Gå til innhold

Havsulens mirakelbok

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enda har du Det Store til gode' date=' [i']det kan du nyte, det å glede seg til. Etterpå skal du jo glede deg over!

Så fint sagt, Camelia! Det høres helt riktig ut! Og for andre ting og situasjoner i livet er det jo også slik: å glede seg til en en stor del av gleden. Men å glede seg over, å være i gleden, å være i øyeblikket og oppleve at det skjer - det er ofte enda større.

Og jeg vil jo at forandringene som kommer, skal komme.

Hadde besøk av venninne S i dag, og spiste verdens aller beste kake! Nigellas sjokolade- og bringebærpavlova. Har ALDRI, og jeg gjentar aldri, smakt en så god kake. Søt, men ikke for søt, mørk sjokolade, mot syrlige bringebær. Lettmarengs mot myk krem - åååååh.

Nå har jeg trent. Tok ansiktsmaske i dag, og skal tvinge mannen til å massere ryggen min nå, før jeg tar fotbad- Er ikke hjemmespa en fin ting å bedrive ventetiden med, så vet ikke jeg.

Leser "Kompetente foreldre". En oppfølger til Jesper Juuls "Ditt kompetente barn". Kjempeinteressant! Men skremmende å tenke over hvilket enormt ansvar det er å oppdra et barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så flink du er som leser...Har du lest ditt kompente barn også?

Det er en stor oppgave å oppdra et barn, men jeg tror masse på kjærlighet, trygghet og gode rutiner jeg! Men også rom for fleksibilitet, tull, tøys og lekHar funka for oss hittil i hvertfall. Det er faktisk mange som er forbausa over hvor rolig og harmonisk Lukas er.. men så har vi ikke kommet så langt enda da.. :oops:

- Høres ut som om du koser deg! En fin tid med forberedelser til et helt nytt, fantastisk liv!! :hjerte:

Skrevet

Ja, jeg leste "Ditt kompetente barn" da vi var på ferie i vår, Kipa. Ikke fordi jeg tror jeg kan forberede meg eller ha kontroll over det å skulle oppdra et barn heller. Men fordi jeg gjerne vil vite så mye som mulig, så kan vi forkaste og supplere etterhvert som vi forsøker ting i praksis. Liker Hr. Juuls tanker om at barn i utgangspunktet er samarbeidsvillige og innstilt på samspill!

Den andre pedagogen som skriver om kompetente foreldre, deler foreldrene inn i tre hovedgrupper:

- de serviceytenede, som setter barnas behov foran sine egne, og derfor ikke lærer barna å ta hensyn til andres behov

- de iscenesettende, som fullstapper barnas hverdag med aktiviteter og planlagt glede

- de kompetente, som gir barna ros omsorg for den de er, ikke for hva de gjør. Som støtter opp om barnas egenverdi.

Selvfølgelig grove generaliseringer, men interessant!

Og: jeg er også spent, Kipa og Jinx! :enig_animasjon:

Skrevet

Var hos jordmor i dag, diskuterte fødebrevet mitt. Hun mente jeg burde levere det til jordmor fordi det så konkret. Så da gjør jeg vel det!

Fikk så besøk av venninne T som har gjennomført to fødsler på ABC. Hun pustet seg gjennom og følte for det meste at det var overkommelig, men hadde også bedt om keisersnitt på et tidspunkt. :ler:

Så hentet vi vogna! Ergo er jeg klar for trilletur!

Gjest Camelia
Skrevet

Du, skal du føde på ABC? Er det på Aker fremdeles, eller er hele avdelingen flyttet nå?

Skrevet

ABC er flyttet fra Aker til Ullevål. Og jeg skal ikke føde der, Camelia! De er jo i forkant av utviklingen, og tilbyr ingen kjemisk smertestilling. Jeg synes det var vanskelig å velge bort alt dopet på forhånd, fordi jeg ikke aner hvordan jeg vil oppleve og takle smertene. Derfor søkte jeg Ullevål. Kanskje jeg vil vurdere ABC neste gang, hvis det går nogenlunde greit denne gangen. (Neste gang??? Hallo?)

Sendte over det aller siste jobbpusleriet jeg har tatt med meg, i går. Da jeg var innom dem med kake på mandag klarte jeg heller ikke å unngå å tilby meg å hjelpe dem litt... :klaske: Er det det som kalles å være dumsnill?

Sover godt, og hele natten gjennom. Skjønner at det ikke er noen selvfølge for høygravide, som gjerne må ofte på do, ikke finner gode stillinger etc. Er glad for at jeg føler meg uthvilt.

I dag er en venninne av meg to uker på overtid. Ojojoj! Venter tekstmelding om action når som helst.

Hva kommer jeg til å savne med graviditeten?

- magen som jeg er stolt av og glad i

- den positive oppmerksomheten

- å ha et så sterkt felles prosjekt med mannen

- å få oppleve det for første gang

- forventningene

- å ha tid og energi til å fokusere på en overgang til en ny livsfase

- å kjenne livet i magen

- å leve så tett med et annet menneske

Gjest Mayamor
Skrevet

Klarer ikke furte for alltid vet du... :ler:

Men irritert - det ble jeg.

Liker ikke det slik det har blitt.

Men abstinensene ble for store... :wink:

Da jeg gikk gravid med Aleksander, var jeg ikke så opptatt av fødselen på forhånd. Heller ikke alt som kunne gå slik eller slik: jeg var jo bare blitt gravid; klart alt skulle gå bra... Og det gjorde det jo. :wink:

Denne gangen var jeg redd for ditt og datt.

Sikkert for mye info her og snartmamma etc...

Men jeg tror det er viktig å være forberedt.

Og det virker det som at du er.

Det som er viktig å tenke på med barneoppdragelse er at hvert barn er forskjellig. Som foreldre med 2-3-4-5 barn opplever; det som funker på eldste funker ikke alltid på nummer to eller tre...

Klart en ønsker at I en drømmeverden har en veloppdragne barn som "lystrer"...

Som gjør som forventet.

Som ikke svarer frekt.

Som ikke trør i naboens bed.

Som ikke skaper seg tullete foran snopedisken eller isboksen i butikken.

Som aksepterer nei som en fullstendig setning - ikke starten på en ny diskusjon...

Men tro meg:

Enkelte ganger er det uungåelig å bli sinna.

Enkelte ganger skriker en fordi en blir redd - for deretter å rødme.

Scenario:

Barnet ditt hyler fordi hxn vil ha eks. snop.

Noen mener du bør gi etter og ikke være så streng.

Noen mener du må gi klar beskjed om hvem som er sjefen.

Noen mener en bør ignorere dårlig oppførsel.

Uansett hvilken avgjørelse du tar når det gjelder ditt barn foran andre, vil noen rynke på nesen eller himle med øynene.

Leste nettopp en artikkel som handlet om nettopp dette:

Hvilket annet yrke finner en arbeidstaker seg i kritikk fra alle bauger og kanter enn i "jobben" som mor/far?

Som forelder:

Det er helt vanlig å svelge en del kameler en ikke trodde var nødvendig som synser uten barn/ med veloppdragne barn...

Det har jeg også måttet gjøre... :wink:

Men i en drømmeverden sitter jeg der med mine veloppdragne barn som aldri gjør noe galt slik at jeg kan være den perfekte og harmoniske mor jeg ser at alle er på tv... :Hehe:

Men uansett synes jeg ikke det er bortkastet å lese om emnet. Har selv lest litt om emnet. Men 100% vellykket i alt: Det er ikke jeg iallefall...

Nei nå vaser jeg bort masse i dagboken din... :oops:

Klem fra Mayamor :klem:

Skrevet
Det som er viktig å tenke på med barneoppdragelse er at hvert barn er forskjellig. Som foreldre med 2-3-4-5 barn opplever; det som funker på eldste funker ikke alltid på nummer to eller tre...

Det synes jeg høres helt riktig ut! Man behandler jo ikke to voksne likt, så hvorfor skulle noe annet gjelde for barn?

Jeg tror på likeverd, ikke likhet. Var to millimeter unna en stor diskusjon med min svigerfar om dette i sommer. Han er nemlig en stor tilhenger av at alt skal være likt-teorien. Derfor kan han ikke gi en gave eller gjøre en tjeneste for sin ene sønn uten at den andre får det samme. Jeg blir så lei slike regnskaper! Mener alle har godt av å lære å unna andre! For eksempel trengte min manns bror en henger, og faren hadde en han ikke brukte. Men den kunne han ikke bare få av faren, fordi han mente det ville være urettferdg mot min mann. Det endte med at min mann fikk penger tilsvarende det broren betalte for hengeren. Hallo???

Greit at man ikke ønsker å være urettferdig, men hva med å være generøs? Ikke måle alt i penger?

Jeg er i hvert fall enig i at man ikke kan bruke en teori og fremgansmåte når det gjelder mennesker, ikke når det gjelder oppdragelse, og ikke når det gjelder noe annet heller.

Det er helt vanlig å svelge en del kameler en ikke trodde var nødvendig som synser uten barn/ med veloppdragne barn...

Det har jeg også måttet gjøre... :wink:

Helt sikkert!

Her er noen tanker om ting jeg gjerne vil gjennomføre, som har stort potensiale for å bli kameler...

Jeg vil gjerne:

- at vann skal være tørstedrikk (ikke saft)

- at godteri skal være av og til og ingen selvfølge

- at jeg ikke skal forhindre mannen i å kle på/stelle/legge etc på sin måte

- at vi skal fortsette å besøke venner og få besøk

- at jeg skal fortsette å trene etter fødselen

- at mannen fortsatt skal spille i band

- at mannen og jeg skal ha voksentid sammen, etter at barnet har lagt seg - og kvelder og helger med barnevakt etterhvert

I dag skal jeg møte ei venninne til lunsj, så til lege, før vi får besøk av min mor og far, tante og onkel til grillselskap i kveld. Ventetid = gjøre koselige ting-tid.

Skrevet

Man må sikkert svelge noen kameler underveis, men samtidig så tror jeg at dersom du har noen prinsipper som du virkelig ønsker å følge, så er det også lettere å følge dem og gjøre det som føles mest riktig for deg!

Du styrer jo veldig mye av dette selv!

Høres ut som dere koser dere masse disse siste ukene!! Hvis jeg hadde vært en baby som fløy rundt på himmelen og lette etter en familie å slå seg ned hos, så hadde jeg helt klart ønsket å komme til deres familie, ja!! :wink:

Klem!

Skrevet

Takk for hilsen!

Det har gått litt i et i sommer, men jeg tenkte på det her om dagen; når var det du sa dere skulle være hjemme?

Men plutselig var ferien over.

Har stor forståelse for at du prioriterte "visningstur". En stolt mor er vel og bra, men en stolt mormor er heller ikke å forakte :ler:

Regner med at dere tar dere noen turer oppover når mirakelet er skjedd? Da har dere kanskje litt bedre tid. Så kan vi få se det litt underet :rosaengel: også. I februar kan dere forresten forhåpentlig komme på besøk i det nye huset vårt... :velkommen:

Jeg skal forresten ringe deg med litt sladder fra den lokale medieverden. Nå er det så synlig at det vel ikke er noen hemmelighet lenger....

Lykke til!!!!

Fru Nitha

Skrevet

Så koselig sagt, Imari! :grine:

Gleder meg til å komme og besiktige, Nitha! Dere bygger et superhus, det er jeg sikker på! Mediesladder er jeg også klar for, kan du si... :wink:

Venninne M fikk en datter i går! :hoppe: Etter 15 dager på overtid ble hun tatt med keisersnitt, men alt gikk bra. Har så lyst til å løpe ned på sykehuset og kreve å få holde babyen, men må vel innse at besteforeldrene står foran meg i køen! :ler:

Hadde superkoselig besøk av tante og onkel, pluss mine foreldre i går. Tante og onkel bor på Senja i Troms, så det er ikke ofte de er her! Vi grillet elgbiff, og spiste Nigellas bringebær- og sjokoladepavlova. De er over 70 år og mine definitive favoritter på onkel og tantefronten. (Har mange). Neste år tror jeg jamen vi skal legge sommerferien nordover og besøke dem!

I dag skal jeg på kafé med mannen, bade, lese Magasinet og nyte skyggen under vår nye parasoll. Og...det var vel bort i mot det jeg har av planer... :sjarmor:

Skrevet

.... er det mulig å få oppskrift på den derre bringebær- og sjokoladepavlovaen? Høres nemlig rågod ut!!

Jeg er på jobb i varmen, skal være her utover kvelden. Trøster meg med at jeg tjener gode penger, og så kjennes det bra å vite at det er mange som hadde blitt skuffet i morgen tidlig hvis vi ikke gadd å jobbe i kveld!

Nyt den varme lørdagen!!

Skrevet

Å ligge nesten naken i lun bris ved et skogsvann, spise rett fra en kurv med bringebær, kjenne varm hud få kuldesjokk i det man svømmer ut blant vannliljene. Sammen med mannen :hjerte: Kan ikke ha det bedre, jeg!

Kos deg med følgende, Imari:

Nigella's sjokolade-bringebær pavlova:

6 eggehviter

300 g sukker

3 ss siktet kakao

1 ts balsamico- eller rødvinseddik

50 g finhakket mørk sjokolade

5 dl kremfløte

500 g bringebær

2-3 ss revet sjokolade

Visp eggehvitene stive og visp så inn en og en skje av sukkeret, til du får en tykk røre. Visp inn kakao og eddik. Tegn en 23 cm sirkel på et bakepapir og fordel røren oppå. Varm ovnen til 180 grader, straks brettet er i ovnen senkes temperaturen til 150 grader og den stekes ca 1 t -1 t 15 min. Slå av ovnen og åpne døren litt, la kaken avkjøles i ovnen. Hvelv opp-ned på fat. Visp kremfløten stiv og fordel oppå. Dryss bringebær og så revet sjokolade over.

Skrevet

Ei venninne av mannen fødte på 1 time og 40 minutter i går! :o Har ingen ambisjoner om å slå den rekorden, det må være en utrolig belastning på kroppen å styrtføde slik.

Etter en jobbeøkt hjemme, hvor mannen impregnerte stuestolene og jeg ryddet, bakte brød etc, dro vi til vannet i skogen igjen i går. Hadde med solsenga mi og lunsjkurv. Mannen snorklet i vannet, sjekket skogen for sopp, og leste ei bok om fødsel. Han har skrevet så fint i svangerskapsdagboka mi, om hvor spent han er før fødselen, og at han håper han klarer å hjelpe meg slik jeg ønsker. Jeg føler meg trygg med vissheten om at han skal være med. :hjerte:

På kvelden kom vennepar A og LS. LS er gravid i 10. uke, og spurte masse om ...alt. Så koselig at flere venner kommer etter, felles ferie i Legoland om noen år?

Har vært på bassengtrening i dag, det er så deeeeilig! Og torsdag skal mamma komme og vaske!

Skrevet

snill mamma du har, de er gull verdt den tiden som kommer nå!

:hjerte: - men du er sikkert en snilling du også, jeg er sikker på at det er vel fortjent, og vel unt! :klem:

Følger spent med på mobilen om dagen, 11 dager igjen er det ikke...

Nyt tiden- som du alltid har gjort...

Har ikke vært borti mindre klaging enn i ditt svangerskap..i hvertfall i dagboka di.. :wink: Alltid så positiv vinkling!

Kos deg i varmen, med mannen!

Skrevet

Må tisse mye oftere enn før, sikkert fordi babyen har sunket enda lenger ned i bekkenet.

Har bakt kardemommemuffins til barselbesøk.

Og sittet under parasollen i hagen mens nabojentene på 3 og 5 fikk lov til å sitte å tegne ved det samme bordet. Det er visstnok toppen av lykke å få sitte sammen med voksne. :wink:

Er vel positiv fordi jeg har det bra, Kipa! Og da er det jo ingen prestasjon! Jamen er det ikke 11 dager igjen, ja...

Skrevet

Får stadig oftere telefoner og tekstmeldinger fra venner og familie. Det er koselig. Men begynner de å mase for ille, nekter jeg å svare! :tunge1:

I går var jeg litt slappere enn vanlig, og skjønte hvorfor da jeg hørte at Oslo var Europas varmeste hovedstad... Sov litt på formiddagen, og dro til skogsvannet for å bade sammen med mannen om kvelden - deilig!

Etterpå snakket vi om navn. Tror vi har kommet fram til fem, seks favoritter. Skal nok konkretisere oss etterhvert, kanskje så vi har igjen to til vi får se babyen. TENK at vi skal få se babyen snart!

I dag har jeg vært på bassengtrening, og skal både til fysioterapeut og jordmor. Må si jeg får god oppfølging! Lurer på om jordmor kan si noe som helst om når ting kan skje, jeg. Synes det er så mange andre som får beskjed om at det nærmer seg.

Fikk følgende melding fra mannen nå: "Jeg sitter på taket og spiser lunsj. Halvveis ferdig med uka. Gleder meg til helg og å være sammen med deg hele dagen".

Og mer skal det ikke til før en gravid kvinne blir rørt... :hjerte:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...