Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, TulleJenny skrev:

Jepp, tror det har vært meningen veldig lenge at Daenerys skulle dø. 

Yes. Jeg tror også det var meningen at Jon skulle drepe henne. Og jeg blir jaggu ikke overrasket  om det GRRMs ide at Bran skulle få tronen heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Vampen said:

Jon har vært den viktigste faktoren i de fleste kampene og store deler av historien. Han reddet store deler av the wildlings, han samlet en allianse mot NK og han stoppet til slutt Danys plan. Å ikke gjenopplive ham hadde vært å fjerne den viktigste brikken fra brettet. 

Nå er det jo ikke sånn at man må ha samme slutt som den vi fikk. Dreper man Jon og ikke gjenoppliver han så endrer man selvsagt resten av serien. Men man trenger jo ikke endre noe vesentlig. Jon er jo helt unødvendig i kampen mot Night King. Det holder jo med Arya og Bran som lokkemat. Eventuelt kan man la noen andre drepe NK eller la NK vinne. 

La noen andre enn Jon drepe Dany om hun skal bli drept.  La Jorah Mormont drepe henne, mannen som elsket hele tiden var forelsket i henne. Eller la Varys drepe henne.  For min del er det ikke så viktig hvem som dreper Dany eller om hun dør. 

Anonymkode: 0c089...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært nok å se Dany fra dag en for å se at hun hadde tyrannen i seg.

Hun har alltid gjort grusomme ting i selvrettferdig harme. At hun til slutt ble en tyrann var svært forutsigbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke sånn at man må ha samme slutt som den vi fikk. Dreper man Jon og ikke gjenoppliver han så endrer man selvsagt resten av serien. Men man trenger jo ikke endre noe vesentlig. Jon er jo helt unødvendig i kampen mot Night King. Det holder jo med Arya og Bran som lokkemat. Eventuelt kan man la noen andre drepe NK eller la NK vinne. 

La noen andre enn Jon drepe Dany om hun skal bli drept.  La Jorah Mormont drepe henne, mannen som elsket hele tiden var forelsket i henne. Eller la Varys drepe henne.  For min del er det ikke så viktig hvem som dreper Dany eller om hun dør. 

Anonymkode: 0c089...a65

Jeg tør også vedde penger på at Jons historie er en viktig del av GRRMs plott, så jo, da endrer man noe vesentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vampen said:

Jeg tør også vedde penger på at Jons historie er en viktig del av GRRMs plott, så jo, da endrer man noe vesentlig. 

Godt mulig Jon er viktig del av GRRMs plott. Men når man ikke bruker den viktige delen fra GRRMs plott så er det heller ikke nødvendig å holde han i livet i serien. 

Dreper man Jon på ordentlig så blir episoden hvor han dør mye bedre også når man ser episoden i ettertid. Da blir hans død mer tragisk enn om man vet han uansett kommer tilbake i neste sesong. I tillegg så  blir det virkelig slik at "ingen karakterer er udødelige".  Det var noe mange likte med de tidligere sesongene. 

Et annet bonuspoeng er at serien har slitt med for kort tid til å runde av historien. Når manusforfatterne ikke ønsket flere episoder så blir det lettere for dem å fortelle å runde av historien når de slipper å bruke tid på Jon. Har man drept  Tyrion også så har man frigjort litt tid der også.  Så kan vi få mer tid til å se på Danys transformasjon, mer tid på å forklare Night King, mer tid på forklare Three Eyed Raven, osv

Ærlig sak om du ikke liker min løsning. Herre, jeg er  ingen profesjonell manusforfatter så ville vært rart om du likte min løsning bedre enn de som har skrevet manuset til verdens mest populære tv-serie.  :P

 

Anonymkode: 0c089...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt tid til å fordøye slutten, så blir jeg bare mer og mer tilfreds med Jon’s slutt.

All oppbyggingen av Daenerys vei mot tronen, samt Jon’s egentlige opphav, ga en meningsfull slutt i min mening. Daenerys var på langt nær ond, hun var godhjertet og  startet med et ønske om å fri verden for tyranner. Men sakte men sikkert, for hver gang hun beseiret en fiende, eller reddet uskyldige, og for hver gang hun fikk flere bak seg som hyllet henne og utnevnte henne som sin dronning, ble hun sakte men sikkert påvirket negativt av den makten det ga henne.

