Gå til innhold

Klage på bidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette fordi jeg ikke ante inntekten hans, skattelistene er ikke presise og han har flere jobber. Det er snakk om 600 kr i mnd for ham i endring. De på jobben er rystet over at han krever disse tilbake. De syns han er smålig, og de er mannfolk som betaler bidrag selv.

Det taler ikke akkurat til din fordel at du forteller kollegaene dine om dette. Tenk om din eks sitter på sin jobb og forteller at du er grådig? Hvordan ville du likt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Så bare for å oppsummer litt her. Jeg har ikke noe jeg skulle sagt i det hele tatt. At jeg har et barn til har ikke noe å si, fordi jeg får bidrag fra den siden, men det at han har tre barn utenom vårt barn, skal ha alt å si, selv om mødrene på den siden bidrar de også.

Da er det jo enkelt, menn kan få så mange barn de vil og jo flere de får, jo mindre skal de betale, men hvis vi kvinner får mange barn, spiller det overhode ingen rolle....

Er der virkelig bare jeg som ser urimeligheten her?????

Niks - du er ikke alene om å se skjevheten her. Tror jeg har påpekt det i denne tråden også - det kommer jo av at BYs bidrasevne vurderes, og har h*n mange barn/liten inntekt blir den tilsvarende mindre/ikke eksisterende. Jeg har aldri forstått det prinsippet som her legges til grunn (men vet jo godt hvorfor det ble gjort i utgangspunktet).

Får du ikke barnetrygd og bidrag for hvert av barna dine? Får han barnetrygd?

Det får hun helt sikkert - men barnetrygd legges jo til hennes inntekt ergo er det også til fordel for BY, siden hennes inntekt da blir høyere.

Regelverket har mange finurligheter som gjør at det i praksis er BM som kommer dårligst ut. Lik det eller ikke - men dette ser man dersom man setter seg skikkelig inn i det.

Skrevet

I følge SIFO sitt standard budsjett, så skal jeg bruke 17000 i mnd på faste avgifter. Jeg får 1250 kr fra den ene faren og 1320 fra den andre faren. Den første faren har barnet 10 netter i mnd, og den andre har annenhver uke og er med på å dele alt av klær til skole/SFO, samt at han har klær, sykkel og alt det andre selv. Så fra de 1250 kr fra den første barnefaren skal da dekke alt av klær, sko og div utstyr som f.eks dresser, votter, luer, regntøy osv. Han kjøper overhode ingenting selv til barnet. Men som jeg har skrevet lenger oppe, så orker jeg ikke å krangle mer. Jeg får fikse dette selv, som alltid.

Skrevet

Jeg fikk bare melding om at hvis jeg ikke gikk med på forslaget hans, så kom han til å send det inn til NAV.

1: Han betalte for mye i bidrag og ønsket å finne ut av hva han faktisk skulle betale.

2: Han gir deg beskjed om at han vil endre bidraget til det som er korrekt, men du nekter å gå med på det.

3: Han sender krav til NAV, de beregner riktig bidrag, og du er fortsatt misfornøyd.

4: Han ber deg betale tilbake det han har betalt for mye fra den dagen han sendte krav til NAV, og du synes han er urimelig til tross for at du fikk varsel om hva som ville skje.

Hvem er det egentlig som er urimelig her?

Og kom nå ikke å si at du bare er uenig i NAVs regler. Du har gjennom hele tråden gitt uttrykk for at du ikke har sansen for eksen din og synes at han er urimelig.

Skrevet

Det taler ikke akkurat til din fordel at du forteller kollegaene dine om dette. Tenk om din eks sitter på sin jobb og forteller at du er grådig? Hvordan ville du likt det?

TS her. Bidrag blir hyppig diskutert på jobb, en av gutta betaler 10000 i mnd for et barn som faktisk bor hos ham......

Skrevet

I følge SIFO sitt standard budsjett, så skal jeg bruke 17000 i mnd på faste avgifter. Jeg får 1250 kr fra den ene faren og 1320 fra den andre faren. Den første faren har barnet 10 netter i mnd, og den andre har annenhver uke og er med på å dele alt av klær til skole/SFO, samt at han har klær, sykkel og alt det andre selv. Så fra de 1250 kr fra den første barnefaren skal da dekke alt av klær, sko og div utstyr som f.eks dresser, votter, luer, regntøy osv. Han kjøper overhode ingenting selv til barnet. Men som jeg har skrevet lenger oppe, så orker jeg ikke å krangle mer. Jeg får fikse dette selv, som alltid.

