Gå til innhold

Kaffekroken


Tabris

Anbefalte innlegg

God formiddag. :kaffekopp:

Nå har jeg vært og trent, og sitter her med frokost og kaffekoppen og slapper av litt, venter på om jeg får melding fra mor om jeg skal hjelpe henne eller ikke. I dag tenkte jeg å kanskje ta turen ut og kjøpe bursdagsgave til S-mannen. Han fyller år i desember.

Også hadde jeg en absurd drøm i natt. Vel, drømmer er vel ofte absurde, men denne tar kaka. Det var julaften, og mor og jeg skulle kjøre til de som hadde invitert oss på middag. Jeg skulle sminke meg først, men alt ble bare feil. Rogue-pudderet havnet overalt, til og med bak doskålen på toalettet (!)og mascarakosten og pudderkosten hadde begge knukket (knekt... knukket...?). Men det verste var da jeg plutselig oppdaget at halve øyenbrynet på det ene øyet hadde flyttet seg bort på øyelokket mitt i stedet. Det var en tynn stripe øyenbryn igjen, resten lå nå på hele øyelokket og ut mot globallinjen. Så ut som om jeg hadde fått pels. Jeg vurderte først å bare skjule det med sminke, men begynte så å lure på hvordan det ville være å bruke en barberhøvel på øyelokket...

Heldigvis våknet jeg akkurat da. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ettertid synes jeg det var litt dumt at jeg våknet når jeg gjorde, hadde vært interessant å observere bruk av barberhøvel på øyelokket. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det ble slipsnål i sølv og to bøker (Don Quijote og Darwin). Regner med han ikke leser her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag. :kaffekopp:

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om min religiøse bakgrunn. Jeg har vært borti litt av hvert før jeg (pr i dag, i hvertfall) landed på agnostisisme. Jeg vokste opp i en typisk familie, mor var kristen, men vi vi aldri aktive i noen menighet eller gikk i kirken. Ikke en gang på julaften. Men da jeg begynte på barneskolen ble jeg venn med flere jenter fra indremisjonen. Dvs, Norsk-Luthersk Misjonssamband. De er veldig konservative. Hvorvidt de er like konservative i dag som de var da vet jeg ikke sikkert.

Så jeg ble påvirket av dem, de tok meg med på møter for å "omvende meg". Så jeg ble kristen da. På ungdomsskolen begynte jeg å lese Sagaen om Isfolket, noe som ikke falt i god jord. De startet en slags kampanje for å få meg til å slutte å lese serien, tok med seg brosjyrer jeg burde lese, forsøke å argumentere mot serien osv. Da jeg spurte ei av dem om hun ikke ville låne den første boka og lese den selv før hun gjorde seg opp en mening, så var svaret: "Nei. Jeg vil ikke bli besatt slik som du er."

Margit Sandemo er ganske kritisk til kirken, og det kommer tydelig frem i bøkene. Hun stilte kritiske spørsmål som jeg fant ubehagelige fordi jeg kunne ikke svare på dem. Jeg begynte å tvile. Jeg og de andre indremisjonsjentene begynte å sende nærmest teologiske brev til hverandre. (Dette var før internett, msn og mobiler). Jeg skrev brev hvor jeg skrev ned mine meninger og tanker, og stilte en del kritiske spørsmål. De tok dette seriøst, og gikk gjennom både Bibel og misjonsblader for å finne svar til meg. Dessverre kan jeg ikke finne disse brevene i dag, det hadde vært interessant lesing. Jeg husker jeg spurte hvorfor de mente det var synd å gå på teater (kino, teater, diskotek og konserter var syndig), og fikk til svar: "Når Jesus kommer tilbake, hvor vil du heller være? I kirken, eller i et teater?"

