AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #101 Skrevet 9. november 2010 Det ER ikke interessant om du har flere barn eller ikke. For det ene barnet han skal betale bidrag for koster ikke noe mer for ham om du har flere barn! Og det andre barnet du har får bidrag fra en annen far! Men jeg går ut ifra at du ønsker er at DIN andel av forsørgerplikten skal beregnes anderledes fordi du har et barn til å forsørge. Jeg forstår at du ønsker at det skal tas hensyn til det. Men bidragsevnen til eksen din blir ikke noe større av at du har flere barn å forsørge enn det du har sammen med ham. Si nå at du hadde disse to barn med sammen mann da. Du hadde ikke fått noe mere da. Fordi bidrag uansett blir beregnet per barn. Men for å se det på en litt annen måte. Jeg har også to barn - og min eksmann betalte bidrag for begge to. Bidraget ble da beregnet per barn. På samme måte som om han hadde hatt disse barna med to forskjellige damer. Hadde han hatt flere barnekull som han betalte bidrag for så hadde jeg fått mindre penger. Fordi potten skulle deles på flere. Sånn sett så blir det jo mindre for han å rutte med per barn - akkurat som det blir for deg ts, mindre for deg å rutte med fordi du har flere barn. Det er jo her hele systemet skurrer!! Han har en pott som han skal fordele på 4 unger, det går ut over meg, men hvis jeg hadde hatt 4 barn å forsørge hadde det ikke gått ut over han! Fordi de ikke tar hensyn til om BM har flere barn å forsørge. Ja, jeg får bidrag for det andre barnet også, men må likevel betale min del der. Og det blir ikke trukket fra min inntekt/bidragsevne, men det gjør det på hans.
Lizzee Skrevet 9. november 2010 #102 Skrevet 9. november 2010 Det er jo her hele systemet skurrer!! Han har en pott som han skal fordele på 4 unger, det går ut over meg, men hvis jeg hadde hatt 4 barn å forsørge hadde det ikke gått ut over han! Fordi de ikke tar hensyn til om BM har flere barn å forsørge. Ja, jeg får bidrag for det andre barnet også, men må likevel betale min del der. Og det blir ikke trukket fra min inntekt/bidragsevne, men det gjør det på hans. Men om det nå hadde blitt trukket på din inntekt/bidragsevne - tror du resultatet kunne blitt noe anderledes? Han hadde jo ikke hatt noen større bidragsevne av den grunn?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #103 Skrevet 9. november 2010 Kom på en ting - i bidragskalkulatoren tas det hensyn til om bidragsyter at barn under 18 år i samme husstand. Det betyr vel at man bare tar hensyn til om by har barn som faktsik bor fast hos ham - ikke de barna han bare har samvær med??? Det hadde vært interessant å vite dette helt sikkert. For om så er tilfelle så faller jo arumentet til ts bort. Hvis det er så at han ikke har noen barn som bor fast hos seg så stiller de jo likt på beregningen.
Lizzee Skrevet 9. november 2010 #104 Skrevet 9. november 2010 Kom på en ting - i bidragskalkulatoren tas det hensyn til om bidragsyter at barn under 18 år i samme husstand. Det betyr vel at man bare tar hensyn til om by har barn som faktsik bor fast hos ham - ikke de barna han bare har samvær med??? Det hadde vært interessant å vite dette helt sikkert. For om så er tilfelle så faller jo arumentet til ts bort. Hvis det er så at han ikke har noen barn som bor fast hos seg så stiller de jo likt på beregningen. Det står "Antall egne barn i egen husstand har betydning for beregning av bidragsevnen" når det gjelder bidragyter. Har eksen din egne barn som bor i hans hustand TS?
Piper Skrevet 9. november 2010 #105 Skrevet 9. november 2010 Har nav regnet dette ut, så kan du få krav om å betale han tilbake, på lik linje som han måttebetalt deg tilbake om han fikk høyere bidrag enn han hadde. Aksepter at det er slik, for ellers blir du sprø. Og han er ikek forpliktet til å være med å dekke klær, skiutstyr ol, men han kan få krav om å være med å dekke tannregulering, briller og konfirmasjoner.
