Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er jo sjukt barnslige. Gir episoden bunnkarakter fordi det ikke slutta som de ønsket. 😂😂 Skulle gjerne sett en annen slut men det var en meget god episode med god regi og mye følelser. 

Synes det er så patetisk med alle som griner over at de ikke fikk slutten de ønsket seg. Uansett hvordan dette hadde slutta, så hadde folk blitt sure. Folk tror de veit best selv, og at de hadde en mye bedre slutt. Er bare komisk 😂😂

Anonymkode: 8e5f8...436

Oi, du har misforstått. Det er ikke derfor folk er misfornøyd😉

Anonymkode: 0a3e0...620

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Francoise skrev:

Da har jeg også sett episoden.

Konklusjonen min er at med mulighetene som var igjen for siste episode er jeg helt greit fornøyd. Ca det jeg trodde ville skje skjedde, ingen store overraskelser. Bortsett fra at jeg hadde trodd at Tyrion skulle dø.

Jeg ble litt irritert over Jon kjente jeg for hans evige naivitet og kjente at jeg hadde lyst til å kaste Greyworm ut av skjermen min.

Men jeg syns Dany var fantastisk- eller Emilia da. Hun fremstod rablende gal til slutten. Scenen hvor Drogon stod bak henne med vingene ut og hun virkelig så ut som en dragedronning var fantastisk.

Jeg likte og godt "montasjen" på slutten av Sansa, Arya og Jon som gjorde seg klare for hver sin reise. Lest mange er missfornøyde med at Jon dro nord, men slik jeg oppfatter hans karakter var dette noe han ønsket. Å være fri. 

Jeg syns scenen hvor alle de gjenlevende karakterene var samlet for konfevalg var komisk, men samtidig litt feel good. Der dukket jammen meg både Edmure og Lille Arryn opp. 

Men, jeg fikk en liten tåre i øyekroken når Drogon ble lei seg. Tristeste scenen i hele episoden, kanskje sesongen. 

Hvorfor drepte ikke dragen Jon????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hvorfor drepte ikke dragen Jon????

Det er ikke forklart i episoden.  I tillegg så virker det ikke som om manusforfatterne reflekterte over hva som faktisk skjer i historien så det er mulig det ikke er en bedre begrunnelse enn at manusforfatterne syntes scenen så kul ut. 

Men i tidligere sesonger så sies det at de gamle mesterne tror at drager er mer intelligente enn mennesker. Vet ikke hvor mye man skal legge i det. Men mulig dragen faktisk gjorde noe gjennomtenkt. For alt vi vet kan det være dragen skjønte at Jon gjorde hva han gjorde fordi det var nødvendig for å stoppe den drapene , at dragen brente jerntronen fordi den hadde ført til så mye død og ødeleggelse og ga Jon frikort siden han er den siste Targaryen. 

Opp til deg å tenke hvorfor dragen gjorde som den gjorde. :)

Anonymkode: fb3fc...51f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oki skal være stor nok til å spise i meg ordene jeg kom med XD, syns bare det ble sakt noe av han gamle 3 øynede kråka at han kunne bare se tilbake i tid og det som skjer nå. Men men da hadde jeg feil han er synsk i tilegg til et levende leksikon 🤔

Anonymkode: b40b1...8df

Skjønner at du trodde han ikke kunne se i fremtiden. For Bran når han snakker med Sansa så nevner han bare at han kan se fortiden og nåtiden. Det er heller ikke klart hvor mye av fremtiden Bran faktisk kan se.

Her kan du se klipp av synene til Bran: 

https://www.youtube.com/watch?v=b6fq-elMOKg

De er fra 2:45 og utover. Ja, Bran ser en drage fly over Kings Landing, men han får ikke noe mer informasjon enn det. Han kan ikke se når det skjer. Det ser ikke ut som han kan styre hva han ser.  Så kan det hende at han senere i serien får mer kontroll på hva han ser. Men serien forklarer ikke dette. Når Tyrion tilbyr Bran tronen så sier Bran "Hvorfor tror du jeg kom hit?" Men er det fordi han kan se fremtiden? Er det fordi han kan velge hva han vil se, eller har han bare fått et tilfeldig glimt av seg selv med krone og gjettet på at han ville få tilbud om kronen ved denne anledningen? Kanskje snakker Bran bare tull og han  hadde ingen aning om at han skulle få tronen. 

Serien forklarer ganske lite om Brans evner. Om evnene er som de i youtubeklippet så har de jo en ganske begrenset nytteverdi. De sier ikke engang om det skjer i nåtid, fremtid eller fortid. Nytteverdien av å kunne se disse glimtene er kanskje svært begrenset. 

 

Anonymkode: fb3fc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Diamond99 skrev:

Og Sam da — han skrev boken "En sang om is og ild"!

Nei, det gjorde han ikke. Men han hjalp til med tittelen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scenen hvor Jon dreper Dany var klein. Så ut som at det var tatt ut av en såpeserie. Jeg var heller ikke imponert over filmeffektene da drogon sprutet ild og smeltet jerntronen. Det så ikke bra ut. Flere som har reagert på dårlige filmeffekter i sesong 8? Det har aldri vært noe problem i de tidligere sesongene. 

Anonymkode: aaec5...c5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er opptatt av at Tyrion bare var en fange i rådet og hvorfor fikk han snakke.. Men la dere merke til at han ble spurt om sitt ønske til tronen? 

Han er Lord Lannister. Et av de største og mektigste husene, og blir brakt frem til de andre lederene for de mektige husene. Mens Jon, som ikke er leder for et hus, ikke får slippe ut av cellen for anledningen. 

