Gå til innhold

Kaffekroken


Tabris

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God helg dere heldiggriser som har fri :gjeiper: Kos dere litt ekstra for meg da ;)

Traff han fyren som skrapte bilen min igjen i dag, den må inn og lakkeres, og siden noen av skrapene er gjennomgående så må den grunnes og greier. Resultat: Ember mangler bil i tre dager :sukk:

Fantasy leser jeg mer enn gjerne (nesten aller helst vil jeg si, i tillegg til alt for store mengder faglitteratur ;) )

Jeg falt veldig for Wheel of time-serien, og så synes jeg Terry Pratchett er helt fantastisk. Fy på Alzheimer's!

Game of Thrones blir nok et must-see her i gården også. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra uten bil i tre dager? Har du bussforbindelse? Eventuelt bruke apostlenes hester?

Har du lest Tolkien eller HP? :smilbla: Wheel of Time har jeg hørt om, men får holde meg til A Song of Ice and Fire for nå, tror den er lang nok til å oppta meg en stund. Ellers er Discworld-serien rett og slett genial. Jeg har sett den ene delen av dokumentaren om Pratchett og hans Alzheimer. Det er for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

God morgen :kaffekopp:

Håper du får en fin lørdag, Tabris. Her er det vind, regn og glatt. Mulig det er omtrent likt hos deg. Vil heller ha snø og litt minus, jeg. Kjør forsiktig, om du våger deg ut med bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

God morgen i kaffekroken

Jeg falt veldig for Wheel of time-serien, og så synes jeg Terry Pratchett er helt fantastisk. Fy på Alzheimer's!

Amen! :gråte:

Pratchet er helt rå. Gaiman likeså. Eneste som topper det er Pratchett og Gaiman sammen.

Tenk om Gaiman, Pratchett og Tolkien hadde fått skrive noe sammen ... Det hadde blitt episk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morg... eh, ettermiddag, alle sammen. :kaffekopp: Så hyggelig med masse besøk. :)

Ja, her har også all snøen smeltet. Skikkelig stusselig. :( Får satse på at den kommer tilbake før jul. I dag skal vi avgårde og se på min nevø som skal gradere seg til brunt belte i karate. Det blir spennende. Ellers har jeg ingen planer for dagen, bortsett fra å nyte min lørdagskvote med sjokolade senere. :happy:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*På jobb igjen* :hallo:

Jeg fikk låne mammas bil de tre dagene, snille gode mamma :hjerte: Må få levert poden i barnehagen, og kommet meg på jobb. Det blir vrient uten særlig bussforbindelse å snakke om...

Har lest Tolkien ja, Silmarillion, Hobbiten og selvfølgelig LOTR. For en fantasi på den mannen!

Og HP, hehe... Mamma skulle lese den første boka for lillesøster(attpåklatt) litt etter at den kom ut, og så fikk jeg nappet tak i den innimellom. Ble helt borte i historien jeg, og har lest alle bøkene med en gang de kom ut etter det - og sett filmene helt opp til the Deathly Hallows, som jeg ikke har klart å få med meg noen på :grine: . Syntes spesielt den norske oversettelsen minner litt om Roald Dahls stil, og det var koselig. Men jeg har helst lest dem på engelsk siden.

Leste også Drømmen om Narnia igjen for litt siden(leste den da jeg var liten), og det var en helt annen opplevelse for meg nå enn da! Nå så jeg helt klart koblingen mellom Aslan og Jesus, som jeg gikk totalt glipp av da jeg var liten, hehe.

Ellers er Douglas Adams' Hitchhiker's guide to the galaxy en klassiker som jeg virkelig koste meg med :)

Har du sett Doctor Who Tabris?