Så, ja, jeg fant ikke svarene tilfredsstillende, og ble mer og mer kritisk til den kristne tro. Faktisk hadde jeg hele kristendommen langt opp i halsen i flere år pga disse erfaringene, men det har heldigvis gått over nå. Jeg var forholdvis likegyldig til det hele, men hadde vel en slags vag kristen tro i mangel på noe annet, gjennom videregående skole. Da jeg var 17 døde min far brått og uventet, og jeg begynte å lete etter svar. Jeg fant dem i en bok skrevet gjennom automatskrift. Der fikk jeg vite hva som skjedde når man døde, hva som skjedde etterpå, hva som var meningen med det hele og mye annet. Jeg husker jeg satt oppe hele natten alene og leste, og alle brikkene falt på plass. Det var en fantastisk følelse.

Så jeg ble 100 % New Ager. Gikk på fire astrologikurs og var i stand til å sette opp og tolke horoskop. Gikk på alternativmesser, leste et utall bøker, skaffet meg flere tarotstokker og lærte meg å spå med dem, hørte på New Age musikk. Krystaller, reinkarnasjon, urter, healing - hele pakka. Det var, må jeg innrømme, en herlig tid. Jeg hadde alle svarene. Det ga meg en trygghet og visshet jeg aldri har hatt i ettertid.

Etterhvert begynte jeg å snuse på wicca, heksetroen. Jeg vurderte å melde meg inn i et coven, og leste det meste jeg kom over av wicca-litteratur. Jeg kom i kontakt med noen som drev en liten okkultistisk gruppe, og ble med der. Der fikk jeg høre om kabbalah, gnostisisme, magi, Aleister Crowley og Thelema for første gang, og gikk mer fra wicca til okkultisme.

Så begynte jeg å studere religion, og det var da jeg mistet all tro. Jeg begynte å se linjene, å se at alle religioner er påvirket av andre religioner. Den jødisk-kristne skapelsesmyten er ikke unik, den er inspirert av babylonske skapelsesberetninger, f.eks. For noen vil dette bare bekrefte deres tro, de vil si at det viser at myten er reell, at den er universell. Men for meg begynte jeg å se at så mye kunne forklares psykologisk, sosiologisk og kulturelt. Men samtidig ga det meg også en stor forståelse for hvorfor vi tror, og hvorfor de ulike religionene er som de er. I tillegg til at den fjernet en del fordommer og erstattet det med kunnskap. Så det å studere religion har gitt meg to ting:

1. Jeg har mistet min personlige tro, og blitt agnostiker.

2. Jeg har fått stor forståelse og sympati for religion generelt

Så skal vi sette merkelapper på oss selv, så blir vel jeg en religionssympatiserende agnostiker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

God formiddag :)

Ser ut til at du har vært en søkende person, som nå endelig har funnet ditt ståsted. Spennende lesning da, å se hele prosessen du har vært gjennom.

Ha en fin lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jøje meg Tabris. Jeg tror jeg sender deg en personlig melding jeg.

Jeg har hatt en lang reise jeg også, endte først opp som agnostiker og deretter som ateist. Noen av de tingene som gjorde at du "mistet" din tro er helt likt med min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne gjøre. :)

Ja, Purple, jeg var nok søkende. Jeg må innrømme at selv om jeg i dag ikke klarer å tro på noe, så savner jeg det. Jeg har ikke lenger den tryggheten og vissheten jeg hadde da. Jeg kan ikke tro, men skulle ønske jeg kunne.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg må innrømme at selv om jeg i dag ikke klarer å tro på noe, så savner jeg det. Jeg har ikke lenger den tryggheten og vissheten jeg hadde da. Jeg kan ikke tro, men skulle ønske jeg kunne.

Det er forholdsvis enkelt å tro. Hva skal jeg mene om dette - jo troen/religionen sier at jeg skal gjøre sånn. Det er ikke dermed sagt at det er lett å leve etter religionen. Men man slipper å ta stilling til så mye rundt seg fordi man arver et helt sett.

