Gå til innhold

Havsulens mirakelbok

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde med overmadrass til den teite hyttesenga, jeg Jolie! Så det var tendenser til luksus i stova. Gass til å lage mat, og solcellepanel til lys er det også. Men utedo... (Så fikk jeg i hvert fall motbevist mine velmenende venninners advarsler om at det ikke er mulig å være på steder i skogen der ingen kunne tru at nokon kunne bu - i uke 36!)

Helt enig med deg når det gjelder hviskeleken rundt sovende barn! FOR en bjørnetjeneste! Heldigvis er mannen min enig med meg, så vi satser på støvsuging rundt barnet allerede fra starten av! :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra Barnimagen.com:

Babyen er nå rundt 45 centimeter lang og veier i snitt 2500 gram.

Du merker sikkert nå at du lett blir andpusten. Det er fordi barnet ditt gir et konstant press mot mellomgulvet slik at lungene ikke får brukt kapasiteten like godt som ellers. Derfor kompenserer lungene ved at du må trekke pusten oftere slik at du får nok surstoff.

Fra familieliv.se:

Din graviditet startade Tors 13 nov 2003

Din menscykel är ca 28 dagar

Du blev gravid ungefär Tors 27 nov 2003 (ägglossningen)

Du har gått 257 fulla dagar av 280

Du är i vecka 37

Du har gått 36 fulla veckor och 5 fulla dagar (v36+5)

Du är i 9:e kalendermånaden

Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden), läs mer här

Du är i trimester tre

Du har 23 dagar kvar till förlossning

Skrevet

:klappe: She's back!!

Er så glad for at du har kost deg og hatt det bra! :-)

Helt enig med dere ang bjørnetjenesten...

Håper du gjorde de en tjeneste, med å rope litt i de sene nattetimer... :wink:

Er det bare pre-familie-kos hjemme

som gjelder nå da? :hjerte:

Moa! :kyss:

Skrevet

:Nikke: Den største tjenesten man gjør seg selv er

å sette på høy musikk når man kommer hjem

med den nyfødte..

Støvuge, snakke, bråke som vanlig..

Herlig å lese om ferien din !!!

:hjerte: Tenk at du snart er i mål !!!

Spennende...

:klem:

Skrevet
Er det bare pre-familie-kos hjemme

som gjelder nå da? :hjerte:

Hm... la meg tenke!

Jo - det er vel det!

Pluss at jeg selvfølgelig har en liste over gjøremål og diverse som jeg gjerne skulle ha unnagjort. I går var vi på handletur, men ventetider rundt omkring gjør at vi skal kjøpe:

- bilsete torsdag

- tørketrommel tirsdag, neste uke

- kommode til gangen tirsdag

- vogna kommer denne uka eller neste

Har tolv kurver jordbær i fryseren! (minus omtrent to som forsvant i magen...)

Bassengtrening i dag, begynner å merke stor forskjell! I begynnelsen ble jeg aldri andpusten av øvelsene, nå er det flere som er skikkelig tunge å gjøre. Da vi var på hytta leste jeg i hytteboka om diverse joggeturer. Tenk at det bare er et år siden. Kan liksom ikke forestille meg at jeg skal ut og jobbe igjen! :o

Et vennepar av oss er åtte uker på vei! :hoppe: Vi fikk vite det i går. Huffameg, i gjengen har vi følgende par:

- oss, ble gravide med en gang

- GM og C - har ønsket seg barn og prøvd lenge

- H og E - har ønsket seg barn, men har vanskelig arbeidssituasjon (freelancere) Prøver

- også dette paret som ingen trodde ønsket seg barn på lenge ennå, og som altså er gravide!

For å være ærlig tror jeg det kan bli litt vanskelig for GM og C, og H og E. For de er de to parene som offentlig har ønsket seg barn lenge. Jaja...

Men - det blir så spennende!

Har laget frossen latte i kjøkkenmaskina. Og i dag skal vi ha bringebær med vaniljesaus til dessert. :sjarmor:

Gjest Mayamor
Skrevet

Må bare nikke gjenkjennende til rådet om å leve som normalt selv om babyen sover. Det har du igjen for - alltid... :Nikke:

Aleksander - han kunne jeg legge kl.18.30.

Kl.19.00. kunne jeg ta ham sovende ut i bilen og dra på besøk til venninner.

Han sov i bilen, sov da jeg bar ham, sov der vi var, og når han våknet dagen etter: visste ikke han at han hadde vært ute av sengen eller hjemmet i det hele tatt... :ler:

Som enslig mor - slapp jeg å bli "isolert"...

Ikke det at enslig mor statusen er å trakte etter, men poenget er at babyen legger seg snart til vaner/uvaner om "bråk"...

