Gå til innhold

Dyr som familiemedlemmer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor synes du at jeg er "tungforstått"? Jeg regner med at du med det oppkonstruerte ordet mener at jeg har tungt for det, at jeg ikke skjønner hva som diskuteres i tråden? Eller mener du noe annet?

Fordi du istedet for å lese det folk sier, spør dumme spørsmål om hva de egentlig mener. Når jeg sier at et liv er et liv, mener jeg det. Og ja, i noen tilfeller kan man velge hunden/katta over en tilfeldig person. Du ville ikke ha gjort det, men noen ville ha gjort det. Folk er forskjellige.

Men nå tror jeg du har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et artig spørsmål: hvis man hadde valget mellom å redde kjæledyret sitt eller Mullah Krekar ut fra et brennende hus, hvem hadde dere valgt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du istedet for å lese det folk sier, spør dumme spørsmål om hva de egentlig mener. Når jeg sier at et liv er et liv, mener jeg det. Og ja, i noen tilfeller kan man velge hunden/katta over en tilfeldig person. Du ville ikke ha gjort det, men noen ville ha gjort det. Folk er forskjellige.

Men nå tror jeg du har forstått.

:roll:

Jeg har lest hva enkelte her har skrevet. Det var derfor jeg stilte det "dumme" spørsmålet mitt. Jeg kan nemlig ikke få meg til å tro at man, dersom man ble utstyrt med en pistol og beskjed om å skyte katta si eller naboens fetter, ville skutt mennesket.

"Nå tror jeg du har forstått", noen som øver seg på hersketeknikker uti de små timer? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et artig spørsmål: hvis man hadde valget mellom å redde kjæledyret sitt eller Mullah Krekar ut fra et brennende hus, hvem hadde dere valgt?

Hadde jeg handlet på impuls, hadde jeg sannsynligvis gått etter kjæledyret mitt. Men hvis jeg hadde rukket å tenke meg om, hadde jeg nok reddet Krekar. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Jeg har lest hva enkelte her har skrevet. Det var derfor jeg stilte det "dumme" spørsmålet mitt. Jeg kan nemlig ikke få meg til å tro at man, dersom man ble utstyrt med en pistol og beskjed om å skyte katta si eller naboens fetter, ville skutt mennesket.

For meg er det helt utenkelig å drepe i det hele og store, så å stå med en pistol og skulle velge hvem den skulle brukes på hadde gjort meg til et ubestemmelig nervevrak uansett. Jeg hadde ikke syntes det hadde føltes bedre å drepe kjæledyret mitt enn et tilfeldig menneske, og sånn er det med den saken. Jeg synes faktisk ikke et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv, selv om det "bare" er et dyr. At du ikke kan få deg til å tro dette, får nå bare være.

"Nå tror jeg du har forstått", noen som øver seg på hersketeknikker uti de små timer? ;)

Nei. Jeg mente det jeg sa. Hadde jeg skulle brukt hersketeknikker hadde jeg fisket frem noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere ville valgt hunden deres over en kollega eller en perifer bekjent - hva mener dere egentlig?

La oss tenke oss en situasjon hvor du var nødt til å sende én av to i døden - hunden din eller kollegaen din. En ganske søkt tanke, men likevel. Greit nok at du ville savnet hunden din mer enn kollegaen din, og at du er nærmere knyttet til hunden din enn til kollegaen din, men ville du virkelig ofret et menneskes liv for at hunden din skulle få leve?

Det blir som du sier en alt for søkt problemstilling, i gata; hvis du måtte ta livet av en av barna dine, hvem av dem ville du valgt? Og enda vanskeligere blir det når det er snakk om et menneskeliv vs. et hundeliv.

Jeg ville nok ikke greid å leve med å ha tatt et menneskeliv fremfor dyret. Særlig fordi det mennesket ville hatt en familie og et nettverk, og man ville blitt uglesett for resten av livet. I tillegg opplevd sorgen til de pårørende, det funker jo ikke.

