Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Nest siste dag på jobbe er overstått. Skulle jobbe halv dag, men plutselig var kl 16:30 og jeg satt der fortsatt. Regner faktisk med at det blir nesten full dag imorgen også, men så skal jeg forlate åstedet med god samvittighet!

Gleder meg virkelig til noen dager hjemme med familien nå, og en god del alenetid etter påske. Mannen har bestilt 1. mai-barn, så vi får se hva som skjer. Vikaren min syntes ihvertfall ikke jeg skulle vente til 2. mai, for han ville gjerne ha mulighet til å ringe meg under månedsavslutningen neste måned :ler:

Men jeg har begynt å legge til "med forbehold om fødsel" ved alle avtaler :Nikke:

Jeg brukte sykehusskjortene mye, men det er deilig å ha litt egne klær på sykehuset også. Man føler seg litt freshere ved evt. besøk. Tights under var en god idé. Det skal jeg huske på å pakke! En cardigan eller annen genser som er åpen foran er veldig praktisk med tanke på ammingen. Sykehustrusene er alt fra lekre, men det føles veldig fint å kunne kaste dem i søpla sammen med bindene når man blør som verst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det må være deilig å kunne gå ut i permisjon nå straks, KaraW.

Den der nettingtrusen kan konverteres til ganske så ok BH også. ;) Holder ikke ting hardt og veldig på plass, men fint til å holde ammeinnlegg og mens man venter på å få melk for fullt, slik at man kan kjøpe amme-BH i riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min villfarelse trodde jeg det var barselhoteller overalt i våre dager, men når jeg leser rundt omkring, ser jeg jo at jeg tar feil. Her er barsel kun dersom det er noe spesielt, og ellers er det hoteller som gjelder. Nå sist fikk vi være på fødestua i to timer etter fødsel, som er maks. tid men så bar det rett på hotellet, hvor vi overnattet en natt.

For så vidt er det greit, for man får fred og ro, men lufta er tørr og varm, og maten i kantina ekkel, så det var godt å komme hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde barselhotell, men det ble lagt ned samme år som våre to første kom. Synd i grunn, for det var et tilbud veldig mange var fornøyd med. Samtidig ble det så godt som slutt på enerom og familierom. Hurra for at Helse Vest skal spare penger. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du på hotell to timer etter å ha født, Honesty? Det hadde jeg aldri orket! Jeg måtte gråte meg til et ekstra døgn på sykehuset begge gangene, men jeg fikk da bli i 2-3 dager. Håper på det samme denne gangen også, selv om de prøver å få deg til å reise hjem så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du på hotell to timer etter å ha født, Honesty? Det hadde jeg aldri orket! Jeg måtte gråte meg til et ekstra døgn på sykehuset begge gangene, men jeg fikk da bli i 2-3 dager. Håper på det samme denne gangen også, selv om de prøver å få deg til å reise hjem så fort som mulig.

Ja, det måtte jeg/vi, men kanskje jeg har lette fødsler, for jeg gikk ned dit selv med babyen i sånn plastseng. Første gang ble vi kastet inn på et rom på barsel fordi snuppa måtte ligge på varmemadrass, men der ble vi glemt, og det fantes ingenting annet enn en pinnestol for den utslitte mannen (som sov ti timer etter fødselen). :ler:

Denne gangen ville jeg egentlig rett hjem, noe jordmødrene tydeligvis ikke er vante med, men ble i ett døgn. Så lillebror ble født natt til lørdag, og utpå søndagen dro vi hjem, for så å dra tilbake for blodprøver og legekontroll mandag formiddag. Det er en fordel å bo nært sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som koste meg på sykehuset? Var jo deilig å komme hjem også da, men hadde det supert der jeg :)

Lillegutt har begynt å gulpe en del...noen tips for å unngå det? Eller er det bare sånn det er noen ganger :vetikke: Merker han gulper mer når vi ligger å spiser enn når vi sitter, så prøver å unngå å ligge å spise i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ro i kroppen hverken til sykehus eller barselhotell, og ville bare hjem til snuppa, og til eget kjøleskap og seng.:ler:

Her har vi også litt gulping, noe jeg er totalt uerfaren med fra forrige gang. Jeg mistenker en kombinasjon av glupsk baby med stort sugebehov, og overproduksjon av melk slik at han får for mye søt formelk ift. fet ettermelk. I så fall må. Jeg forsøke å regulere litt ved å kun gi fra samme side innenfor et tidsrom på to-tre timer. Han spiser fortsatt oftere enn en gang pr. time unntatt når han tar sovestrekkene sine. I tillegg kan man vurdere smokk etter måltidene dersomman ver at babyen får i seg nok.

Vi sitterog venter på helsesøster som skal kommepå hjemmebesøk. Vi hadde aldri det sist, men har flyttet i mellomtiden, og takket ja denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det fint på sykehuset sist, men har ikke samme behovet for å være der denne gangen om alt går som det skal.

Ang. gulping, så kan det nok ha sammenheng med glupsk unge. Det hjelper å ha barnet mer oppreist enn liggestilling, ja, men det er ikke alltid nok. G var en slukhals, så det kom nok litt luft med også, og det ble tidvis litt gulping. Men det gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok annerledes med nr to ja :) Kan nok tenke meg jeg vil fort hjem igjen til lillegutt neste gang ;)

Gir seg nok litt etterhvert den gulpingen, føler ikke at han er så glupsk heller, men klart det kommer litt luft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag nr 2 på overtid er straks over.. ingen fødsel så langt. Men lurer på om jeg kunne antyde svaak rosa farge i truseinnlegget i morges. Hadde en del slim i går. Mulig det bare er ønsketenkning. Var på kontroll i går, men jordmora ville ikke sjekke om jeg var moden.. ny kontroll på fredag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være hele/deler av slimproppen som er gått, og da er hvertfall noe i gjære. Krysser fingrene for at du snart går i fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer action her eller? Flere som har født?

Det å ha småbarn er virkelig travelt i starten altså.. INGENTING går etter planen. I går hadde jeg ett ønske; få gutten til å sovne i vognen slik at jeg kunne puttle litt i hagen. Det tok hele 2 timer for å få det til.. Mat, bleie, trøst, mat, gulping, skifte klær, trøst, mat osv... Ikke lett å komme seg ut gitt.. Nesten som det virker umulig å komme seg ut å handle osv... :gjeiper:

Håper det blir bedre når minstemann har fått en innarbeidet rytme, for nå er det håpløst å "gå ut".

Har også fått en liten som er veldig glad i kroppskontakt. Ikke noe populært å ligge i sin egen seng. Helst inntil meg, eller oppå brystet. Noen som har noen råd om hva vi kan gjøre for å få han til å sove i egen seng? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste rådet jeg har, er å smøre seg med tålmodighet, og ikke ha for høye forventninger. Barn er forskjellige, men min erfaring er at dersom man gir dem det de trenger av nærhet i begynnelsen, vil det gå seg til etterhvert. Husk at de har ligget i magen i et helt svangerskap, og da kan man knapt forvente at de plutselig vil ligge alene. Ellers anbefaler jeg bæretøy, gjerne sjal, som middel for å få gjort litt.

Jeg gruer meg til i morgen. Mannen skal jobbe, barnehagen er stengt, og snuppa er ekstremt klengete, og vekker lillebror hver gang han har sovnet.

Endret av Honesty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Honesty helhjertet. Vi hadde en gutt som var klistret til meg de første månedene, men responderer man på den lilles behov, vil man på sikt få et trygt og godt tilknyttet barn. Et sjal,eller en meitai med sjalstropper er ypperlig til så små.

Spedbarn har heller ingen oppfatning av natt og dag før rundt 3 mnd. så senk skuldrene, ikke forvent så mye nå. Husk at den lille har ligget inni deg i ni måneder og hørt på ditt hjerteslå, din pust, din stemme. Hele dens verden har vært omsluttet av deg. Det kan føles så altoppslukende og at du blir oppspist nå, men det blir bedre! Jeg LOVER!

Jeg kan anbefale å skaffe et par kosekluter som du sover med i noen netter, da får de din lukt. Det kan hjelpe litt på, slik at barnet etterhvert blir trygg nok til å ligge litt alene.

Nå husker jeg selvsagt ikke om du bor i samme by som meg *gravidtåke*,men om du er en av de stolte bergensboere, så må du bare si i fra om du vil/trenger bærehjelp. Det er jevnlig bæretreff ellers i byen også og den 16. kommer en Tett inntil dame og skal ha bæretreff i byn og lære mange bruk av blant annet sjal. Jeg kan sjal, meitai, beco...Hvertfall magebæring med sjal, og det er jo det som er mest aktuelt for deg,siden han er så liten og ikke klarer holde hodet sitt enda.

Føler du at selv meitai er litt komplisert, så er jo forsåvidt en formsydd bæresele også greit. Ergo med spedbarnsinnlegg fås jo på barnas hus, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stort som skjer her. Jeg begynner å bli kraftig lei magen som alltid er i veien, og at jeg har nesten konstant vondt i ryggen. Mannen prøver å massere ofte, men jeg orker sjeldent mer enn noen sekunder av gangen. Men jeg er fortsatt ikke klar for noen ny baby, så jeg får bare holde ut litt til...

Jeg prøver å kjenne etter hvordan fødselsangsten har det etter samtalen på sykehuset, men klarer fortsatt ikke helt å forholde meg til det. Gleder meg til neste kontroll hos jordmor på onsdag!

Nærhet får man bare tålmodig finne seg i. Bæresjal kan virkelig være en livredder der, ja. Ellers kan jeg anbefale en bestemor. Da den lille var blitt 2 mnd og fortsatt ikke sov noe annet sted enn på meg, så tok moren min over mens vi var på hytta, og vips sov alle tre barnebarna samtidig hver dag! Jeg aner ikke hvordan hun fikk det til, for min eldste hadde sluttet med dagsoving til og med, men det gav livet ny mening, følte jeg.

Å, nå kjente jeg at jeg gledet meg litt til nyfødtbæring igjen... Kanskje jeg skal bruke litt av kvelden på å minne meg selv på hvordan å knyte et sjal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trengte i hvertfall å oppfriske sjalknyttingen selv om jeg trodde jeg husket det. :sjenert: I dag har vi vært på akvariet her og hilst på storesøsters store helter, de små steinkobbene. Da kom sjalet godt med, for lillebror snorket seg gjennom hele oppholdet. :)

Når jeg blir mer tålmodig, skal jeg lære ryggbæring med sjal, men jeg gav opp sist fordi jeg ble så sur da jeg ikke fikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til ryggbæring sist, men så fant G ut at han ikke ville sitte i sjal mere, men heller i meitai og beco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kommet en prinsesse til verden :rodmer:

Første murring kom 06.20, vannet gikk 08.40 og 09.40 var hun født i ambulansen utenfor huset :hjerte:

Klarer ikke helt å forstå at hun er på utsiden, eller at det gikk så utrolig fort som det gjorde, for både mannen og jeg var forberedt på å gå en stund på overtid. I stedet overrasket hun oss og kom dagen før termin :)

Jeg er forelsket :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye Småkjekset! Ble ordentlig varm og glad inni meg nå :klemmer: Den første tiden føles som regel ganske uvirkelig, men dere får bare prøve å nyte så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...