Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2011 #1561 Skrevet 8. februar 2011 Hun hadde ikke personnummer og IDpapir, og kunne derfor ikke legitimere seg på noen av de eksamenene hun har tatt. Alle andre studenter må gå hjem uten å ta eksamen dersom de ikke kan legitimere seg. Hun skaffet seg adgang til eksamensoppgavene og levert besvarelser allikevel, noe ingen andre studenter som er eksamenskandidat har anledning til. Men sånn forskjellsbehandling syns studentersamfundet er helt greit... Hun hadde strengt tatt ikke anledning til å levere inn masteroppgave til vurdering uten å kunne dokumentere hvem hun var. Derfor ar hun i realiteten ikke rett til å påstå at hun har noen gyldig grad i det hele tatt. I virkeligheten kan jo hvem som helst ha sittet i det eksamenslokalet og latet som de var "Maria Amelie" hver eneste gang hun skal ha tatt en eksamen, siden ingen i realiteten kunne kontrollere at personen som leverte oppgavene var henne... Nå har hun vel legitimert seg på en eller annen måte enten ved at hun har hatt en annen form for legitimasjon eller at medstudenter eller forelesere har bekreftet hennes identitet. Hun har vel neppe gjennomført et halvlang studie som en anonym ukjent (Hun virker ikke som om hun er typen til å ha ville gått gjennom et studie som en sjenert, grå, anonym student). Siden hun tydeligvis har fått akseptert eksamener etter hvert så har tydeligvis universitetet akseptert hennes identitet. Så lenge hun ikke har brukt falsk legitimasjon som indikerer at hun er en annen person enn den hun er så får universitetet bære ansvaret hvis det er noen usikkerhet rundt hennes identitet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #1562 Skrevet 9. februar 2011 Hun fikk studentbevis av NTNU fordi hun brukte sitt midlertidige person nummer som staten Norge hadde gitt henne. Når du tar eksamner er den eneste legitamsjonen som er krevd et studentbevis - har du glemt det kan du bruke bank kort, pass eller førerkort. Let overse fakta når man er låst fast på at hun er en sleip person 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1563 Skrevet 10. februar 2011 Hun fikk studentbevis av NTNU fordi hun brukte sitt midlertidige person nummer som staten Norge hadde gitt henne. Når du tar eksamner er den eneste legitamsjonen som er krevd et studentbevis - har du glemt det kan du bruke bank kort, pass eller førerkort. Let overse fakta når man er låst fast på at hun er en sleip person Nei, hun fikk studieplass pga en saksbehandlingsglipp. Hun har ikke hatt hverken D-nummer eller personnummer siden utsendingsvedtaket for 8-9 år siden. Eneste måte hun har fått studentbevis på er utro tjener ved NTNU, for det er umulig å få studentbevis uten gyldig D- eller personnummer (har jobbet i studieadm. ved NTNU selv og vet godt hvordan det fungerer). Så her har en utro tjener manipulert systemet og fått skrevet ut falskt studiebevis til henne. Vitnemålet hennes kan hun ikke bevise at er sitt, da det både mangler gyldig personnummer og ikke minst: Står i et helt annet navn enn hennes eget. I Norge vil jo ikke det være noe problem for her er hun kjendis. Men skal hun søke jobb på vitnemålet sitt i andre land vil hun slite. Hun vil heller ikke kunne få opptak på ny master eller doktorgrad på bakgrunn av dette vitnemålet. Så det er ikke verdt mer enn papiret det er skrevet på og knapt nok det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1564 Skrevet 10. februar 2011 Det kan nok være en glipp ja, men det står bekreftet flere steder blant annet hos NTNU selv at den som gav henne studentidentiteten trodde nummeret var utenlandsk, og at h*n ikke gjorde en større sak ut av det. Det eneste som ble påpekt var at det var et underlig person nummer og langt, men det ble oppfattet som om det var utenlandsk. Et midlertidig person nummer kan du ha lenge, selv om du har fått avslag på opphold etc. så går det fint ann å bruke det midlertidige som ID - vet om veldig mange som har brukt sitt midlertidige mens de venter på godkjenning. Når det kommer til vitnemålet kan hun fint bevise det er henne selv om det står et annet navn på det. Maria Amelie er et dekknavn (noe alle har fått med seg), hun har selv valgt det navnet når hun skrev boken - ikke når hun utdannet seg ved NTNU. Man kan fint bli kalt Maria, selv om man heter noe annet. Vitnemålet står i hennes midlertidige personnummer, med hennes virkelige navn - da kan hun fint bevise at det er henne.