Gjest chickpea Skrevet 9. november 2010 #106 Skrevet 9. november 2010 Det er jo her hele systemet skurrer!! Han har en pott som han skal fordele på 4 unger, det går ut over meg, men hvis jeg hadde hatt 4 barn å forsørge hadde det ikke gått ut over han! Bidraget er jo ikke tiltenkt deg, det er tiltenkt barnet og siden barnet har flere søsken på fars side, så er det flere om kaka og dermed mindre bit til hver enkelte - akkurat som i "vanlige" familier med mange barn. Fordi de ikke tar hensyn til om BM har flere barn å forsørge. Ja, jeg får bidrag for det andre barnet også, men må likevel betale min del der. Og det blir ikke trukket fra min inntekt/bidragsevne, men det gjør det på hans. Hvorfor i allverden skulle ikke du betale også? Du har jo vært med på å sette disse barna til verden og du har også forsørgerplikt for de, at du får barnetrygd og skatteklasse 2 i tillegg til bidrag, må jo telle for noe!
Ellam Skrevet 9. november 2010 #107 Skrevet 9. november 2010 Bidrag er jo penger som skal gå til barna, og ja, ofte blir det slik at barnet "får" mindre jo flere søsken det har. Man kan si at barnet bor til mor. Det som skal dekke barnets livsopphold kan f.eks være: - Bidrag fra far 1500 - Barnebidrag 1000 - "Bidrag" fra mor 1500 (det som mor bidrar med) Når far får flere barn vil han kanskje ha mindre å bidra med, da han får flere å forsørge, og når mor får flere barn vil det være naturlig at hun har mindre å bidra med. Ergo: Det er barna som ofte får mindre (være seg aktiviteter, dyre klær, div), når foreldrene får flere barn. Det som da er håpløst er når mor og/eller far får flere barn enn de greier å forsørge. (men da tenker jeg ikke å ha råd til bergansjakker og dyre fritidaktiviteter nødvendigvis). Men det finnes ikke en lov eller en mulighet for å kontrollere økonomien til personer før man lager barn.
Myrthel Skrevet 9. november 2010 #108 Skrevet 9. november 2010 Nå har jeg skummet litt raskt gjennom tråden, så jeg beklager hvis jeg ikke har fått med meg alt. Jeg har heller ikke noe særlig kunnskap ang. dette, men har noen tanker rundt dette. Jeg føler jeg forstår hva TS syntes er urettferdig. Er det ikke slik at Nav regner ut bidrag etter hva mor tjener, hva far tjener og hvor ofte barnet er hos far? Utifra det jeg har hørt, så blir dette regnet ut i prosent. (si ifra om jeg tar feil). Et barn på 8 år "koster" f.eks 6000 kr i mnd. Far tjener xxx, og har barnet xxx netter.... dette utgjør en prosentdel... itillegg blir det da tatt hensyn til at far har flere barn han betaler til... Dette gjør igjen at hans prosentdel synker...(noe som gjør at hans barn med TS får mindre penger fra sin far) På meg virker det som om mors prosent del kun avgjøres av inntekten hennes.(hun får ingen fratrekk for andre barn, men far får enda lavere prosentdel om mor har høy inntekt) Som sagt - mulig jeg har misforstått noe, men på meg virker det som dette er TS "problem". Ikke at hun føler at barnefaren skal betale for hennes barn nr 2.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2010 #109 Skrevet 10. november 2010 La en tinh være krystallklart; BY trenger ikke å kreve tilbakebetaling, det tar NAV seg av. Om han før betalte 2500 i mnd og nå skal betale 2000 i måneden, så vil Nav trekke fra det han har betalt for mye ved neste utbetaling til BM. Dette går automatisk.