Targaryen-genene har over mange, mange generasjoner blitt mer og mer ødelagt av all incest formeringen, til den grad at de rett og slett ikke tåler den «makt-rusen» av å herske og regjere. Det sies jo at «Every time a new Targaryen is born, the gods toss the coin in the air and the world holds its breath to see how it will land». Jeg tror ikke nødvendigvis det har så mye med akkurat det å arve et gen som gjør at de blir gale, men hvor dårlig de takler makt. 

Så ser man på Aemon Targareyn. Som bevisst tok et valg i ung alder om å bli maester, og fraskrive seg all rett som Targaryen. Han ønsket ikke å være del av den politiske verden, eller å regjere over Westeros, men leve sitt liv i stillhet i Nord og tjene under The Night’s Watch. Det møtet han Jon i sesong 1, og de to får en fin relasjon til hverandre uten å vite noe om deres familiebånd. Jon er på mange måter lik Aemon som vi får se tidlig i serien. Han har heller aldri hatt en ønske om å verken være Konge eller ta del i politikken. Jon er en Targaryen han også, på lik linje som han er en Stark, men hadde Jon hatt samme ønske og drivkraft til å sitte på tronen, er det ikke umulig at han ville endt opp like «mad» som Daenerys. Jon endte opp til slutt i Nord, sammen med the free folk hvor han endelig fikk muligheten til å leve det livet han ønsket mest. Hans egentlige opphav, og egentlige navn, spilte til slutt ingen rolle, for uavhengig av hva navnet hans er, så er han den han er. På lik linje som Aemon (som forøvrig også tilbake i sin tid ble prøvd påtvunget tronen, men han nektet da han ikke ønsket det). 

Jeg synes i grunn det er en rimelig fantastisk slutt, jeg som både har dypere betydning som gir mening med historien som helhet. 

 

Anonymkode: aba6f...0b6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig Jon er viktig del av GRRMs plott. Men når man ikke bruker den viktige delen fra GRRMs plott så er det heller ikke nødvendig å holde han i livet i serien. 

Dreper man Jon på ordentlig så blir episoden hvor han dør mye bedre også når man ser episoden i ettertid. Da blir hans død mer tragisk enn om man vet han uansett kommer tilbake i neste sesong. I tillegg så  blir det virkelig slik at "ingen karakterer er udødelige".  Det var noe mange likte med de tidligere sesongene. 

Et annet bonuspoeng er at serien har slitt med for kort tid til å runde av historien. Når manusforfatterne ikke ønsket flere episoder så blir det lettere for dem å fortelle å runde av historien når de slipper å bruke tid på Jon. Har man drept  Tyrion også så har man frigjort litt tid der også.  Så kan vi få mer tid til å se på Danys transformasjon, mer tid på å forklare Night King, mer tid på forklare Three Eyed Raven, osv

Ærlig sak om du ikke liker min løsning. Herre, jeg er  ingen profesjonell manusforfatter så ville vært rart om du likte min løsning bedre enn de som har skrevet manuset til verdens mest populære tv-serie.  :P

 

Anonymkode: 0c089...a65

Cluet er vel heller at jeg faktisk tror de har brukt den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Selvsagt vil ikke grrm skrive noe direkte negativt om serien da han jobber som producer i HBO (selv om det har vært episoder som vitner om at han er misfornøyd med enkelte aspekter tidligere). Man snakker ikke ned om arbeidsplassen man skal møte på neste mandag, det sier seg selv. Det er heller ikke i hans interesse å snakke ned om serien. Hva skulle han tjene på det? Han hinter også til at det kommer til å skje veldig annerledes greier i bøkene, butterfly effect, alle karakterene som ikke var med i serien. Så det blir nok en ganske annen slutt som sannsynligvis gir mening. Om han klarer skrive en dany som gradvis blir kjipere og kjipere ("ondere"), så er jo det ganske kult. 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For øvrig, det har vært utrolig latterlig og patetisk å lese alle innleggene om at Bran kom til å bli konge, med tanke på lekkasjonene som kom ut for en stund siden, hvor det kom fram at Bran ville bli den nye kongen i Westeros. Det har blitt skrevet i denne tråden også, under spoilertags. Så prøver folk her i tråden å leke smart med å spekulere i at Bran kommer til å sitte på tronen. At Bran ble king var hverken sannsynlig eller forutsigbart. 