Men bortsett fra det, ja - selvfølgelig ville jeg valgt hunden fremfor en fremmed hvis jeg kunne, og slapp følgene. Hundene er min nærmeste familie, som mannen min og barna er.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det helt utenkelig å drepe i det hele og store, så å stå med en pistol og skulle velge hvem den skulle brukes på hadde gjort meg til et ubestemmelig nervevrak uansett. Jeg hadde ikke syntes det hadde føltes bedre å drepe kjæledyret mitt enn et tilfeldig menneske, og sånn er det med den saken. Jeg synes faktisk ikke et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv, selv om det "bare" er et dyr. At du ikke kan få deg til å tro dette, får nå bare være.

"Nå tror jeg du har forstått", noen som øver seg på hersketeknikker uti de små timer?

Nei. Jeg mente det jeg sa. Hadde jeg skulle brukt hersketeknikker hadde jeg fisket frem noe bedre.

Det er det for de aller, aller fleste - utenkelig å drepe. At du presiserer det, gjør deg ikke til helgen på noen måte. Det gjør heller ikke mitt eksempel latterlig, selv om det er hva du prøver å få til. Men legg bort pistolen, om det gjorde det hele vanskelig for deg - det går an å tenke seg en situasjon hvor man kan redde enten et dyr eller et menneske. Fra en brann, for eksempel. Jeg tror at så godt som alle mennesker da ville reddet mennesket framfor dyret. Det blir også som la Flaca sier over her, et menneske inngår i en ganske annen sosial setting enn et dyr.

Et dyreliv er uendelig mye verdt, jeg slår ikke engang ihjel en veps og jeg har "gjenopplivet" utallige døde dyr da jeg var barn. Men likevel sidestiller jeg ikke mennesker og dyr, og jeg ville helt klart berget livet til et menneske framfor et dyr, dersom de begge var i livsfare.

Du mente det du sa, men "nå tror jeg du har forstått" er likefullt en hersketeknikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Ok...ok, siden vi har helt borti natta problemstillinger.

Ville du reddet Hitler eller en hjelpeløs liten pusekatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...ok, siden vi har helt borti natta problemstillinger.

Ville du reddet Hitler eller en hjelpeløs liten pusekatt ?

Hitler, helt klart. Da ville mange mennesker fått oppgjør for alt de eller deres foreldre/besteforeldre har vært gjennom. Jeg vet så uendelig mange mennesker hadde satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...ok, siden vi har helt borti natta problemstillinger.

Ville du reddet Hitler eller en hjelpeløs liten pusekatt ?

Ja, denne kan vi dra utrolig langt uten å komme i mål.

Hvem redder du av forskjellige mennesker?

Den snille moren di eller en unge du aldri har sett? Er ungen mer verdt? Senere viser det seg at ungen blir en voldtektsforbryter som moren din måtte bøte med livet for.

Redder du en person fordi hun har tre barn og lar den barnløse bli igjen? Er personen med barn mer verdt?

Redder du en prest eller hvitsnippforbryter? Kjeltingen er også et menneske må man vite.

Jeg hadde hvertfall reddet den lille pusekatten så kunne Hitler blitt igjen. Hadde jeg hatt flaks så hadde dette vært før han rakk å gasse millioner av mennesker, så hadde jeg også fått de på lista mi over heltedåder :)

Tror vi kan måle verdier av levende vesener til vi blir blå i tryne her............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler, helt klart. Da ville mange mennesker fått oppgjør for alt de eller deres foreldre/besteforeldre har vært gjennom. Jeg vet så uendelig mange mennesker hadde satt pris på det.

