Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Da var første natt hjemme overstått. Mye mating og en god del soving. Har fått en liten gutt som er bare så snill og god.

Som skrevet over begynte fødselen om morgen med at vannet gikk. Like etter kom riene. Det gikk kort tid før de tok seg opp, og raskt var det bare 2-3 min mellom de. Fikk reist til sykehuset rett over halv 8, og var på fødeavdelingen 0830. Her ble vi tatt i mot av en utrolig koselig jordmor. Hun sjekket riene og fosterlyd, og vi ble "satt til vent" på et barselrom intil videre, da alle fødestuene var opptatt, og vi ikke var sikker på hvor langt på vei i fødselsforløpet vi var. Kl 0930 kom riene så tett at det var NULL pause mellom de. De kom rett etter hverandre, og var ganske heftige. Etter et par timer med dette fikk jeg tilbud om jeg ville ha steriltvannspapler. Jeg takket ja, og fikk satt 2 stk. De var sykt vonde, men syntes de hjalp, så etter noen rier til fikk jeg bite tennene sammen, og satt 2 til framme og 4 bak i korsryggen.

Kl 11 ca fikk jeg krype oppi badekaret, og det var FANTASTISK. Da fikk jeg slappe mye av, og riene hadde faktisk mellomrom. Jeg våknet litt, og låg å pratet med sambo mellom riene.

Kl 1600 begynte pressriene å melde seg. Da det ikke var jordmor til å ta imot i vann på vakt den dagen, ble det til at jeg måtte utav badekaret. Forsåvidt helt ok. Fikk en ny jordmor (samme som sjekket med for noen uker siden mht kløe), og hun tok også i mot sønnen vår. Da jeg kom ut av badekaret ble riene ikke fullt så effektive lengre. De varte ikke så lenge, og det gikk lang tid mellom de (2-3min). Gikk derfor rundt på gulvet å prøvde å bevege meg så mye som mulig. Sjekket også selv hvor langt hodet var kommet ned, og jordmor sa "er jo ikke behov for meg, du klarer deg jo så fint selv hehe".. Men kl 1645 ca, ble jeg satt oppi fødestolen. Jeg sa jeg ikke ville rivne så mye, og da var det en fin stilling for de.

Riene slakket litt av igjen, og jeg fikk satt noen sprøyter i låret som skulle gjøre de litt mer effektive. Disse var ikke vonde. Jeg kjente likevel ikke pressriene, og satt å spøkte mellom riene, da jeg ikke hadde vondt. Hodet kom saaaaakte ut, men ble stående i åpningen en stund, da riene hadde så stort mellomrom mellom seg, og DA gjorde det vondt. Fikk skikkelig motivasjon til å trykke, og på neste ri kom hodet ut. To rier etter kom kroppen. Gutten var var ute kl 1710, var 3600g og 51cm. Han var helt nydelig!!!

Jordmor sa at jeg hadde nmoen små rifter inni skjeden, og disse burde sys litt. Så fikk 3 sting på hver side. Etterpå sa hun at du ikke kunne se at jeg hadde født :)

Nå, 3 dager etter, er jeg nesten tilbake til min gamle form. Der nede er jeg bare litt øm, men blør nesten ingenting. Så føler meg ganske heldig.

Gutten vår er matglad og rolig. Sover mye mellom hver mating. Har fått de sykeste brystene!! Hadde store nok fra før, men nå er de så store at det ser litt sykelig ut. Hehe..

Jeg synes fødselen var en flott opplevelse, og er IKKE avskrekket mtp neste. Kan fint få en bror eller søster til gutten vår om en 2-3 år.

(ps. smileys funksjonen funker ikke for meg... ) ?!!? Menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy å lese fødselsopplevelsen din charlie! :) Hørtes ut som du har hatt en ganske fin fødsel i grunn. Gleder meg såå til det blir min tur! (Kan hende jeg angrer på at jeg sa det når jeg ligger der full av smerter, men men).

Jeg var hos fastlegen i dag. Var såå sikker på at hodet festet seg tidligere i uka pga stikking og "riving" nede i bekkenet, men det var nok ikke det. Men lille ligger iallefall godt med hodet nede. I dag var faktisk første kontroll gjennom hele svangerskapet at vekten ikke har gått opp, men ned 200 g istedet. Har gått opp ca. 19 kg, så synes det er helt greit at vekten stopper opp der.

Siden både jeg og samboer har familie langt unna så har familien min snakket om at de har lyst å komme på besøk i påsken. Jeg er så usikker på hva jeg skal si til dem. Siden dette er vår første så vet vi jo ikke helt hvordan hverdagen vår blir framover. Jeg er helt sikker på at de kommer til å være hjelpsomme med både matlaging og det som skal gjøres av div. men samtidig så lurer jeg på om man kanskje synes det er best å bare være alene de første ukene? Hva ville dere gjort? De bor såpass langt unna at de må overnatte noen dager hvis de først kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Charlie! :klemmer: Høres ut som en flott fødeopplevelse og en nydelig gutt dere har fått :)

Vanilje: Vi har hatt masse overnattingsbesøk etter fødsel, og i kveld kommer foreldrene mine igjen. Jeg synes det går kjempebra og at de er til god hjelp. Det blir faktisk litt lange dager når begge to er hjemme hele dagen med en baby som nesten bare sover, så koselig med besøk.

Jeg ville takket ja til tilbudet om besøk, men sagt ifra at de ikke kunne forvente noe oppvartning og at de må hjelpe til med matlaging osv. Det skjønner de nok sikkert selv, også ;) Og så må det være lov til å ombestemme seg om formen av en eller annen grunn skulle være mye dårligere enn forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes nå ut som en fin fødsel, Charlie! Snart er det bare KaraW og meg igjen her, jo!

Vanlije: Jeg hadde ikke orket å ha folk på besøk i flere dager rett etter fødselen, altså. Uansett hvor hjelpsomme de er. Man føler jo allikevel at man må være med de til en viss grad, og at man ikke helt kan gjøre som man vil. Dessuten vet man heller ikke noe om hvilken form en er i, hvordan babyen er osv. Så for oss var det nok med små barselvisitter, og så fikk mamma og stefar kommet to uker etter fødselen og bli en helg. Det var slitsomt nok det, altså. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes nå ut som en fin fødsel, Charlie! Snart er det bare KaraW og meg igjen her, jo!

Har Honesty født??

Jeg sniker litt rundt her etter jeg sladret for Agurk, og ettersom både du og Honesty er her også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honesty er nok her. Jeg var på kontroll i går, og var godt moden, og ble strippet. Det har ført til mer vondter/kynnere, men jeg vil allikevel ikke kalle det rier. I motsetning til sist virker det som om det er langpining som er tingen denne gangen. :roll:

Ny time over helga dersom ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye charlie :)

Høres ut som om du hadde en fin fødsel da og at det ikke er avskrekkende med et barn til etterhvert ;)

Nyt dagene med den lille, dagene går veldig fort med de små... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honesty: Ikke for å ta motet fra deg, men søster som fikk 2 mnd etter våre ble født, måtte strippes to ganger. Førstemann hadde nok ikke gjort en ordentlig jobb. Hun syntes det var relativt smertefritt, og det gav kynnere. Andre runde sa hun var skitvond, og det endte med fødsel samme dag.

Hun var riktignok 16 dager over egen termin da, og barnet kom ut med alle tegnene på et overtidig barn. Tørr hud, hadde gått ned i vekt i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gi meg selv falske forhåpninger, men det har vært vondt egentlig jevnt over hele ettermiddagen, og det kommer stadig vekk ganske større slimmengder. :eeeh: Og så sov jeg på sofaen, og våknet av en skikkelig høy "knirkelyd" som fikk meg til å tro at vannet hadde gått, men det var falsk alarm.

Mannen skal på jobb om tre timer, så det hadde jo vært typisk dersom noe skulle skje da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Charlie :roser:

Jeg har planer om å henge her en god stund til. Sliter en del med kynnere, men tror ikke det skjer noe mer. Har fortsatt 1,5 uke igjen på jobb, og begynner å glede meg til permisjonen. Er fortsatt mye igjen jeg burde ha gjort, men tror jeg får unna alt det viktigste før jeg forsvinner. På mandag begynner vikaren min også (har bare vært inne til opplæring så langt), så har planer om å la ham jobbe mens jeg veileder og rydder og slikt.

Aktiviteten i magen min har tatt se kraftig opp i det siste, og er til tider ganske irriterende. Det gjør ikke vondt, men er vanskelig å slappe av når det hele tiden er bevegelse og dunk. Magen hviler på lårene når jeg sitter, så kjenner bevegelse nesten fra puppene til knærne ((føles det som ihvertfall). Men det er jo ganske kos også :rodmer:

Ellers har bekkenet mitt blitt en del verre. Har gått til kiropraktor 2. hver uke, men denne uken måtte jeg få hastetime, og har vært to ganger. Skal igjen på tirsdag. Idag har jeg vært alene med barna, og kjenner det gått i ryggen. Mannen er ute med venner, men skal få ham til å massere meg imorgen. Det hjelper veldig å tenke på at dette er plager som er borte om 1,5 måned.

Vanilje, jeg hadde ikke orket så mye besøk, men vi er alle forskjellige. Bor dere i et stort hus slik at det er lett å være litt for seg selv, eller er det leilighet hvor man er litt mer "oppå hverandre" hele tiden? Det hadde ihvertfall hatt mye å si for meg.

Vi krysser fingrene for deg Honesty! Spennende å se om vi våkner til ny fødemelding imorgen :jepp:

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnt vondt hadde ikke søster etter første stripp, og ingen slim...*krysser for deg* Nå må jo lillebror kunne la seg overtale til å komme ut vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg må ta en tur ut med hunden, for jeg blir litt rastløs. Men det blir med piggsko, for jeg har ikke lyst til å falle nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det skjer noe i løpet av det kommende døgnet da...Skjønner godt du er rastløs. Er til dels rastløs selv. *Fy og skam, så lenge før termin :sjenert: , men sånn er det når man har hatt et relativt kjedelig og tungt svangerskap.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svangerskap har vært kjedelig, men tiden har flydd i motsetning til forrige gang. Bortsett fra luftveisinfeksjoner har formen vært uforskammet bra. Vi får se hva som skjer i helgen, dersom noe skjer i det hele tatt. Men det føles litt absurd at mannen skal på jobb, selv om han jobber maks. fem minutter unna.

Hittil har alt av aktivitet avtatt/roet seg helt i løpet av natten, for så å ta seg opp igjen på dagtid.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skriver jeg fra barselhotellet, for vi bestemte oss for å bli her til i morgen. Denne fødselen holdt på å ende på samme måte som for Klematis. Jeg våknet av milde rier rundt 01.30, de ble raskt hyppige og intense,så jeg kalte mannen hjem fra jobb, og han fikk vekket svigermor som kom for å være barnevakt. Kl. 03.08 ankom vi føden, kl 03.23 kom lillebror til verden, så hele fødselen tok i underkant av to timer fra første tegn, og jeg kjente trykketrang allerede hjemme, men klarte å holde igjen. Lillebror er liten, som forventet, men alt er vel. Han veide 2988 gram og var 48 cm lang, med hodeomkrets på 34 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lillebror, Honesty :) Han hadde det travelt ja, så godt dere kom dere frem til sykehuset i tide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...