Edit: Glemte noe helt essensielt: :kaffekopp:

Endret av Ember
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld. Trenger nok litt :kaffekopp: gjennom natten når du er på jobb. Jeg har lest Hobbiten to ganger og holder nå på å lese LotR for andre gang - på engelsk, denne gangen. Syntes den var ekstrem tørr og faktisk kjedelig på norsk. Noe som er trist å innrømme, siden det ikke er noen tvil om at boken er en klassiker og at han er stamfar til moderne fantasy. Men nå er jeg mer vant til skrivestilen hans og vet hva jeg går til. Jeg har en praktutgave av Silmarillion stående i bokhylla, men har ikke lest den enda.

Hehe, må innrømme at jeg har store motforestillinger mot HP på norsk. Kan ikke fordra det, og ville aldri lest en på norsk. And don't get me started on the name translations. ;) Jeg har lest to Narnia-bøker, og elsker den gamle BBC-serien. Likte den bedre enn de nye filmene. Adams har jeg lest èn bok av, syntes den var morsom, ja. Men foretrekker HP/Tolkien. Eventuelt Pratchett for fantasy-humor. ;)

Dr. Who har jeg sett lite av, kun èn episode fra 80-tallet (han som var Dr. Who da spilte også i den gamle BBC-serien om Narnia, faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft, det visste jeg ikke (at the Doctor var i Narnia) ;)

Jeg synes David Tennant var knall som the Doctor, ble ordentlig lei med da de byttet ut Christopher Eccleston, men DT var jo helt strålende!

Har den gamle Narnia BBC-serien på DVD jah :D Elsker stemningen - og kjenningsmusikken er et veldig kjært barndomsminne. Var ytterst skeptisk til de nye filmene, spesielt på grunn av musikken, men synes de klarte seg bra der. Og Tilda Swinton er magisk i seg selv. Min egen konklusjon er vel at ny film = bra, gammel serie = bedre ;)

Går med litt kaffe her om natta ja, men faktisk går jeg mer og mer over på grønn te. Det smaker bedre, vi har helt forferdelig kaffe på jobb :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Tennant liker vi, han spilte jo Barty Crouch Jr. :happy:

Enig med deg ang. BBC-serien og kjenningsmelodien! Husker den gikk en romjul da jeg var liten, og jeg får fortsatt en sterk nostalgi-følelse når jeg hører den.

Ikke gøy med fæl kaffe! Her kan du i hvertfall få en rykende fersk, og veldig god, cyber-kopp. :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helvete, jeg innså nettopp NÅ at det er Tennant! :hakeslepp:

Jeg har jo sett den filmen trettentusen ganger. Erre mulig!?

Er ikke så fan av HP på norsk jeg heller. Mest fordi Rowling har lagt så imponerende mye jobb i navnene, og der er det mye som forsvinner i oversettelsen.

har du en fin lørdagskveld? :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært en stor fan av fantasy sjangeren men har enda ikke lest noen bøker.. :sjenert: Jeg har liksom ikke visst helt hvor jeg skulle begynne.....har selvsagt hørt om Time of wheel serien da. ;)

Jeg var helt oppslukt av Narnia bøkene som liten men jeg har heller aldri koblet Aslan til Jesus...Hva er forbindelsen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helvete, jeg innså nettopp NÅ at det er Tennant! :hakeslepp:

Jeg har jo sett den filmen trettentusen ganger. Erre mulig!?

Er ikke så fan av HP på norsk jeg heller. Mest fordi Rowling har lagt så imponerende mye jobb i navnene, og der er det mye som forsvinner i oversettelsen.

har du en fin lørdagskveld? :)

Ja, kan si meg enig i det. Hun har lagt ned mye arbeid i navnene. I tillegg synes jeg HP blir så barnslig på norsk. Nå kan det jo være det oppfattes like barnslig for de som er engelske, så tenker jeg likevel... McSnurp? Snoppen? Langballe?

Ja, koser meg. Har popcorn, julebrus og sjokolade. S-mannen har akkurat reist på jobb, så blir spising av digg og dilling på nett resten av kvelden. :happy: Du da? Bedre humør nå?