Anonymkode: 15840...4fd

Har  uansett ikke noe å si om man klarte å gjette riktig på at Bran skulle bli konge. Det som teller er jo om man hadde riktig begrunnelse. Det blir som med lotto. Om man har 7 riktige så betyr det jo ikke at man er dyktig til å spille lotto eller at lottotallene er forutsigbare. 

INGEN kunne forutse scenen hvorfor eller hvordan  Bran ble konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har  uansett ikke noe å si om man klarte å gjette riktig på at Bran skulle bli konge. Det som teller er jo om man hadde riktig begrunnelse. Det blir som med lotto. Om man har 7 riktige så betyr det jo ikke at man er dyktig til å spille lotto eller at lottotallene er forutsigbare. 

INGEN kunne forutse scenen hvorfor eller hvordan  Bran ble konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

Rettet opp en setning. 

Anonymkode: 0c089...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
1 minutt siden, AnonymBruker said:

INGEN kunne forutse scenen hvorfor eller hvordan  Bran ble konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

Så nå er det plutselig helt umulig å forutse hva som skulle skje? Hva skjedde med de geniale frampeikene som visstnok var tidligere i serien? Før så stod alle klar med forklaring om hvordan alt som skjedde var logisk, om hvordan alt var hintet til tidligere i serien eller sesongen, alt var nøya planlagt. Men noe så vikrig som hvem som ble konge til slutt har 0 hint/ frampeik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Parkeringsvakt said:

Så nå er det plutselig helt umulig å forutse hva som skulle skje? Hva skjedde med de geniale frampeikene som visstnok var tidligere i serien? Før så stod alle klar med forklaring om hvordan alt som skjedde var logisk, om hvordan alt var hintet til tidligere i serien eller sesongen, alt var nøya planlagt. Men noe så vikrig som hvem som ble konge til slutt har 0 hint/ frampeik? 

Ja, det var helt umulig å vite hvordan og hvorfor Bran ble konge. Om du mener noe annet så vis gjerne til noen som før leaksene forutså scenen med hvorfor Bran ble konge. Vis gjerne til hvordan man kunne forutse hvordan Bran ble konge. Alle som har gjettet på at Bran skulle bli konge har kommet med annen begrunnelse enn den som ble gitt i scenen hvor han velges til konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Parkeringsvakt said:

Så nå er det plutselig helt umulig å forutse hva som skulle skje? Hva skjedde med de geniale frampeikene som visstnok var tidligere i serien? Før så stod alle klar med forklaring om hvordan alt som skjedde var logisk, om hvordan alt var hintet til tidligere i serien eller sesongen, alt var nøya planlagt. Men noe så vikrig som hvem som ble konge til slutt har 0 hint/ frampeik? 

For øvrig tror jeg de fleste skjønte allerede før finalen skjønte at dette ikke er en serie hvor alt kan predikeres og er logisk. Om de ikke skjønte det før så skjønte de det i hvert fall etter Bran ble konge.  

Anonymkode: 0c089...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det var helt umulig å vite hvordan og hvorfor Bran ble konge. Om du mener noe annet så vis gjerne til noen som før leaksene forutså scenen med hvorfor Bran ble konge. Vis gjerne til hvordan man kunne forutse hvordan Bran ble konge. Alle som har gjettet på at Bran skulle bli konge har kommet med annen begrunnelse enn den som ble gitt i scenen hvor han velges til konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

Jeg påpeker hvordan mange har analysert og ment at mye av det som skjedde i denne sesongen var nøye gjennomtenkt og planlagt, hvordan det gav mening. Min mening har hele tiden vært at det har vært dårlig gjennomtenkt og at historien er skrevet rundt hva som er kult, uventet eller overraskende, ikke hva som gir logisk mening. 

