Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer Kara! :klemmer:

Krysser fingrene for at det ikke går så mye lenger for deg heller, Andrea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner. De har vært veldig snille på sykehuset, og det har vært en mye bedre opplevelse en de forrige gangene. Jeg er fortsatt slapp,men føler meg ellers ganske fin. Mannen min sier at nå er det jeg som er en av de mammaene som svinser rundt og ser uforskammer freshe utbog irriterer alle de andre :ler: Vi reiser hjem imorgen, og så kommer jeg vel med en fødselhistorie etterhvert.

Litt av en godklump vi fikk, ja,men fortsatt 300 gram mindre enn søsteren. Merker at jeg er litt missunnelig når jeg ser hvor små de andre babyene her er.

Andrea, jeg var jo sikker på at jeg kom til å bli sist også, og vi kunne jo ikke ha rett begge to ;) Håper virkelig ting skjer for deg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at opplevelsen ble bra denne gangen. :) Min lille krabat er nå seks uker gammel, og skal på kontroll på tirsdag, og vi lurer på hvor mye han har vokst. Søsteren vokste 2,1 kg og 9 cm på sju uker, men jeg tror ikke lillebror klarer å matche den. Han er blitt utrolig lang, men ikke like tung, og han bruker fortsatt klærne i 50. Bortsett fra ermene på enkelte bodyer, er 50-klærne fortsatt romslige.

Han er stort sett enklere enn søsteren var, men det kan jo være fordi vi har mer erfaring? Han har en tendens til å få luft i magen som ikke så lett lar seg rape opp, men utover det er det lite skriking. Dog er søvn på dagtid oppskrytt også her, så det blir mye til at han sitter i sjalet eller Becoen og følger med på det vi gjør. Nå har vi så smått begynt å innføre vogn på formiddagen når han etter erfaring er trøtt nok til at det går, og så får vi gradvis utvide etterhvert. Jeg gleder meg til han sover alle lurer i vogna, slik at jeg kan gå turer med hund og vogn. Det gjør nok hunden vår (en vilter setter) også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, KaraW. Gleder meg til å lese fødselshistorien din :) Venter fortsatt, og kjenner at jeg begynner å bli litt lei og utålmodig nå... I tillegg streiket datamaskinen min igår, noe som ikke akkurat gjør ventingen noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er livet som 3-barnsfamilie startet. Her kommer fødselshistorien min:

Torsdag hadde det vært uvanlig stille i magen, og jeg gikk og la meg kl 22, overbevist om at det kom til å gå enda et par dager før det skjedde noe. 10 minutter senere gikk vannet. Det kom heldigvis ikke som et stort plask, så jeg rakk å løpe ut på badet og rope på mannen. Jeg hadde ingen tegn til rier, men sykehuset ville ha meg inn til sjekk. Der kunne de registrere svake rier, selv om jeg ikke kjente dem, så de ville gjerne ha meg inn til observasjon. Vi fikk et rom med to senger og beskjed om å prøve å sove. Jeg ble vekket flere ganger i løpet av natten av rier, men hver gang ga de seg etter ca en time. Rundt kl 7 så det endelig ut til å ha sett igang ordentlig, selv om jeg bare hadde 3 cm åpning. Vi kom inn på fødestuen, og ting tok seg raskt opp. Mannen prøvde å lage litt frokost til meg, men det var bare korte pauser mellom riene, så tok vel nesten en time å smøre en skive og få meg til å spise den. Ting tok seg raskt opp, og kl 10:20 var vesle-jenta ute, nesten før jeg hadde rukket å begynne å trykke ordentlig. Selv med så stor jente, og at det gikk såpass raskt så slapp jeg unna helt uten rifter. Men fy så vondt jeg hadde i underlivet den første timen etterpå! Kan ikke huske at det gjorde så vondt i ettertid med de andre.

Etter at alt var overstått og vi fikk kommet opp på barsel var alle bare snille og hyggelige med meg. Det sto visst i journalen min at jeg er sjenert og beskjeden, så de skulle passe litt ekstra på meg. Jeg fikk til og med enerom så jeg kunne slappe av mest mulig. Jeg kom meg mye raskere enn de forrige fødslene, og mannen sa at nå var jeg den som svinset rundt i gangene og se uforskammet fresh ut og irriterte de andre mødrene :fnise: Jeg er fortsatt litt slapp, men bortsett fra utrolig vonde etterrier har jeg ingen plager.

Vel hjemme var det stelt i stand til fest for den nye babyen, med både foreldre og svigerforeldre til stede, i tillegg til to overivrige barn. Veldig koselig, men jeg var glad da alle hadde dratt og barna sov.

