Gå til innhold

Hjemmeværende mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som en topp bursdag, jeg! :)

Ja, eg trur ungane tykkjer det er like greit som bursdagar mor planlegg i ukevis ;) Viss ein gjer så mykje utav ein barnebursdag, er det nok meir for mors skuld enn ungane - små ungar bryr seg neppe om det er ein tema sjørøvarbursdag med effektar til 5000 kr eller langpannekake, pølser i brød og ballongar kjøpt på Rema ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig: Jeg skulle gjerne vært hjemme en dag eller to i uka, hvis jeg slapp å gå ned i lønn, hadde litt venner med barn hjemme og kunne beholde jobben jeg har i dag.

Ingen av tingene over er tilfelle, ergo jobber jeg fullt.

AnonymBruker
Skrevet

Samme som over; ville i såfall vært hjemme fordi jeg er en lat person som liker å ha fri;-)

Gjest Bjørn82
Skrevet

1 mill er ikke så galt til å være snittlønn i Nordsjøen. Husk også at "offshorearbeidere" inkluderer alt fra forpleiningsassistenter til drillere og boresjefer, og der er spriket stort.

VG, Dagbladet, Offshore.no, Aftenposten etc. Statistikken er fra SSB.

Det var jo ment litt ironisk... Ofc. tjener ikke forpleinings personell det samme som en spesialist eller en plattformsjef. Men at gjennomsnittet er 1mill høres jo rett og slett "perverst" ut.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Både han som er far til mine barn og eg har jobbar som berre finst i Oslo. Dei er det mange av. Skal ein bu mindre sentralt blir det dermed meir tid til pendling - og mindre tid til å vere saman med barna uansett om ein jobbar færre timar per dag.

Så for oss var det eit enkelt valg: Vi tok konsekvensen av at jobbane våre låg i Oslo sentrum, og prioriterte å bu sentralt (og noko trangare) framfor å bu billigare og bruke meir tid til pendling. Då barna var små brukte vi begge ti minutt tur-retur jobb.

Jeg sier ikke at jeg tviler på det du sier om jobber som finnes bare i Oslo.. Men det hadde vært opplysende å vite hvilke jobber det er snakk om da?

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hva med de som ikke har spesielt lyst til å være hjemme da, Bjørn82? De mødrene som synes det er topp å jobbe, som har en mann som heller ikke vil arbeide redusert, men som likevel gjør en god jobb som foreldre? De er det nemlig ganske mange av, tror jeg.

Eller la meg si det slik; jeg tror det finnes mange som ville ha jobbet litt mindre i perioder dersom det ikke betød at de var nødt til å endre drastisk på livssituasjonen sin, som for eksempel å flytte. Å bo i Oslo er nemlig ikke noe statussymbol i seg selv, det betyr kanskje bare at det er der jobbene finnes, som Alt Godt skriver, eller at det er der familie bor, som andre har nevnt.

Jeg forstår veldig godt at man ikke velger å være hjemme da. Man skal tross alt trives med det - hvilket illustrerer at dette dreier seg om valg man tar utfra egne behov, ikke bare ut fra barnas behov, slik enkelte liker å fremstille det som.

Dessuten må jeg bare kommentere en ting som du har innlegg på innlegg om, Mirabella; Snodig at du kritiserer så mange i denne tråden, når du har en mann som gjør akkurat det samme. :klo: Evner du overhodet ikke å se for deg at det finnes andre sammensatte familiesituasjoner?

Med respekt å melde... Jeg snakket ikke om lyst, men om prioriteringen og muligheten ettersom det var den som det ble argumentert imot av en her.

Skrevet (endret)

Det var jo ment litt ironisk... Ofc. tjener ikke forpleinings personell det samme som en spesialist eller en plattformsjef. Men at gjennomsnittet er 1mill høres jo rett og slett "perverst" ut.

Det er perverst. Ihvertfall med tanke på at man jobber 1/3 av året. Det er derimot alle tilleggene som gjør at man får så høy lønn, ikke grunnlønna i seg selv.

På den andre siden så skal ikke jeg klage. Jeg reiser ut sporadisk, og tilleggene jeg får for offshorearbeid er mer enn greie. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Med respekt å melde... Jeg snakket ikke om lyst, men om prioriteringen og muligheten ettersom det var den som det ble argumentert imot av en her.

