Gå til innhold

Klage på bidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS her. Vi tok ikke hensyn til inntekt, vi ble bare enige om en sum som begge synest virket greit.

OK. Så da hadde dere en privat avtale da? Også har eksen din fått gjort om beløpet ved at han i august har fått NAV til å beregne den etter inntekt tenker jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har en hel haug, 3 kull med barn. Og jeg vet at man tar hensyn til slikt når man beregner bidraget, men jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke tar hensyn til at jeg har flere å forsørge?? Mødrene til hans andre barn tar jo sin del av den kaken....

Og mødrene til de andre barna tenker sikkert likt om deg og den kaka...

Men altså.

Beregningen blir gjort for ett og ett barn.

Også må du tenke at det kun er DU som MOTTAR noe. Han mottar ingenting.

Du får barnetrygd per barn, du får barnetilsynsstønad osv. Det er den hjelpen du får.

Moralen her er vel å ikke få barn med flere og ikke få barn med en som har flere kull.... :sjenert:

Skrevet

Han har en hel haug, 3 kull med barn. Og jeg vet at man tar hensyn til slikt når man beregner bidraget, men jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke tar hensyn til at jeg har flere å forsørge?? Mødrene til hans andre barn tar jo sin del av den kaken....

Fordi det andre barnet ditt er ikke hans, og er derfor ikke med i beregningen når hans bidrag skal regnes ut, det ansvaret faller på den andre barnefaren.

Eller mener du at begge barnefarene (hvis du ikke er sammen med noen av dem), skal betale ekstra for at du har et til barn med en annen, altså betale bidrag både for sitt eget barn og litt ekstra for halvbror/søster?

Skrevet

OK. Så da hadde dere en privat avtale da? Også har eksen din fått gjort om beløpet ved at han i august har fått NAV til å beregne den etter inntekt tenker jeg.

Jepp :)

Skrevet

Bare drit i det, kommer aldri til å forstå sammehengen her likevel....

Skrevet

Men altså.

Også må du tenke at det kun er DU som MOTTAR noe. Han mottar ingenting.

Du får barnetrygd per barn, du får barnetilsynsstønad osv. Det er den hjelpen du får.

Moralen her er vel å ikke få barn med flere og ikke få barn med en som har flere kull.... :sjenert:

Jeg ser den siste der.....og GJETT om jeg har lært...

Skrevet

Eller mener du at begge barnefarene (hvis du ikke er sammen med noen av dem), skal betale ekstra for at du har et til barn med en annen, altså betale bidrag både for sitt eget barn og litt ekstra for halvbror/søster?

Ja, det er kanskje det hun mener? Begge barnefedrene betaler 1,5 bidrag for eget barn og stesøsken, og vips: 3 bidrag istedet for to! Det blir jo penger i kassen for mor det :)

Skrevet

TS. Nei, det er ikke det jeg mener....Jeg har to barn med to ulike fedre. Hver av fedrene betaler bidrag til meg. Jeg betaler min andel for begge to. Når man beregner bidraget på veilederen, så tar det ikke hensyn til om jeg har flere barn i husholdningen som er mine, men det gjør det når man skal beregne bidraget for BP. Selv om han har en mor som betaler sin del av det barnet....

Skrevet

Grunnen til at de ikke "tar hensyn" til det, som du så fint kaller det, er at de tar utgangspunkt i at barnemor og barnefar selv skal forsørge de barna man har satt til verden. Dette blir selvfølgelig litt mer komplisert når folk skilles og får nye kjærester og nye barn, men i bunn og grunn er det sånn det funker. Du og barnefar 1 i dette tilfellet skal forsørge barn 1. Du og barnefar 2 skal forsørge barn 2. I tillegg har kanskje barnefar 1 og 2 andre barn de skal forsørge.

Hvis barnefar 1 f.eks. har 10.000 i "bidragspotten", deles dette mellom de barna han har. På samme måte som dine penger deles mellom barna du har.

Skrevet

Barnefar skal også ha penger igjen å leve for etter bidrag, og han skal ha penger til å sørge for barnet under samvær.

Derfor begrenses bidraget oppad til 25% av fars brutto inntekt.

Dvs at nesten halve lønna (etter skatt) i praksis kan forsvinne i bidrag.

