Gå til innhold

Mens man venter på et suss i furukrona...


Tornerosa

Anbefalte innlegg

Kva meinar du med nuvel og punktum?

:ler:

Ikke noe mer å si om den saken, det er hva det betyr. Det kommer ingen fortsettelse! :ler:

Jeg har avbrent alle nerver i hjernen som handler om sånne ting. Har i hvertfall prøvd. Jeg er immun, lobotomert. Jeg har en ny strategi nå; ignorer, ignorer.

Resigner, resigner, innfinn, innfinn. Dessuten har det sneket seg inn en aversjon... Så dermed er jeg vel på vei inn i klubben. Bedre-uten-klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...så det susset i furukrona... :sjenert:

Det ville vært å anse som krydder, utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... Blir jeg i dette nu lest av noen jeg kjenner meget godt? Gi i såfall lyd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men e det punktum fordi ungen er homo med hanekam, eller fordi du har søkt medlemsskap i "eg har gitt opp"klubben, eller fordi du ikkje hadde kjemi med faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men e det punktum fordi ungen er homo med hanekam, eller fordi du har søkt medlemsskap i "eg har gitt opp"klubben, eller fordi du ikkje hadde kjemi med faren?

:ler:

Definitivt ikke pga homosønn med hanekam, i hvertfall. Det var nok ren tilfeldighet at punktum kom rett etter det.

Mest punktum fordi det var en gammel mann, og også punktum fordi han bor åtti mil unna. Punktum fordi han var en hyggelig, eldre mann som konverserte hyggelig. Litt ups fordi han nå har sendt tre sms'er. Hyggelige, altså. For all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr uhyre lite for de pårørende og de som har vært utsatt for dette vanvittige marerittet, at gjerningsmannen (sannsynligvis) har operert alene, og er en syk person. Selv om motivet åpenbart er politisk.

Men det betyr utrolig mye for Norge, at det viste seg å ikke være som man forventet; terror utført av internasjonale terrorister, eller norskboende med internasjonalt nettverk. Det har mye å si for hvordan vi går videre etter dette, hvordan landet bearbeider sjokket og, dessverre og heldigvis, for hvor redde vi vil være i fortsettelsen.

Jeg er i hvertfall på en bisarr måte lettet. Det ble, fra mitt ståsted og på avstand, litt lettere å forholde seg til. Selv om det ikke forandrer på antall liv gått tapt, og redslene ungdommene har vært gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, velkommen tilbake!

Jeg er enig med deg. Lettet over at det er en gærning og ikke det som kanskje de fleste først trodde. Selv om lettet blir et utrolig malplassert ord. Det er jo en like stor tragedie uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, velkommen tilbake!

Jeg er enig med deg. Lettet over at det er en gærning og ikke det som kanskje de fleste først trodde. Selv om lettet blir et utrolig malplassert ord. Det er jo en like stor tragedie uansett..

Takk. :)

Ja, saken kan avsluttes på en helt annen måte slik, enn om det skulle vist seg at det var representanter fra et kjent nettverk som var gjerningsmennene. Er lettet over at fyren er tatt, at saken ser ut til å rulles opp greit. Greit, tross alt.

---

Han gir seg liksom ikke. Fortsatt god sommer og er på hytta og fyr på peisen og lakrisbåter og Munkholm og klem. Jeg kjenner ham jo overhodet ikke...

Og Ingeniøren, han fikk i kveld omsider livstegn herfra etter å ha sendt meg en sms den første kvelden i Italia. Han spør om jeg har tatt bilder, og skriver videre "spent". Altså: "Jeg vil se bildene du tok".

Sukk. Jeg vil ikke. Og jeg vil heller ikke være avvisende og ugrei. Like lite som jeg vil være oppmuntrende og grei.

Endret av Tornerosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen vits i å ha kontakt hvis du ikke har lyst?! Det er da helt greit å fortelle den andre hvor landet ligger, i stedet for å gi falske forhåpninger. Du er ikke ufin av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att leva är att simma från stranden jag till stranden du i havet vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Jeg er overhodet ikke lettet over at terroren kommer innenfra. Ikke overrasket heller. Tvert i mot er det mer skremmende og uoversiktlig enn noensinne, og folks generelle mangel på både kunnskap og engasjement er nokså nedstemmende. Naive Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Att leva är att simma från stranden jag till stranden du i havet vi.

Et sitat som selvfølgelig har ingenting å gjøre med det som skjedde på Utøya, jeg ble liggende og tenke på det etter at jeg la meg i går...

Jeg er overhodet ikke lettet over at terroren kommer innenfra. Ikke overrasket heller. Tvert i mot er det mer skremmende og uoversiktlig enn noensinne, og folks generelle mangel på både kunnskap og engasjement er nokså nedstemmende. Naive Norge.

Overrasket er jeg overhodet ikke. Og lettet blir kanskje et litt for enkelt ord, men jo, på sett og vis lettet, fordi det faktum at dette ser ut til å være en handling utført av én mann som har handlet alene (selv om han selvfølgelig har meningsfeller og selv om det selvfølgelig også finnes flere gale mennesker der ute), gjør det så mye enklere å avslutte saken, denne saken. Ved internasjonal terrorisme forblir så mange tråder hengende i løse luften, et evigvarende system av hevn og gjengjeldelse, alt blir så mye mer diffust, skjult og dermed enda vanskeligere å gripe. Det er vanskeligere å ta skyldige, fordi det ikke bare er enkeltpersoner, men hele nettverk, system som handler. Å ta konkrete gjerningsmenn blir bare en symbolsk handling, fordi det alltid er noen over, noen som trekker i trådene.

I denne saken har én person planlagt og én person utført. Med pågripelsen kan dermed saken avsluttes på en helt annen måte.

Klart dette blir en forenkling, og jeg er jo ikke mer naiv enn at jeg vet at det finnes flere sånne der ute, med den ene eller andre overbevisningen og sin helt egen oppfatning av virkeligheten. Klart det er skremmende. Men jeg mener at en slik sak får en annen virkning på samfunnet enn om det skulle vise seg å være internasjonal terrorisme utført av fotsoldater. Det blir på en måte enklere å gå videre, for samfunnet. For den enkelte pårørende blir dette selvfølgelig mindre viktig.

Man skal ikke bli redd etter slike hendelser. Men klart man blir redd, skremt, man er da mennesker og man vil ikke dø. Jeg skal ikke konkludere på vegne av alle, men jeg tror mange er "lettet" over at denne saken viste seg å være mer "konkret" enn hva internasjonal terrorisme gjerne framstår som og oppfattes som, føles som.

Det spørs kanskje litt på hvilket plan man forholder seg til det som har skjedd. Hva angår "hverdagsfrykt" for å bli utsatt for slike horribiliteter, tror jeg mange nå er lettet. Hva angår gjerningsmannens motiv, er det selvfølgelig ingen grunn til å være lettet.

Jeg har håndtverker i huset. Han kom ti over åtte. Jeg sov så lite og dårlig i natt at jeg var helt zombie da han ringte på døra. Det kommer til å sjaues hele formiddagen, det skal betongskjæres og monteres vindu, jeg føler for å forlate åstedet. Føler mest for å ta inn på et hotell og sove til i morgen... :Gjesp:

Faktisk skal jeg ta meg en dusj og faktisk skal jeg dra på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger jeg på sofaen, med et halvt øye på tv og pc, et halvt på regnet på utsiden og et helt som prøver å sove. Mens det yrer rundt meg av håndtverkere, jeg har kommet til fire foreløpig. De bråker, men det er vel prisen å betale... Skallebank og tørre øyne, det med kontoret utgår. Velger meg i morgen i stedet, like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, og mange. Nå er det omsider stille der ute. Betongsagen har gått kontinuerlig i 2-3 timer. Det var stille klokka 12, dvs. ikke helt stille. Sagen gikk, men de brukte den ikke. Kan ha vært tilfeldig, vet ikke. Jeg hadde tenkt å gå ut og fortelle dem at klokka ble tolv, men jeg lå på sofaen i koma og halvsov.

Fryder meg over lukkede dører. Eller, "fryder", alle positivt ladede ord i forbindelse med denne saken får bismak. Fyren ser tydeligvis på rettsalen som en teaterscene hvor han hadde sett for seg å utfolde seg, tale til verden på direkten, gi sin forklaring, dvs. spre sitt budskap, iført en latterlig uniform. Han fikk det ikke som han ville, og det er veldig, veldig bra. I denne saken var det det eneste riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, småkvalm og skallebank. :forvirret: Håper at et par Ibux gjør susen.

Håper også at kara har tenkt å lukke det enorme hullet i veggen på mitt nye soverom. Nå har de forlatt åstedet, hører de jobber hos naboen, vi er to som skal gjøre samme operasjon. Håper nå at snekkeren med vinduet akter å gjøre seg ferdig i dag, for å sove her i huset med det gapende hullet rett ut mot veien utenfor, i første etasje, er uaktuelt. Like uaktuelt som å dra noe sted.

Jaha, så det kan altså se ut til at gjerningsmannen ikke er så alene om sitt "kall" som det så ut som. Arrestasjon i Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at en endelig har fått med seg den nye frisyren. Ble bra :)

Det har en lagt merke til. ;)

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...