Tror du virkelig at det er oppgjør for dem hvis Hitler ble redda? :klo:

Jeg tror de aller fleste ofrene etter krigen er glad for at tyrannen er borte fra jordas overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å presisere at ikke hele innlegget var rettet mot deg og ditt innlegg. Det var ment som generelle tanker i forhold til det TS og andre har skrevet om empati o.l. Og nei, jeg føler meg ikke tråkket på tærne.

Hvis du ikke skjønte hvor jeg ville med sammenligningen min med forskjellige familiemedlemmer og hvem som betyr mest for meg, så skjønner jeg jo hvorfor du ikke forstår hvordan noen kan rangere dyrene sine over enkelte mennesker.

Da så. Jeg trodde det var rettet til meg, ettersom du quotet kun meg.

Det at du var mer glad i din mor enn i din bestemor er naturlig. Hadde du brukt et omvendt eksempel hadde du kanskje fått mer fram et poeng. Men jeg skjønner hvordan man kan være mer glad i ett menneske enn et annet, det er naturlig og noe vi alle føler. Det er også naturlig å være mer glad i kjæledyret sitt enn i en fremmed person, eller i en person som bare har vært vond mot deg. Dette blir tilfeller som ikke inngår under det jeg har snakket om tidligere.

Det er kanskje ikke like naturlig for noen som har lite med foreldre å gjøre, og har vokst opp hos besteforeldre. Folk er forskjellige så det du synes er mest naturlig er ikke nødvendigvis det som er mest naturlig for andre.

Så klart, jeg trodde det var selvsagt. Men burde tydeligvis forklart det nærmere i innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk spør meg hvordan det går med barna mine så svare jeg - jotakk bare bra:-) og det gjelder både de 2 og de 4 beinte:-)

Jada-- mine hunder er og blir mine barn nesten på lik linje som barna jeg selv har født..

Heldigvis har jeg ikke kommet i en situasjon hvor jeg må velge, det håper jeg også at jeg slipper.

Og på mange måter har dyr flere rettigheter enn mennesker..

tenker på da at jeg som hundeier, når hunden min blir gml og syk kan jeg la den få slippe smerter og helvete og la den få komme til hundehimmelen, det kunne jeg ikke gjøre da min far lå i smertehelvete og dødsangst pga kreft..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når folk spør meg hvordan det går med barna mine så svare jeg - jotakk bare bra:-) og det gjelder både de 2 og de 4 beinte:-)

Jada-- mine hunder er og blir mine barn nesten på lik linje som barna jeg selv har født..

Heldigvis har jeg ikke kommet i en situasjon hvor jeg må velge, det håper jeg også at jeg slipper.

Og på mange måter har dyr flere rettigheter enn mennesker..

tenker på da at jeg som hundeier, når hunden min blir gml og syk kan jeg la den få slippe smerter og helvete og la den få komme til hundehimmelen, det kunne jeg ikke gjøre da min far lå i smertehelvete og dødsangst pga kreft..

De har også veldig få rettigheter. Finner man en herrløs hund har den fem dager på seg å finne eieren, ellers dreper de ett frisk dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at det er oppgjør for dem hvis Hitler ble redda? :klo:

Jeg tror de aller fleste ofrene etter krigen er glad for at tyrannen er borte fra jordas overflate.

Off Topic, men mange, fryktelig mange, i Romania er lei seg for at Ceauşescu ble drept slik han ble. Mange, fryktelig mange, ønsker at han ble satt for en rettssal heller og at de på den måten fikk et oppgjør for den måten tyrannen oppførte seg på.

Det var derfor vi stilte vår egen Vidkjent Usling for retten i stedet for å bare skyte fyren.

Og jeg kan love deg det ville vært en vanvittig stor mengde mennesker som hadde funnet glede i å få stille Hitler til svars for sine ugjerninger.

Det samme er tilfelle med voldtektsofre forresten, det er ikke det at de ønsker "hevn, ta igjen, osv", på overgriperen, det er det at de ønsker å bli trodd, ønsker å få vite at det var ikke deres skyld, ønsker at overgriperen skal måtte stå til svars, og helst av alt, få angre på det vedkommende gjorde.