Og ikke kom med dumme flokskle om at "du burde ikke få barn med forskjellige ferdre bla bla". Det blir bare for dumt og fullstendig unyansert. Man må forholde seg til realitetene.

Skrevet

Men altså.

1) ekstra barnetrygd og evt andre stønader LEGGES TIL bms inntekt - ergo kommer det også by til gode, fordi bms inntekt gjennom dette blir høyere.

2) man mottar kun EN ekstra barnetrygd som enslig forsørger (dvs. 2 barn = 3 barnetrygder; 4 barn = 5 barnetrygder), samme gjelder skattekl. 2. Dette tas det IKKE hensyn til i bidragsberegningen, dvs. at den ekstra barnetrydgen/fordel av skatteklasse 2 må DELES på flere barn om bm har flere barn.

I tillegg ser man overhode ikke på bms forsørgerEVNE - noe man gjør for by. Har ikke by forsørgerevne så slipper h*n å betale bidrag, men uansett hvor lav inntekt bm har så må h*n stå for sin andel av forsørgelsen. Det er også her ny samboer for by kommer inn - fordi forsørgerevnen kan øke når det kommer en ny voksen inn i husholdningen.

Skrevet

Du og barnefar 1 i dette tilfellet skal forsørge barn 1. Du og barnefar 2 skal forsørge barn 2. I tillegg har kanskje barnefar 1 og 2 andre barn de skal forsørge.

Hvis barnefar 1 f.eks. har 10.000 i "bidragspotten", deles dette mellom de barna han har. På samme måte som dine penger deles mellom barna du har.

Men det er nemlig ikke sånn det funker....

Far med flere barn som er bidragsyter får begrenset hvor mye av samlet inntekt han skal betale i bidrag. Har han 3 barn må altså summen han kan bidra med deles på tre. Dette gjelder imidlertid IKKE for mor. Om hun har 1 eller 3 barn så tas det overhode ikke hensyn til dette når bidraget beregnes. Dermed får man utslag som at mor og far har lik inntekt - mor skal forsørge flere barn på denne, mens far samtidig ikke har bidragsevne.

Det er selvsagt rettferdig at far skal ha penger igjen både til eget livsforbruk og samvær etter at bidraget er betalt. Men det burde vel i like stor grad gjelde mor..... Dvs. at også hennes bidragsevne reduseres på samme måte som fars og sees i fht. til forsørgerbyrde og inntekt.

Skrevet

I tillegg ser man overhode ikke på bms forsørgerEVNE - noe man gjør for by. Har ikke by forsørgerevne så slipper h*n å betale bidrag, men uansett hvor lav inntekt bm har så må h*n stå for sin andel av forsørgelsen. Det er også her ny samboer for by kommer inn - fordi forsørgerevnen kan øke når det kommer en ny voksen inn i husholdningen.

Men ærlig talt, hvis barnemor har så dårlig råd at hun egentlig ikke evner å forsørge barna sine med sin inntekt må hun da heller overlate omsorgen til barnefar. Eller gå på sosialen eller skaffe seg større inntekt.

Skrevet

1) ekstra barnetrygd og evt andre stønader LEGGES TIL bms inntekt - ergo kommer det også by til gode, fordi bms inntekt gjennom dette blir høyere.

2) man mottar kun EN ekstra barnetrygd som enslig forsørger (dvs. 2 barn = 3 barnetrygder; 4 barn = 5 barnetrygder), samme gjelder skattekl. 2. Dette tas det IKKE hensyn til i bidragsberegningen, dvs. at den ekstra barnetrydgen/fordel av skatteklasse 2 må DELES på flere barn om bm har flere barn.

I know.

Jeg har både vært bidragsmottaker og bidragsyter.

Alltid med privat avtale og aldri noe klaging - heldigvis!!!

Skrevet

TS. Nei, det er ikke det jeg mener....Jeg har to barn med to ulike fedre. Hver av fedrene betaler bidrag til meg. Jeg betaler min andel for begge to. Når man beregner bidraget på veilederen, så tar det ikke hensyn til om jeg har flere barn i husholdningen som er mine, men det gjør det når man skal beregne bidraget for BP. Selv om han har en mor som betaler sin del av det barnet....

Slik jeg nå til slutt har forstått deg så fikk du i utgangspunktet et beløp som dere var blitt enige om.