Han står ikke rettsak her, han står der som Lord - på tross av status som fange. 

Anonymkode: bf747...b08

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SupaWoman skrev:

Hvorfor drepte ikke dragen Jon????

Fordi dragen var såpass intelligent at den visste at grunnen til at Jon drepte Dany i bunn og grunn  var pga jerntronen. Fordi hvis Dany ikke skulle få den, skulle ihvertfall ikke han? Fordi han så Dany hadde noe spisst i seg, og det nærmeste med flere spisser var jerntronen? 

Syns nesten han heller skulle ha blitt grillet enn at han (og forøvrig Arya) tar en Bilbo og Frodo, som står i mot den pliktfølelsen han har vist tidligere. Var vel det som Maester Aemon sa som fikk noe til å falle på plass hos Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Scenen hvor Jon dreper Dany var klein. Så ut som at det var tatt ut av en såpeserie. Jeg var heller ikke imponert over filmeffektene da drogon sprutet ild og smeltet jerntronen. Det så ikke bra ut. Flere som har reagert på dårlige filmeffekter i sesong 8? Det har aldri vært noe problem i de tidligere sesongene. 

Anonymkode: aaec5...c5d

Nei

Anonymkode: 35ed5...937

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Synes siste var bra. 😢 Mye bedre enn nest siste episode.

Eneste jeg synes er dust er med Bran på tronen, han er så kjedelig. Og dårlig skuespiller! Ser mest ut som at han skal slippe en fis hvert sekund.

 

Bra med Arya som drar vestover, sansa for de frie i norden. Og tyrion som hand var vel en smule forutsigbart, men egentlig bra. Han fikk tilbake "sin personlighet" i siste episode. At Jon skulle ta livet av Dany hadde jeg aldri trodd, men at hun skulle dø var ikke så vanskelig å gjette.

 

Klart en uventet twist hadde man kanskje håpet på, en litt som "wtf skjedde nå???". Men for kort sesong til å bygge opp noe troverdig. Kanskje Arya/sansa/bran sin mamma (husker ikke navnet, men kona til ned stark) skulle stått opp fra de døde (en gang til?)? Men da hadde hun vel gjort som sansa, erklært seg som uavhengig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danerys ble vel bygd opp som "Mother of Dragons" i mange sesonger nå. Deretter dør hun SÅ latterlig kjapt og enkelt. 

Føles egentlig ganske anti-klimatisk, hele greia...  

Anonymkode: 882d3...32b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tranedatter skrev:

Bra med Arya som drar vestover, sansa for de frie i norden. Og tyrion som hand var vel en smule forutsigbart, men egentlig bra. Han fikk tilbake "sin personlighet" i siste episode.

Mistenker at akkurat denne vendingen har med videre planlegging av spin-offserie(r) å gjøre. Lett å lage noe ut av Aryas, Jon eller Sansas historie nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt

Når Drogon blir sulten jakter han på menneskebarn og stjeler husdyrne til mennesker. Han har ingen betenkligheter med å gjøre hva enn Dany vil, som å drepe uskyldige, virker ikke som om dragen bryr seg om det i det hele tatt. Men når Dany blir drept av Jon så plustelig sparer han Jon og brenner en trone som ikke har noe å si for hvem som blir konge etterpå. Det blir som at man tror om man sprenger et slott så vil kongefamilien si "jaja, vi kan ikke ha kongefamilie lenger, da"

Drogon er et brutalt, vilt dyr som ikke bryr seg om andre mennesker enn den den er båndet til. Selv i historien har drager kjempet mot andre drager og andre targaryens i kriger mot hverandre. Drager kan lett drepe andre drager og targaryer dersom menneske det er knyttet til ønsker det. Drager ser nok på de fleste mennesker mer som sauer, enn som noen de burde bry seg om å spare uansett hvor metaforisk det fremstår

 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tranedatter skrev:

Bra med Arya som drar vestover, sansa for de frie i norden. Og tyrion som hand var vel en smule forutsigbart, men egentlig bra. Han fikk tilbake "sin personlighet" i siste episode. At Jon skulle ta livet av Dany hadde jeg aldri trodd, men at hun skulle dø var ikke så vanskelig å gjette.

Selv vet jeg ikke om Tyrion er et fjols, smart, god eller korrupt. Ikke lett å vite hvem Tyrion er i siste episode. 

Anonymkode: fb3fc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er litt skeptisk til den virkelige forandringen i Kings Landing, om det å ha en valgt konge virkelig endrer noe i det hele tatt. Klarer Bran å ha nok makt/være autoritær nok til å overstyre sine medhjelpere, for eksempel Bronn, som har blitt temmelig grådig og skruppelløs, og som klarer å få sin vile igjennom på de fleste områder?

Anonymkode: 3f57c...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

And then they lived happy ever after (alle untatt Dany). Meh for en utilfredsstillende og kjedelig sistesesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nede i 4,5 av 10 på IMDB nå. 😂

Anonymkode: 0a55d...6c9

4,4 nå og 144 000 har stemt.   15 prosent ga 10 og 40 prosent ga 0. 

 

Anonymkode: fb3fc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gullik said:

And then they lived happy ever after (alle untatt Dany). Meh for en utilfredsstillende og kjedelig sistesesong.

Skjønner at folk som ønsket en bittersøt slutt er skuffa, men jeg er  letta. :P Jeg liker  lykkelige slutter.  :)

Endret av SVK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye ville hjulpet på både sesong 7 og 8 om det hadde vært 10 episoder isteden for 7 og 6. 

 

Jeg har skrevet det før, men jeg gjentar meg selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...