Ja, DU skal ha 17000 i mnd, men skal eksen din forsørge DEG? Det er jo barnet han står ansvarlig for, ikke deg. Hvis vi trekker fra bidraget også fra summen over her så er vi nede i 1795 kr som du selv må dekke for barnet ditt pr mnd. Er det veldig ille?

Dine ekstra utgifter går til f.eks. strøm, husleie, forsikringer osv. De samme utgiftene har jo far hos seg. I tillegg trenger du selv mat, klær, husholdningsartikler osv, det samme trenger far. Han kan ikke bo på hybel for å forsørge deg, han trenger også et hjem der han kan ta imot barna sine på samvær.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du roper etter?

Skrevet

Utrolig interessant hvor mange det er som går i strupen på ts - uansett hva hun sier så skal hun "tas".

Jeg leste i utgangspunktet at hun lurte på om by kunne kreve for mye betalt bidrag tilbake. Det kan han åpenbart, fra det tidspunktet han søkte om å få endret bidraget. Jeg har ingen problemer med å skjønne at ts opplever dette som urimelig og smålig fra denne faren.

Samtidig blir det snakk om regelverket og hva som gjelder. Kunnskapen om det er tydeligvis LAV blant svært mange, hvordan bidrag beregnes, hva som legges til grunn, størrelsen på samværsfradraget (det er nemlig stort!) etc.

At ts uttrykker misnøye med regelverket er tungt for mange å svelge, til tross for urimelighetene i det. For det er jo såååå synd på far som må være med å forsørge barn(a) sine.......

Skrevet

1: Han betalte for mye i bidrag og ønsket å finne ut av hva han faktisk skulle betale.

2: Han gir deg beskjed om at han vil endre bidraget til det som er korrekt, men du nekter å gå med på det.

3: Han sender krav til NAV, de beregner riktig bidrag, og du er fortsatt misfornøyd.

4: Han ber deg betale tilbake det han har betalt for mye fra den dagen han sendte krav til NAV, og du synes han er urimelig til tross for at du fikk varsel om hva som ville skje.

Hvem er det egentlig som er urimelig her?

Og kom nå ikke å si at du bare er uenig i NAVs regler. Du har gjennom hele tråden gitt uttrykk for at du ikke har sansen for eksen din og synes at han er urimelig.

Jeg syns han er smålig som krever tilbake pengene, at NAV har bestemt at han skal betale mindre i bidrag, kan jeg ikke gjøre noe med. At han hele tiden skviser meg for alt, at han ikke bidrar med en eneste kr til noe som helst, fordi at loven sier at han ikke trenger det. Det er ikke snakk om å vise storsinn, kun når han trenger hjelp, spør han meg. Da er det greit å være storsinnet, men ikke andre veien.

Skrevet

TS her. Bidrag blir hyppig diskutert på jobb, en av gutta betaler 10000 i mnd for et barn som faktisk bor hos ham......

Men kjære vene... Du kjenner en mann som velger å betale masse penger til sin eks, og dermed forventer du at din eks skal betale mer enn han plikter? Jeg skjønner ikke hvordan det har relevans i det hele tatt.

Saken er at din eks betaler det han er pliktig til, du har ingen grunn til å være sint på han.

Skrevet

Ja, DU skal ha 17000 i mnd, men skal eksen din forsørge DEG? Det er jo barnet han står ansvarlig for, ikke deg. Hvis vi trekker fra bidraget også fra summen over her så er vi nede i 1795 kr som du selv må dekke for barnet ditt pr mnd. Er det veldig ille?

Dine ekstra utgifter går til f.eks. strøm, husleie, forsikringer osv. De samme utgiftene har jo far hos seg. I tillegg trenger du selv mat, klær, husholdningsartikler osv, det samme trenger far. Han kan ikke bo på hybel for å forsørge deg, han trenger også et hjem der han kan ta imot barna sine på samvær.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du roper etter?

Jeg roper fordi det overhode ikke er interessant om jeg har fler barn eller ikke. Det blir ikke lagt til grunn i det hele tatt. Det eneste om er interessant er hvor mange barn denne "stakkars" faren må betale for. Reglene er ikke rettferdige, og AFFO sier det samme.

Jeg er så frustrert over reglene og satsene til NAV at jeg holder på å spy....

Skrevet

Men kjære vene... Du kjenner en mann som velger å betale masse penger til sin eks, og dermed forventer du at din eks skal betale mer enn han plikter? Jeg skjønner ikke hvordan det har relevans i det hele tatt.

Saken er at din eks betaler det han er pliktig til, du har ingen grunn til å være sint på han.

Jeg bare fortalte dette for å fortelle hvorfor denne saken ble et tema på jobben. Jeg forventer ikke det i det hele tatt av min eks, jeg vet hvordan han er.

Skrevet

Utrolig interessant hvor mange det er som går i strupen på ts - uansett hva hun sier så skal hun "tas".

Jeg leste i utgangspunktet at hun lurte på om by kunne kreve for mye betalt bidrag tilbake. Det kan han åpenbart, fra det tidspunktet han søkte om å få endret bidraget. Jeg har ingen problemer med å skjønne at ts opplever dette som urimelig og smålig fra denne faren.

Samtidig blir det snakk om regelverket og hva som gjelder. Kunnskapen om det er tydeligvis LAV blant svært mange, hvordan bidrag beregnes, hva som legges til grunn, størrelsen på samværsfradraget (det er nemlig stort!) etc.

At ts uttrykker misnøye med regelverket er tungt for mange å svelge, til tross for urimelighetene i det. For det er jo såååå synd på far som må være med å forsørge barn(a) sine.......

Takk, godt med litt støtte. :)

Skrevet

Jeg synes ts framstår som sutrete og navlebeskuende. Hvis BF har fire barn han betaler bidrag for og alle bidragene er i samme størrelse, så betaler han 5000 pr mnd i bidrag. I tillegg skal han ha et ok sted å bo der han kan ta imot barna sine på samvær, han skal ha råd til mat, transport og aktiviteter sammen med barna sine, og han skal ha råd til å spise selv også.

Vi kan godt slå fast at BF her har lav moral siden han har fire barn med fire forskjellige kvinner, men akkurat det er vel ikke tema her? Tema er hvor mye han skal betale i bidrag, og hvorvidt han burde få tilbake det han har betalt for mye. Ut fra det ts skriver så gjetter jeg på at han ikke har det veldig fett selv heller, og da er det forståelig at han ber om pengene tilbake.

Grunnen til at jeg engasjerer meg i denne saken er at min samboer betaler så mye han makter i barnebidrag for sine to barn (med samme mor), men likevel er ikke mor fornøyd og synes at han er gjerrig. En periode ga han etter for presset hennes og bidro med mer enn han strengt tatt hadde råd til, men da hadde han ikke råd til å ta barna med på noe som helst når de var hos han. Med andre gikk mors krav utover fars evne til å ta seg av barna mens de var på samvær. Han måtte derfor til slutt sette foten ned av hensyn til barna, men det har selvsagt ikke mor noen forståelse for.

• Liker 3
Skrevet

Dette er realiteten:

Si at et ektepar får 2 barn sammen, for så å skille seg. Bm får hovedomsorgen og by betaler 4000 i bidrag som kanskje ligger tett opp til hans bidragsevne.

Så får by 3 barn til, og da skal disse 4000 deles på 5.

Men sånn er det jo på sett og vis i vanlige familier også, jo flere barn, jo mindre blir det jo gjerne på hvert barn..

Og i forhold til økonomien til bm beregnes kun inntekt. Så om mor har 300 000 i lønn og har 6 barn eller 300 000 og 1 barn spiller ingen rolle. Det som skal dekke opp om mor har flere barn er barnetrygd, bidrag for barna (hvis hun ikke bor med far), og eventuelt andre stønader hvis økonomien er veldig lav!

Men det som kan føles håpløst er fedre (eller mødre) som knapt har bidragsevne til et barn, og så får flere.

Skrevet

Han og samboeren har vel nesten 1 mill i inntekt, og de leier hus av familien, så de lider overhodet ingen nød. Jeg syns også det er ganske smålig å lage en krangel over en så liten sum, når jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg han og jobben hans. Jeg måtte avbryte en avtale jeg hadde fordi han ikke klarte å hente barnet i bhg, og har hatt barnet for ham når han ikke hadde anledning selv, noe jeg gjør med glede, for barnets skyld. Og han ser ikke urimeligheten i NAV sine satser overhode, så lenge han kan med loven i hånd kreve noe, så gjør han det.