Hevn gir ikke den gleden, den tilfredsheten, om at "det var ikke min feil, det var ikke jeg som gjorde noe galt, der var ikke noe jeg kunne gjort annerledes så dette ikke ville ha skjedd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ønske alle som setter mennesker over dyr i alle tenkelige situasjoner lykke til med å redde:

- Gjentatt barnevoltektsmann over førerhund

- Massemorder over redningshund

- Et fremmed barn kontra sin kone (barn over alt?)

- Idiotjævelen som holdt datteren fanga i gud vet hvor mange år vs bombehunden som reddet utallige mennesker

Dette blir for dumt. Tro ikke det er heltemodig å redde den uhelbredelige incestjævelen over førerhunden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil ønske alle som setter mennesker over dyr i alle tenkelige situasjoner lykke til med å redde:

Takk! Utfordringen er mottatt. :)

Kryss fingrene for meg!

- Gjentatt barnevoltektsmann over førerhund

Helt klart mennesket. Samme hva en person har gjort så skal man forsøke å hjelpe mennesker. Ellers blir man en av de kaldhjertede selv.

- Massemorder over redningshund

Også her er det helt klart tydelig at en må hjelpe mennesker i nød. For alt jeg vet kan denne personen ha vært en som gikk amok på skolen som tenåring, i likhet med guttene bak Columbine-massakeren, men som har angret på det vedkommende gjorde, for resten av sitt liv etterpå.

- Et fremmed barn kontra sin kone (barn over alt?)

Sopherl! Sterbe nicht! Bleibe am Leben für unsere Kinder. --Franz Ferdinand

Dette er en vanskelig nøtt. Men helt klart at hvis det var meg så ville jeg ha bedt om at barnet blir reddet fremfor meg. Jeg har levd et liv, jeg har opplevd mye og er takknemlig for det. Det har ikke barnet fått sjansen til.

- Idiotjævelen som holdt datteren fanga i gud vet hvor mange år vs bombehunden som reddet utallige mennesker

Så er det bedre å redde "idiotjævelen" så vedkommende kan stilles for retten, er det ikke?

Dette blir for dumt. Tro ikke det er heltemodig å redde den uhelbredelige incestjævelen over førerhunden.

Det beror vel på situasjonen, gjør det ikke? I øvrig enig med deg, innlegget ditt ble for dumt. Men nå har jeg tatt din utfordring på strak arm. :)

Fornøyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Utfordringen er mottatt. :)

Kryss fingrene for meg!

Helt klart mennesket. Samme hva en person har gjort så skal man forsøke å hjelpe mennesker. Ellers blir man en av de kaldhjertede selv.

Også her er det helt klart tydelig at en må hjelpe mennesker i nød. For alt jeg vet kan denne personen ha vært en som gikk amok på skolen som tenåring, i likhet med guttene bak Columbine-massakeren, men som har angret på det vedkommende gjorde, for resten av sitt liv etterpå.

Sopherl! Sterbe nicht! Bleibe am Leben für unsere Kinder. --Franz Ferdinand

Dette er en vanskelig nøtt. Men helt klart at hvis det var meg så ville jeg ha bedt om at barnet blir reddet fremfor meg. Jeg har levd et liv, jeg har opplevd mye og er takknemlig for det. Det har ikke barnet fått sjansen til.

Så er det bedre å redde "idiotjævelen" så vedkommende kan stilles for retten, er det ikke?

Det beror vel på situasjonen, gjør det ikke? I øvrig enig med deg, innlegget ditt ble for dumt. Men nå har jeg tatt din utfordring på strak arm. :)

Fornøyd?

At du vil redde livet til en som har voldtatt barn sier svært mye om deg.........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt et studie i dumskap.

Fint at vi har deg som kan heve deg over alle oss andre da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...