Gå til innhold

Familiedrap


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Familiedrap er som oftest planlagte (jfr. forskning), og da kan også kvinner få tak i drapsverktøy.

Jeg antyder ikke noe, jeg viser til motiv som ligger bak hentet fra forskning.

Mitt bidrag her er å hente frem hva forskning sier generelt om motiv, for å synse og gjette gidder jeg ikke. Men det har vel stått noe om at gjerningsmannen i den siste familiedrapssaken ikke hadde jobb og at det var konen som jobbet, og da passer han til "profilen" vedr. mister evne til å forsørge familien osv (jfr. over).

Ja, la oss heller flytte fokuset...

Tror aldri man kommer til å kunne forutse slike hendelser, det sitter for mange "forskere" og "synsere" som lever i sin egen verden....

Det beste kvinner kan gjøre er når de de ser slike antydninger er å bare reise fra han. Fortere enn svint. Å forstå seg ihjel har ingen hensikt...

Med mindre man kanskje vet utfallet at å elske en slik mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at du har opplevd noe som har satt spor, men ditt tilfelle er _en_ erfaring, og en kan ikke dra en generell konklusjon ut av det. Håper du forstår det. Og her var det heller ikke en med drapstanker som bør søke hjelp, slik innlegget du svarer på gjaldt. :)

Forskeren som det ble henvist til mener at de som blir drapsmenn (familiedrap) bør søke hjelp, når drapstankene kommer. For det kunne ha forebygd.

Min eks ville ALDRI ha søkt hjelp. Det er snakk om å holde seg til fakta, ikke hva folk eller forskere mener en BØR gjøre...

Og når dette dreier seg mer om systemsvikt enn om min egen en - enkeltopplevelse.

Men så kom jo jeg fra helvetes by også....for de på bygda.

Nei, jeg sier....som kvinne er det bare en ting å gjøre - REIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fokusere på hvorfor menn/familiefedre begår slike handlinger?! Mna bør heller fokusere på hva kvinner/mødre kan gjøre - å få de til å se faresignalene og hvilke valg de har!! Som nok kan innebære det å forlate mannen!! Og ikke tro at alt ordner seg og være såå forståelsesfull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks ville ALDRI ha søkt hjelp. Det er snakk om å holde seg til fakta, ikke hva folk eller forskere mener en BØR gjøre...

Og når dette dreier seg mer om systemsvikt enn om min egen en - enkeltopplevelse.

Men så kom jo jeg fra helvetes by også....for de på bygda.

Nei, jeg sier....som kvinne er det bare en ting å gjøre - REIS!

Siden du drar inn din erfaring, kan jeg gjøre det samme.

Jeg jobbet med en familie, som ble utslettet. Mor i familien tok med seg barna, og reiste. Levde med voldsalarm. Hele familien ble drept (drap og selvmord). Ifølge deg, skulle ikke det skjedd....

Nå mener jeg ikke at man skal bli i ett forhold. Absolutt ikke. Det er imidlertid en grunn til å lytte til forskning, og hva som kan forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fokusere på hvorfor menn/familiefedre begår slike handlinger?! Mna bør heller fokusere på hva kvinner/mødre kan gjøre - å få de til å se faresignalene og hvilke valg de har!! Som nok kan innebære det å forlate mannen!! Og ikke tro at alt ordner seg og være såå forståelsesfull....

Å forstå motivet handler ikke om å være så forståelsesfull, men å finne ut virkemidler i forhold til forebygging. Ikke legge ansvaret over på kvinnen/offeret (for det har vist seg at det hjelper ikke nødvendigvis å forlate mannen. Det forebygger ikke.). Og la drapsmannen gå rundt som en tikkende bombe.

(Gjentar jeg mener ikke at kvinnfolk skal bli i ett voldsforhold, men jeg er ikke med på å flytte fokus over på at det er kvinnens ansvar dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du drar inn din erfaring, kan jeg gjøre det samme.

Jeg jobbet med en familie, som ble utslettet. Mor i familien tok med seg barna, og reiste. Levde med voldsalarm. Hele familien ble drept (drap og selvmord). Ifølge deg, skulle ikke det skjedd....

Nå mener jeg ikke at man skal bli i ett forhold. Absolutt ikke. Det er imidlertid en grunn til å lytte til forskning, og hva som kan forebygge.

Da var de vel ikke godt nok skjult da. Nei, jeg har ikke sansen for å forstå seg ihjel...Enkelte er også flinke med krokodilletårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Jeg har personlig opplevd at når man velger å dra fra slike menn - som truer med både det ene og andre - så blir man meldt til barnevernet der han (barnefar) blir sett på som den beste omsorgsperson av alle....Riktignok skjedde dette i en liten bygd, men tror nok slike holdninger fortsatt eksisterer. Så hva hjelper det liksom å søke hjelp (meg ville ingen høre på) .....

Barnevernet kan ikke hjelpe hvis man er redd fro at en av barnets foreldre skal drepe barnet. Da henviser barnevernet videre til politiet. Politiet kan heller ikke hjelpe før det har skjedd noe kriminelt, og da kan det være for sent. Tror det var dette psykolog Per Isdal mente i intervjuet i Dagbladet:

- Jeg kaller slike hendelser for det varslede drap. Gjerningsmannen har oftest brukt vold i lang tid. Drapet er varslet i den forstand at omgivelsene - for eksempel politiet, krisesenteret eller barnevernet - har vært klar over at dette er en farlig mann, mener psykologen. Likevel kommer drapet oftest som en stor overraskelse og et sjokk for omgivelsene. Tilsynelatende ingen ser ut til å ha forstått alvoret før det er for sent.

- Det er mye som lar seg skjule innenfor fire vegger. Samtidig har vi en tendens til å lukke øynene for vold og overse signalene. Vi har rett og slett vanskelig for å tenke så dårlig om folk. I stedet legger vi vekt på hvordan en person fungerer i arbeidslivet.

Det blir liksom utenkelig at en som gjør en så god jobb, samtidig kan være så slem.

http://www.dagbladet.no/2010/09/23/tema/klikk/foreldre/13529499/

Det er veldig vanskelig å beskytte et barn mot en far som har kommet med trusler om å drepe barnet. Han kan bare nekte for det, og vise sin beste side til de som behandler eller etterforsker saken. Barna får ingen beskyttelse selv om deres liv eller helse er i fare. Da må man i så fall gå til rettsak om samværet, men hvis faren ikke er dømt får han samme rettigheter som alle andre. Den andre forelderen må istedet lære seg å leve med at barnet kan bli drept, og håpe at det ikke skjer. Det er ikke uvanlig at den friske forelderen og barna må gå i terapi for å holde ut angsten og traumene som den psyke forelderen påfører dem, mens den psyke forelderen ikke ønsker terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forstå motivet handler ikke om å være så forståelsesfull, men å finne ut virkemidler i forhold til forebygging. Ikke legge ansvaret over på kvinnen/offeret (for det har vist seg at det hjelper ikke nødvendigvis å forlate mannen. Det forebygger ikke.). Og la drapsmannen gå rundt som en tikkende bombe.

(Gjentar jeg mener ikke at kvinnfolk skal bli i ett voldsforhold, men jeg er ikke med på å flytte fokus over på at det er kvinnens ansvar dette).

Så det er galt å si at kvinner har et valg?? Og det betyr at de pålegges alt ansvar??

Men å bli i forholdet er helt ok....

For meg er dette en helt absurd tankegang.

Det finnes også kvinner som elsker sine menn til døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de vel ikke godt nok skjult da. Nei, jeg har ikke sansen for å forstå seg ihjel...Enkelte er også flinke med krokodilletårer.

Så hele livet til en familie (mor og barn) skulle snus helt på hodet resten av livet?

Hadde man visst den gangen, det forskning sier i dag, så kan det være at denne familien hadde blitt reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele livet til en familie (mor og barn) skulle snus helt på hodet resten av livet?

Hadde man visst den gangen, det forskning sier i dag, så kan det være at denne familien hadde blitt reddet.

Jaha..hvor mange familier har man reddet i dag?

Sikkert interessant og spennende felt å forske på, men tror ikke det har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er galt å si at kvinner har et valg?? Og det betyr at de pålegges alt ansvar?? Det er ikke galt å si at kvinner har et valg, men det er galt å si at det er eneste måten å forebygge familiedrap på. Da pålegges kvinnen alt ansvaret.

Men å bli i forholdet er helt ok.... Har aldri skrevet det. Tvert om.

For meg er dette en helt absurd tankegang. ?

Det finnes også kvinner som elsker sine menn til døde. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha..hvor mange familier har man reddet i dag?

Sikkert interessant og spennende felt å forske på, men tror ikke det har noen effekt.

Tror nok at du skal overlate til fagfolk dette, for jeg er helt enig i at det du skriver her ikke har noe i en forskning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fokusere på hvorfor menn/familiefedre begår slike handlinger?! Mna bør heller fokusere på hva kvinner/mødre kan gjøre - å få de til å se faresignalene og hvilke valg de har!! Som nok kan innebære det å forlate mannen!! Og ikke tro at alt ordner seg og være såå forståelsesfull....

En lettvint løsning.

Kona i denne saken hadde nok vanskeligheter med å rømme, når hun hadde 3 små barn og det minste bare 2 uker gammelt.

Denne mannen var i tillegg ekstremt kontrollerende. Døtrene fikk f.eks. aldri dra på trening o.l. uten at faren satt og fulgte med hele tiden, og kjørte dem hjem etterpå. De var også nylig i et bursdagsselskap hvor han plutselig kom og hentet dem.

Det høres nesten ut som om at han hadde mistanke om at kona ville dra.

Jeg synes i motsetning til deg at man bør sette fokus på slike menn, nettopp for å redde kvinnene (og barna). Men i Norge har ikke rettsvesenet og politiske myndigheter fulgt med i tiden, i og med at slike saker blir stadig flere uten at det tas grep overfor mennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ingen medlidenhet.

hvis han hadde et så forstokka menneskesyn at han måtte drepe kone og barn fordi hun hadde jobb og ikke han så nei .

Fordi detgikk på hans stolthet så skulle han drepe dem , nei , ingen medlidenhet

Han har etter hva jeg skjønner bodd her noen år , da hadde han muligheten til å opplyse seg litt, men den har han visst ikke tatt .

Så min oppfattning av mannen er at han var patriarkalsk , kontrollerende , og stakkarslig , i mine øyne ikke noe å ha medlidenhet for .

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er galt å si at kvinner har et valg?? Og det betyr at de pålegges alt ansvar?? Det er ikke galt å si at kvinner har et valg, men det er galt å si at det er eneste måten å forebygge familiedrap på. Da pålegges kvinnen alt ansvaret.

Men å bli i forholdet er helt ok.... Har aldri skrevet det. Tvert om.

For meg er dette en helt absurd tankegang. ?

Det finnes også kvinner som elsker sine menn til døde. ?

...

Hva er så galt med å pålegges alt ansvar?? Det du gjør er å si at kvinner ikke takler det, at er noen skjøre vesenser etc..Og folk er da ikke så dumme at de tror at de pålegges ALT ansvar!! Snakk om å umydiggjøre folk - kvinner!! Jeg godtar ikke at man ser på ansvar som noe galt, og at det for alt i verden skal unngås. De fleste vet sin egen utillstrekkelighet og hva de skulle ha gjort bedre...man trenger ikke sykeligjøre de av den grunn. Slik er livet.

Jeg mener fortsatt det bør fokuseres mer på hvilke faresignaler kvinner bør se etter og at ett valg faktisk er å reise!!!

Selvsagt finnes det kvinner som vet at mannen kan drepe både de og familien og som faktisk er klar over at familien kan bli drept, men som frivillig godtar det.

For meg handler ansvar først og fremst om hva straffeloven sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å pålegges alt ansvar?? Det du gjør er å si at kvinner ikke takler det, at er noen skjøre vesenser etc..Og folk er da ikke så dumme at de tror at de pålegges ALT ansvar!! Snakk om å umydiggjøre folk - kvinner!!

Nei, jeg hverken sier eller mener dette. Står tydelig over hva jeg mener, hvis du tar av deg dine "fortolkningsbriller" og leser det jeg egentlig skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forskning på dette området er utrolig viktig. Det er mye uvitenhet om vold i nære realsjoner blant fagpersoner som møter dette alvorlige problemer i sitt arbeid. Hvis de gjør en feilvurdering (å unnlater å gjøre noe kan også være en feilvurdering), kan det få alvorlige konsekvenser for de som rammes. Jeg ønsker all forskning på dette området velkommen. Jeg synes også det er veldig positivt at media setter fokus på dette. Media har stor makt og kan presse frem forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hverken sier eller mener dette. Står tydelig over hva jeg mener, hvis du tar av deg dine "fortolkningsbriller" og leser det jeg egentlig skriver.

Jo, du sier helt klart at om en kvinne skulle begynne å tenke og ta egne valg så blir alt hennes ansvar. OG at det å ta ansvar er galt, og at den byrden skal man slippe....både overfor samfunnet og overfor seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du sier helt klart at om en kvinne skulle begynne å tenke og ta egne valg så blir alt hennes ansvar. OG at det å ta ansvar er galt, og at den byrden skal man slippe....både overfor samfunnet og overfor seg selv.

Unnskyld, men du trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å pålegges alt ansvar?? Det du gjør er å si at kvinner ikke takler det, at er noen skjøre vesenser etc..Og folk er da ikke så dumme at de tror at de pålegges ALT ansvar!! Snakk om å umydiggjøre folk - kvinner!! Jeg godtar ikke at man ser på ansvar som noe galt, og at det for alt i verden skal unngås. De fleste vet sin egen utillstrekkelighet og hva de skulle ha gjort bedre...man trenger ikke sykeligjøre de av den grunn. Slik er livet.

Jeg mener fortsatt det bør fokuseres mer på hvilke faresignaler kvinner bør se etter og at ett valg faktisk er å reise!!!

Selvsagt finnes det kvinner som vet at mannen kan drepe både de og familien og som faktisk er klar over at familien kan bli drept, men som frivillig godtar det.

For meg handler ansvar først og fremst om hva straffeloven sier.

Problemet løses jo ikke ved at kvinnen bare tar med seg barna og drar. Det eneste stedet hun har lov å ta med seg barna til uten farens samtykke er krisesenteret. Hvis hun trar med barna og flytter til familie kan det brukes mot henne og faren kan få omsorgen. Hvis hun flykter til krisesenteret, men det ikke kan bevises at faren har gjort noe, vil han få samme rettigheter som alle andre fedre. Da får han samvær alene med barna, og moren har ikke lenger mulighet til å beskytte barna.

Du viser til straffeloven. Vet du hvor vanskelig det er å få noen dømt for familievold? De fleste slike saker henlegges, med mindre den som blir anmledt tilstår. Hvis han ikke blir dømt får han samme rettigheter til samvær som alle andre fredre. Moren kan få voldsalarm hvis det er sannsynlig at hun er i fare, selv om han ikke blir dømt. Men barna får ingen beskyttelse. Moren er til og med forpliktet til, ifølge barneloven, å motivere barna til å dra til faren selv om de ikke vil. Mødre som er lojale mot barna hvis de ikke vil til faren kan få problemer.

Det er ikke så enkelt som du tror! Hvilke valg har en mor i en slik situasjon? Jeg forstår godt de som velger å bli. Nettopp fordi det er enda farligere både for dem selv, for barna og for annen famile hvis de drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...