Gå til innhold

Hva vet du om rusmidler?  

94 stemmer

  1. 1. Hvilke rusmidler er de mest skadelige?

    • Heroin
      60
    • Kokain
      3
    • Cannabis
      1
    • Nikotin
      4
    • Alkohol
      12
    • LSD
      6
    • Ecstacy
      8


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe, avhengig av cannabis. Vell, i dette landet her så kan man ikke forvente at befolkningen sitter med noen spesielle kunnskaper rundt medisinsk cannabis.

Norge har ikke brukt ei krone på å undersøke denne medisinske planten.

Og da er det kanskje lurt å undersøke land der dem har brukt flere millioner på dette? Er det ikke det?

Siste undersøkelsen jeg leste om cannabis, var at 8 års bruk, misbruking, medisinsk og "vanlig" bruk var det ingen forskjell på mennesket.

Tobakk er avhengighetskapende. Inneholder blåsyre, radioaktivestoffer og mye annen drit som ødlegger mennesker.

Hasj blander man som regel ut med den ekkle lovlige kreft pinnen tobakk... som gjør at mange tror de er avhengige.

Jeg sier UT MED GATE HASJ, INN MED WEED OG KONTROLLERT HASJ :D

Les de artiklene jeg linket til, og ta stilling til at det finnes fire internasjonalt klassifiserte avhengighetsdiagnoser knyttet til THC, så kan vi begynne å snakke om kundskab.

Det er forsket mye om cannabis, og noe forskning pågår om evt. medisinsk bruk. Jeg synes det er oppsiktsvekkende om du sitter med gyldige konklusjoner før denne forskningen er fullbragt?

Og forskningen behøver ikke å være norsk for å være gyldig. Vi leser forskningspublikasjoner i dette landet.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Marie
Skrevet

Hvorfor må man benytte seg av rusmidler i det hele tatt?

Rusmidler er egentlig medisin. Desverre så har vi mennesker gjordt det omtil rus og misbruker det meste. Hovedsaklig pga ingen kunnskaper.

Heroin, amfetamin, alkhol og mange rusmidler bruker vi lovlig som medisin i dag. Iog at vi forbyr disse rusmidelene som ikke har fansy navn som Morfin, Ritalin osv så tar de kriminelle over det dop salget og lager enda flere rusmis og rusbrukere da de kun tenker på pengene.

Det er bedre å fungere på litt rus enn å ikke fungere i det heletatt ;)

Skrevet

Men det er bedre å fungere fordi man har løst problemet sitt, enn å løse opp hjernen i en medikamentlake.

Rusbruk er ikke egentlig medisin, uansett om det er medisinske preparater.

  • Liker 3
Skrevet

Revenka, her kom du med flere gode eksempel på ulogisk og useriøs argumentasjon. Jeg refererer til en anerkjent, god undersøkelse som skapte overskrifter i norske aviser da den kom, og hva svarer du? Jo:

Det er LETT å finne skremselspropagangda for cannabis.

Det er sjeldent et godt tegn at et motargument begynner med "god dag, mann - økseskaft", men det blir verre:

Det startet med filmen "Reefer Madness" fra 30-årene. Det er schizofreni det hintes til der også.

Om dette hadde vært tilfellle. Om det er slik at cannabis øker risken for schizofreni? Fakta:

Vi vet at bruken av cannabis har økt på verdenbasis og at millioner av mennesker bruker det daglig. Hvorfor øker da ikke tilfellene av schizofreni?

Fordi det ikke stemmer!

Fordi det er gammel skremselspropaganda.

Det som ER fakta, er at det er en betydelig overhyppighet av schizofreni blant cannabisbrukere. Det er målt, verifisert, kontrollert og etterkontrollert. Metodikken i undersøkelsen er uangripelig. Antall deltakere var høyt. Konklusjonen er klar.

Hvordan det står til med schizofreni på verdensbasis skal jeg ikke ha sagt noe om, for det har jeg ikke sett tall på. Og filmen "Reefer Madness" har jeg ikke hørt om; det kan godt hende at du har rett i at den er et makkverk. Men ingen av de forholdene er det minste relevante i denne sammenhengen.

Når det er sagt!

Jeg er IKKE for at unge mennesker skal bruke cannabis.

Det har å gjøre med at cannabis er et hallusinerende rusmiddel og for et ungt sinn - ikke ferdigutviklet ennå - så kan man bli forvirret.

Jeg mener at det bør være minst 18-årsgrense.

Det er et prinsipp som heter noe slikt som at "ekstraordinære påstander krever ekstraordinære beviser". Jeg kan ikke se at du fremfører noen beviser for disse påstandene overhodet.

Hun snakket om at alkohol har vært i vår kultur i "alle år" og at det derfor er lovlig. At cannabis ikke er lovlig fordi det er et "nytt rusmiddel" Da påpekte jeg at vikingene dyrket cannabis.

Jeg skrev at de dyrket for tau og seil og at de brukte det til medisin. Igjen har du ikek klart å lese det jeg faktisk har skrevet.

Jeg begynner å lure på om du ser hva noen skriver overhodet, inkludert deg selv. Argumentet var at alkohol er utbredt av historiske årsaker; det ble jo brygget og brent på ALLE gårder i mange år, det var faktisk påbudt. Hvordan kan det sammenlignes med at noen vikinger har (eller kan ha) dyrket cannabis?

At en relatert men ikke identisk plante ble brukt til tauverk, er en avsporing av dimensjoner. Grunnen til at jeg (og andre) ikke ser sammenhengen i argumentene dine, er kanskje at det ikke er noen sammenheng?

Les det igjen eller la være å tro at du skjønner hva jeg sier.

Her et et godt eksempel på det jeg mener:

Begreper med ikke noe reelt innhold sier du.

Klarer ikke du å se forskjell på en tablett og en plante?

Klarer du ikke forstå at jeg ikke vil innta tabletter eller kjemisk fremstillt medisin?

Javel, så dette er et godt eksempel på det du mener: At det er bedre å innta et stoff ved å bruke planten som inneholder stoffet direkte, enn å innta det samme stoffet, fremstilt fra den samme planten, hvis det er oppmålt i en nøyaktig mengde og formet som en liten, rund tablett? Eller var det noe annet du ville frem til?

Og hva mener du med "kjemisk fremstilt"? Det er ikke noen forskjell på kjemiske prosesser som foregår i en plante og de samme prosessene i et reagensrør. Sammenligningen mellom planter i naturen og kjemiske fabrikker brukes til og med i naturfagbøkene for grunnskolen.

Tror du at medisiner vi får på apoteket, vanligvis inneholder kjemiske forbindelser som ikke forekomer i naturen?

Jeg skjønner at med så mange som driter i helsen sin ved å putte i seg diverse for søvnløshet, hodepine, magetrøbbel, depresjon, at det er uforståelig mange av mine synspunkt, og jeg forventer heller ikke noe annet.

Det er godt mulig at de gjør, men jeg ser ikke relevansen her. Eller prøver du å diskreditere dine meningsmotstandere ved å tilskrive dem synspunkter de slett ikke har gitt uttrykk for?

Jeg påpekte forøvrig hvor ulogisk og irrelevant det er å trekke frem at person X og Y bruker marihuana, men du gir deg ikke:

Her er en liste over kjente mennesker som er godt kjent med denne planten:

• Abbie Hoffman

• Abraham Lincoln. On a Hohner box cover but disputed.

• Al Gore.

Jeg tillot meg å klippe resten av listen.

Alvorlig talt, nå må du ta deg sammen hvis du ikke har som mål å gjøre deg fullstendig til latter. Argumentet du bruker, er en (dårlig utgave av) en kjent logisk feilslutning som kalles "argument from authority" (bortsett fra at listen er full av folk som ikke er autoriteter på noe som helst område).

Ser du ikke hvor tåpelig dette er? Du innser vel at vi kan lage slike lister for ethvert tenkelig stoff og enhver tenkelig handling som har være begått på kloden?

Skal jeg lage en liste over folk som har røykt 40+ sigaretter daglig, og levd til de ble over 85 uten helseproblemer? Det er ikke vanskelig. Vil du da konkludere at sigarettrøyking ikke bare er ufarlig, men kanskje livsforlengende?

Jeg kan ikke vite om du bare troller, har gått litt for langt ned i skyttergraven, eller faktisk mener akkurat det du skriver. Men det er slike argumenter som får andre til å komme med kommentarer om at du må sitte i en sky av hasjrøyk. For sånn ser det virkelig ut.

  • Liker 7
Gjest Hannee
Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha det bra og fungere uten rus? Må man ruse seg for å finne seg selv, ha det gøy og å kurere pms?

Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha det bra og fungere uten rus? Må man ruse seg for å finne seg selv, ha det gøy og å kurere pms?

Det er vel nettopp sakens kjerne.

Uaktet hvilket moralsk syn man legger til grund, er det absolutt INGEN rusmidler som er sunde, lovlige eller ikke.

  • Liker 4
Gjest HunterLady
Skrevet

Off topic, men hvorfor skriver du så gammelnorsk, Giacamo_P??? :)

Skrevet

Off topic, men hvorfor skriver du så gammelnorsk, Giacamo_P??? :)

Fordi jeg er en reaksjonær idiot med lang fartstid i Danmark.

  • Liker 2
Gjest Hannee
Skrevet

Veldig bra og høre at man kan komme seg ut av rus, og ha det fantastisk uten som deg Hunterlady. :) Jeg synes det virker skummelt når man har mange gode grunner til å ruse seg, og jeg mener at det samme gjelder andre ting i livet. Man har mange gode grunner for å ta visse valg, men man har kanskje også en litt vondt magefølelse som vet at det ikke er så lurt.

Uansett, jeg synes at mennesker som kommer seg ut av rus er noen av de sterkeste menneskene som er.

Gjest HunterLady
Skrevet

Veldig bra og høre at man kan komme seg ut av rus, og ha det fantastisk uten som deg Hunterlady. :) Jeg synes det virker skummelt når man har mange gode grunner til å ruse seg, og jeg mener at det samme gjelder andre ting i livet. Man har mange gode grunner for å ta visse valg, men man har kanskje også en litt vondt magefølelse som vet at det ikke er så lurt.

Uansett, jeg synes at mennesker som kommer seg ut av rus er noen av de sterkeste menneskene som er.

Man kan absolutt klare det, men dessverre er det bare én annen jeg kjenner som var i de miljøene som klarte det samme. Vi to. Resten har gått til faens. Snakk om flere titalls personer, der et par har tatt sitt eget liv og andre er på samme sted som de var for flere år siden. Blir ingenting av dem. Når jeg ser de så føler jeg et stikk i hjertet. Får nesten litt dårlig samvittighet for at det gikk så bra med meg, og jeg føler også at de hater meg litt siden jeg klarte det, og ikke de.

Jeg kan garantere deg at mennesker som kommer seg ut av narkohelvetet er veldig sterke, men noen kan slite veldig sosialt i ettertid og får problemer med tanke på tilbakefall. Noen takler rett og slett ikke å være rusfri, og når de kommer til den mørkeste gropa (dit alle kommer før eller siden etter de har slutta), så klarer de ikke å holde ut. Jeg holdt heldigvis ut.

  • Liker 1
Gjest Hannee
Skrevet

Man kan absolutt klare det, men dessverre er det bare én annen jeg kjenner som var i de miljøene som klarte det samme. Vi to. Resten har gått til faens. Snakk om flere titalls personer, der et par har tatt sitt eget liv og andre er på samme sted som de var for flere år siden. Blir ingenting av dem. Når jeg ser de så føler jeg et stikk i hjertet. Får nesten litt dårlig samvittighet for at det gikk så bra med meg, og jeg føler også at de hater meg litt siden jeg klarte det, og ikke de.

Jeg kan garantere deg at mennesker som kommer seg ut av narkohelvetet er veldig sterke, men noen kan slite veldig sosialt i ettertid og får problemer med tanke på tilbakefall. Noen takler rett og slett ikke å være rusfri, og når de kommer til den mørkeste gropa (dit alle kommer før eller siden etter de har slutta), så klarer de ikke å holde ut. Jeg holdt heldigvis ut.

Utrolig bra at du klarte det! Og jeg håper du har det bra nå, og lever et godt liv! Tror du det kan hjelpe med bedre hjelpeinstanser og ettervern? Jeg har f.eks. hørt om kommuner som fokuserer på at avhengige skal bli rusfrie, men etterpå når de skal ut i verden igjen, så er det etterlatt til seg selv.

Fikk du noe hjelp/oppfølging? Jeg skjønner hvis det blir for personlig å snakke om.

Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

Jeg syns latter er den beste rusen :jepp:

Edit: de fleste andre rusmidler er vel skadelig på en eller annen måte...

Endret av Thefainter
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns latter er den beste rusen :jepp:

Må si meg kraftig enig med deg :D

Forelska rusen er heller ikke å forakte :klemmer:

  • Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Utrolig bra at du klarte det! Og jeg håper du har det bra nå, og lever et godt liv! Tror du det kan hjelpe med bedre hjelpeinstanser og ettervern? Jeg har f.eks. hørt om kommuner som fokuserer på at avhengige skal bli rusfrie, men etterpå når de skal ut i verden igjen, så er det etterlatt til seg selv.

Fikk du noe hjelp/oppfølging? Jeg skjønner hvis det blir for personlig å snakke om.

Det tror jeg absolutt kan hjelpe. Samme som med de som kommer ut fra fengsel. Det er overhodet ikke lett å komme ut i samfunnet etter å ha sittet inne uten ordentlige sosiale nettverk der man automatisk er isolert fra omverdenen. Blir jo nesten det samme med rusmisbrukere. De lever i sin egen boble, og har ikke samfunnssosiale evner.

Jeg fikk ingen hjelp. Jeg bor i en by langt fra familien min, og til og med de visste ikke hvor ille det var. Jeg holdt mye for meg selv. Jeg ble gravid og slutta på dagen. Gav beskjed til helsepersonell at jeg misbrukte rus tidligere, men jeg fikk ingen oppfølging. Jeg ville vel egentlig ikke ha heller, selv om jeg ser nå at jeg hadde trengt det, selv om jeg klarte meg uten.

Gjest Hannee
Skrevet

Det tror jeg absolutt kan hjelpe. Samme som med de som kommer ut fra fengsel. Det er overhodet ikke lett å komme ut i samfunnet etter å ha sittet inne uten ordentlige sosiale nettverk der man automatisk er isolert fra omverdenen. Blir jo nesten det samme med rusmisbrukere. De lever i sin egen boble, og har ikke samfunnssosiale evner.

Jeg fikk ingen hjelp. Jeg bor i en by langt fra familien min, og til og med de visste ikke hvor ille det var. Jeg holdt mye for meg selv. Jeg ble gravid og slutta på dagen. Gav beskjed til helsepersonell at jeg misbrukte rus tidligere, men jeg fikk ingen oppfølging. Jeg ville vel egentlig ikke ha heller, selv om jeg ser nå at jeg hadde trengt det, selv om jeg klarte meg uten.

Nå må jeg si at jeg synes du er veldig fantastisk! Det å slutte på dagen når man blir gravid er så utrolig bra! Jeg synes det er forferdelig hvis barn blir født med abstinenser, og synes også at i dette området bør det gis mer hjelp. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor vi gir mange milliarder til andre land, men ikke har nok penger til å hjelpe mennesker som virkelig trenger det, og som trenger oppfølgning i mange år. Det at du og en til klarte det, mens resten ikke gjorde det, viser at det finnes noen få sterke individer, men jeg tror at vi alle trenger hjelp på områder i livet, og når det området står om livet, er det særdeles viktig. Jeg forstår rett og slett ikke prioriteringene, hjelp bør være viktigst.

Gjest Seniorita
Skrevet

Cannabis er det som er minst farlig på denne listen.

Gjest Seniorita
Skrevet

Det tror jeg absolutt kan hjelpe. Samme som med de som kommer ut fra fengsel. Det er overhodet ikke lett å komme ut i samfunnet etter å ha sittet inne uten ordentlige sosiale nettverk der man automatisk er isolert fra omverdenen. Blir jo nesten det samme med rusmisbrukere. De lever i sin egen boble, og har ikke samfunnssosiale evner.

Jeg fikk ingen hjelp. Jeg bor i en by langt fra familien min, og til og med de visste ikke hvor ille det var. Jeg holdt mye for meg selv. Jeg ble gravid og slutta på dagen. Gav beskjed til helsepersonell at jeg misbrukte rus tidligere, men jeg fikk ingen oppfølging. Jeg ville vel egentlig ikke ha heller, selv om jeg ser nå at jeg hadde trengt det, selv om jeg klarte meg uten.

Det samme skjedde med meg. Jeg ruste meg på det groveste (ikke sprøyter).

Den dagen jeg fant ut av at jeg var gravid, kastet jeg glass bongen i gulvet og kvittet meg med resten av dopet som var i hus. Kvittet meg med "vennene" og.