Det vil alltid være en teoretisk mulighet! Poenget er at dette ikke er hensiktsmessig i praksis for mange, fordi det får en rekke negative spinoff-effekter. Etter en totalvurdering vil det da være best for foreldrene OG barnet at foreldrene jobber fullt!

Gjest Bjørn82
Skrevet

Det er perverst. Ihvertfall med tanke på at man jobber 1/3 av året. Det er derimot alle tilleggene som gjør at man får så høy lønn, ikke grunnlønna i seg selv.

På den andre siden så skal ikke jeg klage. Jeg reiser ut sporadisk, og tilleggene jeg får for offshorearbeid er mer enn greie. :)

hehe.. jeg har klart å forhandle meg til de tilleggene når jeg jobber på land også ^^ Vil du ha noen tips, så kan jeg hjelpe deg mot litt "svart" betaling kontonr. 44** ** *****

Gjest Bjørn82
Skrevet

Det vil alltid være en teoretisk mulighet! Poenget er at dette ikke er hensiktsmessig i praksis for mange, fordi det får en rekke negative spinoff-effekter. Etter en totalvurdering vil det da være best for foreldrene OG barnet at foreldrene jobber fullt!

Selvfølgelig med variable kriterier med individuelt opphav.

Gjest strykebrett
Skrevet

Men.. det er da slettes ikke alle jobber det er mulig å bare gå til sjefen og si: "de neste to årene vil jeg jobbe 60%"

Veldig mange jobber er av den art at enten så har du jobben 100% eller ikke i det hele tatt. Det er ikke bare å velge sin egen stillingsprosent som mange her later til å tro.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Men.. det er da slettes ikke alle jobber det er mulig å bare gå til sjefen og si: "de neste to årene vil jeg jobbe 60%"

Veldig mange jobber er av den art at enten så har du jobben 100% eller ikke i det hele tatt. Det er ikke bare å velge sin egen stillingsprosent som mange her later til å tro.

Men i seriøse selskaper er det selskaps-instrukser som tar hensyn til norske velferdssystem. Dermed om du jobber i en IA bedrift så har du muligheten til å gå til sjefen din å spørre om dette.

MEN det er jo både enkeltmanns-foretak og småbedrifter i Norge som kanskje tjener sitt netto overskudd på akkurat din stilling. Da skjønner jeg at du ikke bare kan komme med permisjonssøknaden å hive i bordet og si at de neste trå årene så er jeg husfar.

AnonymBruker
Skrevet

Hver forelder har rett til ett års ulønnet permisjon hver i sammenheng med fødselspermisjonen. Dvs at man har rett til å ha en forelder hjemme med barnet til det er tre år. Dette kan ikke arbeidsgiver nekte arbeidstakeren.

Man har også rett til å søke om redusert arbeidstid for å få mer tid med barnet, men i motsetning til den ulønnende permisjonen har den reduserte arbeidstiden et forbehold om at den kan gjennomføres "uten særlige ulemper for virksomheten" (Arbeidstilsynet avgjør hvis man ikke blir enig, men det skal i praksis gode grunner til for å nekte noen dette.).

Gjest Elastica
Skrevet

Det stemmer! I praksis er det nok likevel slik at veldig mange kvinner arbeider i yrker hvor det heller ikke er vanskelig, enten i helsevesenet eller at de er kommunalt eller offentlig ansatt (skoleverket, osv.)

Så det er litt både og. (Uten at det er av betydning for denne diskusjonen, da...)

Skrevet (endret)

2-3uker? De som jobber rotasjon i petroleumsindustrien i Norge har for det ALLER meste 2 uker på jobb og 4 uker fri. Ergo jobber de 1/3 av året og har resten av tiden hjemme.

Dersom det ikke er nødvendig med hjemmetid i forbindelse med barn, hvorfor er da permisjonstiden i Norge ett år? Ingen har vel i følge din kommentar bruk for et helt års permisjon.

Så en som jobber rotasjon vil jo kunne delta mer aktivt i et barns liv enn hva den som jobber fulltids 8-16 jobb. Og en stor del av befolkningen som er i jobb jobber også skift. En skiftarbeider vil jo se barnet sitt like lite som en rotasjonsarbeider.

Men en annen ting er at i tilfellet hvor mannen/kvinnen jobber i nordsjøen så har jo den "hjemmeværende" forelderen muligheten til å jobbe hele tiden. For det er jo ikke nødvendig at begge foreldrene er hjemme hele tiden i så lange perioder.