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1565 Skrevet 10. februar 2011 Hun brukte det falske navnet hun tok da de kom til Norge for å søke som tsjetsjenere da hun studerte ved NTNU. Hun søkte heller ikke med ekte fødselsdato. Ergo tilhører vitnemålet en helt annen enn Madina S. Og nummeret hun brukte da hun søkte var saksbehandlingsnummeret sitt ved UDI. Norsk personnummer for utenlandsk borger har karakteristisk form, og studenter som søker studie i Norge må ha dette før de får studiebevis. Dette får de gjennom NAV, og vedtaksbrevet skal legges ved søknad om studiebevis for å unngå saker som Madinas. Så helt klart utro tjener.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2011 #1566 Skrevet 10. februar 2011 Så helt klart utro tjener. En utro tjener er vel en som har gitt noen en fordel de ikke skulle hatt med viten og vilje i bytte mot en eller annen bestikkelse/betaling. Mener du seriøst at den som har utstedt studentlegitimasjonen har latt seg bestikke? Er dette kun spekulasjoner eller har du noe konkret til å underbygge denne påstanden?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1567 Skrevet 10. februar 2011 Hun brukte det falske navnet hun tok da de kom til Norge for å søke som tsjetsjenere da hun studerte ved NTNU. Hun søkte heller ikke med ekte fødselsdato. Ergo tilhører vitnemålet en helt annen enn Madina S. Og nummeret hun brukte da hun søkte var saksbehandlingsnummeret sitt ved UDI. Norsk personnummer for utenlandsk borger har karakteristisk form, og studenter som søker studie i Norge må ha dette før de får studiebevis. Dette får de gjennom NAV, og vedtaksbrevet skal legges ved søknad om studiebevis for å unngå saker som Madinas. Så helt klart utro tjener. Np husker jeg ikke hvor jeg leste dette med det person nummeret, men ifølge flere kilder så skal den ansatte ha reagert på at person nummeret hun viste skilte seg ut ved at det var lengre. Altså flere siffre. I stedet for å sjekke så har den ansatte bare antatt at det var et utenlandsk person nummer. På en annen side var NTNU og klar over hennes situasjon da hun hadde forklart dem den før hun søkte og når hun søkte. Det falske navnet er det hun har identifisert seg med hele livet i Norge. Ikke Madina S. da er det ikke snakk om identitetsforfalskning eller noe lignende. Når man er asylsøker og man får et person nummer som er midlertidig er dette allerede klarert gjennom NAV og alle andre instanser, hvordan tror du alle de andre asylsøker barna som studerer klarer det?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2011 #1568 Skrevet 10. februar 2011 Hun brukte det falske navnet hun tok da de kom til Norge for å søke som tsjetsjenere da hun studerte ved NTNU. Hun søkte heller ikke med ekte fødselsdato. Ergo tilhører vitnemålet en helt annen enn Madina S. Og nummeret hun brukte da hun søkte var saksbehandlingsnummeret sitt ved UDI. Norsk personnummer for utenlandsk borger har karakteristisk form, og studenter som søker studie i Norge må ha dette før de får studiebevis. Dette får de gjennom NAV, og vedtaksbrevet skal legges ved søknad om studiebevis for å unngå saker som Madinas. Så helt klart utro tjener. Enig i at denne saken virker ytterst grumsete, og håper det blir en skikkelig gjennomgang av NTNUs rolle i saken. 2
I Grosny Skrevet 21. februar 2011 #1569 Skrevet 21. februar 2011 Blog fra Marie Amelie. Jeg synes dette er ett interessant inspill fra hun som vet mest om saken.: "19 Feb 2011 land-e Jeg har lenge prøvd å sette ord på følesene som gikk gjennom meg da jeg ble deportert. Egentlig ligger ikke det i min natur å forklare hva jeg føler og tenker. Jeg har alltid vært vant å holde ting for meg selv. Hadde jeg en dårlig dag, ville ikke jeg klage, men heller løse det konstruktivt og alene. Det var først da jeg bearbeidet mange opplevelser gjennom boken at jeg forsto hvor redd var jeg å reflektere over virkeligheten. Jeg fortsatte å være så ærlig som mulig og håpet at det kunne være nyttig for noen andre enn bare meg selv. Jeg håper nå også at jeg i denne bloggposten ikke fremstår som sutrete. Jeg vil bruke meg selv og min historie og forklare så godt jeg kan, slik at dere forstår, slik at dere ser. Jeg er tross alt ikke den eneste som blir satt på et fly mot sin vilje etter å ha enten blitt født eller vokst opp i Norge. Den konklusjonen jeg kom til i dag, er at min frykt mot å bli deportert kunne