Jeg har alltid vært en stor fan av fantasy sjangeren men har enda ikke lest noen bøker.. :sjenert: Jeg har liksom ikke visst helt hvor jeg skulle begynne.....har selvsagt hørt om Time of wheel serien da. ;)

Jeg var helt oppslukt av Narnia bøkene som liten men jeg har heller aldri koblet Aslan til Jesus...Hva er forbindelsen der?

Hehe, det kjenner jeg igjen! Elsker selv fantasy, men har lest skremmende lite. Men elsker gode RPG-spill, da. Der har jeg tilbrakt mye tid. C.S.Lewis var kristen, og Narnia-bøkene er nærmest en allegori på de fire evangeliene. Aslan symboliserer Jesus. Jeg husker fortsatt en av de siste scenene i BBC-serien, hvor Lucy spør om de kommer til å se Aslan igjen. Og han svarer noe sånt som "I am known in your world too, but under a different name."

*tar på seg übergeekbrillene* Visste dere forresten at Lewis og Tolkien var college-venner og startet en litteraturklubb sammmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre! :happy:

Vi har spist middag og sett to episoder av Eureka - ganske kul serie. (og veldig nerdete!)

*rekke ivrig opp hånda* Jeg visste det! Visste!!!

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

David Tennant liker vi, han spilte jo Barty Crouch Jr. :happy:

Ikke gøy med fæl kaffe! Her kan du i hvertfall få en rykende fersk, og veldig god, cyber-kopp. :kaffekopp:

Tusen takk for cyber-kaffe, den er mye bedre enn jobbkaffe! (Har i desperasjon gått over til pulverkaffe, som er MYE bedre :gjeiper: )

I helvete, jeg innså nettopp NÅ at det er Tennant! :hakeslepp:

Jeg har jo sett den filmen trettentusen ganger. Erre mulig!?

Heheheh, ja ikke sant? Jeg husker første gangen jeg oppdaget at det var noe ALTFOR kjent med Barty Crouch jr... Det tok meg litt tid å ta den ja :skratte:

David Tennant er yummy :sjenert:

Er enig i de barnslige norske navnene, men den første boka er på et veldig barnslig nivå, og det er jo derfra mye av navnene kommer fra. Synes oversetteren var flink, selv om det er forskjell på originalen og de norske oversettelsene. Foretrekker uansett originalspråket om jeg klarer å lese det ;)

Edit: <nerdemodus> Jeg visste det også!!! :D </nerdemodus>

Endret av Ember
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe feil med pulverkaffe innimellom. Jeg gjorde faktisk det selv i den gamle jobben min. Må også si meg enig i at Mr. Tennant som Barty Junior ikke var akkurat ubehagelig å se på. Og det samme kan ikke minst sies om Professor Snape. :lur:

Edit: Oj, dere er herved erklært som Geeks, Grad III. :opplyser:

Gratulerer! Prisen er: *dun*dun*dun*... :sjokolade:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alan Rickman..... Mmmmm, i de senere årene spesielt som prof. Snape. Kanskje den aller mest spennende karakteren i HP? Definitivt en av de minst stereotype, og det liker vi :)

*Smykker meg stolt med Geek, Grad III og muncher på sjokoladebiten min*

Hvordan gikk det med nevøen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alan Rickman er genial. Jeg så ham først i Robin Hood, og synes han stjal hele filmen (noe som regissøren og Mr. Costner nok også så, siden det egentlig var et helt subplot med sheriffen og heksa som ble kuttet ut av filmen. :fnise: ). Ja, jeg vil også si at Snape er en av de mest interessante karakterene i HP. Det er i det hele tatt ganske imponerende hva JKR har fått til med den historien.

Jo, nevøen har nå brunt belte i karate, og den ikke-subjektive-tanten-i-det-hele-tatt mener han var den beste i sin gruppe. Meget stolt, ja. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...