Gjest Fia Skrevet 10. november 2010 #141 Skrevet 10. november 2010 Ja, jeg hadde faktisk syns det var fullstendig logisk. Nei det er ikke logisk at FAREN TIL DET ENE BARNET skal betale mer fordi ho mora har barn med flere mannfolk og at ho ikke har økonomi selv til å ta sin del av forsørginga av de unga.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #142 Skrevet 10. november 2010 Men det er logisk at far skal få fratrekk fordi han har flere barn å forsørge???
Gjest Chickpea Skrevet 10. november 2010 #143 Skrevet 10. november 2010 Men det er logisk at far skal få fratrekk fordi han har flere barn å forsørge??? Er ingen her som har lest innlegg 125??
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #144 Skrevet 10. november 2010 TS her. http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104465.cms Her står alle sjablongene som blir lagt til grunn. Ikke ett eneste sted står det at BM får fradrag for egne barn. Men BP får fratrekk for egne barn i husholdningen. Det blir også lagt til grunn hvis BP har flere barn h*n betaler bidrag for, slik at h*n ikke betaler mer enn 25% av inntekten sin i forsørgelse for sine barn Det at BM får fordeler som skatteklasse 2, ekstra barnebidrag, stønad til barnetilsyn blir lagt PÅ BM's inntekt, altså det blir lagt til grunn, slik at bidraget til BP går ned. Sjablongen om BP deler boutgifter med en annen voksen, går opp med en ca en tusenlapp. Men det skulle nå bare mangle også. Ikke bare er sjablongene fullstendig i utakt med hva det faktisk koster å bo og leve, men de er også urettferdige for BM. Jeg vet at det var omvendt før, og at det da slo fullstendig urimelig ut på BP, og det er bra at ting er snudd, men systemter er ikke godt nok enda.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #145 Skrevet 10. november 2010 Du er åpenbart litt trøtt og burde tatt kaffekoppen din før du begynte å skrive svada på KG... Jeg har rett, NAV gjør følgende: Det som bidragsyter har betalt for mye fra han søkte i august og fram til nå, blir trukket fra det bidraget far skal betale framover. Hadde far betalt for lite, så er hadde jo mor fått mer, og det hadde hun vel ikke syntes var så urettferdig... Hallo?? Hva i all verden er det du skriver? Jeg fikk selv et brev fra NAV der det ble vedtatt at jeg hadde betalt for mye bidrag, men at det mellomliggende måtte vi foreldre ordne opp i selv. 2 andre venner av meg har fått det samme. Hva er din erfaring?
Gjest Aasa Skrevet 10. november 2010 #146 Skrevet 10. november 2010 Jeg tro ikke det. Grunnen til at det tas hensyn til hvor mange barn bidragyter har er jo fordi pengene faktisk skal fordeles. Han skal betale penger UT! Han skal ikke oppgi hvor mange barn han har fordi at TS skal få mindre. Nei, kun slik at myndighetene vet hvor mange barn han har å fordele inntekten sin på!! Det er uinteressant hvor mange barn Bidragsmottaker har for bidragsmottaker får bestemme selv hun hvordan pengene hennes skal fordeles på de barna hun har! Det er ingen som kommer og sier til henne at fordi hun har så og så mange barn så skal hun bruke X antall kroner på barn A og B. Hun kan bestemme selv hvordan hun ønsker å gjøre dette. Selvfølgelig blir konsekvensen at hvert barn får mindre når bidragsyter har flere barn!! Det samme blir det jo hjemme hos bidragsmottaker. Har hun flere barn så må hun også dele på flere. Men dette blir ikke synlig for offentligheten på samme måte som når det gjelder bidragyter. For det er ingen som kommer til bidragsmottaker og pålegger henne hva hun skal bruke på hver av barna sine! Er ingen her som har lest innlegg 125?? Det var jeg som skrev innlegg 125. Og jeg synes det er helt logisk at bidraget blir beregnet på den måten. Det blir jo ikke beregnet noe fratrekk per bidrag som sådan. Det er alle bidragene som en far må betale som må fordeles på den lønna han faktisk har!!! Man kan jo ikke trylle frem noen høyere lønn til ham Som jeg også har sagt. Det er ingen som kommer til TS eller andre bidragsmottakere og bestemmer hvordan de skal bruke pengene sine. Men det er altså tilfelle for bidragsyterne!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #147 Skrevet 10. november 2010 TS her. http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104465.cms Her står alle sjablongene som blir lagt til grunn. Ikke ett eneste sted står det at BM får fradrag for egne barn. Men BP får fratrekk for egne barn i husholdningen. Det blir også lagt til grunn hvis BP har flere barn h*n betaler bidrag for, slik at h*n ikke betaler mer enn 25% av inntekten sin i forsørgelse for sine barn Det at BM får fordeler som skatteklasse 2, ekstra barnebidrag, stønad til barnetilsyn blir lagt PÅ BM's inntekt, altså det blir lagt til grunn, slik at bidraget til BP går ned. Sjablongen om BP deler boutgifter med en annen voksen, går opp med en ca en tusenlapp. Men det skulle nå bare mangle også. Ikke bare er sjablongene fullstendig i utakt med hva det faktisk koster å bo og leve, men de er også urettferdige for BM. Jeg vet at det var omvendt før, og at det da slo fullstendig urimelig ut på BP, og det er bra at ting er snudd, men systemter er ikke godt nok enda. Men hvorfor blir det da ikke tatt hensyn til at BM får ny samboer? Skulle ikke det også bare mangle at bidraget da gikk ned tilsvarende som det går opp når BP får samboer? Hvis du TS gifter deg med en riking som betaler alle bokostandene deres så vil din eks fortsatt måtte betale nøyaktig det samme bidraget som før da du var singel!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #148 Skrevet 10. november 2010 TS her. Seff skulle bidraget gått ned om jeg fikk meg samboer....
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #149 Skrevet 10. november 2010 TS her. Seff skulle bidraget gått ned om jeg fikk meg samboer.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #150 Skrevet 10. november 2010 TS her. Seff skulle bidraget gått ned om jeg fikk meg samboer. Ikke ifølge NAV.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #151 Skrevet 10. november 2010 Er det virkelig så vanskelig å forstå at man ikke har fellesøkonomi lenger, etter at forholdet tar slutt?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #152 Skrevet 10. november 2010 Ikke ifølge NAV. TS her. Jeg vet det og det er derfor jeg er så frustert over satsene og reglene deres!!!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #153 Skrevet 10. november 2010 Er det virkelig så vanskelig å forstå at man ikke har fellesøkonomi lenger, etter at forholdet tar slutt? TS her. Jo, det er veldig lett å forstå, men jeg reagerer fremdeles på NAV sitt system og deres satser....
Lizzee Skrevet 10. november 2010 #154 Skrevet 10. november 2010 Du TS - hva er det du mener at skal bli resultatet av at antall barn du har hjemme hos deg også skal tas med i beregningen? Hvis du nå finner deg en ny type og får tvillinger med ham, da har du plutselig 4 barn i din husholding. Mener du da at fedrene til de andre barna dine skal betale deg mer i bidrag? For det er jo det som må bli resultatet av at du vil at antall barn hjemme hos deg skal bety noe! Eller på hvilken måte er det du mener at satsene hos NAV skal forandres?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #155 Skrevet 10. november 2010 jeg får da vitterlig mindre i bidrag hver gang eksen min får flere barn, SELV OM mødrene til de barne betaler sin del. men hvis jeg får flere barn, skal ikke det gå ut over noen....CAPISH?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #156 Skrevet 10. november 2010 jeg får da vitterlig mindre i bidrag hver gang eksen min får flere barn, SELV OM mødrene til de barne betaler sin del. men hvis jeg får flere barn, skal ikke det gå ut over noen....CAPISH? Nei, det er faktisk ikke mulig å forstå. Hva vet du om de andre mødrene kanskje også har ørten barn å forsørge? Hvor mye av sin lønn synes du egentlig at barnefar skal bruke på barna sine, skal han ikke ha noe igjen for å leve for selv?
Gjest Felicity Skrevet 10. november 2010 #157 Skrevet 10. november 2010 jeg får da vitterlig mindre i bidrag hver gang eksen min får flere barn, SELV OM mødrene til de barne betaler sin del. men hvis jeg får flere barn, skal ikke det gå ut over noen....CAPISH? Du har ikke lest innlegg 125 du heller skjønner jeg. Så derfor - les innlegget under fra Aasa TS! Grunnen til at det tas hensyn til hvor mange barn bidragyter har er jo fordi pengene faktisk skal fordeles. Han skal betale penger UT! Han skal ikke oppgi hvor mange barn han har fordi at TS skal få mindre. Nei, kun slik at myndighetene vet hvor mange barn han har å fordele inntekten sin på!! Det er uinteressant hvor mange barn Bidragsmottaker har for bidragsmottaker får bestemme selv hun hvordan pengene hennes skal fordeles på de barna hun har! Det er ingen som kommer og sier til henne at fordi hun har så og så mange barn så skal hun bruke X antall kroner på barn A og B. Hun kan bestemme selv hvordan hun ønsker å gjøre dette. Selvfølgelig blir konsekvensen at hvert barn får mindre når bidragsyter har flere barn!! Det samme blir det jo hjemme hos bidragsmottaker. Har hun flere barn så må hun også dele på flere. Men dette blir ikke synlig for offentligheten på samme måte som når det gjelder bidragyter. For det er ingen som kommer til bidragsmottaker og pålegger henne hva hun skal bruke på hver av barna sine!
Gjest Fia Skrevet 10. november 2010 #158 Skrevet 10. november 2010 jeg får da vitterlig mindre i bidrag hver gang eksen min får flere barn, SELV OM mødrene til de barne betaler sin del. men hvis jeg får flere barn, skal ikke det gå ut over noen....CAPISH? Så hver gang du få flere barn så skal du få mer - Og hver gang han få flere barn skal han få mindre. Oh Yes. Capish Capish. Hva er logikken i det da....????? årsaken til at hans antall barn betyr noe er fordi - som noen har sagt mange ganger nå - fordi det MÅ tas hensyn til hvor mange det skal deles på!!!!! Han skal jo betale penger til noen. Det skal ikke du!!!!! Hvis han få 20 barn - tror du at alle kan få like mye som om han bare hadde ett??? Og at enkelte av disse barna skal få mer bare fordi de får nye søsken hos mor????? Capish?????
Cava Queen Skrevet 10. november 2010 #159 Skrevet 10. november 2010 Har skummet meg gjennom tråden og må si meg enig i at det ikke helt henger på greip at en eksmann skal betale mer bidrag til sin ekskone fordi hun får større forsørgelsesbyrde hos seg fordi hun får flere barn med andre menn. Samtidig kan det være vanskelig å se at eksmannen skal få en økonomisk fordel av å få flere barn. Men der er her vi/dere misforstår. Han får ingen økonomisk fordel av å få flere barn. Han må ut med mere penger. Mye penger. Men fordi han har mange barn så skal altså disse pengene deles på flere. Så TS. Du har ingen grunn til å være misunnelig på eksen din. Han får ingen økonomisk fordel av å ha flere barn. Totalt sett så er det et stort minus for ham. Bidragsberegning er jo strengt tatt en beregning av hva bidragsyter (altså eksen til TS) skal betale. Og da må man ta hensyn til hva han kan betale. Det er ingen beregning av hva Mottager (TS) må ha fordi hun har så mange barn. Beregningen gjelder for TS sin del kun for det ene barnet. Men for eksen hennes er det selvsagt viktig å ta i beregning at han har flere barn. Hvis ikke kan han jo ende opp med bidragsutbetalinger som er høyere enn lønna si.
Løvetanten Skrevet 10. november 2010 #160 Skrevet 10. november 2010 Og det dere ikke ser er at at far hadde betalt mer om TS hadde hatt flere barn i husholdningen som var HANS, så ergo betaler han mer jo flere barn han har. Han får fratrekk for barn i eget hushold, men det er jaggu meg ikke mye. Prøv å regne det ut en gang. Tror jeg fant ut at det var hundrelapper. Rart da at det skal koste mer å ha et barn hos BM enn hos BY?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå