke sikker på om det gjelder i behandlingen av gravide. Men de fleste rusavhengige vil heller ha subutex, selv om noen foretrekker metadon.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Kosemose, mod

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at mennesker skal ruse seg, men jeg har færre motforestillinger mot mennesker som benytter seg av preparater for å gjøre en bedre jobb. Selv hadde jeg heller latt meg operere av en kirurg på sentralstimulerende enn en dødstrett en.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at mennesker skal ruse seg, men jeg har færre motforestillinger mot mennesker som benytter seg av preparater for å gjøre en bedre jobb. Selv hadde jeg heller latt meg operere av en kirurg på sentralstimulerende enn en dødstrett en.

Denne tror jeg ikke jeg kan signere. Det er gode grunder til at det ikke er akseptert uden videre å bruke slike stoffer. Og husk på at ingen kirurger jobber alene, men i team med både kolleger, anestesileger og operasjonssykepleiere. Selvsagt kan det være skummelt med lange skift, men det er altså ikke slik at en enslig kirurg blir fundet sovende med nesen plantet i et saftig hepatosarkom.....

Dersom noen er åbenbart for trettt til å fungere, vil ikke vedkommende få operere. Men jeg skal gi deg medhold i at muligheden for feilvurderinger her dessverre er til stede. Jeg tror imidlertid ikke at centralstimulerende stoffer avhjelper noe som helst. Ikke bare påvirker de det kognitive, men kan også f. eks. gi skjelvinger. Og dét vil man helst ikke at en skalpellførende hånd skal ha.

  • Liker 1
Skrevet

Men er det tilfeldig at disse amerikanske jagerpilotene bruker amfetamin før de har disse nattlige flytoktene over kandahar og kabul?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...