sammenlignes med en frykt enkelte opplever mot å fly. Jeg har aldri hatt flyskrekk, men jeg kjenner mange som har slitt med det. Vel, tenk deg at du er redd å fly i ti år. Mennesker prøver å forklare med statistikk og logiske overbevisninger at det kommer til å gå bra. Men tiårs flukt har langt sterkere muskler enn tomme ord. Mange prøvde å overtale meg å dra tilbake til Russland og forsikret meg om at det skulle gå bra. Frykten min var basert på foreldrenes frykt og mine egne nedverdigende og ubehagelige minner fra Moskva. Derfor var min første søknad til UNE i september 2010 nettopp basert på det humanitære, og at jeg hadde tilhørighet til Norge. Loven sa "sterke menneskelige hensyn og særlig tilknytning til riket og barnets beste". Jeg håpet så inderlig at disse ordene skulle kunne hjelpe meg. Krav til beskyttelse ble ikke nevnt med ett eneste ord i min søknad. Når bloggerne og avisene i Russland fant ut om meg og begynte å skrive og jakte på meg, og mente at jeg virkelig kunne miste livet mitt når jeg reiste tilbake. Vel. Du skjønner selv at min frykt fikk enda mer plass å boltre seg i. Derfor føltes det som om noen knuste alle bein i kroppen min når jeg kom til meldeplikten den 24 januar og så politimannen som var med på å arrestere meg.. Jeg klarte ikke å stå. Å sette meg på det flyet var som å sette en person med enorm flyskrekk på et fly og si "ha det bra, det ordner seg." For min del kunne jeg for første gang i mitt liv ikke ta ansvar for mine handlinger. Det var svart, jeg var svimmel, og jeg tilhørte ikke meg selv. Jeg mistet kontrollen, jeg ble et dyr. Bare kjærlige klemmer fra Eivind gjorde at jeg ikke ble aggressiv og slo løs på alle som var i nærheten av meg. Når jeg ser tilbake på de siste ukene, forstår jeg at de har vært de vondeste i hele mitt liv. "Hvordan klarer du å takle alt dette?" - spurte mine venniner som er på besøk. Jeg lo og sa: "Det er bare en treningssak!" Og jeg er i toppform. Samtidig føles det at jeg fortsatt er i dette flyet med en flyskrekk. Marerittet tar ikke slutt men blir bare mindre synlig i hverdagen. Jeg smiler og oppfører meg som vanlig, men jeg føler at jeg er en handikappet menneske. Jeg er som en sekk med bein og muskler og jeg må igjen bygge meg selv opp igjen. Jeg tenker også at jeg er heldig. Jeg slapp å dra til Nord -Ossetia, jeg har et mye bedre utgangspunkt og venner i nærheten og kjærligheten som kan være som et superlim. Jeg har også støtte fra mange dere som jeg ennå ikke har møtt. Og ingen kan ta fra meg følelsen av å ha tatt et riktig valg, og kanskje ha satt i gang en diskusjon om saker som er større enn meg selv. "
Mann 42 Skrevet 21. februar 2011 #1571 Skrevet 21. februar 2011 (endret) Np husker jeg ikke hvor jeg leste dette med det person nummeret, men ifølge flere kilder så skal den ansatte ha reagert på at person nummeret hun viste skilte seg ut ved at det var lengre. Altså flere siffre. I stedet for å sjekke så har den ansatte bare antatt at det var et utenlandsk person nummer. På en annen side var NTNU og klar over hennes situasjon da hun hadde forklart dem den før hun søkte og når hun søkte. Det falske navnet er det hun har identifisert seg med hele livet i Norge. Ikke Madina S. da er det ikke snakk om identitetsforfalskning eller noe lignende. Når man er asylsøker og man får et person nummer som er midlertidig er dette allerede klarert gjennom NAV og alle andre instanser, hvordan tror du alle de andre asylsøker barna som studerer klarer det? Det tror jeg må være feil. Hvis personnummer er påkrevd for registrering i et register, så kan man ikke registreres med et utenlandsk nummer, eller uten nummer i det hele tatt. Alle som kommer til landet og registreres inn, får et personnummer som er laget etter en bestemt algoritme. Det muliggjør sjekk av nummerets gyldighet, selv om man ikke har direkte tilgang til personregisteret. Numrene til mennesker uten fast opphold i landet er lett gjenkjennelige pga et spesielt tillegg i fødselsdatoen. Et nummer med flere eller færre sifre ville ikke blitt godtatt. Et tilfeldig 11-sifret nummer ville sannsynligvis ikke blitt godtatt. Men et nummer som var tildelt en gang, ville bli godtatt i en utdanningsinstitusjon, selv om personen ikke lenger hadde "rett til å ha det". Endret 21. februar 2011 av Mann 42
Gjest Valiant Skrevet 21. februar 2011 #1572 Skrevet 21. februar 2011 For Guds skyld la denne tråden og saken dø.
AnneBonny Skrevet 21. februar 2011 #1573 Skrevet 21. februar 2011 (endret) Blablabla. Media-prinsesse. Media prinsesse? Jeg anbefaler http://www.hildechristina.com/ for kviser og dårlige hårdager. Endret 26. november 2013 av AnneBonny 1
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2011 #1574 Skrevet 21. februar 2011 For Guds skyld la denne tråden og saken dø. Noe av det tåpligste jeg vet er folk som både her og i andre tråder må fortelle hvor uinteressante temaet er. Faktisk finner jeg de fleste tråder på KG uinteressante men jeg skriver da ikke det i alle disse trådene for det. Man får heller fokusere på de trådene med temaer som engasjerer en. 1
I Grosny Skrevet 24. februar 2011 #1575 Skrevet 24. februar 2011 Jeg klarer ikke å dy meg for tiden. Media prinsesse? Hvordan mener du at personer skal reagere- holde kjeften sin og ikke la seg røre? Det finnes bloggere der ute for deg og. Jeg anbefaler http://www.hildechristina.com/ for kviser og dårlige hårdager. Jeg synes Hilde Christina utstråler noe annet enn Marie Amelie. Hun setter andre temaer på dagsordenen. Ting som er viktige sett i hennes perspektiv. Hva er forresten problemet med Norsk innvandringspolitikk? Jeg takker MA for at den politikken har fått noen tanker nå. Jeg påstår at Norge tilføres ressurser nesten hver dag, som kanskje kommer i diverse bagasjerom, men har vi ressursmottak? Vår fokus er å få retunert flest mulig. En alternativ tanke, som er ett hakk mer humanistisk, er best mulig og fortest mulig å få glede av flest mulig. Og til deg Valiant, det er viktig at du skriver inn av og til. Dersom du glemmer det, kan tråden havne på side 2, og stå i fare for å tørke ut og dø.
Gjest Hans Schaefer Skrevet 25. februar 2011 #1576 Skrevet 25. februar 2011 Nei, hun fikk studieplass pga en saksbehandlingsglipp. ... Eneste måte hun har fått studentbevis på er utro tjener ved NTNU, papiret det er skrevet på og knapt nok det. I så fall får en gratulere den utro tjeneren. En skole eller et universitet står og faller med kvaliteten på elevene /studentene. Hun fikk sin studieplass pga sine kvalifikasjoner, og med de har hun bodratt i sin studietid. Ellers er det et universitets oppgave å passe på at den som får en grad er den samme som består eksamen. Alt annet angående identitetskontroll er utenforliggende saker.
Gjest Consensio Skrevet 9. april 2011 #1577 Skrevet 9. april 2011 Nå har hun jo endelig fått sin etterlengtede arbeidstillatelse. Hva skjer? Joda, hun har begynt planleggingen av reisen til Norge, men vet ikke når det vil skje enda... ikke hastverk med å komme seg ut av Russland med andre ord...
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1578 Skrevet 9. april 2011 Nå har hun jo endelig fått sin etterlengtede arbeidstillatelse. Hva skjer? Joda, hun har begynt planleggingen av reisen til Norge, men vet ikke når det vil skje enda... ikke hastverk med å komme seg ut av Russland med andre ord... Nei, hun er i Polen og blir beskyttet av en organisasjon beskytter truede forfattere og slikt
Gjest Apis Skrevet 9. april 2011 #1579 Skrevet 9. april 2011 Godt å høre! Da vil jeg få gratulere Maria Amelie med ny innvilget arbeidstilatelse og opphold på lovlig vis. Norge trenger ressurser som deg! 1
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2011 #1580 Skrevet 9. april 2011 Ja, nå ser vi alle hvor "truet" hun var. Mafiaen var etter henne, og det var ikke måte på for tåredryppende historier. Har ikke ord for hvor svakt det er at de har spesialtilpasset lovverket for henne. Nå snakkes det om at hun ikke har gjort noe ulovlig, til tross for at det er nettopp derfor hun ble utvist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå