Gå til innhold

Kaffekroken


Tabris

Anbefalte innlegg

God ettermiddag. :kaffekopp:

Sent oppe i dag. Når jeg ikke MÅ stå opp (jobb, avtale med venner osv), så sliter jeg virkelig med å ha selvdisiplin nok til å komme meg opp om morgenen. Spesielt nå vinterstid. Det er ikke det at jeg liker å sove til langt ut på formiddagen, men det er bare så fantastisk å ligge og døse en stund etter klokka har ringt. Når jeg har døst i 30-45 minutter, så føles det jo som to timer. Fantastisk.

Det nærmer seg jul med stormskritt nå. Jeg må innrømme jeg har et litt ambivalent forhold til denne høytiden. Egentlig så elsker jeg den, mine barmdonsminner om julen er noen av de varmeste og koseligste jeg har. Men jeg gjør det vanskelig for meg selv ved å ikke klare å bli komfortabel med jul slik den feires nå. Først har vi jo det ekstreme materielle fokuset. Der er jeg enig i at det blir hva vi gjør det til selv, og jeg trenger slett ikke kjøpe inn masse dyr julepynt og dyre juleklær hvert år, det har jeg ingen interese av. Men noe slikt blir det uansett når noen av de jeg skal gi gave til aldri ønsker seg noe annet enn dyre ting som vi alltid må gå sammen om for å kjøpe. Ergo føler jeg ikke så mye glede over å gi gaver, for alt jeg gjør er jo å gi penger. Vel, ikke til alle, da, men til noen. Og da har min giverglede forsvunnet fullstendig.

Så har vi dette med kristen og sekulær jul. Jeg er ikke kristen, og føler meg derfor ikke komfortabel med julen slik den er nå. Selv om det er flere og flere ikke-kristne i Norge i dag, så har jo julen slik vi kjenner den i Norge tradisjonelt sett vært en kristen høytid. Jeg hører flere si at jul egentlig er en hedensk høytid som kristnedommen har "stjålet", men det er da ikke den norrøne midtvintersblot vi feirer i dag. Ingen ikke-kristne gjør det. De feirer jul på akkurat samme måte som de kristne, bortsett fra at de kanskje ikke går i kirken på julaften. Det er samme pynt, samme tradisjoner, samme mat, samme sanger - tradisjonen er så og si helt lik. Så hva er da egentlig forskjellen? Jeg klarer ikke bli komfortabel med det, og skulle ønske jeg kunne skru av hjernen og bare kose meg. Det gjør jeg jo egentlig også, men alltid med en liten bismak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

God formiddag :kaffekopp:

Jeg har også hatt en del av de samme tankene omkring vår måte å feire jul på. Tanken på at jeg er temmelig hyklerisk som feirer kristen jul har gitt litt vond smak i munnen noen ganger. Men for å rettferdiggjøre det, så tenker jeg at tradisjoner faktisk er viktig, og at vi trenger et lyspunkt i mørketiden. Mulig jeg er for pragmatisk i min tilnærming, men sånn har jeg på en måte "forsvart" at jeg feirer kristen jul.

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leser slike tanker ivrig, for jeg håper å finne noen argumenter som er gode nok til at jeg kan feire jul med god samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet for alt mulig? Jeg har lidd av den sykdommen i mange år, men da jeg bestemte meg for å ha et litt mer avslappet forhold til det meste, ble det bedre ;)

Jeg tenker som så når det gjelder kristen julefeiring; det er en tid hvor vi legger litt mer tid og omtanke i de vi har nær oss (utelukkende positivt). Vi blir faktisk snillere mot hverandre i advents-og juletiden, også utelukkende positivt. Det er godt for oss å ha et slik hvileskjær midt i den mørkeste tida, også positivt. Mange blir mer bevisste på sitt forhold til religion, familie, tradisjoner, økonomi, veldedighet osv. Også positivt. Dessuten er det en rotfestet norsk tradisjon, og det er viktig å ta vare på og videreføre. Mye norsk kultur forsvinner, hvorfor ikke holde på en varm, positiv tradisjon? :)

Dessuten er det opp til hver enkelt hvordan man vil feire jul, selv om man velger den tradisjonelle, kristne feiringen. Man kan gi til veldedighet i stedet for å bruke masse penger på gaver og mat. Man kan delta på frivillige arrangementer for de som ikke har det så bra. Det er jo en medmenneskelige vinkling på julen, som ikke nødvendigvis er kristen, men som bærer noe godt med seg. Ikke feil det vel? ;)

Skrev meg visst varm jeg nå... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Julen ja. :)

Jeg har et gavebudsjett å forholde meg til og det vet de som jeg gir gaver. Noen ganger spør jeg, andre ganger kjøper jeg bare noe jeg vet nytter (turmennesker får stadig vekk gode sokker og ulltrøyer f.eks.). Jeg gir en del juleblomster til de som er lenger borte og noe godt til de som er eldre.

Det blir ny kjole eller litt nytt til fornyelse av et antrekk, men de siste årene har jeg slitt med at ingenting passer etter at jeg nok en gang har gått kraftig opp i vekt. Dermed må alt bli nytt.

Og selve feiringen har jeg valgt å ha med familie der det ikke er så mange hysteriske barn på sukkersjokk som er hysteriske fordi det ikke er flere gaver igjen kl 2 på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg går i kirken på julaften fordi det betyr en del for verten for dagen at de som skal dit er i kirken. Det er tradisjonen der i gården. Jeg ser det slik at jeg er en voksen som får gleden av å feire med dem og da kan jeg strekke meg til å gå i kirken selv om det egentlig ikke betyr så mye for meg sånn julemessig. Unntatt at jeg er veldig glad i julesanger og salmer.

Jeg er nok en veldig tradisjonell person egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Har det litt som du beskriver, Blondie. Noen ganger tenker jeg at jeg er "høytidskristen", for jeg syns det er så stemningsfullt og vakkert i kirken på juleaften, og jeg lever meg inn i påskebudskapet, f.eks. Men kristen, nei det er jeg ikke. Er jeg da en hykler, eller hva skal man kalle dette? Føler kanskje at det er tradisjonen som gjør dette med meg. At jeg får denne høystemte og varme følelsen, ikke at jeg tror på selve budskapet.

Hykler vil jeg jo ikke være, men samtidig syns jeg det er flott å kjenne på de følelsene og tankene som kommer til meg i de situasjonene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har det litt som du beskriver, Blondie. Noen ganger tenker jeg at jeg er "høytidskristen", for jeg syns det er så stemningsfullt og vakkert i kirken på juleaften, og jeg lever meg inn i påskebudskapet, f.eks. Men kristen, nei det er jeg ikke. Er jeg da en hykler, eller hva skal man kalle dette? Føler kanskje at det er tradisjonen som gjør dette med meg. At jeg får denne høystemte og varme følelsen, ikke at jeg tror på selve budskapet.

Hykler vil jeg jo ikke være, men samtidig syns jeg det er flott å kjenne på de følelsene og tankene som kommer til meg i de situasjonene jeg nevnte.

Jeg synes at noen kirker er utrolig vakre inni. I tillegg er de velegnet for sang. Så er det noe med alle de julepyntede. Det er stemning.

Jeg er ateist så noe høyttidskristen er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet for alt mulig? Jeg har lidd av den sykdommen i mange år, men da jeg bestemte meg for å ha et litt mer avslappet forhold til det meste, ble det bedre ;)

Må si meg veldig enig med deg i dette. Jeg har brukt så mye tid og energi på alltid å gjøre det riktige og ta de riktige valgene de siste årene, at jeg kjenner jeg begynner å bli sliten av det. Jeg kjenner at det frister og la alle grublinger være og bare kose meg.

Ellers har vi nettopp kommet hjem nå, etter feiringen av S-mannen. Det var veldig gøy, og jeg kjenner at det er kos dagen derpå med god mat, masse cola zero og avslapning i sofaen. :happy:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Livet er til for å nytes, spør du meg. Den dagen man er gammel og sitter og tenker tilbake på livet sitt, tror jeg at det man husker med mest glede, er de stundene man faktisk nøt og kjente at man hadde det godt :)

Ha en kos dagen-derpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. :)

S-mannen fikk seg badevekt som han (vi) hadde ønsket seg (oss). Jeg veide meg hos ei venninne for tre-fire uker siden, og veide meg igjen nå i dag - og har gått ned to kilo! :smilbla: Jeg vet det ikke er mye, og jeg vet at noe av det kan være vann osv, men jeg er utrolig glad likevel. Det hjelper! Treningen og sunnere kosthold hjelper! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, god morgen. :kaffekopp:

Da sitter jeg på uni, og er klar for en dag med god jobbing. Satser på å få gjort en del i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker! Jeg vet det er lite, men for meg var det en super motivasjons-boost! Var oppe kvart på seks i dag, hoppet i treningstøyet og fikk meg en økt før jeg reiste på uni. Nå sitter jeg her med musikk på øret og forsøker å være effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tabris! :vinke:

Another spillegeek reporting! :)

Så kjekt at du har dagbok, hvorfor har jeg ikke oppdaget denne tidligere. :sjenert:

Vi har jo korrespondert litt på PMs tidligere og jeg vil gjerne følge deg her. :)

Du er hjertelig velkommen i boken min også hvis den skulle være av interesse. ;)

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du stakk innom! :hallo: Spillgeeks unite! Hvilke spill liker du for tiden? :)

Og godt mulig jeg snoker litt i din dagbok også... :ninja:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så hyggelig at du stakk innom! :hallo: Spillgeeks unite! Hvilke spill liker du for tiden? :)

Og godt mulig jeg snoker litt i din dagbok også... :ninja:

Her går det kun i Lotro for tiden. :rødme: Min main char nærmer seg sterkt de 65, finally! Dermed har det blitt en del spilling i det siste. ;) Men det kan da aldri bli nok tid til spilling :sjenert:

Nå har jeg kommet meg gjennom dine 10 sider, mye interessant og spennende lesning, særlig om din søken innenfor diverse trosretninger. Jeg har selv aldri vært noe søkende når det gjelder tro, har ikke kjent noe behov for det. Men desto mer spennende er det å lese om andres opplevelser. :)

Jeg er ateist og er vel i utgangspunktet skeptisk/negativt innstilt til religion i det hele. Jeg har selv tidligere vanket i konservativt bedehusmiljø og er vel preget av alle de negative opplevelsene i den forbindelse.

Snoking hilses hjertelig velkommen! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LotRO er fantastisk. Dessverre har jeg ikke spilt det på en stund, har vært opptatt med andre spill. EverQuest 2 fikk jo en gratisversjon nå, så jeg har sittet en del med det. Og så fikk jeg endelig øynene opp for Dragon Age, så nå går det for det meste i det. Min høyeste level i LotRO er 53. Levellingen går så sent nå, også trives jeg ikke i Angmar, forferdelig dystert sted. Så hun har fått hvile litt lenge nå, liker bedre å være en pai-lagende Hobbit i the Shire. :sjenert:

Det var dagens geekprat, god formiddag, alle! :kaffekopp: Jeg skulle jo egentlig avgårde tidlig på uni i dag også, men skal i stedet kjøre mor til tannlegen. Så i dag fikk jeg skikkelig døse i senga. Jeg elsker å døse. For våken til å sove, men for trett til å orke å stå opp. Og siden jeg er våken, så går tiden sakte. Føler meg som en katt der jeg strekker meg og snur meg, og nyter hvert sekund. Etter å ha døst i 20 minutter så føles det nesten som en time. Fantastisk. Det er noe av det jeg kommer til å savne mest med studentlivet - den utrolige fleksibiliteten til å forme hver dag selv.

Ja, jeg har nok vært søkende, og har alltid trodd at jeg har funnet det jeg har lett etter - men etter et par år så har det endret seg, og jeg har vandret videre. Nå søker jeg ikke lenger, men skulle ønske jeg kunne ha en tro. (Og, jepp, jeg kjenner til konservative bedehusmiljø. ;) ).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Halloen, en nattevakt hilser på!

Jobber også litt med å få hode og hale på mitt syn på den kristne delen av julefeiringen, og har for øyeblikket inngått våpenhvile med meg selv og skal bare nyte stemningen, lukter, smaker og lysene i mørket(og kulden). Jeg merker det er mer tradisjon og kultur i jul for meg enn kristendom, og jeg har veldig sansen for hvordan vi tenker på andre i større grad enn ellers i året - imho en god grunn alene til å fremdeles feire jul ;)

Ett eksempel er jobben min, som har funnet ut at i stedet for å gi julegaver til oss ansatte så gir vi heller en litt større sum til et veldedig formål. Merker jeg nesten ble et hakk stoltere av jobben min da jeg :)

Håper du koser deg litt i adventstiden Tabris, og klarer å kose deg litt med den allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...