Spennende å følge med deg - spesielt nå når der nærmer seg...

Klem fra Mayamor :klem:

Skrevet

Høres ut som om du har hatt en herlig ferie. Deilig å komme seg vekk litt, selv om to uker som gjest kan ta på. Borte bra, hjemme best er det vel noe som heter?

Tenk at babyen din er rett rundt hjørnet nå. Det blir så spennende. Og snart følger vi andre etter :wink:

Håper du koser deg masse til tross for faren for heteslag - fryseboks med isbiter er å anbefale tror jeg :ler2:

Må si meg enig i det som er skrevet om å hviske når barna sover. Sånn blir det ikke her i huset nei. Vi kommer til å støvsuge, ringe på døra (ikke vi da, men de som kommer på besøk :tunge1: ), og ikke minst har vi en hund som gneller av og til. Tror nok barnet har godt av å lære seg til diverse lyder jeg :Nikke:

:klem:

Skrevet

Jess, det der høres ut for meg, som typisk pre-familie-kos! :hjerter2: Og slik håper jeg det fortsetter, helt til en viss person ønsker det annerledes... :wink:

Kos deg så lenge! :briller:

Skrevet

I går grillet vi, og dro til stranda på Ulvøya for å kjøle oss ned. Der klarte en idiot å sette bilen sin i fri med et dårlig håndbrekk, slik at den hadde rullet inn i vår bil da vi kom tilbake. :o Og hvor lenge har vi eid bilen? Jo, to uker! Jeg så slik ut: :evil: :evil: :evil:

Heldigvis var det en slak bakke, og da vi tilslutt fikk sporet opp idioten og han rygget bilen sin unna, viste det seg at bilen ikke hadde fått skader. Skiltet og støtfangeren tok i mot. ÅÅÅÅÅÅÅh, skummelt å ha bil!

Så, i ni-tida kom min forlovervenninne. Vi drakk iskaffe og spiste bringebær og snakket om fødsel. :ler: Hun fødte uten bedøvelse. Jeg er så spent på hvordan min fødselsopplevelse blir! Vi satt ute til over elleve. Jeg elsker slike varme sommerkvelder, hvor man kan sitte ute uten å fryse, mens mørket varsomt kommer.

Har vasket klær vi har arvet etter min svogers tre barn. Nå har vi masse, og det aller meste er arvet. Det synes jeg er fint! Har tenkt å fostre opp et ikke-merkebevisst barn, nemlig. :ler:

Skrevet

Nå har vi kjøpt bilsete og babycall!

Resten skal kjøpes på ett sted, når vi henter vogna i neste uke. Så da erklærer jeg babyinnkjøsprosjektene for ganske så avsluttet.

Det var så rart å sette babysetet inn i bilen! Tenk, der skal barnet sitte så vi kommer oss hjem fra sykehuset, alle tre! Da vi kom til matbutikken etterpå, åpnet mannen døra til baksetet og sa: "Hei, hei, lille barn: nå skal vi inn og handle!", og lot som om han skulle ta med seg barnesetet. :ler: Slik blir det kanskje!

Ser på snartmamma.com at mange med termin senere enn meg allerede har begynt med slite-seg-selv-ut-prosjekter, for å forsøke å sette fødselen i gang. Synes sånn er latterlig, jeg. Tror kroppen har mye bedre av å hvile og lade opp. Skjønner at enkelte kan bli lei, men hallo: deet er jo bare noen få dager/uker igjen. Hva har det å si i forhold til all tiden som kommer etter? Dessuten har jeg hørt at det er mer sannsynlig at kroppen setter igang fødselen om man er uthvilt enn om man har vasket hele huset.

Lagde smoothies av frosne bær, melis, Cultura og sitronsaft til lunsj, nyyyyydelig! Den kjøkkenmaskina vår får virkelig kjørt seg i varmen!

I kveld skal vi spise ost og kjeks, montro om jeg ikke kan drikke rødvin neste gang!?! :sjarmor:

Har våknet med stiv nakke og stive skuldre den siste uka. Lurer på om det er fordi jeg ligger på siden hele tiden.

Må også mye oftere på do enn før, sannsynligvis fordi babyen har sklidd lenger ned og festet seg, slik at trykket på blæra blir større.

Ellers merker jeg ingen kroppslige forandringer/tegn på at noe er i gjære.

I dag begynner permisjonen min! Så nå er jeg ikke sykemeldt lenger, men "rettmessig" hjemme. Det føles deilig! 11 måneder hjemme fra...NÅ! Pluss ferie...