Turnusen til mannen min er egentlig 2 veker på jobb, og 4 veker heime. Problemet er berre at det nesten aldri blir slik! Trur det kun har skjedd ein gang i løpet av det siste året, at mannen min berre har vore på jobb i 2 veker, når han er ute. Det er nesten alltid slik at han enten må reisa ut før, eller bli igjen lenger. Og nesten alltid blir det ei heil veke ekstra, sjølv om det enkelte gangar berre blir nokre dagar ekstra. I tillegg til dette, så kjem også ein god del kurs og slikt, i friperiodane. Det er derfor eg har skrive at mannen min er 2-3 veker på jobb, og 3-4 veker heime - fordi det er slik det i realiteten er!

Godt poeng, det du seier om permisjonen! For viss det virkelig er så mange som har jobbar der det er umulig å vera vekke i ein periode, kva gjer dei då når dei får barn? Sender barnet til dagmamma 14 dagar etter fødselen, eller? For dei kan vel umulig ta eit heilt års permisjon, når dei har slike jobbar?

Kva meinar du forresten med at eg som den heimeverande forelderen, kunne ha jobba fullt, sidan eg har ein mann som jobbar i Nordsjøen? Meinar du med det, at eg kunne ha jobba fullt i friperiodane til mannen min, sidan han då er heime heile tida? Ja, i teorien hadde vel det gått an. Men eg trur du har gløymt å tatt i betraktning alle kursa o.l. som mannen min reiser på i friperiodane, som vanligvis går over fleire dagar i strekk, rundt omkring i heile landet. Dessuten veit eg heller ikkje om nokon jobb på land, der ein kan la vera å jobba i fleire veker i strekk, og så jobba fullt andre veker. I den jobben eg skal begynna i, er det iallfall ikkje mulig. Eg jobbar 60%, dvs 3 fulle dagar i veka, kvar veke. Og det er ikkje slik at eg har mulighet til å jobba fullt enkelte veker, for så å ta heilt fri andre veker. Eg har faste jobbtider, og faste dagar eg jobbar på - og det er umulig å forandra på.

Endret av Mirabella76
Gjest Bjørn82
Skrevet

Turnusen til mannen min er egentlig 2 veker på jobb, og 4 veker heime. Problemet er berre at det nesten aldri blir slik! Trur det kun har skjedd ein gang i løpet av det siste året, at mannen min berre har vore på jobb i 2 veker, når han er ute. Det er nesten alltid slik at han enten må reisa ut før, eller bli igjen lenger. Og nesten alltid blir det ei heil veke ekstra, sjølv om det enkelte gangar berre blir nokre dagar ekstra. I tillegg til dette, så kjem også ein god del kurs og slikt, i friperiodane. Det er derfor eg har skrive at mannen min er 2-3 veker på jobb, og 3-4 veker heime - fordi det er slik det i realiteten er!

Godt poeng, det du seier om permisjonen! For viss det virkelig er så mange som har jobbar der det er umulig å vera vekke i ein periode, kva gjer dei då når dei får barn? Sender barnet til dagmamma 14 dagar etter fødselen, eller? For dei kan vel umulig ta eit heilt års permisjon, når dei har slike jobbar?

Kva meinar du forresten med at eg som den heimeverande forelderen, kunne ha jobba fullt, sidan eg har ein mann som jobbar i Nordsjøen? Meinar du med det, at eg kunne ha jobba fullt i friperiodane til mannen min, sidan han då er heime heile tida? Ja, i teorien hadde vel det gått an. Men eg trur du har gløymt å tatt i betraktning alle kursa o.l. som mannen min reiser på i friperiodane, som vanligvis går over fleire dagar i strekk, rundt omkring i heile landet. Dessuten veit eg heller ikkje om nokon jobb på land, der ein kan la vera å jobba i fleire veker i strekk, og så jobba fullt andre veker. I den jobben eg skal begynna i, er det iallfall ikkje mulig. Eg jobbar 60%%, dvs 3 dagar i veka, kvar veke. Og det er ikkje slik at eg har mulighet til å jobba fullt enkelte veker, for så å ta heilt fri andre veker. Eg har faste jobbtider, og faste dagar eg jobbar på - og det er umulig å forandra på.

Jeg har relativt god kjennskap til rotasjon i nordsjøen og hvordan det funker. Om det er tilfellet at mannen din til en hver tid.. Altså at han oftere jobber mer enn hva hans rotasjon er, gjør han det av frivillige årsaker og kanskje fordi han er grådig og ser pengene fremfor familien. (Jobb utover sin ordinære rotasjon kompenseres ofte med dobbel og trippel betaling)

Hadde han jobbet sin stilling og tatt de kursene som er obligatoriske ville du hatt muligheten til å planlegge når han har fri og sagt at i de periodene kan du jobbe 100% fordi da er mannen min hjemme fra nordsjøen. Mange arbeidsgivere vil ha adgang til flere personer til samme jobben og ser ikke nødvendigvis baksider med at du ikke kan være i en 100% stilling eller at du ikke kan jobbe i perioder. Dermed vet de at i de periodene kan du kanskje også jobbe ekstra, noe som i mange tilfeller er en fordel for en arbeidsgiver.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg tviler på det du sier om jobber som finnes bare i Oslo.. Men det hadde vært opplysende å vite hvilke jobber det er snakk om da?

Begge jobbane var i kulturlivet, den eine gjaldt scenisk produksjon, den andre var juridisk.

Skrevet (endret)

Hva er det du vil frem til i dette innelegget? Poenget er at det har vært nevnt tidligere i tråden at å se en forelder på så ureglemessig basis, ikke er det beste for barnet! Posten var kun ment et stikk til mirabella, som nærmest mener man bør legge alle egne drømmer og planer til side for å være hjemme de første 2 årene, og gi fullstendig F i konsekvenser på lengre sikt (dette er ikke ord jeg legger i munnen på henne) Og en liten realitycheck på hva hun mener om mannens rolle, noe hun enda ikke har svart på.

Permisjon er jo i perioder man ammer osv, klart det er behov for det. Men å være hjemme lenger enn dette ser jeg strengt tatt ikke behovet for. Deltid kan kanskje være en god løsning for noen, men jeg ser absolutt ikke at man er "dårligere mødre" fordi men velger å jobbe fult. Kanskje er det ikke en gang et valg, men noe må MÅ av diverse årsaker.

Dessuten, hvis alle skulle organisert seg i yrker som gjorde at man fikk mest mulig fritid, hadde det ikke skjedd mye i dette landet.

Jada, såklart meinar eg at alle bør leggja alle eigne draumar og planar til side, for å vera heime på fulltid dei første 2 åra! Og det er sjølvsagt berre til å drita i alle konsekvensane dette får, sjølv om ein må flytta frå hus og heim, og ikkje lenger har råd til mat og klede verken til seg sjølv eller barna sine! Og nei, du legger ikkje ord i munnen på meg i det heile tatt! :sarkasme:

Alvorlig talt altså, du er jo berre heilt utrulig! :daane:

Forresten så har eg svart på det du spør om, angåande mannens rolle - så det giddar eg rett og slett ikkje å svara på fleire gangar!

Kan du forresten forklara meg korleis kvinner i det heile tatt kan ha eit heilt års vanlig permisjon, viss dei har slike jobbar der dei ikkje kan vera vekke i ein periode, uten at det blir krise - sånn som fleire kvinner her inne nevner (bl.a SmallTalk, trur eg)? Med ditt syn på heimeverande mødre, og meiningane om kor vanskelig det er å vera heimevarande/jobba redusert i ein periode, så burde du jo helst ha meint at heile permisjonen burde ha blitt avskaffa! Og du seier at permisjonen er i perioden der ein ammar, og derfor nødvendig. Men kva med dei som ikkje ammar i det heile tatt då? Meinar du at dei dermed ikkje har behov for permisjon i det heile tatt?

Og kva for nokre yrker er det du meinar er slik, at ein får mest mulig fritid? Og trur du virkelig nokon velger yrke ut frå kor mykje fritid ein får? Eg trudde virkelig at ein arbeidsdag var like lang, uavhengig av kva yrke ein hadde! Og overtidsarbeid er jo frivillig - så det burde ikkje bety noko i denne samanhengen, om eit yrke gir mulighetar for overtidsarbeid, eller ikkje.

Endret av Mirabella76
Skrevet (endret)

Mirabella: Du trenger ikke bekymre deg for meg og permisjon. Her er ikke ett års permisjon på meg alene aktuelt. Blir det barn så blir permisjonsfordelingen 50-50 mellom meg og samboeren.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet

Siden mannen din gjør det samme som det du kritiserer andre for å gjøre, foreslår jeg at du tar en real prat med ham, Mirabella. :kose: Jeg har også en del kjennskap til rotasjonen offshore, og de aller, aller færreste jobber slik du sier mannen din gjør. Mulig det ikke er helt ufrivillig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...