Men vissheten ... Det hjelper vel ikke når det var feil. Jeg har kommet til at jeg liker at man må lete etter svarene og at svarene kan endre seg når det viser seg at nyere kunnskap og forskning viser at det vi mente i fjor ikke var helt rett. Det andre - alle svar på alt er avgjort for lenge siden - synes jeg er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordelen, om du vil, med New Age. Der kan man plukke og velge det som passer en selv. Der er det lite autoriteter og dogmer (selv om det til syvende og sist finnes noen), og man kan sette sammen det livssynet som passer en best. Jeg var mye tryggere da enn jeg var som kristen, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo:

Står frem som snok, synes det var koselig her i kaffekroken :) Liker tankene dine rundt religion, har nådd noe liknende ditt ståsted selv og har nok litt felles i historien/prosessen mot å nå det.

Universitetet i Agder, er du i Kristiansand da? (er i Grimstad selv ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snoking liker vi. Velkommen. :hallo:

Ja, jeg går i Kristiansand, men bor nærmere Stavanger. Så jeg reiser bare ned for viktige seminarer, veiledninger og eksamener. Fjernstudent, kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :)

Ønsker deg masse lykke til med masteren forresten, et veldig spennende tema du har valgt :) Er nok helt lysegrønn på tarot selv, jeg er nok litt for skeptisk i utgangspunktet.

Setter meg til med en :kaffekopp: jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg studerer... Livet ;)

Er nok ferdig med studiene for en stund, men klarte ikke helt å holde meg borte fra skolen selv da jeg var ferdig så jeg har en liten 20% stilling på Bachelor Data, retning "drift og sikkerhet" som foreleser og litt sånn. Har en master i IKT (Informasjonsledelse og sikkerhetsfokus) fra 2006. Sniffet litt på en phd for et års tid siden, men tror det holder med masteren faktisk :) Funderer på om jeg kanskje skulle hatt noe utdanning innen økonomi eller noe sånt etter hvert, gå for bredde i stedet for dybde. Har du tenkt på noe sånn selv?

Ellers så jobber jeg med datasikkerhet "til vanlig" :)

Og er spillnerd jeg også (så du skrev om DragonAge f.eks. - kjempegøy spill :D ). Testet Fable III i går kveld, blir nok mer av det jah ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, flere spillnerds! :smilbla:

Jeg har faktisk litt bredde, siden jeg tok Handel og Kontor på videregående, og har fem års jobberfaring innenfor regnskap. Så jeg har to ben å stå på, sånn sett. Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg nok blitt evig student. Det er så mye interessant jeg har lyst til å lære mer om. Sosiologi, sosialantropologi, psykologi, historie, engelsk... Men skal jeg studere mer nå, så blir det nok i dybden, ja. Snuser litt på PhD jeg også, men vi får se hva det blir. Har ikke bestemt meg enda.

Jeg har ikke 360, så blir ikke Fable på meg. Min crappy lappy klarer nok ikke Fable III på PC, men vi skal investere i en skikkelig gaming PC etterhvert. Og jeg spiller faktisk Dragon Age akkurat nå, as I type. ;) Men TES-serien er og blir mitt hjertebarn. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så du hadde skrevet noe om at du likte Oblivion :) Fikk aldri forsøkt det, men eksen spilte det mye... :sukk: Lang historie, kanskje en annen gang ;)

Har lånt en 360 på ubestemt tid (vet ikke om den blir levert tilbake noensinne ;) ), men jeg rekker aldri spille 1/10 så mye som jeg hadde likt. Denne helga derimot blir det Fable III i kveld og i morgen kveld også :jepp:

Hjertebarnet mitt spillmessig er nok Baldur's Gate 2 (for pc), men jeg har spilt litt av hvert av RPG. Dog aldri online, det tør jeg ikke. Blir altfor hekta :gjeiper:

Misunner deg litt breddekompetansen jeg, skal nok gjøre noe med deg selv også etter hvert :) Er nok også en evig student i sinnet, jeg elsker å lære noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...