Nå som melken har kommet så sover den lille nesten hele tiden. Hun har hatt to våken-perioder idag hvor hun har ligget på fanget mitt og tittet rundt. Ellers spiser hun ca hver 2. time om dagen, og hver 4. om natten. Helt levelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kara W, høres jo ut som du har fått en skikkelig snill jente.. Som sover å lenge om gangen på kveldene. Min er 7 uker, og sover ca 2,5 - 3 timer sammenhengende, MAX!

Så heldig du var med fødselen også. Godt gjordt å ikke få en eneste rift når barnet er såpass stort! ;)

Velkommenhjem fest hørtes koselig ut, men sikkert godt når de gikk ja.. en er jo ikke akkurat full av energi et par dager etter en fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille JENTE kom til verden idag morges, 3780 gram og 51 cm. Endelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille JENTE kom til verden idag morges, 3780 gram og 51 cm. Endelig!

Gratulerer så utrolig mye! :roser: Håper ventetiden var verdt det og at fødselen gikk bra.

Storesøster har fått omgangssyke, så det har ikke akkurat vært en rolig start på tilværelsen som 3-barnsfamilie. Jeg har satt frem flasker med antibac i alle rom, men nå kan det virke som om mannen holder på å bli syk også :sukk: Jeg er ihvertfall glad for at vi har en sovebaby så langt, noe de to forrige ikke var. Hun har begynt å ha litt lenger våkenperioder iløpet av dagen, men om natten sover hun godt med bare en amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kara W, høres jo ut som du har fått en skikkelig snill jente.. Som sover å lenge om gangen på kveldene. Min er 7 uker, og sover ca 2,5 - 3 timer sammenhengende, MAX!

Så heldig du var med fødselen også. Godt gjordt å ikke få en eneste rift når barnet er såpass stort! ;)

Velkommenhjem fest hørtes koselig ut, men sikkert godt når de gikk ja.. en er jo ikke akkurat full av energi et par dager etter en fødsel

Det er da å sove lenge i min bok? :klo:Morsmelk er veldig lett fordøyelig, så man kan egentlig forvente at barnet våkner minst hver tredje time døgnet rundt for å få mat. Jeg er kjempefornøyd når N har sovestrekk fra ca. kl 22 til 01 (med litt pupping når jeg legger meg), og deretter sover til kl 03-04 før det er pupping hver time. I dag har han hatt to lurer på 1,5-2 timer hver, og det er også storveis, men jeg har trillet tur mesteparten av tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Andrea :strix:

En annen ting... hvor mye sover deres barn på dagtid? Synes min fortsatt sover veldig mye... alltid noe å bekymre seg for :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste vår gutt har sovet om dag, er 4-5 timer. Da har han vært konstant på puppen i forkant, og henger godt og lenge fast etterpå. Ellers sover han sjelden mer enn 2,5-3 timer, men det er jo bra. Særlig siden morsmelk er så lett fordøyelig.

Akkurat i forhold til søvn, er det like greit å ikke ha så høye forventninger. Det blir bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER MED JENTA ANDREA :danser:

Endelig kom hun.. Du har vært flink, og tolmodig! :klemmer:

Nei jeg skal vel ikke klage ang nattesøvn.. Vet bare ikke hva som er normalt, og hører bare om de som sover helt til 7 om morgenen :gjeiper:

Men gutten vår har fått en fin rytme nå.. Litt suttring frem til kl 00:00, og så sover han til 03:30 ca, og så igjen til 07:30. Så skal ikke klage. Fra derav og til 11 - 12 er det litt inn og ut av søvn, amming, våken osv...

Så sover han i vognen når vi går tur fra ca 12- 15. mat, og så litt soving igjen til vi skal spise middag 16:30. Da er han våken til ca 19-20. Og så litt soving/amming frem til vi hopper i seng 23:00.. Så suttring frem til 00:00 :gjeiper:

Så gutten vår sover jo mye!! og spiser mye.. hadde gått opp 2kg på 6 uker, og hoppet over hele 3 vekstkurver i følge helsesøster på helsestasjonen.. så er ikke det at han får for lite energi heller..

Bare nyte at de sover.. om noen mnd er det full rulle med knall og fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man skal jo ikke klage når de sover ;)

Lillegutt her våkner en gang i løpet av natten, mellom 3-5 en gang. Får mat og sover som regel til ca 8-8.30, så er han våken 1-1 1/2 time før han er trøtt og sover da ca 5 timer. Så er det litt lengre våkenperioder på kvelden, avbrutt av noen lurer. Sover for kvelden alt mellom 21-23 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset har vi hatt en alt annet enn rolig start på tilværelsen. Alle 4 har hatt omgangssyken. Tror vi er friske nå, men jeg er fortsatt veldig slapp. Da jeg endelig begynte å bli frisk fra den, fikk jeg begynnende brystbetennelse og høy feber i steden for :sukk: Mannen er bortreist i tillegg, og kommer ikke hjem før mandag kveld. Heldigvis kunne mamma være her i hele går, og tok med seg de to eldste hjem på kvelden.

Nå har jeg stått opp og fått i meg litt mat, og så kommer foreldrene mine med barna etterhvert. Vi får se om jeg våger meg på en tur ut med dem i det fine været. Jeg har fortsatt ikke vært ute av huset en eneste gang siden fødselen.

Men du så takknemlig jeg er for å ha en sovebaby! Hun sover stort sett hele dagen i sengen sin utenom amming. Denne helgen hadde blitt mye verre uten det. Så snart jeg har fått igjen kreftene skal jeg begynne å sørge for at hun er litt mer våken og får mer stimulering, men akkurat nå er det bare å nyyyyyte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes slitsomt ut med omgangssyke! Godt det er bedring å spore nå, og at minstemor sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi plutselig tre! Her er min fødselshistorie:

I 21-22-tiden på onsdag kveld begynte jeg å få det jeg trodde var kynnere. Jeg stusset likevel litt, og spurte i en tråd jeg hadde laget her på KG, siden jeg hadde vært på overtidskontroll tidligere samme dag og blitt strippet.

Etterhvert skjønte jeg at det måtte være rier, men de var veldig overkommelig. Vi ble sittende og se på Amazing Race husker jeg. Riene tok seg opp utover kvelden, men var fremdeles ikke særlig vondere enn vanlige menssmerter. Jeg prøvde å ta tiden mellom dem, og kom frem til at det var mellom 6 og 7 min. Ringte føden for å høre når jeg skulle ringe for å komme opp, og fikk beskjed om at når det var under 5 min mellom riene og det hadde vart i to timer, så kunne jeg ringe og komme. Da var klokken ca. ett, og vi prøvde å gå å legge oss.

DA begynte det å virkelig gjøre vondt. Etter hver rie fikk jeg også en veldig trang til å gå på do, så jeg fikk tømt tarmen godt før jeg dro opp.

Klokken halv fire vekket jeg mannen igjen, og sa at han måtte stå opp og være med meg. Det var nå 2-4 min mellom riene, men de varte ikke mer enn enn et halvt minutt. Jeg ringte føden , og løy kanskje litt og sa at de varte lenger enn det de gjorde, så jeg fikk komme opp.

Vi bestilte en taxi og var der ca klokken 4.

Da jeg ble undersøkt hadde jeg 4 cm åpning. I fem-tiden fikk vi plass på en fødestue, og herfra husker jeg ikke så veldig mye :gjeiper:

Riene var ganske heftig, men ikke like brutal som det hørtes ut som andre på huset hadde.

I seks-tiden tok jordmoren vannet, og da var jeg 6 cm. Riene ble da MYE verre. Klokken syv hadde jeg full åpning og kunne begynne å presse. Men så var det vaktskifte, og den nye jordmoren ville ikke at jeg skulle presse mer, for babyen hadde ikke snudd seg skikkelig ennå.

I en time lå jeg og "holdt igjen" og pustet meg gjennom pressriene, jeg fikk tilbud om pudendal (?) men orket ikke tanken på en sprøye på toppen av riene. Jeg fikk begynne å presse igjen klokken åtte.

Jeg hadde lange pauser mellom pressriene, og ble satt på drypp kvart på ni. Jeg fikk et ekstra "pressekvarter", siden pausene mellom riene var så lange. Under den neste halvtimen ble jeg klippet litt, og akkurat innenfor tidsrammen jormødrene hadde fått, klokken 09:15 var hun ute.

Jeg var så lettet! Og takknemlig for at det hele ikke tok så lang tid.

Noe litt kjipt var at det var en jordmorstudent som skulle sy meg, og det tok ikke mindre enn 1,5 time! Men det ble visst veldig fint, sa de :fnise: Det jeg husker som vondest akkurat nå var bedøvelsen jeg fikk da jeg ble sydd.

Igår fikk vi komme hjem, og første natten er unnagjort. Det har gått veldig bra, til tross for at jeg er veldig om nedentil. Foreløpig er arbeidsfordelingen at jeg ammer og han skifter bleier, ihvertfall frem til jeg er blitt litt mer mobil.

Er veldig glad for at han skal være hjemme med oss i fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det hørtes ut som en ganske så ok fødsel, til tross for at du måtte holde deg gjennom pressrier. Jeg vet det ikke er så festlig, akkurat. Veldig greit at du ble sydd så pent også. Er en fordel med studenter, for de vil jo så gjerne gjøre alt perfekt. Jordmor jeg hadde brukte vel en time på meg,og jeg hadde ikke store rifter, men sprekker her og der. Så det ble en del enkeltsting på diverse steder. ;)

Du må slappe av og kose deg med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...