Gå til innhold

Hjemmeværende mor


Gjest Om&men

Anbefalte innlegg

Ærleg talt, det var eit småleg svar. Det seier seg jo sjølv at ikkje både mor og far kan vere heimeverande. Ein av dei må jo jobbe. Den som jobbar ser jo ikkje barna sine noko mindre enn dei som jobbar begge to og har ungane i barnehage.

Nei, men dersom far gjerne ville jobbe hjemme, kunne jo mor ha ofret seg og jobbet ute, eller man kunne kommet til enighet om å dele på hjemmejobbingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørn82

Ærleg talt, det var eit småleg svar. Det seier seg jo sjølv at ikkje både mor og far kan vere heimeverande. Ein av dei må jo jobbe. Den som jobbar ser jo ikkje barna sine noko mindre enn dei som jobbar begge to og har ungane i barnehage.

Endret av Bjørn82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Jeg er helt enig i at det er et smålig svar, og det var da også poenget - fordi det er slik Bjørn82 selv svarer alle kvinnene i tråden som ikke er hjemmeværende eller jobber redusert.

Nei jeg argumenterer for muligheten til å være hjemmeværende og plukker argumentasjonen opp i deler og stiller spørsmål til det som sies. Jeg kan også ha argumentert mot noen av argumentene som dukker opp fra de jobbende. Hvis du har hengt med hele tråden så ville du også sett at mange av de jobbende har kommet med mye mer arrogant argumentasjon enn hva jeg har gjort imot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dersom far gjerne ville jobbe hjemme, kunne jo mor ha ofret seg og jobbet ute, eller man kunne kommet til enighet om å dele på hjemmejobbingen?

Nemlig.

Så, Bjørn82, for å bruke dine egne ord: Var det lyst eller nød som avgjorde valget for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, en må jobbe, og når den gjennomsnittlige lønnen for menn er større enn for kvinner, blir den praktiske løsningen ofte at mennene jobber mens kvinnene er hjemme. Men det er klart, dersom far virkelig ville, så kunne han jo ha ofret litt av den luksusen og prioritert ungene. Hvis han virkelig ville. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Nemlig.

Så, Bjørn82, for å bruke dine egne ord: Var det lyst eller nød som avgjorde valget for deg?

Vårt valg ble tatt i samarbeid og det ble avgjort så demokratisk som mulig med noen dråper sunn fornuft til disposisjon.

Samtidig er nødvendighetens troverdighet igjennom denne tråden nokså tynn med enkelte forhold tatt i betraktning.

Samtidig så vil jeg tilføye at din forsmådde vridning ikke viser noen form for relevant argumentasjon for eller imot noe av det tråden i seg selv eller det jeg har argumentert for eller imot.

Endret av Bjørn82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men dersom far gjerne ville jobbe hjemme, kunne jo mor ha ofret seg og jobbet ute, eller man kunne kommet til enighet om å dele på hjemmejobbingen?

Sjølvsagt, men ein kjem jo ikkje bort i frå at ein må "ofre seg" og jobbe, eller ofre seg å vera heime, alt etter korleis ein ser på det... Ein kan sjølvsagt prøve å jobbe redusert begge to også. Uansett er det jo noko foreldra i fellesskap må bli samde om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Sant nok, en må jobbe, og når den gjennomsnittlige lønnen for menn er større enn for kvinner, blir den praktiske løsningen ofte at mennene jobber mens kvinnene er hjemme. Men det er klart, dersom far virkelig ville, så kunne han jo ha ofret litt av den luksusen og prioritert ungene. Hvis han virkelig ville. ;)

Jeg har mer tid hjemme i en 100% stilling enn hva de fleste andre har i en 50% stilling. Samtidig så har jeg 4 ganger så mye betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han Bjørnkaren her er mannen til Mirabella76 :sjokk:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket jeg ikke om deg, da.

Men heldig for deg at du har en så fleksi situasjon og så bra lønn! Men med en så spesiell deal skjønner du kanskje at man ikke kan generalisere utifra enkelttilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Jeg tror han Bjørnkaren her er mannen til Mirabella76 :sjokk:

Nei du din lille Varg Veum-spire hehehe.. Selv om det var litt gøy må jeg dessverre si at det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han Bjørnkaren her er mannen til Mirabella76 :sjokk:

Spekulasjon! :opplyser:

Men jeg er kritisk til måten begge generaliserer på utifra sine konkrete erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt valg ble tatt i samarbeid og det ble avgjort så demokratisk som mulig med noen dråper sunn fornuft til disposisjon.

Samtidig er nødvendighetens troverdighet igjennom denne tråden nokså tynn med enkelte forhold tatt i betraktning.

Dette må jeg få lov til å si at ble temmelig ullent og rundt fra en bruker som krever av andre debattanter at de oppgir størrelsen på studielånet sitt. :lur:

Men utifra det du ellers skriver konkluderer jeg med at pengene avgjorde for deg, sånn når alt kom til stykket.

Akkurat som for alle parene som har valgt å jobbe begge to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mer tid hjemme i en 100% stilling enn hva de fleste andre har i en 50% stilling. Samtidig så har jeg 4 ganger så mye betalt for det.

Gratulerer med trådens mest flåsete svar.

Argumentene dine holder ikke, situasjonen din er mer priviligert enn andres og empati kan du sikkert lære om en vakker dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Spekulasjon! :opplyser:

Men jeg er kritisk til måten begge generaliserer på utifra sine konkrete erfaringer.

Erfaring er noe man burde bruke i alle sammenhanger man har den tilgjengelig. Samtidig så har jeg ikke vært usaklig eller sagt at det er feil å være i full jobb med små barn. Men jeg har etter beste evne argumentert for muligheten de fleste har til å være hjemme, og det har kanskje blitt oppfattet som provoserende av noen. Men jeg oppfattet flere av de jobbende sine innlegg som veldig generaliserende ovenfor de hjemmeværende. Da jeg ikke synes det var hensiktsmessig argumentasjon valgte jeg på min måte å argumentere mot den på en sånn måte at innholdet kanskje kunne settes i litt mere lys her inne.

Det var i utgangspunktet mange negative holdninger til de hjemmeværende og den generaliserende gruppen var i mine øyne de jobbende til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Dette må jeg få lov til å si at ble temmelig ullent og rundt fra en bruker som krever av andre debattanter at de oppgir størrelsen på studielånet sitt. :lur:

Men utifra det du ellers skriver konkluderer jeg med at pengene avgjorde for deg, sånn når alt kom til stykket.

Akkurat som for alle parene som har valgt å jobbe begge to.

jeg spurte ikke direkte, men jeg fant ikke troverdigheten til den AB brukeren som hadde så stort studielån at to personer med en samlet inntekt på 1mill i året ikke hadde "muligheten" til å jobbe redusert særlig sannsynlig.

Poenget er at de fleste ikke må ofre noen normal luksus for å ha muligheten til å jobbe litt redusert. Derimot må mann være strukturert og ha selvdisiplin. Kanskje litt økonomisk styring også. Men til syvende og sist er det et familiært valg og det er såvidt jeg vet frivillig å ta det valget. Og uansett hvilket valg mann ender opp med å ta fins det ingen fasit på om det er rett eller galt med unntak av familiens egen vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørn82

Nå snakket jeg ikke om deg, da.

Men heldig for deg at du har en så fleksi situasjon og så bra lønn! Men med en så spesiell deal skjønner du kanskje at man ikke kan generalisere utifra enkelttilfeller?

Jeg føler ikke at jeg generaliserer, men jeg føler at troverdigheten til mye av argumentasjon kanskje ikke tåler dagens lys om mann ser litt nøye etter.

Jeg har kanskje gjort det på en provoserende måte, men litt med vilje fordi noen av de jobbende hadde definerte linjer på hva som var feil hos de hjemmeværende. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring er noe man burde bruke i alle sammenhanger man har den tilgjengelig. Samtidig så har jeg ikke vært usaklig eller sagt at det er feil å være i full jobb med små barn. Men jeg har etter beste evne argumentert for muligheten de fleste har til å være hjemme, og det har kanskje blitt oppfattet som provoserende av noen. Men jeg oppfattet flere av de jobbende sine innlegg som veldig generaliserende ovenfor de hjemmeværende. Da jeg ikke synes det var hensiktsmessig argumentasjon valgte jeg på min måte å argumentere mot den på en sånn måte at innholdet kanskje kunne settes i litt mere lys her inne.

Det var i utgangspunktet mange negative holdninger til de hjemmeværende og den generaliserende gruppen var i mine øyne de jobbende til å begynne med.

Hvilken argumentasjon? Det er ikke noe poeng i å holde hele debatten på et hypotetisk nivå. Mennesker i den virkelige verden forholder seg til realiteter. Selvfølgelig hadde sikker endel familier i ytterste konsekvens KLART å overleve på kun en inntekt. Men hvorfor skal man det, hvis hverdagen for hele familien, inkludert barnet, blir så uendelig mye lettere hvis man har to? Vi kan vel være enige om at de aller aller fleste foreldre ønsker å gjøre det som er best for familien som helhet. Det kan da ikke være så vanskelig å akseptere, at dette i mange tilfeller kan være at begge er i full jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Hvilken argumentasjon? Det er ikke noe poeng i å holde hele debatten på et hypotetisk nivå. Mennesker i den virkelige verden forholder seg til realiteter. Selvfølgelig hadde sikker endel familier i ytterste konsekvens KLART å overleve på kun en inntekt. Men hvorfor skal man det, hvis hverdagen for hele familien, inkludert barnet, blir så uendelig mye lettere hvis man har to? Vi kan vel være enige om at de aller aller fleste foreldre ønsker å gjøre det som er best for familien som helhet. Det kan da ikke være så vanskelig å akseptere, at dette i mange tilfeller kan være at begge er i full jobb?

Som jeg har sagt i ett innlegg over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt i ett innlegg over..

Du er så rask på labben Bjørn :fnise:

Men at de største generaliseringene har kommet fra "jobb-siden" er jeg helt uenig i! Det er ikke måte på hvilke karakteristikker "karrierekvinner" har fått slengt etter seg. Kyniske, materialistiske, ikke opptatt av barnas beste, og statusjagere er et lite utvalg. Har vært få tilsvarende merkelapper på hjemmeværende, kanskje med unntak av heeeeelt i begynnelsen av tråden.

De siste 30 sidene har stort sett gått med til å forsvare valget om å jobbe i småbarnsfasen!

Endret av Genesis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...