Så har denne barnefaren i august gått til NAV og fått gjort en ny beregning. Denne beregningen er lavere enn det beløpet som dere opprinnelig hadde avtale om.

Du ønsker å klage - men NAV står ved sitt vedtak.

Grunnen til det er ganske enkelt at vedtaket fra NAV er ifølge NAVs regler. Det du fikk før har de ikke noe med ettersom det var noe dere bare hadde avtalt dere imellom.

Hva du synes om NAVs regler om dine, mine og alle barna gidder jeg ikke gå innpå. Jeg har aldri hatt noe problem med de reglene.

Skrevet

Men det er nemlig ikke sånn det funker....

Far med flere barn som er bidragsyter får begrenset hvor mye av samlet inntekt han skal betale i bidrag. Har han 3 barn må altså summen han kan bidra med deles på tre. Dette gjelder imidlertid IKKE for mor. Om hun har 1 eller 3 barn så tas det overhode ikke hensyn til dette når bidraget beregnes. Dermed får man utslag som at mor og far har lik inntekt - mor skal forsørge flere barn på denne, mens far samtidig ikke har bidragsevne.

Det er selvsagt rettferdig at far skal ha penger igjen både til eget livsforbruk og samvær etter at bidraget er betalt. Men det burde vel i like stor grad gjelde mor..... Dvs. at også hennes bidragsevne reduseres på samme måte som fars og sees i fht. til forsørgerbyrde og inntekt.

Hvis mors bidragsevne i forhold til barn 1 ble redusert fordi hun hadde flere barn, ville det jo i praksis bety at far til barn 1 måtte betale for mors andre barn. Ser du ikke det?

Om mor hadde hatt tre barn med barnefar i dette tilfellet hadde ikke bidraget pr barn blitt høyere. Det er nemlig begrenset hvor mye far kan bidra med per barn, uavhengig av hvor mye eller lite mor måtte tjene.

Poenget er at når mor og far satte et barn til verden ble de i realiteten enige om at de to sammen skulle forsørge dette barnet med sin samlede inntekt. Andre menneskers inntekt (samboere, andre barnefedre) spiller ikke inn i dette regnestykket.

Skrevet

Det er vanskelig å skvise dråper ut av en tørr svamp!!

Skrevet

TS:

Far ba om bidragsendring i august, endringen har tilbakevirkende kraft fra søknadstidspunkt. Far kunne faktisk ha bedt om at vedtaket ble vurdert å gjelde fra enda tidligere av, så du skal bare være happy med avgjørelsen. Hilsen BM som har vært gjennom det samme, men i motsetning til deg finner det helt rettferdig at far skal ha tilbake det han har betalt for mye siden han ba om endringsvedtak. Det er jo ikke far sin skyld at NAV bruker noen måneder på å behandle saken. Slutt og syt, livet er for kort til å ergre seg over ting som ikke engang er urettferdig,,..

Gjest Chickpea
Skrevet

Fordi du får OGSÅ bidrag fra faren til ditt andre barn! Du kan ikke forvente at begge fedrene betaler for begge barna! Du skal dessuten ta DIN del av kaken for det barnet dere har sammen.

Skrevet

TS:

Far ba om bidragsendring i august, endringen har tilbakevirkende kraft fra søknadstidspunkt. Far kunne faktisk ha bedt om at vedtaket ble vurdert å gjelde fra enda tidligere av, så du skal bare være happy med avgjørelsen. Hilsen BM som har vært gjennom det samme, men i motsetning til deg finner det helt rettferdig at far skal ha tilbake det han har betalt for mye siden han ba om endringsvedtak. Det er jo ikke far sin skyld at NAV bruker noen måneder på å behandle saken. Slutt og syt, livet er for kort til å ergre seg over ting som ikke engang er urettferdig,,..

Enig i denne.

TS kunne jo også selv tatt initiativ til å regne ut på bidragskalkulatoren hva far faktisk skulle betale, så ville hun sett at han betalte for mye. Dette kunne hun lagt til side i påvente av vedtak fra NAV.

Jeg skjønner at det er sure penger, og jeg skjønner at man kan ønske seg et bedre samarbeidsklima. Men ærlig talt virker det ikke som ts er stort bedre når hun blir snurt fordi far ikke vil betale mer enn han har plikt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...