Det at Bran ble valgt som konge er kronen på toppen av å skrive inn noe de tenkte ingen ville klare å gjette, istedetfor å skrive en logisk historie som gir mening, der personene reagerer realistisk. Å gjøre Drogon til konge hadde gitt like mye mening som å gjøre Bran "i can never be a lord of anything. I’m the Three-Eyed Raven" Stark til konge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Selvsagt vil ikke grrm skrive noe direkte negativt om serien da han jobber som producer i HBO (selv om det har vært episoder som vitner om at han er misfornøyd med enkelte aspekter tidligere). Man snakker ikke ned om arbeidsplassen man skal møte på neste mandag, det sier seg selv. Det er heller ikke i hans interesse å snakke ned om serien. Hva skulle han tjene på det? Han hinter også til at det kommer til å skje veldig annerledes greier i bøkene, butterfly effect, alle karakterene som ikke var med i serien. Så det blir nok en ganske annen slutt som sannsynligvis gir mening. Om han klarer skrive en dany som gradvis blir kjipere og kjipere ("ondere"), så er jo det ganske kult. 

Å ikke tjene noe på å snakke ned er ikke det samme som å velge å hylle, som er det han gjør. 

Sitat

We had some amazing people working on this show, as all those Emmys bear witness.   David & Dan assembled a championship team.   The directors were incredible as well.   I should start naming names, but then I’d miss someone, there were so many.   But I do need to mention David Benioff, Dan Weiss, Bryan Cogman (the third head of the dragon, as I said in the recent VANITY FAIR piece about him), and of course the great team at HBO, headed by Richard Plepler.   Any other network, and GAME OF THRONES would not have been what it became.  Most other networks, this series never gets made at all.

Og 

Sitat

How will it all end? I hear people asking.   The same ending as the show?  Different?

Well… yes.  And no.  And yes.   And no.   And yes.   And no.   And yes.

I am working in a very different medium than David and Dan, never forget.   They had six hours for this final season.   I expect these last two books of mine will fill 3000 manuscript pages between them before I’m done…

Dette ser ikke helt ut som en mann som av taktiske eller profesjonelle årsaker velger å ikke si noe negativt. Dette er en mann som velger å si noe positivt, og som trekker fram nettopp D&D ved navn. 

«Det blir nok sannsynligvis også en ganske annen slutt» er også en tolkning jeg ikke helt forstår. Han sier ikke JA, slutten vil bli annerledes. Han sier ja og nei. Og at noe vil bli annerledes er jo opplagt. GRRM før også tydelig fram poenget om forskjell i medium/frihet. Som igjen passer godt til Silvermints teori om plotters and pantsers. GRRM skal fortsette å dyrke fram storylines som ikke eksisterer i serien, over det han antar fort blir 3000(!) sider. Det er gartneren som styrer rundt i hagen sin, uten en tydelig plan for mye. Mens serieskaperne er plotters, som må jobbe mot en fast slutt. Så det hadde vært merkelig om det ikke ville være forskjeller. Det betyr ikke at det ikke også vil være grove trekk og linjer som er like. Vil man få en mer gradvis oppbygging mot Danys galskap? Kanskje. Jeg tipper det vil bli flere detaljer og sider. Men jeg ser heller ikke bort ifra at twisten skal være brå. For utviklingen hennes i bok 1-5 er ikke tydeligere i bøkene enn i serien. Alt dette er spekulasjon. Det eneste vi vet er at det med all sannsynlighet blir forskjeller og likheter, om bøkene noensinne blir ferdig. 

I tillegg kan man jo også ta med sluttpoengene til GRRM, å fundere på hva som er riktig slutt er tullete, og hver og en får avgjøre hva som er best, så man har noe å krangle om på Internett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Jeg påpeker hvordan mange har analysert og ment at mye av det som skjedde i denne sesongen var nøye gjennomtenkt og planlagt, hvordan det gav mening. Min mening har hele tiden vært at det har vært dårlig gjennomtenkt og at historien er skrevet rundt hva som er kult, uventet eller overraskende, ikke hva som gir logisk mening. 

