Gå til innhold

Klage på bidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, og i en ideell verden hadde det sikkert vært fint om det funket sånn. Men det er jo åpenbart at det må være en grense for hvor mye av fars penger som skal gå til bidrag, og hvis far har flere barn han skal betale for så er det også åpenbart at det blir mindre til hvert barn.

Totalt enig!

Si at faren bare har ett barn da.

Skal han da måtte betale mer til moren bare fordi moren har (la oss si) 7 andre barn?

Jeg synes det er ganske logisk at bidraget ikke kan behovsprøves ut ifra hvor mange barn bidragsmottager måtte ha med andre menn.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som får fastsatt bidraget av NAV, men som ikke bruker NAV til innkreving/utbetaling! Da sier det seg selv at NAV ikke justerer noe - det blir opp til foreldrene selv å ordne det selv, seg imellom.

Huff, jeg har dessverre ikke små nok te-skjeer til å få deg til å forstå... Men prøver likevel: Du er jo blåst i hodet når du påstår at nav ikke justerer noe, det er jo akkurat det nav gjør! Men de går ikke tilbake i tid annet enn til det tidspunktet hvor det ble søkt om endring. dvs; de kan også justere tilbake i tid dersom det4 er søkt om akkurat det og dersom de finner grunn til at det nye bidraget burde gjelde fra et tidligere tidspunkt. sånn er reglene, jeg kjenner dem svært godt!

Skrevet

Du skal altså ikke klage på vedtaket som er gjort, ettersom du forstår at det er gjort i følge reglene til NAV.

Du skal klage på selve regeloppsettet?

Se mitt innlegg rett over her.

Årsaken til at hans barn teller med er fordi hans bidragsEVNE blir vurdert. Du skal ikke betale bidrag så din bidragsEVNE blir derfor ikke vurdert.

det var ikke TS som skrev dette, men en annen... følg med litt, da...

Skrevet

Huff, jeg har dessverre ikke små nok te-skjeer til å få deg til å forstå... Men prøver likevel: Du er jo blåst i hodet når du påstår at nav ikke justerer noe, det er jo akkurat det nav gjør! Men de går ikke tilbake i tid annet enn til det tidspunktet hvor det ble søkt om endring. dvs; de kan også justere tilbake i tid dersom det4 er søkt om akkurat det og dersom de finner grunn til at det nye bidraget burde gjelde fra et tidligere tidspunkt. sånn er reglene, jeg kjenner dem svært godt!

Du og Cava Queen snakker forbi hverandre!

Nav kan brukes på forskjellige måter.

De kan fastsette bidrag, innkreve det og betale det ut.

Man kan klage på vedtak og få justert/endret tilbake i tid, og NAV gjør da selvsagt justeringen rent praktisk på utbetalingen.

Men det finnes også de av oss som har fått fastsatt bidrag av NAV men som ikke bruker de til innkreving/utbetaling (det er nemlig frivillig). Man kan også da få NAV til å endre/regne om /justere bidraget. Men da er det selvsagt opp til partene (mor og far) selv å ordne opp i betalingene.

NAV regnet villig vekk for oss på en endring som oppsto da en av mine sønner valgt ny ordning (bo mer hos far). Også ordnet jeg og far opp oss i mellom om hvem som skyldte hvem hva.

Så Cava Queen er ikke så blåst i hodet som du tror.

• Liker 2
Skrevet

det var ikke TS som skrev dette, men en annen... følg med litt, da...

Jeg trodde også det var TS som hadde skrevet det der.

Ikke lett når "alle" er Anonyme brukere"

Skrevet

Det er jo du som er litt blåst!!

Hvis ikke NAV gjør selve utbetalingen så gjør de heller ikke justeringen.

Hvis jeg betaler direkte til eksen min så er det jeg og eksen som tar oss av justeringen akkurat slik vi selv vil. Men klart at vi gjør det utifra den utregningen som NAV har satt opp. Noen gjør nemlig dette privat selv om de ha fått NAV til å beregne bidraget!!

Skrevet

Totalt enig!

Si at faren bare har ett barn da.

Skal han da måtte betale mer til moren bare fordi moren har (la oss si) 7 andre barn?

Jeg synes det er ganske logisk at bidraget ikke kan behovsprøves ut ifra hvor mange barn bidragsmottager måtte ha med andre menn.

Endelig en enkel og logisk forståelse av saken!!!

Skrevet

Far bidrar med mindre når han har flere barn, da det er flere å dele på på den samme lønningen, men mor bidrar også mindre til sine barn når hun får flere barn. Jeg har 3 barn, ett særkull og to felles. Selvfølgelig får barna mindre når de er 3 enn om de hadde vært alene. Sier seg selv det. OG BIDRAGET ER JO MENT PÅ BARNET, IKKE BIDRAGSMOTTAKER.

Så når ts mener at det ikke går utover far at hun har flere barn, så gjør det jo det i samme grad som at det går ut over ts at far har flere barn. Men det som er helt presist er jo at det "går ut over" barna når mor og/eller far får flere barn enn de har råd til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...