Lizzee Skrevet 10. november 2010 #110 Skrevet 10. november 2010 Nå har jeg skummet litt raskt gjennom tråden, så jeg beklager hvis jeg ikke har fått med meg alt. Jeg har heller ikke noe særlig kunnskap ang. dette, men har noen tanker rundt dette. Jeg føler jeg forstår hva TS syntes er urettferdig. Er det ikke slik at Nav regner ut bidrag etter hva mor tjener, hva far tjener og hvor ofte barnet er hos far? Utifra det jeg har hørt, så blir dette regnet ut i prosent. (si ifra om jeg tar feil). Et barn på 8 år "koster" f.eks 6000 kr i mnd. Far tjener xxx, og har barnet xxx netter.... dette utgjør en prosentdel... itillegg blir det da tatt hensyn til at far har flere barn han betaler til... Dette gjør igjen at hans prosentdel synker...(noe som gjør at hans barn med TS får mindre penger fra sin far) På meg virker det som om mors prosent del kun avgjøres av inntekten hennes.(hun får ingen fratrekk for andre barn, men far får enda lavere prosentdel om mor har høy inntekt) Som sagt - mulig jeg har misforstått noe, men på meg virker det som dette er TS "problem". Ikke at hun føler at barnefaren skal betale for hennes barn nr 2. Ifølge bidragskalkulatoren så får ikke far fradrag for andre barn han betaler bidrag for men om han har egne barn i egen husstand. Så hvis han har en 3-åring han er far til som bor fast hos seg så tas det hensyn til det - men om han har 5 unger som bor rundt hos forskjellige mødre og som han betaler bidrag for så regnes vel ikke de som barn i hans egen hustand. Så vidt jeg har forstått ts så har ikke eksen egne barn i egen husstand og dermed så er det ikke så urettferdig som hun mener. Den eneste grunnen til at bidraget har blitt lavere etter august er at NAV har beregnet det - før det hadde de en privat avtale hvor ts kom bedre ut av det.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #111 Skrevet 10. november 2010 La en tinh være krystallklart; BY trenger ikke å kreve tilbakebetaling, det tar NAV seg av. Om han før betalte 2500 i mnd og nå skal betale 2000 i måneden, så vil Nav trekke fra det han har betalt for mye ved neste utbetaling til BM. Dette går automatisk. Nei, det gjør det ikke. Det må søkes om at bidraget skal tilbakebetales, og i mange tilfeller sier NAV at dette er noe foreldrene må ordne seg imellom. (Erfaring)
Gjest Aasa Skrevet 10. november 2010 #112 Skrevet 10. november 2010 Normalregelen er at bidraget skal utgjøre 11% av inntekten ved 1 barn, 18% ved to barn og 24% ved tre barn. Om den bidragspliktige har fire eller flere barn, utgjør bidraget 28% av inntekten. Årsaken til at far kan få fradrag for barn han bor sammen med er at disse blir prioritert fremfor barn han skal betale bidrag for. Så TS tar nok feil når hun sier at han får fradrag for andre barn han betaler bidrag for. Det er kun hans egne barn som bor sammen med ham det tas hensyn til.
Gjest regine Skrevet 10. november 2010 #113 Skrevet 10. november 2010 Normalregelen er at bidraget skal utgjøre 11% av inntekten ved 1 barn, 18% ved to barn og 24% ved tre barn. Om den bidragspliktige har fire eller flere barn, utgjør bidraget 28% av inntekten. Årsaken til at far kan få fradrag for barn han bor sammen med er at disse blir prioritert fremfor barn han skal betale bidrag for. Så TS tar nok feil når hun sier at han får fradrag for andre barn han betaler bidrag for. Det er kun hans egne barn som bor sammen med ham det tas hensyn til. Dette stemmer jo ikke. Fars totale bidrag er begrenset oppad til 25% ca av hans inntekt. Dette inkluderer ALLE fars barn, om de bor i hans husstand, eller om han betaler bidrag for de. REglene er slik at BYs bidragsEVNE vurderes, men det gjør ikke BMs. Dermed får man situasjoner hvor BY ikke betaler (fullt) bidrag pga for liten bidragsevne (lav lønn), noe som gjør at BM må dekke opp for BYs underskudd ifht forsørgelsen av barn. Men andre veien fungerer det IKKE slik. BMs bidragsEVNE vurderes ikke, slik at BMs andel av forsørgelse aldri må "overtas" helt/delvis av BY. Og - bare så det er sagt: ekstra barnetrygd, fordel av skattekl. 2 og evt. stønad til barnetilsyn legges til BMs inntekt FØR bidragsberegningn, og kommer dermed IKKE i tillegg til bidraget! I praksis kommer det altså BY til gode.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #114 Skrevet 10. november 2010 Men om det nå hadde blitt trukket på din inntekt/bidragsevne - tror du resultatet kunne blitt noe anderledes? Han hadde jo ikke hatt noen større bidragsevne av den grunn? TS her. Det er det jeg har tenkt å undersøke. Er ikke pengene jeg er ute etter, det er en rettferdig fordeling av dem.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #115 Skrevet 10. november 2010 Det står "Antall egne barn i egen husstand har betydning for beregning av bidragsevnen" når det gjelder bidragyter. Har eksen din egne barn som bor i hans hustand TS? TS her. Nei, han har ikke egne barn i husstanden, men han betaler bidrag for en hel haug med andre barn. Jeg mener at det skulle vært en sånn knapp for BM også.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #116 Skrevet 10. november 2010 Kom på en ting - i bidragskalkulatoren tas det hensyn til om bidragsyter at barn under 18 år i samme husstand. Det betyr vel at man bare tar hensyn til om by har barn som faktsik bor fast hos ham - ikke de barna han bare har samvær med??? Det hadde vært interessant å vite dette helt sikkert. For om så er tilfelle så faller jo arumentet til ts bort. Hvis det er så at han ikke har noen barn som bor fast hos seg så stiller de jo likt på beregningen. TS her. Nei, far kan kun betale 25% av inntekten sin i bidrag, og denne potten skal fordeles på alle barna. Dvs at jo flere barn han får, jo mindre får barna. Og moren til disse barna betaler jo sin del. Men hvis BM har flere barn, så teller ikke dette i det hele tatt. Og ja, BM får bidrag fra den andre faren, men må likevel være med på å forsørge 2 barn, på lik linje med at BP må forsørge flere barn. Han får trekk for det, ikke BM. Det samme gjelder hvis BP har egene barn i husstanden. Da får han trekk, men ikke BM...
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #117 Skrevet 10. november 2010 Har nav regnet dette ut, så kan du få krav om å betale han tilbake, på lik linje som han måttebetalt deg tilbake om han fikk høyere bidrag enn han hadde. Aksepter at det er slik, for ellers blir du sprø. Og han er ikek forpliktet til å være med å dekke klær, skiutstyr ol, men han kan få krav om å være med å dekke tannregulering, briller og konfirmasjoner. Jeg er fullstendig klar over at han kan kreve disse tilbake og det har han også gjort.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #118 Skrevet 10. november 2010 Nå har jeg skummet litt raskt gjennom tråden, så jeg beklager hvis jeg ikke har fått med meg alt. Jeg har heller ikke noe særlig kunnskap ang. dette, men har noen tanker rundt dette. Jeg føler jeg forstår hva TS syntes er urettferdig. Er det ikke slik at Nav regner ut bidrag etter hva mor tjener, hva far tjener og hvor ofte barnet er hos far? Utifra det jeg har hørt, så blir dette regnet ut i prosent. (si ifra om jeg tar feil). Et barn på 8 år "koster" f.eks 6000 kr i mnd. Far tjener xxx, og har barnet xxx netter.... dette utgjør en prosentdel... itillegg blir det da tatt hensyn til at far har flere barn han betaler til... Dette gjør igjen at hans prosentdel synker...(noe som gjør at hans barn med TS får mindre penger fra sin far) På meg virker det som om mors prosent del kun avgjøres av inntekten hennes.(hun får ingen fratrekk for andre barn, men far får enda lavere prosentdel om mor har høy inntekt) Som sagt - mulig jeg har misforstått noe, men på meg virker det som dette er TS "problem". Ikke at hun føler at barnefaren skal betale for hennes barn nr 2. TS her. Du har skjønt hva som irriterer meg
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #119 Skrevet 10. november 2010 Ifølge bidragskalkulatoren så får ikke far fradrag for andre barn han betaler bidrag for men om han har egne barn i egen husstand. Så hvis han har en 3-åring han er far til som bor fast hos seg så tas det hensyn til det - men om han har 5 unger som bor rundt hos forskjellige mødre og som han betaler bidrag for så regnes vel ikke de som barn i hans egen hustand. Så vidt jeg har forstått ts så har ikke eksen egne barn i egen husstand og dermed så er det ikke så urettferdig som hun mener. Den eneste grunnen til at bidraget har blitt lavere etter august er at NAV har beregnet det - før det hadde de en privat avtale hvor ts kom bedre ut av det. TS her. Han får trekk for de andre barna som han betaler bidrag for. Han skal nemlig ikke betale mer enn 25% av inntekten sin i bidrag. Dermed blir det mindre på vårt barn. Jeg vet ikke om han har endret bidraget på de andre barna. Igjen blir det ikke tatt hensyn til at jeg har et barn til i min hustand under 18 år....
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #120 Skrevet 10. november 2010 Nei, det gjør det ikke. Det må søkes om at bidraget skal tilbakebetales, og i mange tilfeller sier NAV at dette er noe foreldrene må ordne seg imellom. (Erfaring) TS her. BP må gjøre motkrav hvis bidraget går via innkrevingen, og det gjør vårt bidrag, så han skal sette frem motkravet i dag. Da får jeg redusert bidraget frem til jeg har betalt ned gjelden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå