Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 9 år 😂

Anonymkode: 02ebc...e50

11+8=19.

Det er 10+9 som blir 19, men serien begynte ikke i 2010. Og vi er i 2019 nå. Det er faktisk 8 år...

 

Anonymkode: e6c59...ba7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De skulle drept han i sesong 4.  La han holde talen sin i rettssaken, drepe Tywin og kjæresten og så kan Tyrion dø.  Man kunne også valgt å ikke gjenopplive Jon.  

Anonymkode: 0c089...a65

Hjelpe meg. Hvorfor engasjerer du deg når du ikke liker bøkene en gang?

Jeg er helt enig med GRR Martin: Kunst er ikke demokrati. Fansen får ikke stemme over hvordan slutten skal være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11+8=19.

Det er 10+9 som blir 19, men serien begynte ikke i 2010. Og vi er i 2019 nå. Det er faktisk 8 år...

 

Anonymkode: e6c59...ba7

Jeg forstår deg og jeg forstår de som sier 9 år. Fordi dette er det niende året med game of thrones. Hadde det vært et barn så hadde det feiret åtteårsdag i vår, og startet sitt niende. Men de som mener det er ni år mener nok heller 

1. år med got 2011

2. år med got 2012

3 2013

Osv

9. år med got 2019.. 

Jeg sier dette ikke for å velge side, men for at folk kan la være å krangle om denne biten og heller se at ingen av partene er dumme :)

 

Anonymkode: bf747...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

The night king ble overhodet ikke introdusert i episode 1 av sesong 1. Ikke i nærheten. The night king er jo ikke en del av bøkene en gang annet enn en myte, og ble ikke introdusert for oss før halvveis inn i serien.

 

Anonymkode: aba6f...0b6

The Night King er ikke i bøkene i det hele tatt. De nevner derimot The Night’s King, som er en helt annen person.

Anonymkode: c7761...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Utrolig mye sutring om denne slutten. Jeg syns den var OK, og tror rett og slett det ville vært umulig å lage en storslått slutt som gjør flertallet fornøyd. Å AVSLUTTE en såpass lang serie er faktisk utrolig vanskelig, uten at noen sitter igjen med "hæ, var det alt?" eller "dette ble for klisjé/lite troverdig/enkelt/whatever". Spesielt en såpass storslått serie som GoT, med mye action og mange storylines. Det hadde kanskje vært bedre å avslutte det over lengre tid, men på den annen side kunne det blitt langdrygt og vanskelig å sy sammen. Jeg klarer hvertfall ikke å se hvordan denne serien kunne blitt avslutta på en veldig bra måte, avslutninger av tv-serier har en tendens til å bli litt nedtur uansett (eventuelt kanselleres bare serien...),fordi det trodd alt er en kompleks historie som plutselig er over. 

Og jeg tror ærlig talt GRRM selv sliter litt med å avslutte. Det er nok utrolig vanskelig å løse dette bra selv om han vet de store linjene, og det blir neppe enklere med en fanskare som har så enorme forventninger til noe spektakulært. 

Alt i alt syns hvertfall jeg slutten var OK. Jeg syns siste episode beskrev bedre hvorfor Dany gjorde som hun gjorde i forrige episode, og er fortsatt skuffet over at episode 5 ikke gjorde den overgangen bedre, men utover det syns jeg dette var helt greit. Jeg tror ikke 4 episoder til hadde gjort det veldig mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg og jeg forstår de som sier 9 år. Fordi dette er det niende året med game of thrones. Hadde det vært et barn så hadde det feiret åtteårsdag i vår, og startet sitt niende. Men de som mener det er ni år mener nok heller 

1. år med got 2011

2. år med got 2012

3 2013

Osv

9. år med got 2019.. 

Jeg sier dette ikke for å velge side, men for at folk kan la være å krangle om denne biten og heller se at ingen av partene er dumme :)

 

Anonymkode: bf747...b08

Jeg kan være med på at vi har hatt got i 9 år, men vi har ikke ventet i 9 år.

Anonymkode: b9750...da3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
11 hours ago, Vampen said:

Her må du skille mellom hva som er logisk og hva som er forutsigbart. Å gjøre Bran til konge, innen seriens logikk, er ikke meningsløst eller ribbet for logikk. Det er et smart valg. De får en konge uten personlige ambisjoner eller maktbehov, som sitter på mer kunnskap enn alle andre og noen magiske ferdigheter litt utenom det vanlige. Og i samme slengen avgjør de at konger skal velges, tronen skal ikke arves. Det er smart, og logisk sett henger det fint på greip, etter å ha brukt hele serien på å deale med maktkamp og mer eller mindre udugelige monarker.

Hehe, nei. Det du gjør her er å fjerne aboslutt alle de induviduelle motivasjonene og tenkemåtene fra regningen. Fra der alle har en egen agenda, så vil plustelig alle gjøre det som er best for andre og ikke en selv? Når ble det en greie? Kan vi lage en fredspakt idag og få hele verden til å undertegne fordi det er logisk og bra? Nei, fordi det er ikke sånn mennesker fungerer, det er ikke så enkelt å løse konflikter, skape fred, og appellere til mange mennesker med ulike motivasjoner. Se bare på Trump, er det resultat av at mennesker velger objektivt rasjonelt og logisk utenfor egne interesser? Hvorfor er det fortsatt konflikt mellom Palestina/ Israel? Mennesker fungerer ikke sånn som de viser i finalen. 

Om dersom det var induviduelt logisk for alle, hvorfor erklærte sansa Norden som eget kongerike? Hun burde være den første som var enig mtp at deres blod fikk sitte på tronen. Og iron islands som alltid har ønsket selvstendighet, hvorfor sier ikke Yara at hun ønsker være egen hersker? Igrunn burde alle ønske å herske over eget kongerike etter at Sansa brøt ut. Det gir ingen mening at alle går med på at Bran skal være konge, de har ingen lojalitet ovenfor han. Bran har heller ingen egen hær. Siden Sansa tar hæren Starks kommer med, så sitter Bran igjen med ingenting. Det er ikke som om soldatene i byen er autoamtisk lojale til den nye herskeren. Og hvor skal Bran få gull til å betale for dem fra? 

Og dersom du tror mennesker velger den herskeren de mener er mest nøytral eller lojal, da har du ikke fulgt med i serien vi har sett (eller i virkeligheten for så vidt). Det har hele tiden vært et maktspill, og det reflekterer virkeligheten der de med makt som regel har egne motivasjoner og ønsker, som ikke nødvendigvis samsvarer med hva som er best for folk og land. 

Bran har tydeligvis lyst å sitte på tronen når han reiste hele veien dit fordi han så i et syn at han ville sitte på tronen "why do you think i came here". Den forrige three eyed raven ble også, hva, 1000 år gammel? Lurer på når han tenker nevne det for de andre... 

Intriger rundt makt vil alltid finnes, vi har det til og med innenfor egen norsk politikk. Det du snakker om er en disneyending der ingen plustelig har egne egoistiske ønsker og plutselig er alle 100% ærefulle, lojale og velger det som er best for andre, ikke dem selv. Det gir 0 mening. Du så hva som skjedde med den ærefulle Ned Stark i 1.sesong. Ære hjelper deg bare så mye i et brutalt univers der alle har egne ønsker og motivasjoner, og der mer ambisiøse og utspekulerte sitter klar til å kravle seg oppover i maktsystemet. 

Iron island ønsker å herske selv, velge konge som "døpes" i vannet, det gir ingen mening at de skal være med på å velge Bran som konge. Og hvorfor kan ikke alle styre sitt eget kongerike når Sansa får lov? Hvorfor ikke likegodt dele kongeriket inn i 7 kongeriker der alle hersker selv?

I tillegg setter de uerfarne og inkompetente mennesker til å være med i rådet. Er Sam i hele tatt ferdig utdannet? Hva om en sykdom sprer seg i befolkningen, hvordan skal en ulærd person takle det? Og hva med løftet til Night's Watch? De sendte Jon dit, selv om NW er vel en del av Sansa sitt kongerike, så jeg ser ikke hvorfor hun ikke kan "pardon" han etter GW har reist. 

Og dette er bare noe av problemet med slutten. Nei, dette var definitivt en bisarr disneyslutt. Finnes sikkert mer dyptgående forklaring på hvorfor dette er 100% urealistisk

Jeg lurer for øvrig på hvordan Sansa visste at Bran var steril. Når man skader ryggraden kan man slite med fertilitet, men man blir ikke automatisk steril

9 hours ago, AnonymBruker said:

Sant, og ønsker ikke å være et petimeter. Men du glemte å ta med det at Bran har den beste historien og at det vil bringe folkene sammen. 

What unites people? Armies? Gold? Flags? Stories. There's nothing in the world more powerful than a good story. Nothing can stop it. No enemy can defeat it. And who has a better story than Bran the Broken? The boy who fell from a high tower and lived. He knew he'd never walk again, so he learned to fly. He crossed beyond the Wall, a crippled boy, and became the Three-Eyed Raven. He is our memory, the keeper of all our stories. The wars, weddings, births, massacres, famines. Our triumphs, mm, our defeats, our past. Who better to lead us into the future? 

 

Anonymkode: b0541...93f

 

Den beste historien er Jon sin mtp å bli hersker. Han er den skjulte prinsen som overraskende viste seg være arving til tronen. Han samlet folket for å kjempe mot NK, han vant over Boltons som var kjent for å være grusom. Han drepte tyrannen med dragene som kom over sjøen for å drepe alle. Osv. Om man ønsker fortelle en flott historie og skape en helt, så er Jon sin den absolutt mest passende mtp alt han oppnådde + at han var den ekte arvingen all along. Dersom man skulle velge konge basert på det kriterie. Jeg vet ikke egentlig om det som samler folk best er en god historie en gang. Er det det som motiverer og samler nordmenn når vi velger politikere? Historiene deres?

Hvorfor skulle folket tenke at en merkelig overnaturlig person i rullestol skulle være en passende hersker? Han har kanskje en interessant historie på noen måter, men ikke en som er forenlig med å bli valgt som konge

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manusforfatterne ville egentlig bare ha 7 sesonger. De ble også tilbudt å ha 10 episoder i sesong 8, men nektet. Det er fordi de skal gå over til å skrive for Star Wars. Jeg synes det viser ganske tydelig at de ikke bryr seg mer og det er derfor handlingen har gitt så lite mening.

De brydde seg ikke lenger om historien, de ville bare lage noe morsomt og underholdende for å bli ferdig. Dessverre mister vi logikken i historien da.

Anonymkode: 8ef48...7e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Skulle de fortsette som de 7 første sesongene, hadde de jo ikke kunnet avslutte med denne sesongen. Et sted må det slutte, selv om fansen er glad i intriger, samtaler og refleksjoner.

Jeg likte at siste sesong var nettopp litt annerledes, for det er eneste sesongen der alle er samlet på samme sted i samme kamp. Alle andre sesonger er de spredt i hele W og driver med egne kamper og prosjekter. 

Det er mye følelser involvert for de som har fulgt med hele veien, det betyr jo bare at serien har engasjert noe enormt, eller hadde man jo bare blitt lettere skuffet...

 

Anonymkode: a3f22...cf9

Enig i at et sted må det slutte, men dette sluttet for fort. Synes virkelig de skulle gitt historien videre til noen andre. Benioff og Weiss gjorde en strålende innsats med å dramatisere bøkene. Når de skulle fortsette uten bøkene ble det mange snarveier og manglende logikk. Synes nå jeg ihvertfall. Også enig i at det er gøy at alle er på et sted og at de kjemper sammen, og imponerende at de fikk til dette i historien. Det er vel bare slik at her kommer man til å være uenige om kvaliteten på slutten i evig tid. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Parkeringsvakt skrev:

 Jeg vet ikke egentlig om det som samler folk best er en god historie en gang. Er det det som motiverer og samler nordmenn når vi velger politikere? Historiene deres?

Hvorfor skulle folket tenke at en merkelig overnaturlig person i rullestol skulle være en passende hersker? Han har kanskje en interessant historie på noen måter, men ikke en som er forenlig med å bli valgt som konge

Haha enig. Er det som samler folk rundt en leder en god historie? Dette er vissvass av en slutt. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor klager så mange på vi har ventet på i «9 år»? Serien hadde premiere i begynnelsen av mai 2011. Vi er i mai 2019. Det er 8 år. Ikke 9. Forøvrig har de ikke «opphaussa kampen om The night king som var over på så kort tid etter å ha ventet i 9 år». The night king ble overhodet ikke introdusert i episode 1 av sesong 1. Ikke i nærheten. The night king er jo ikke en del av bøkene en gang annet enn en myte, og ble ikke introdusert for oss før halvveis inn i serien. The white walkers ble introdusert ja, men ikke slik som det klages her over at de har ene og alene laget serien som en eneste stor oppbygging om kampen mot the night king. 

 

Anonymkode: aba6f...0b6

Det var jeg som skrev at vi har ventet i 9 år. De annonserte med "Winter is coming" ganske lenge før premieredatoen altså!

Jeg begynte å glede meg allerede da de annonserte at serien skulle bli laget :sjenert: og fulgte med på hvem som ble vurdert til rollene og sånne ting. Tror det var i 2009. Men tror ikke de begynte å annonsere med den kommende vinteren :fnise: før 2010.

Anonymkode: ef011...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et klokt valg å sende Jon til NW.

De gjorde slutt på Targayen slekten uten å drepe ham. Selv vi vet at han ikke kunne klandres for KL massedrapet etter at klokkene ringte ville han nok ikke vært en samlende figur. Hans menn deltok tross alt.

Bran som kjenner hele historien må ha et unikt utgangspunkt for å forstå hva som er rett. Klokere enn noen annen kan være. 

Jeg synes GRRM med denne slutten viser at han tenker lenger og dypere wnn fansen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var jeg som skrev at vi har ventet i 9 år. De annonserte med "Winter is coming" ganske lenge før premieredatoen altså!

Jeg begynte å glede meg allerede da de annonserte at serien skulle bli laget :sjenert: og fulgte med på hvem som ble vurdert til rollene og sånne ting. Tror det var i 2009. Men tror ikke de begynte å annonsere med den kommende vinteren :fnise: før 2010.

Anonymkode: ef011...16a

Skjønner! Selv tenkte jeg ikke over at enkelte gledet seg før serien startet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forøvrig en av de største twistene med hele finalen 😂

E9F07108-2893-474A-A2B2-22B8C5C27A61.jpeg

Anonymkode: aba6f...0b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forøvrig en av de største twistene med hele finalen 😂

E9F07108-2893-474A-A2B2-22B8C5C27A61.jpeg

Anonymkode: aba6f...0b6

Jeg tenkte at han vokste opp og ble Ross fra Friends :laugh:

Anonymkode: ef011...16a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenkte at han vokste opp og ble Ross fra Friends :laugh:

Anonymkode: ef011...16a

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som deltar i denne underskriftskampanjen - der har du gjeng. Antagelig de samme som konsekvent gir episodene lavest mulig karakter og finner stor glede i at de stadig synker på ratingen. Da er man jo uansett blottet for enhver injurierende kraft.

Jeg har ikke vært udelt positiv til de to siste sesongene, først og fremst for at fortellingen har vært så plotdrevet og alt det medfører, men kritikken GoT nå mottar har mistet alle proporsjoner. Når man ikke evner å anerkjenne de mest åpenbare kvaliteter, blir det for dumt.

Det virker som en del føler et eierskap til GoT som for oss andre ser rimelig latterlig ut. GoT er et univers skapt av GRRM, som andre har fått rettighetene til å filmatisere, portrettere og regissere - for oss til å bli underholdt av eller ikke, hylle eller slakte - men det er ikke som at man har krav på noe som helst. Da har man misforstått en ganske grei rollefordeling. 

Anonymkode: 0b02f...27d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...