Gå til innhold

Kaffekroken


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk vi hadde et ElfQuest-blad hjemme da jeg var liten. Leste det aldri. Men takk for tips, tar kanskje en titt innnom der.

Ellers vil jeg gjerne slå et slag for "How to be Good" av, som tidligere nevnt, Nick Hornby. En av de beste bøkene jeg har lest, men det er jo smak og behag. Det handler om et ektepar som har stagnert fullstendig i sin grå hverdag, og alt går på autopilot. Hun er lege, han er en satirisk, erkespydig spaltist. Helt til han treffer DJ GoodNews, og blir over natten forvandlet nærmest til en superfluffy hippie. Kona forstår ingenting, og forsøker å sette foten ned når mannen og denne GoodNews sammen vil forsøke å redde verden - på bekostning av familielivet.

Det jeg syntes var spesielt genialt med boken, var at hver gang kona forsøker å sette foten ned for enda et av deres ugjennomtenkte veldedige prosjekter, så har hun faktisk ingen gode argumenter å komme med - bortsett fra den egoistiske "jeg vil ikke ha livet mitt forstyrret", som vi alle kan kjenne oss igjen i. Syntes den var en fryd å lese.

*notere boken i det stille på Pingtings lange liste* :ninja:

Edit: Ah, så det er der den er fra. Lurte litt på det, synes den er kjempefin. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Innrømmer først som sist at avataren min er fra Elfquest* :fnise:

Geek points! :5:

Jeg har hørt masse bra om Elfquest, men aldri liksom fått meg til å begynne på den. Kanskje jeg endelig burde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Elfquest-serien på det varmeste til dere begge to :) Den har blitt en livslang kjærlighet for meg.

Wendy Pini, hun som er sjefstegneren, har også laget sin egen versjon av Edgar Allan Poes "Masque of the red death". Den er knallstilig synes jeg, og kan finnes her.

Og noterer "How to be Good" på leselista, takknemlig for gode forslag, den hørtes morsom ut :)

Edit: Og tusen takk for både geek points og kompliment til bildet. Ember er en kjempesøt karakter i EQ.

Endret av Ember
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*noterer boka på Embers liste også* :ninja:

Aha, så navnet er også derfra. Kult. :) Jeg tok en rask titt innom linken - og, oj, fascinerende vakker nettside med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Skammer meg litt :sjenert: *

(Forneheinei! Jeg klarer det ikke :fnise: )

Masque of the red death-siden kan være litt utfordring å finne ut av altså, håper dere ikke trøbler for mye om dere bestemmer dere for å begynne å lese. Det er verdt det ;)

Endret av Ember
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at den grønne knappen var for selve tegneserien. :smilbla:

Men nå må jeg nesten komme meg i seng. Sette på noe Blackmore's Night og lese videre i Game of Thrones. Natta, folkens. Og ha en god natt videre på jobb, Ember. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

God morgen :kaffekopp:

Godt noen andre kan bidra med geek-prat her, for jeg er fullstendig ugeekete (tror jeg). Min eldste sønn, derimot, han er ganske geekete, så jeg kan relatere ;)

Ha en fin søndag, Tabris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag, alle. :kaffekopp: Hehe, vel, som sagt - jeg er skremmende usportslig, så da kan vi to prate om andre ting. Har du f.eks lest noe av Nick Hornby eller Erlend Loe? :)

Ellers veide jeg meg igjen i dag (har begynt å gjøre det hver søndag nå), og har gått ned igjen! Hele to kg! Det kan jo ikke stemme, man kan ikke gå ned to kg på en uke. I hvertfall ikke på den måten jeg gjør det. Men forrige gang jeg veide meg hadde jeg klær på, det hadde jeg ikke denne gangen. Så har vi dagsform, luft eller vannn i kroppen, unøyaktig vekt osv. Men uansett hvordan man snur og vender på det, så sitter jeg igjen med at jeg har gått ned denne uka også!

Dette er kjempestort, det er første gang i mitt liv jeg har erfart å gå på ei vekt og se at den faktisk går nedover. Og for andre gang på rad! Det føles helt fantastisk. :smilbla: :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nick Hornby! Jeg har lest alt jeg har kommet over.

Den som gjorde mest inntrykk var "Fotballfeber". Jeg ble Arsenalsympatisør ... Er Branntilhenger da, og har en stor plass for Liverpool i mitt hjerte, men også en for Arsenal etter den boken. Kan også si at jeg utviklet en egen interesse for navn på fotballstadion etter den boken.

Guri, jeg tror det bor en liten geek i meg og.

Ellers leste jeg "Gutter er gutter" før filmen kom. Dette er et av de få tilfellene boken og filmen kan nytes separat. Filmen ser jeg gjerne igjen og igjen og igjen for jeg elsker den nerdete gutten og hans forhold til Hugh Grants karakter. Det er noe i denne historien som treffer meg midt i hjerteroten.

Jeg leste High Fidelity først. Har ikke sett filmen. Elsker boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så flink du er med vekten Tabris. Hva gjør du for noe?

Jeg skal i gang fra 1. januar med en livsstilsendring som forhåpentligvis gjør at jeg ender opp normalvektig innen 2 år. Deretter skal jeg holde vekten resten av livet. Målet er egentlig at prosjektet skal være fullført i den forstand at jeg både har fått i gang gode treningsrutiner (som kan utføres uansett hvor man er i verden og uansett hvor travelt man har det) og gode matvaner, redusert vekt og stabilisert innen det året jeg er 50. Jeg har svært god erfaring med å sette meg sånne langsiktige mål - hittil har jeg nådd dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest alle romanene til Hornby, jeg også. Elsker dem alle, til og med Feverpitch, selv om jeg har null interesse for sports. (Min bror er stor fotballentusiast, så jeg kjøpte den norske versjonen av boken på brukthandelen og ga den til ham). Hehe, "det bor en geek i oss alle, det er sant". :harry:

Jeg har faktisk ikke sett About a Boy filmen, men har lyst å gjøre det. Men hvis du ikke har lest de to du ikke har nevnt - A Long Way Down og How to be Good - så har du gått glipp av noen av de beste bøkene han har skrevet. Etter min mening, da. Slam er også bra, selv om det er en ungdomsbok. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har faktisk ikke sett About a Boy filmen, men har lyst å gjøre det. Men hvis du ikke har lest de to du ikke har nevnt - A Long Way Down og How to be Good - så har du gått glipp av noen av de beste bøkene han har skrevet. Etter min mening, da. Slam er også bra, selv om det er en ungdomsbok. :sjenert:

"How To Be Good" har jeg i hyllen, men kan ikke huske å ha lest den. Har tatt den frem, skal på nattbordet. "A Long Way Down" har jeg ikke lest (jippi-kaye for en bok jeg ikke har lest av en av favorittforfatterne).

Ken Follett har også kommet med en ny bok i en serie. Jeg ble noget forvirret når jeg var i bokhandelen for der lå det to i samme serie så jeg må rett og slett finne ut om jeg mangler den andre også. Det er "Pillars Of Earth" jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med vekten Tabris. Hva gjør du for noe?

Jeg skal i gang fra 1. januar med en livsstilsendring som forhåpentligvis gjør at jeg ender opp normalvektig innen 2 år. Deretter skal jeg holde vekten resten av livet. Målet er egentlig at prosjektet skal være fullført i den forstand at jeg både har fått i gang gode treningsrutiner (som kan utføres uansett hvor man er i verden og uansett hvor travelt man har det) og gode matvaner, redusert vekt og stabilisert innen det året jeg er 50. Jeg har svært god erfaring med å sette meg sånne langsiktige mål - hittil har jeg nådd dem!

Tusen takk! :smilbla: Ja, jeg har også et slikt langsiktig mål. Jeg regner også med å bruke ca to år på dette. Jeg er ikke interessert i noen slankekur eller "quick fixes". Jeg tar dette som en livsstilendring, og i et tempo jeg faktisk kan gjennomføre. Derfor vil det ta tid. Slik jeg gjør det nå så trener jeg styrke tre dager i uken, og teller kalorier. Jeg spiser hver tredje time, og ligger på 2-300 kalorier pr. måltid. Så har jeg litt mer kalorier å gå på til middagen (som er mitt favorittmåltid). Forsøker å ligge på ca 400 kalorier, maks 500 der. Da går det ofte i et stykke kjøtt/fisk og grønnsaker. Poteter har jeg kuttet ut. Ris og pasta begrenser jeg, og har gått over til fullkornsvariant av sistnevnte. Spiser heller ikke brød som regel. Hvis jeg kjøper middag på universitetet, passer jeg på å spise opp kjøttet/fisken og grønnsakene, men spiser kanskje bare en potet.

Også skeier jeg ut med en sjokolade på lørdagen. Den må jeg ha, ellers hadde jeg ikke klart å gjennomføre det. Know Thyself. :) Hender også det blir litt småutskeielser i hverdagen, men har begrenset dem kraftig i både antall og mengde.

Hvordan har du tenkt å gjøre det? :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ken Follett har også kommet med en ny bok i en serie. Jeg ble noget forvirret når jeg var i bokhandelen for der lå det to i samme serie så jeg må rett og slett finne ut om jeg mangler den andre også. Det er "Pillars Of Earth" jeg snakker om.

Ken Follett har jeg hørt om, men ikke lest noe av. Hva slags bøker er det han skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ken Follett har jeg hørt om, men ikke lest noe av. Hva slags bøker er det han skriver?

Hans gjennomslag var "Nålen". Det er kriminalbøker og historiske romaner. Når jeg tenker meg om er vel alt historisk ... Nålen handler om nazitiden. Pillars of Earth er fra 12-13-1400 tallet.

Han har skrevet noen "samtidsbøker" også. Jeg har en Ken Follett bok som jeg leser igjen og igjen da den er så ufattelig spennende - "Den tredje tvilling". Kjennetegnet er at det er dybde research bak bøkene, fakta kan i stor grad etterprøves i den forstand at når han skriver om ting fra det virkelige liv så kan man finne igjen flytypen ("Natt over havet") og innredningen eller om genforskning ("Den tredje tvilling") så er DNA og slike ting korrekt. Eller "Pillars Of Earth"s beskrivelse av bygging av katedraler og tidsriktige byggemetoder. Og bøkene er egentlig litt spekket med slikt "teknisk" uten at de blir kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, må innrømme jeg har liten interesse for krim, men så har jeg ikke lest så mye av det heller. Men det er bra med forfattere som gjør research skikkelig. Det er mer interessant enn de som ikke gjør det. *cough*Dan Brown*cough*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hm, må innrømme jeg har liten interesse for krim, men så har jeg ikke lest så mye av det heller. Men det er bra med forfattere som gjør research skikkelig. Det er mer interessant enn de som ikke gjør det. *cough*Dan Brown*cough*

Har ikke lest en eneste Dan Brown bok - nettopp på grunn av ryktene om dårlig research. :)

Krim er fascinerende lesning når det er godt skrevet. Skal du begynne et sted, er nettopp "Nålen" av Ken Follet en god start.

Og så er det ikke sånn i Ken Follets bøker som f.eks. hos Agatha Christie: det er plutselig en haug med opplysninger som bare Poirot eller Miss Marple vet og som ikke fortelles så æda bæda du kan ikke løse dette du for du er ikke glup nok. Spesielt Christie og en del av hennes samtidige er fæl med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...