Gå til innhold

Hva vet du om rusmidler?  

94 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler er de mest skadelige?

    • Heroin
      60
    • Kokain
      3
    • Cannabis
      1
    • Nikotin
      4
    • Alkohol
      12
    • LSD
      6
    • Ecstacy
      8


Fremhevede innlegg

Skrevet

Men er det tilfeldig at disse amerikanske jagerpilotene bruker amfetamin før de har disse nattlige flytoktene over kandahar og kabul?

I militære operasjoner hender det at det brukes centralstimulerende preparater. Jeg vet ikke om det er særlig hensiktsmessig, men det forekommer, særlig i USA, men jeg vet at det har vært i bruk i Norge også, i hvert fald under krigen.

Jeg synes det er etisk tvilsomt, og bifalder det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tror jeg ikke jeg kan signere. Det er gode grunder til at det ikke er akseptert uden videre å bruke slike stoffer. Og husk på at ingen kirurger jobber alene, men i team med både kolleger, anestesileger og operasjonssykepleiere. Selvsagt kan det være skummelt med lange skift, men det er altså ikke slik at en enslig kirurg blir fundet sovende med nesen plantet i et saftig hepatosarkom.....

Dersom noen er åbenbart for trettt til å fungere, vil ikke vedkommende få operere. Men jeg skal gi deg medhold i at muligheden for feilvurderinger her dessverre er til stede. Jeg tror imidlertid ikke at centralstimulerende stoffer avhjelper noe som helst. Ikke bare påvirker de det kognitive, men kan også f. eks. gi skjelvinger. Og dét vil man helst ikke at en skalpellførende hånd skal ha.

Vet om en nevrokirurg som måtte knaske Ritalin for å holde ut vaktbelastningen. Det er riktignok 15 år tilbake, men at sentralstimulerende benyttes av en del leger er jeg ikke tvil om, særlig lenger ned på kontinentet. Ble selv tilbudt modafinil på en kongress for ikke så lang tid tilbake.

Skrevet (endret)

Vet om en nevrokirurg som måtte knaske Ritalin for å holde ut vaktbelastningen. Det er riktignok 15 år tilbake, men at sentralstimulerende benyttes av en del leger er jeg ikke tvil om, særlig lenger ned på kontinentet. Ble selv tilbudt modafinil på en kongress for ikke så lang tid tilbake.

Jeg sier ikke at det ikke skjer, men at jeg ikke bifalder det. Ellers er jo medikamentmisbruk én av de to hovedgrundene til tilbakekalling av autorisasjoner her i landet.

edit: Jeg vet også om en del leger som har en del svin på skogen når det gjelder dette, men de fleste har lagt dette bak seg. For noens vedkommende, vil det nok blive opprettet en tilsynssak.

Endret av Giacomo_P
Skrevet

Ritalin, amfetamin og efedrin kan uten tvil få mennesker til å prestere bedre i pressede situasjoner, som lange skift, krig osv.. Det vil ikke dermed si at det er sunt.. Har inntatt noen slikke stoffer ved et par anledninger, og ble meg selv x 10! Men etterpå sleit med å sovne, og var syk i flere dager. Forstår hvorfor enkelte kommer inn i et misbruksmønster fordi de må "reparere", fordi man blir så ekstremt tappet for energi. Brenner lunten i begge ender samtidig. Kjempeskadelig og usunt på sikt for et menneske å gå uten hvile. Men over til sakens spørsmål; Psilocin/psilocybin tror jeg ikke er skadelig; ) Jo, kan være psykisk skadelig.. ikke en tripp for gud og hvermann.. Men ikke funnet noe som helst beviser for at dette kan skade kroppen! Og nå er det sopp- høysesong :lur:

Skrevet

Med hensyn på dextroamfetamin så er det et relativt ufarlig stoff i terapeutiske doser. Langt de fleste bivirkninger oppstår hvis en tar stoffet for å oppnå rus. Lavdose amfetamin benyttes blant annet som ADHD-medikasjon i USA pga det inhiberer lokomotorisk aktivitet.

Skrevet

Med hensyn på dextroamfetamin så er det et relativt ufarlig stoff i terapeutiske doser. Langt de fleste bivirkninger oppstår hvis en tar stoffet for å oppnå rus. Lavdose amfetamin benyttes blant annet som ADHD-medikasjon i USA pga det inhiberer lokomotorisk aktivitet.

Så godt som alle godkjendte preparater er relativt ufarlige i terapeutiske doser. Det ligger vel i grunden i begrebet "terapeutisk dose"?

Skrevet

Så godt som alle godkjendte preparater er relativt ufarlige i terapeutiske doser. Det ligger vel i grunden i begrebet "terapeutisk dose"?

Med andre ord er amfetamin relativt ufarlig?

Skrevet

Med andre ord er amfetamin relativt ufarlig?

Nei!

Er Paracet relativt ufarlig? Det er det receptfrie legemiddelet som tar flest liv i løbet av et år, og skader svært mange. Er det farlig i terapeutiske doser? Normalt ikke.