Skrevet

Sikkert herlig med permisjon sånn at man kan være "rettmessig" hjemme. Går selv ut i permisjon 7. september, men den er brått og brutalt over 1. juli neste år. Da overtar mannen resten av permisjonen, og går ut i 3 uker ferie for å forskyve den litt. Så han får være hjemme fra 1. juli til 1. oktober....Tror jeg både pappa'n og bebisen har godt av :Nikke:

Høres herlig ut med ost og kjeks. Vi har spist reker og loff idag vi. Det er godt når det er finvær, og så er det jo helg i tillegg.... :-D Men det ble ikke iskald pils til rekene denne gangen da :-?

Håper du får en god helg!!!

Skrevet

Å føde...

Det kan umulig være mange ganger i livet man skal gjøre noe man vet så lite om på forhånd. Vet jo mye om hvordan det kan bli, men ikke hvordan akkurat min fødsel vil bli.

Virkelig en utfordring for ei jente som pleier ha oversikt og kontroll...

Må tenke...

Spurte mannen om hans tanker om fødselen i går. Han gleder seg, tror det blir spennende. :o Jeg gleder meg også til å se hvordan kroppen reagerer, og ikke minst til å få oppleve prosessen som gjør at vi skal få treffe barnet vårt! Men åh, så utrolig det må være etterpå - hvis alt har gått bra. DET gleder jeg meg til.

Skrevet

Jeg har også en litt sånn gru-glede-følelse ang fødselen. Trøsten får være at det et ikke mange ganger en får så stor belønning for noen timers slit. :P

Kos deg masse nå på slutten, og slapp av. Enig i at "sette-i-gang-tiltak" er unødvendig. Babyen kommer når den er klar og ferdig. :Nikke:

Skrevet

Det er jammen ikke lenge igjen nå, Havsulen. Dette blir spennende :danse:

Skrevet

Jeg er hjemme nå kan hun komme... :wink:

:klem: :dagensrose:

Skrevet

Jeg og er hjemme!!! :vinke:

Gleder meg til å se bilder av lillegullet!!!

Men først får du vel vente litt til...

:hoppe:

Skrevet

Ååååh, så godt å ha feriejentene hjemme igjen! :klem:

I dag dro vi til mine foreldres hytte ved sjøen, og jeg tilbragte det meste av tiden liggende på en solseng på brygga. Spiste torsk fanget i dag, og koste oss mens sola varmet deilig.

Har bakt sjokoladekake som jeg skal ha med på jobben i morgen.

Da begynner mannen på jobb igjen , og jamen blir det ikke et stramt program for meg også:

- mandag: trening til tolv, så på jobben med kake for å si ordentlig hadet

- tirsdag: formiddagsbesøk av venninne S, fysioterapi

- onsdag: trening til tolv, jordmor halv to, "fødekurs" med venninne T (tobarnsmamma, fødte begge uten bedøvelse) etterpå

- torsdag: fysio

- fredag: kafé med venninne H, middagsbesøk fra min mamma og pappa og tante H og onkel E.

Og alt dette har bare arrangert seg selv, mange som vil komme på besøk for tiden. Og det er koselig! Jeg er glad for at barnet vårt fødes inn i et stort nettverk av venner og familie!

Skrevet

I dag var jeg innom jobben med sjokoladekake. Fikk masse skryt av typen: "Ååååååh, du har jo ikke lagt på deg noe utenom magen!" (feil) "Ååååååh, det er den beste sjokoladekaken jeg har smakt!" (det er i så fall sørgelig, for det var en enkel langpannekake). Og masse råd av typen: "Du må nyte tiden nå, for etterpå blir det ikke mye tid til det!" (nå begynner det grusomme, skjønner jeg). :tunge1: Og flere fødselshistorier, selvfølgelig.

Men koselig å se dem!

Babyen spenner og strekker seg så magen føles som en fotball. Det hjelper på presset å legge meg flatt litt.

Kjenner ikke så mange kynnere lenger. Kanskje fordi magen generelt er fullstappet av baby? :ler:

Gjest Camelia
Skrevet

Lenge siden! Ferie og et noe klønete nick-skifte har gjort sitt til at jeg har falt litt av lasset. Men jeg MÅ jo ha med meg Havsulen og det som snart kommer!

Det med å nyte tiden nå, for etterpå blir det ikke tid, er en halvsannhet med STORE modifikasjoner. Etterpå blir det nemlig MASSE nytelse, masse, masse! Det det kan bli mindre tid til (nå kan du jo også få en ordentlig sovedukke :wink: ), er å være alene med seg selv og hodet sitt. Nyte stillheten og forventningen og spenningen, det må du gjøre nå. Enda har du Det Store til gode, det kan du nyte, det å glede seg til. Etterpå skal du jo glede deg over!

Jeg er så spent! :hoppe:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...