Det at Bran ble valgt som konge er kronen på toppen av å skrive inn noe de tenkte ingen ville klare å gjette, istedetfor å skrive en logisk historie som gir mening, der personene reagerer realistisk. Å gjøre Drogon til konge hadde gitt like mye mening som å gjøre Bran "i can never be a lord of anything. I’m the Three-Eyed Raven" Stark til konge

Her må du skille mellom hva som er logisk og hva som er forutsigbart. Å gjøre Bran til konge, innen seriens logikk, er ikke meningsløst eller ribbet for logikk. Det er et smart valg. De får en konge uten personlige ambisjoner eller maktbehov, som sitter på mer kunnskap enn alle andre og noen magiske ferdigheter litt utenom det vanlige. Og i samme slengen avgjør de at konger skal velges, tronen skal ikke arves. Det er smart, og logisk sett henger det fint på greip, etter å ha brukt hele serien på å deale med maktkamp og mer eller mindre udugelige monarker.

Det betyr ikke at det var forutsigbart, fordi serien har fokusert på to opplagte kandidater, som begge har legitime krav på tronen. Den ene helten ønsker tronen så sterkt at hun bukker under sine egne verste sider, den andre vil ikke ha den, og utelukkes også ved at han må redde dagen for alle, og betaler en høy personlig pris for det. Sagt på en annen måte, en ønsker tronen men er til syvende og sist ikke egnet til å regjere (hvilket GRRM har snakket om flere ganger), den andre er egnet, men vil ikke, og til slutt kan han heller ikke. De er ute av kampen, og noen andre må velges. Og da sitter vi igjen med en egnet, men uventet, konge. Det er en god twist, selv om det ikke har vært hintet til det fra start. I likhet med andre viktige hendelser, både i bok og serie, som også har kommet plutselig. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Parkeringsvakt said:

Jeg påpeker hvordan mange har analysert og ment at mye av det som skjedde i denne sesongen var nøye gjennomtenkt og planlagt, hvordan det gav mening. Min mening har hele tiden vært at det har vært dårlig gjennomtenkt og at historien er skrevet rundt hva som er kult, uventet eller overraskende, ikke hva som gir logisk mening. 

Det at Bran ble valgt som konge er kronen på toppen av å skrive inn noe de tenkte ingen ville klare å gjette, istedetfor å skrive en logisk historie som gir mening, der personene reagerer realistisk. Å gjøre Drogon til konge hadde gitt like mye mening som å gjøre Bran "i can never be a lord of anything. I’m the Three-Eyed Raven" Stark til konge

Du kan le, men tror faktisk at mange hadde likt en slutt hvor Dragon ble konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter all hypen over mange år om at WINTER IS COMING så hadde jeg faktisk foretrukket en slutt hvor whitewalkers var vanskelige å drepe og Night King nesten umulig å drepe (er så utrolig irriterende at de drepte Viserion og hadde den opphaussa slutten på forrige sesong også varte kampen mellom dragene i så kort tid og Viserion ga egentlig ikke NK noen ekstra makt. Han var bare der fordi det ser kult ut med en isdrage liksom). For ikke å snakke om at den opphaussa kampen mot NK varte så kort tid når vi hadde ventet i ni år! Slik de gjorde det nå, så var all handling over etter slaget på Winterfell og etter det prøvde de å nøste opp noen tråder på altfor kort tid.

Dany kunne godt ha dødd mens hun kjempet mot NK, jeg trengte ikke nødvendigvis å ha henne på tronen, men dette var bare så utrolig nedtur

Anonymkode: ef011...16a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan le, men tror faktisk at mange hadde likt en slutt hvor Dragon ble konge. 

Anonymkode: 0c089...a65

Dragon så jo at jerntronen ikke var noe å trakte etter og brant den ned. Kanskje kunne man bare stoppet der. Tronen ble borte og kongedømmet nedlagt. Så kunne man splittet opp kongedømmet slik at alle fikk sin selvstendighet. Da hadde man endelig fått stabilitet og slutt på all krigingen. Dragon så løsningen, dumt at menneskene ikke skjønte det.  Men det ligger vel i menneskets natur å ikke lære av historien. 

Kanskje derfor serien sluttet med at Dragon og Ghost var de mest populære karakterene.  

Anonymkode: fb3fc...51f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drogon og Ghost var lojale. Og altså, finnes det folk som ikke ønsker at de hadde en ulv eller drage som venn? 

Helt ærlig, hvis man kunne valgt en venn fra serien, ville det blitt et av menneskene? :fnise:

Anonymkode: ef011...16a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...