Terapeutiske doser av amfetamin og amfetaminderivater er nokså harmløse, men har kliniske aspekter man må tage hensyn til. Doser som er store nok til å skabe rus medfører risiko, som øker progressivt med hyppighet og dose.

Får man ruseffekt er ikke dosen terapeutisk. Størrelsen på en terapeutisk dose vil variere i forhold til hva man behandler, og hvor lenge.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg ser at enkelte kommer trekkende med foreldede enkeltstudier, selektivt håndplukket mot bedre vitende for å underbygge påstander om at cannabis er sterkt avhengighetsskapende og forårsaker nerveskader og sinnslidelser. Vedkommende som står bak dette, er formodentlig kjent med at de siste tiårs større metastudier i det store og hele tilbakeviser disse påstandene. Cannabinoider har en estimert LD/50 på hele 1270 mg/kg, noe som gjør cannabis langt tryggere enn nervegiftene koffein, nikotin og etanol, og også mindre giftig enn store mengder vann. Ved inntak av vann vil døden inntreffe som en følge av elektrolyttenes imbalanse lenge før en tilsvarende mengde cannabinoider medfører skade.

Tvillingstudier viser at inntak av cannabis ikke øker insidensen av schizofreni, derimot forekommer det utstrakt selvmedisinering med cannabis og annen rus hos personer som er genetisk predisponert for lidelsen.

  • Liker 1
Skrevet

Det kan argumenteres for at overskridelser av fastsatte fartsgrenser bør straffes hardere enn bruk av cannabis. Ved å kjøre raskere enn tillatt tar man et valg som innebærer å sette medmennesker i fare for invaliditet og død ved en evt. trafikkulykke. Inntak av cannabis medfører imidlertid ingen fare for utenforstående, og evt. skadevirkninger man påfører seg selv er omdiskuterte og minimale. Det kan også sies at det er umoralsk å kriminalisere offerløs atferd. Overkonsum av mat med påfølgende overvekt er i alle tilfelle en langt farlige atferd for individet selv, med større omkostninger for samfunnet, enn et moderat inntak av cannabis kan sies å være.

  • Liker 1
Skrevet

Neinei anonymbruker, - her argumenteres det med at helsemessig er det langt bedre og forsvare vold som glattcella kontra menneskers bruk av naturlegemidler fordi det er jo menneskenes forakt mot lovverket vi egentlig skal straffe og ikke bruken av cannabis i seg selv.

Å påføre mennesker den tilsiktede pine for å bruke prof nils christie sine ord er et helsemessig gevinst kontra bruk av cannabis. For en påstand! For en virkelighet vi lever i. Lurer på hvordan fremtiden mennesker vil forstå dagens brutalitet og argumentasjon for at det er riktig og innesperre mennesker.

FMR, foreningen mot rusgift var imot at subutex skulle bli et legalt legemiddel og de er imot at man ikke skal varetektsfengsles ved bruk av cannabis.

For en fæl organisasjon, og det er veldig trist at de får statsstøtte.

  • Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd.

Kråkesaks, moderator.

Gjest Tusseladd
Skrevet

Det er ikke lovbrudd åoppfordre å reise til hyperspace, det kan nåes uten å bryte lovverk, fyskam, educate!

  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord er amfetamin relativt ufarlig?

Ja, i 5-40mg grensen er amfetamin ikke mer skadelig enn stress og vil heller ikke gi brukeren sug etter å ta mer. Amfetamin er ikke psykisk avhengighetsdannene eller toleranseøkende om man ikke misbruker det, dvs ikke rusgivende doser. Man får rett og slett avsmak av det pga av bivirkningene og man vil rett og slett slappe av. Amfetamin blir brukt av mange flere oppegående folk enn vanlige folk tror i yrker/stillinger som krever topp prestasjon og slik "doping" er ofte det som har fått de i opp i karrieren, særlig i krevende perioder. Dette er en gruppe som bruker i det skjulte og ikke gir amfetamin et negativt stempel. Men stress er likevel ikke sunt.

Anonymous poster hash: 251eb...061

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i 5-40mg grensen er amfetamin ikke mer skadelig enn stress og vil heller ikke gi brukeren sug etter å ta mer. Amfetamin er ikke psykisk avhengighetsdannene eller toleranseøkende om man ikke misbruker det, dvs ikke rusgivende doser. Man får rett og slett avsmak av det pga av bivirkningene og man vil rett og slett slappe av. Amfetamin blir brukt av mange flere oppegående folk enn vanlige folk tror i yrker/stillinger som krever topp prestasjon og slik "doping" er ofte det som har fått de i opp i karrieren, særlig i krevende perioder. Dette er en gruppe som bruker i det skjulte og ikke gir amfetamin et negativt stempel. Men stress er likevel ikke sunt. Anonymous poster hash: 251eb...061

Gi oss den kliniske dokumenatsjonen på at det er ufarlig, da.....

Anonymous poster hash: a5e93...b8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...