Jeg ringte også til helse stasjonen, jeg har fått god oppfølging og vært 100% rein siden! :)

  • Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Nå må jeg si at jeg synes du er veldig fantastisk! Det å slutte på dagen når man blir gravid er så utrolig bra! Jeg synes det er forferdelig hvis barn blir født med abstinenser, og synes også at i dette området bør det gis mer hjelp. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor vi gir mange milliarder til andre land, men ikke har nok penger til å hjelpe mennesker som virkelig trenger det, og som trenger oppfølgning i mange år. Det at du og en til klarte det, mens resten ikke gjorde det, viser at det finnes noen få sterke individer, men jeg tror at vi alle trenger hjelp på områder i livet, og når det området står om livet, er det særdeles viktig. Jeg forstår rett og slett ikke prioriteringene, hjelp bør være viktigst.

Jo, takk for vakre ord :) Jeg synes selv at jeg er nokså sterk, men det har vært vanskelig å ikke dele min tunge fortid med familien. De vet selvsagt litt, men hadde de visst alt så hadde det blitt for tungt for de rett og slett. Det lille de vet har vært med på å skape mye dårlog stemning innad i familien, og det skjærer i hjertet at jeg har skuffet de og såret de.

De vet ikke hvor sterk jeg er, og vil mest sannsynlig aldri forstå det heller.

Jeg er helt enig med det i at det er svært merkelig at det tas så lite hånd om rusavhengige. Blant annet så er det jo dette med tvangsparagrafene innenfor helseloven. Det er kanskje etisk galt å tvangsinnlegge mennesker som er voksne, men jeg hadde takket noen den dag idag om de gjorde det med meg. Nå sier jeg ikke eksplisitt at jeg er for tvang, da dette er et svært komplisert tiltak.

Også har du jo dette med skjulte misbrukere. Ikke alle det er like lett å se. Det er et meget komplekst problem.

Og ja, barn som blir født som narkomane.. Det er så grusomt at jeg finner ikke ord.

Gjest HunterLady
Skrevet

Det samme skjedde med meg. Jeg ruste meg på det groveste (ikke sprøyter).

Den dagen jeg fant ut av at jeg var gravid, kastet jeg glass bongen i gulvet og kvittet meg med resten av dopet som var i hus. Kvittet meg med "vennene" og.

Jeg ringte også til helse stasjonen, jeg har fått god oppfølging og vært 100% rein siden! :)

Fantastisk bra! :) Står mye respekt av det!

Gjest Hannee
Skrevet

Jo, takk for vakre ord :) Jeg synes selv at jeg er nokså sterk, men det har vært vanskelig å ikke dele min tunge fortid med familien. De vet selvsagt litt, men hadde de visst alt så hadde det blitt for tungt for de rett og slett. Det lille de vet har vært med på å skape mye dårlog stemning innad i familien, og det skjærer i hjertet at jeg har skuffet de og såret de.

De vet ikke hvor sterk jeg er, og vil mest sannsynlig aldri forstå det heller.

Jeg er helt enig med det i at det er svært merkelig at det tas så lite hånd om rusavhengige. Blant annet så er det jo dette med tvangsparagrafene innenfor helseloven. Det er kanskje etisk galt å tvangsinnlegge mennesker som er voksne, men jeg hadde takket noen den dag idag om de gjorde det med meg. Nå sier jeg ikke eksplisitt at jeg er for tvang, da dette er et svært komplisert tiltak.

Også har du jo dette med skjulte misbrukere. Ikke alle det er like lett å se. Det er et meget komplekst problem.

Og ja, barn som blir født som narkomane.. Det er så grusomt at jeg finner ikke ord.

Da er du i grunn enda sterkere når du skåner familien din, og familier er kompliserte og det kan ofte være vanskelig å forstå alvorlige ting inad der. Håper du har en god partner som du kan støtte deg til :)

Det med tvangsinnlegging er utrolig vanskelig, og jeg har like tanker som deg der. Jeg så en dokumentar på nrk1 tror jeg, om ei gravid dame som gikk på metadon under svangerskapet, da barnet ble født hadde det veldig vondt og store abstidenser. Det var grusomt å se på. Er metadon bedre å gå på enn andre stoffer? Jeg forstår jo at man blir avhengig av det også, men blir man ikke nettopp satt på det for å bli rusfri?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...