Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes ikke det var noe dumt spørsmål i det hele tatt. Men min gjetning er at det ikke vil fungere noe særlig, da den direkte heten fra en grillpanne vil være mye sterkere enn den direkte heten fra en grillrist. Antakelig vil det være bedre å bruke stekeovnen. Men det er altså vill gjetning. :)

Egentlig er det litt kompliserende at det norske ordet "grille" kan referere til tre ulike tilberedningsmåter: På kullgrill/gassgrill, under grillen i stekeovnen, og i en grillpanne. I engelsk har man tre ulike ord for dette, hhvs. "barbecue"/"grill"/"griddle". Det er mulig at litt av forvirringen i Norge kommer av direkte oversettelse fra engelsk. :)

ja jeg har jo stekeovn, så det er igrunn ingen grunn til at jeg skal grille foliepakkede grønnsaker i pannen :ler: bare kom til å tenke på det når euridyke fortalte at hun grillet i pannen.

veldig enig i at "grille" kan være forvirrende. var ikke klar over begrepet griddle, så takk for ny og kjærkommen info :jepp: nå forstår jeg plutselig litt mer av noen av kokebøkene mine :ler:

forøvrig ble kveldsmaten her fersk linguine med hakkede tomater, hvitløk og mozzarella. desverre kokte jeg spaghettien først, og så varmet jeg opp tomatsausen med spaghettien oppi, så den ble fullstendig overkokt. det hele minnet litt om den fantastiske hermetiske spaghetti a la capri.. blæ. skuffet over meg selv :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
forøvrig ble kveldsmaten her fersk linguine med hakkede tomater, hvitløk og mozzarella. desverre kokte jeg spaghettien først, og så varmet jeg opp tomatsausen med spaghettien oppi, så den ble fullstendig overkokt. det hele minnet litt om den fantastiske hermetiske spaghetti a la capri.. blæ. skuffet over meg selv :fnise:

:fnise:

Jeg er temmelig sikker på at det smakte veldig mye bedre enn hermetisk capri, uansett hvor mislykket du syntes det var. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Romesco

100 g skoldede mandler, ristet i pannen til de er gyldne

3-4 grillede, røde paprika uten skinn

1/2 rød chili, eller litt cayenne, etter smak

1-2 rå hvitløksfedd, knust til mos med litt havsalt

ca 4-5 ss olivenolje

ca 1 ss rødvinseddik

en liten klype safrantråder (0,25 g?), bløtt opp i litt varmt/nykokt vann

3-4 soltørkede tomater i olje, hakket

1/2 ts røkt paprikapulver

salt, pepper

sitronsaft

Bland i foodprocessor, tynn ut med vann til ønsket konsistens og smak til med mer salt, pepper og sitronsaft om nødvendig.

Takktakk. :) Men det var mange "rare" ingredienser her. Røkt paprikapulver? Og grillede paprika er bare å kjøpe vanlig paprika og grille til de er myke? Safrantråden får man vel i store butikker, har kjøpt safranpulver, men det må være tråder?

Spennende å prøve noe nytt da, om jeg får det til. :lete:

Skrevet

I går spiste vi karbonader i brun saus med poteter og salat til.

Jobber kveld i dag, så blir vel en salat på meg.

Skrevet

Szechuan kyllingwok med diverse grønnsaker (fennikel, gulrot, paprika, babymais, kinakål og squash) servert med nudler.

Skrevet

I dag skal jeg ha wok med bl.a ørretfilet og brokolli. Kokte poteter til.

Gjest Eurydike
Skrevet
Takktakk. :) Men det var mange "rare" ingredienser her. Røkt paprikapulver? Og grillede paprika er bare å kjøpe vanlig paprika og grille til de er myke? Safrantråden får man vel i store butikker, har kjøpt safranpulver, men det må være tråder?

Spennende å prøve noe nytt da, om jeg får det til. :lete:

Røkt paprikapulver kan du bare droppe, ikke noe problem. Safranpulver er helt greit - jeg bruker ofte det fra en av de store krydderprodusentene som ligger i en liten, rød plastboks inni et glass.

For å grille paprika, setter du grillen i stekeovnen på nesten maks styrke. Del parika i to på langs, fjern stilkfeste, frø og hinner. Legg med snittflaten ned på en bakeplate dekket med aluminiumsfolie, sett øverst i ovnen og grill til de er helt svarte. Ta ut, legg i en bolle, dekk med plast og la dampe et par minutter, eller til de er kalde nok at du kan jobbe med dem. Flå av skinnet.

Lykke til! :)

Skrevet

Wienerpølser, dampet asparges, tomatsalat og hjemmelaget potetmos

Gjest Gjest
Skrevet
(...)

Lykke til! :)

Takk takk. :) Bra service på dette forumet :)

Skrevet (endret)
Takktakk. :) Men det var mange "rare" ingredienser her. Røkt paprikapulver?

Her kommer et innspill fra en som aldri har laget romesco, og som heller aldri har brukt røkt paprikapulver :ler:

Kanskje du kan steke en hel rød chilipepper på alle sider på kjempesterk varme i tørr stekepanne til den blir helt svart, og så fjerne skinnet? Det har vi gjort noen ganger. Chilien får en veldig god røyksmak, og den blir dessuten supersterk - jeg tror stoffer fra frøene frigjøres og trenger inn i chilikjøttet. Den må derfor brukes med forsiktighet!

Endret av Zia
Gjest Gjest
Skrevet

Wok med villaks (frossen Stillehavslaks, riktignok).

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Kanskje du kan steke en hel rød chilipepper på alle sider på kjempesterk varme i tørr stekepanne til den blir helt svart, og så fjerne skinnet? Det har vi gjort noen ganger. Chilien får en veldig god røyksmak, og den blir dessuten supersterk - jeg tror stoffer fra frøene frigjøres og trenger inn i chilikjøttet. Den må derfor brukes med forsiktighet!

Det blir sikkert bra! :) Men husk i såfall å droppe annen chili/cayenne.

Det røkte paprikapulveret bruker jeg forresten bare i romescoen for å forsterke smaken av grillet paprika som allerede er der, og det er veldig lite som skal til. Jeg har pleid å kjøpe dette krydderet utenlands, og har aldri sett det i norske butikker.

Ellers blir middagen min i dag fullkornsspaghetti med artisjokkbunner, oliven, sitron, ruccola og parmesan.

Endret av Eurydike
Skrevet

har senvakt på jobb så blir middag der i dag.. så lagde meg heller en deilig lunch inspirert av Tour de France :ler: Salat med varm chevre + eple og nøttevinaigrette, med hjemmebakt olivenbrød til. det var nydelig!

noen som har noen erfaringer med å lage tomatpuré selv? jeg har i dag hatt tre forsøk og får det altså bare ikke til :sur: blir alt for tynn og oppnår ikke riktig konsistens.

Skrevet

I dag skal vi bare ha en enkel gryterett med pitabrød og salat til..

Skrevet

Souvlaki av lam servert med tzatziki, pitabrød, salatblader, fetaost, rødløk, agurk og frisk mynte.

Skrevet

I dag spiste vi ute og da spiste jeg gresk salat med marinerte biffstrimler og tzaziki.

Skrevet

Biter av havlaksfilet panert med piskede eggehviter og parmesan, hjemmelaget tagliatelle med salviesmør, og dampet sommerkål. Nå skal jeg dessuten straks spise vannmelon og vellagret brie. :)

Skrevet

Fyllte pannekaker med kylling, sopp og salsa. Enkel grønn salat som tilbehør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...