Gå til innhold

Familiedrap


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest Gorgonzola

Vi kan krangle om hvem som fortjener sympati eller all mulig antipati til det gror mose på oss. På tide å ta telling å erkjenne at slike tragedier bør unngås, hvis mulig? At familiemenn begår slike, for oss andre, ubegripelige handlinger kan kun fikses dersom vi som samfunn er villige til å betrakte tragedien som et kasus - og ikke som et bestialsk overgrep som kun fortjener eder og galle. Det ligger i sakens natur at dette handler mye om å forstå psykologiske aspekter og faktorer. Hold deg fast Mike Waters - om du leser dette - hvorfor blir enkelte menn så forskrudde i hjernen at en slik grusom handling tilsynelatende betraktes som rasjonell, eller i hvertfall forsvarlig, for dem? Dersom samfunnet er villig til å bruke ressurser på denne mannlige skyggesiden så er det kanskje et håp om at man både forebygger og forhindrer tragedier som denne i fremtiden? Jeg tror det er smartere å bygge en kultur hvor terskelen blir vesentlig lavere når det gjelder menn og psykiske lidelser enn at VG og TV2 skal formidle sin versjon av slike triste og vonde hendelser i ettertid, da er det for sent og vi nører i stedet opp under gjerningsmannen som en jævel som vi ønsker skal brenne et visst sted for evig tid til tross for at han muligens var en kjærlig, omtenksom og godt likt fyr, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små bjørner kan ikke leve i fred før de erkjenner at de er små bjørner. Sånn er det med den saken. Folk som tror seg uendelig gode og vidt forskjellige fra drapsmannen i avisen, ender rett som det er opp med å bli utlevert til sin egen kapasitet for vold og grusomheter, når de plasseres i situasjoner der følelsene tar overhånd og intellektet kveles av sinne, skam og frykt. Etterpå lurer de på hva det var som hendte, og ender kanskje med å ta sitt eget liv i fortvilelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel. Deg om det.

Å beklager jeg svarte feil. Jeg mente selvfølgelig at jeg er lynende intelligent og har et stort behov for å fremstå slik.

Forøvrig er det mange mannssjåvinister her..husker han som sa han elsket meg og som smelte til meg i fjeset så det sang og mente jeg burde overlate ungene til sin far. Først fremstod han jo som så forståelsesfull da, men plutselig vendte han om og kalte meg den verste moren han noen gang hadde møtt. Og det bare fordi jeg hadde reist fra en mann på bygda...en mann som truet med både det ene og det andre. Han her hadde to barn som han hadde overlatt til sine mødre. Frivillig..visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Å beklager jeg svarte feil. Jeg mente selvfølgelig at jeg er lynende intelligent og har et stort behov for å fremstå slik.

Forøvrig er det mange mannssjåvinister her..husker han som sa han elsket meg og som smelte til meg i fjeset så det sang ........

Det er litt uggent å kommentere helt personlige ting men du velger å blottlegge det så da så.....

Jeg synes du kan skille begrepene, mannsjåvinist er noe annet enn en uberegnelig, usikker, upålitelig person med åpenbare psykopatiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uggent å kommentere helt personlige ting men du velger å blottlegge det så da så.....

Jeg synes du kan skille begrepene, mannsjåvinist er noe annet enn en uberegnelig, usikker, upålitelig person med åpenbare psykopatiske trekk.

Å, men dere vet alt om det som skjer ellers under familiefeider da...stakkars mannen og bla bla bla

Jeg elsker denne mannen over alt på denne jord jeg. Dessverre så elsker man ikke alltid den "rette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Å, men dere vet alt om det som skjer ellers under familiefeider da...stakkars mannen og bla bla bla

Jeg elsker denne mannen over alt på denne jord jeg. Dessverre så elsker man ikke alltid den "rette".

Til dagsorden: Jeg har aldri hevdet "stakkars mannen" her, godt mulig jeg har bidratt med mye bla bla bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dagsorden: Jeg har aldri hevdet "stakkars mannen" her, godt mulig jeg har bidratt med mye bla bla bla

Ansvarsfraskrivelse er jo også noe mange menn driver med...skal jeg fortelle fra eget liv igjen.. nei, tror ikke jeg gidder.

Men det var jo ikke sikkert jeg siktet til deg....men mange menn er jo også innbilske. og mistroiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager jeg svarte feil. Jeg mente selvfølgelig at jeg er lynende intelligent og har et stort behov for å fremstå slik.

Forøvrig er det mange mannssjåvinister her..husker han som sa han elsket meg og som smelte til meg i fjeset så det sang og mente jeg burde overlate ungene til sin far. Først fremstod han jo som så forståelsesfull da, men plutselig vendte han om og kalte meg den verste moren han noen gang hadde møtt. Og det bare fordi jeg hadde reist fra en mann på bygda...en mann som truet med både det ene og det andre. Han her hadde to barn som han hadde overlatt til sine mødre. Frivillig..visstnok.

Hva er dette, da? "Jeg er et offer, og mine meninger har ekstra vekt!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt feil angripe menn generelt i denne dikusjonen. Menn er forskjellige, akkurat som kvinner er forskjellige. Det er ingen i denne tråden som har støttet drapsmannens handlinger. Noen menn og kvinner har vist forståelse og sympati for han, fordi det har kommet frem at han hadde problemer. Men det er ingen i denne tråden som har støttet drapsmannens handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det til de som opplever hans raseri..

I ettertid er jo alle helter..

Og redsel burde vel ingen ha, for alle drapsmenn er jo egentlig snille..det er bare uflaks om man skulle opplevde den ene gangen det klikket..Tror ingen som ikke har opplevd virkelig redsel vet hva de snakker om.

Man burde vel nesten legge seg mere lagelig til for hogg...

En forsker har sagt at det faktisk finnes onde mennesker.

Kjære vene, hva er dette for svada? Ja, det finnes sikkert onde mennesker, men det er sikkert en grunn til at de er onde også. Har forskerne dine noen svar på hva som gjør enkelte mennesker "onde"? Er det en feilkobling i hjernen, mangler de evne til empati? Har de hatt fryktelige opplevelser i barndommen som har gjort dem følelsesløse?

Det er ingen her som anser denne sakens familiefar som en helt, eller som bifaller det han gjorde. Det eneste vi sier er at han antakelig ikke har hatt det helt greit sjøl, og at i hans hode var dette den eneste løsningen han fant. Han gjorde det neppe for å være slem.

Se bare på alle forsøkene man gjør med å få bukt med mobbing. Skjer det noe? Blir mobberne snillere, og slutter med sine handlinger? Nei. Til tross for omfattende jobbing med problemene, kampanjer og forsøk på holdningsendringer osv., så fortsetter mennesker å plage andre. De har rett og slett for stor glede av det til at de bryr seg med å stoppe. Daglig går en mengde barn og voksne rundt med bekymringer på grunn av andres ondskap.

Jeg har ikke noen spesiell sympati med drapsmannen denne tråden handler om. Han hadde valget om å la være å drepe. Ofrene hadde ikke det valget. Min sympati ligger hos dem, ikke ham.

Det er forskjell på sympati og empati.

Når det kommer til mobbere. Unger og voksne som har det godt med seg sjøl, mobber ikke andre. Det ligger ting bak, og der må det settes inn tiltak. Holdningskampanjer er bare svada, det har aldri virket i noen som helst sammenheng, og er bortkastet både når det kommer til penger og energi.

Forøvrig er det mange mannssjåvinister her..husker han som sa han elsket meg og som smelte til meg i fjeset så det sang og mente jeg burde overlate ungene til sin far. Først fremstod han jo som så forståelsesfull da, men plutselig vendte han om og kalte meg den verste moren han noen gang hadde møtt. Og det bare fordi jeg hadde reist fra en mann på bygda...en mann som truet med både det ene og det andre. Han her hadde to barn som han hadde overlatt til sine mødre. Frivillig..visstnok.

I alle dager. Hva har din personlige psykopat med denne saken å gjøre?

Hva er dette, da? "Jeg er et offer, og mine meninger har ekstra vekt!"?

Heller: Jeg har vært utsatt for en psykopat, er bitter og skadet og ser alle ugreie menn i lys av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt feil angripe menn generelt i denne dikusjonen. Menn er forskjellige, akkurat som kvinner er forskjellige. Det er ingen i denne tråden som har støttet drapsmannens handlinger. Noen menn og kvinner har vist forståelse og sympati for han, fordi det har kommet frem at han hadde problemer. Men det er ingen i denne tråden som har støttet drapsmannens handlinger.

Nettopp, men det ser ut til at enkelte har vansker med å forstå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, hva er dette for svada? Ja, det finnes sikkert onde mennesker, men det er sikkert en grunn til at de er onde også. Har forskerne dine noen svar på hva som gjør enkelte mennesker "onde"? Er det en feilkobling i hjernen, mangler de evne til empati? Har de hatt fryktelige opplevelser i barndommen som har gjort dem følelsesløse?

Det er ingen her som anser denne sakens familiefar som en helt, eller som bifaller det han gjorde. Det eneste vi sier er at han antakelig ikke har hatt det helt greit sjøl, og at i hans hode var dette den eneste løsningen han fant. Han gjorde det neppe for å være slem.

Jeg er faktisk lei denne etterpåklokskapen. Det virker på meg som at ingen her virkelig har opplevd skikkelig fare/redsel og hva som foregår i hodet/kroppen til en da. Hva gjerningsmenn faktisk påfører sine ofre!'

Det er faktisk også forsker Bjørnebekk, ansatt ved politihøgskolen (tror jeg) som har kommet med denne kommentaren om at vi må ta inn over oss at det faktisk finnes onde mennesker der man ikke kan finne en årsak/grunn til at de gjør som de gjør.

Vi har jo Kongsvingersaken der en 18 åring ble drept og drapet på Oda Moe. Der sitter gjerningsmennene og sier bl.a at på film dør folk stadig vekk...

Jo, dere gjør denne barnefaren til en helt...det er helt utrolig hva dere tillegger han av gode tanker. Men det sitter vel ulike mennesker her også..Hvorfor skulle han ikke ha drept de for å være slem??

Det er jo også ganske merkelig at når jeg selv forteller om en mann med voldelige tendesner så får han sine negative karakteristikker, mens denne familiefaren bare hadde gode tanker ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, men det ser ut til at enkelte har vansker med å forstå dette.

Jeg er også lei at når man omtaler noen i flertall så generaliserer man. Jo dummere man er jo mere spalteplass får man..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...