Skrevet

Dette er realiteten:

Si at et ektepar får 2 barn sammen, for så å skille seg. Bm får hovedomsorgen og by betaler 4000 i bidrag som kanskje ligger tett opp til hans bidragsevne.

Så får by 3 barn til, og da skal disse 4000 deles på 5.

Men sånn er det jo på sett og vis i vanlige familier også, jo flere barn, jo mindre blir det jo gjerne på hvert barn..

Og i forhold til økonomien til bm beregnes kun inntekt. Så om mor har 300 000 i lønn og har 6 barn eller 300 000 og 1 barn spiller ingen rolle. Det som skal dekke opp om mor har flere barn er barnetrygd, bidrag for barna (hvis hun ikke bor med far), og eventuelt andre stønader hvis økonomien er veldig lav!

Men det som kan føles håpløst er fedre (eller mødre) som knapt har bidragsevne til et barn, og så får flere.

Jepp, sånn er det. Overhode ikke rettferdig i det hele tatt....

Skrevet

så lenge han kan med loven i hånd kreve noe, så gjør han det.

og det gjør ikke du?

For at dere skal få noe som kan kalles et samarbeid må begge to jekke seg et par hakk ned. Du kan ikke endre han, du kan kun endre deg selv. Start der.

Skrevet

Jeg roper fordi det overhode ikke er interessant om jeg har fler barn eller ikke. Det blir ikke lagt til grunn i det hele tatt. Det eneste om er interessant er hvor mange barn denne "stakkars" faren må betale for. Reglene er ikke rettferdige, og AFFO sier det samme.

Jeg er så frustrert over reglene og satsene til NAV at jeg holder på å spy....

Det ER ikke interessant om du har flere barn eller ikke. For det ene barnet han skal betale bidrag for koster ikke noe mer for ham om du har flere barn! Og det andre barnet du har får bidrag fra en annen far!

Men jeg går ut ifra at du ønsker er at DIN andel av forsørgerplikten skal beregnes anderledes fordi du har et barn til å forsørge. Jeg forstår at du ønsker at det skal tas hensyn til det.

Men bidragsevnen til eksen din blir ikke noe større av at du har flere barn å forsørge enn det du har sammen med ham.

Si nå at du hadde disse to barn med sammen mann da. Du hadde ikke fått noe mere da. Fordi bidrag uansett blir beregnet per barn.

Men for å se det på en litt annen måte.

Jeg har også to barn - og min eksmann betalte bidrag for begge to.

Bidraget ble da beregnet per barn. På samme måte som om han hadde hatt disse barna med to forskjellige damer. Hadde han hatt flere barnekull som han betalte bidrag for så hadde jeg fått mindre penger. Fordi potten skulle deles på flere. Sånn sett så blir det jo mindre for han å rutte med per barn - akkurat som det blir for deg ts, mindre for deg å rutte med fordi du har flere barn.

Skrevet

og det gjør ikke du?

For at dere skal få noe som kan kalles et samarbeid må begge to jekke seg et par hakk ned. Du kan ikke endre han, du kan kun endre deg selv. Start der.

Jeg kan love deg at jeg har svelgt mange kameler i forhold til denne mannen, har faktisk ikke gjort annet det siste året. Og nå er jeg lei dritt lei faktisk.

Skrevet

Jepp, sånn er det. Overhode ikke rettferdig i det hele tatt....

Hvorfor er det ikke rettferdig?

Hvis jeg er gift og har 6 barn med min mann så sier det seg selv at det blir mindre per barn enn om vi har 2 barn. Det er jo et valg man tar når man velger å få flere barn. Man må forsørge de med den inntekten man har.

Det blir tatt hensyn til din inntekt ved beregning av hvert bidrag du får (og du får to bidrag ikke sant - et for hvert av barna). Sånn sett så trenger det ikke å settes opp hvor mange barn du har totalt når et bidrag beregnes. For det er ikke du som skal betale noe til noen. Du skal motta du. For han som skal betale så må det tas med - for man må ta hensyn til at potten faktisk skal deles!

Legg merke til at det i beregningen heller ikke tas hensyn til om du har fått ny samboer!! Du kan ha det skjønner du og ha noen å dele boutgiftgene dine med - bidraget fra eksene dine blir det samme uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...