Gjest strykebrett Skrevet 31. mars 2010 #61 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg har bare påpekt at argumentasjonen din uten problemer kunne utvides til å omfatte alle svangerskap, og at det ikke var noe i den som kunne begrunne hvorfor surrogatmødres svangerskap var særskilt uetiske fra dette perspektivet. Du skjønte ikke forskjellen mellom å selv velge å påta seg en risiko, for egen vinning (barn) og det å betale noen andre, som kanskje ikke har noe reelt valg, for å risikere helsa si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 31. mars 2010 #62 Del Skrevet 31. mars 2010 Du skjønte ikke forskjellen mellom å selv velge å påta seg en risiko, for egen vinning (barn) og det å betale noen andre, som kanskje ikke har noe reelt valg, for å risikere helsa si? Jeg gjør ikke det, nei. For den som blir surrogatmor, gjør det jo også for egen vinning, men rent økonomisk. Jeg mener også at siden disse mødrene får bedre oppfølging enn de normalt ville hatt under svangerskapet, så er det mindre risiko forbudet med disse graviditetene enn med normale graviditeter. Svangerskapsforgiftning er f.eks en tilstand som kan være alvorlig dersom det får utvikle seg (noe som ofte skjer fordi det kan være asymptomatisk i tidlig stadium, og bare oppdages gjennom urinprøver og blodprøver) men som er relativt lett å behandle, og ufarlig dersom behandlingen kommer tidlig i gang. Man kan i praksis se bort fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 2. april 2010 #63 Del Skrevet 2. april 2010 Det er stor forskjell på å påta seg en risiko selv, og det å utsette andre for risiko. Nr man betaler mennesker om er i en lik situasjon at de reelt sett ikke har andre valg enn å bli surrogatmødre for å sikre levestandarden sin, så lemper man risikoen over på en annen. Det er da ikke vanskelg å forstå hvorfor det er annerledes enn å selv bli gravid. Gitt min argumentasjon er slettes ikke alle svangerskap uetiske, slik du skal ha det til. Men alle svangerskap medbringer risiko. Jeg syns du er veldig svart - hvit i din tankegang om at ingen som er surrogatmødre har noe valg. Det vet du faktisk ikke, og du begrunner dine poenger med noe du antar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. april 2010 #64 Del Skrevet 3. april 2010 Jeg syns du er veldig svart - hvit i din tankegang om at ingen som er surrogatmødre har noe valg. Det vet du faktisk ikke, og du begrunner dine poenger med noe du antar. For det første har jeg aldri sagt at dette gjelder alle surrogatmødre, men det gjelder mange, og det gjør at praksisen i seg selv blir etisk betenkelig, fordi det er veldig vanskelig å skille mellom de som har et reelt valg og de som ikke har det. Det er i alle tilfeller verre å anta at alle surrogatmødre blir godt fulgt opp, og at alle surrogatmødre er ressurssterke individer som går igjennom svangerskap ut av ren godhjertethet for de stakkars norske rike folkene som ikke har unger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #65 Del Skrevet 3. april 2010 For det første har jeg aldri sagt at dette gjelder alle surrogatmødre, men det gjelder mange, og det gjør at praksisen i seg selv blir etisk betenkelig, fordi det er veldig vanskelig å skille mellom de som har et reelt valg og de som ikke har det. Det er i alle tilfeller verre å anta at alle surrogatmødre blir godt fulgt opp, og at alle surrogatmødre er ressurssterke individer som går igjennom svangerskap ut av ren godhjertethet for de stakkars norske rike folkene som ikke har unger. Disse surrogatmødrene har en hjerne å tenke med som alle andre. De klarer faktisk å bestemme hva de vil selv. Ingen som blir tvunget til noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artloff Skrevet 3. april 2010 #66 Del Skrevet 3. april 2010 Å utnytte folks fattigdom på denne måten for å oppfylle sine egne drømmer er utrolig egoistisk syns jeg. Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. april 2010 #67 Del Skrevet 3. april 2010 Det er da ikke snakk om utnytting her! Det er jo helt frivillig for alle parter å gå gjennom dette. Og hvorfor tror du alle surrogater er fattige? Det er tydelig at det er mye kunnskapsløshet om dette temaet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artloff Skrevet 3. april 2010 #68 Del Skrevet 3. april 2010 Jeg har ikke barn selv, men har altid ønsket meg. Har heller ikke fått adoptere. Barn er prestisje! Du blir liksom ikke regnet for ekte kvinne hvis du ikke får barn. Har du penger og en mann som er villig til å stille opp for deg,skjønner jeg at det er fristende å reise til utlandet å "mekke seg en unge" For meg er det utenkelig å få en annen kvinne til å føde mitt barn. Mener det er uetisk og egoistisk bruke surrogatmor. Man vil ha et barn som har ens egne gener, og får man det ikke til, så kjøper man seg en surrogatmor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 4. april 2010 #69 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg har ikke barn selv, men har altid ønsket meg. Har heller ikke fått adoptere. Barn er prestisje! Du blir liksom ikke regnet for ekte kvinne hvis du ikke får barn. Har du penger og en mann som er villig til å stille opp for deg,skjønner jeg at det er fristende å reise til utlandet å "mekke seg en unge" For meg er det utenkelig å få en annen kvinne til å føde mitt barn. Mener det er uetisk og egoistisk bruke surrogatmor. Man vil ha et barn som har ens egne gener, og får man det ikke til, så kjøper man seg en surrogatmor? Som det har vært nevt tidligere, så går det fint ann å bruke morens egg og farens sæd, og da får barnet foreldrenes gener, selv om barnet utvikler seg i en annen livmor enn den biologiske moren. Ser ut som det i denne diskusjonen er mange som forveksler surrogati med eggdonasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 4. april 2010 #70 Del Skrevet 4. april 2010 Å utnytte folks fattigdom på denne måten for å oppfylle sine egne drømmer er utrolig egoistisk syns jeg. Helt enig. Jeg leier ut min egen kunnskap i jobbsammenheng. Arbeidsgiver får et produkt, og jeg har økonomisk gevinst av det, bare for egen vinning. Er denne handlingen uetisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 4. april 2010 #71 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg har ikke barn selv, men har altid ønsket meg. Har heller ikke fått adoptere. Barn er prestisje! Du blir liksom ikke regnet for ekte kvinne hvis du ikke får barn. Har du penger og en mann som er villig til å stille opp for deg,skjønner jeg at det er fristende å reise til utlandet å "mekke seg en unge" For meg er det utenkelig å få en annen kvinne til å føde mitt barn. Mener det er uetisk og egoistisk bruke surrogatmor. Man vil ha et barn som har ens egne gener, og får man det ikke til, så kjøper man seg en surrogatmor? Artloff: Du kan ikke så mye om dette temaet. Jeg synes du skulle sette deg inn i saken før du dømmer. Kanskje du da holder deg for god til å f.eks. bruke uttrykk som å "mekke seg en unge". Er du forresten ufrivillig barnløs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sella Skrevet 4. april 2010 #72 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg synes surrogati burde blitt lovlig i Norge. Jeg tror det er mange kvinner som ville vært surrogat for en venninne eller slektning som ikke kan bære frem et barn, men det er ikke lov fordi i Norge er det kvinnen som føder barnet som blir regnet som mor til barnet. Barnet får da en biologisk mor og en genetisk mor (?) og derfor blir det regnet som problematisk, og det synes jeg er litt rart. Men det positive med å betale en fattig kvinne for å være surrogat er jo at da får hun en sjanse til å skape en sikrere fremtid for seg selv og sine egne barn. Og denne kvinnen velger jo å skaffe penger på den måten istedet for på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 4. april 2010 #73 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg leier ut min egen kunnskap i jobbsammenheng. Arbeidsgiver får et produkt, og jeg har økonomisk gevinst av det, bare for egen vinning. Er denne handlingen uetisk? Dette er da på ingen måte det samme. Du utsetter deg ikke for helserisiko ved å dele kunnskapen dun med arbeidsgiver. Du har også forsikring og pensjonssparing inkludert i lønnen din og arbeidsforholdet ditt er sikret gjennom arbeidsmiljøloven. Dersom jobben din gikk ut på å sette helsa på spill for å grave etter diamanter i gruver for eksempel, ville jeg kalt det uetisk ja. Arbeid under skikkelige forhold, og som ikke medfører helserisiko er ikke uetisk. Fatter du forskjellen? De som ødelegger seg sjøl i diamantgruver gjør det jo også "frivillig". Det er ikke dermed sagt at de har så mye valg likevel. Jeg har aldri påstått at kvinnene som er surogater er dumme og ikke kan si nei, men mannge er i en situasjon der de er preset til å godta noe som de kanskje ikke kjenner konsekvensene av, og som de kanskje ikke har lyst til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2010 #74 Del Skrevet 4. april 2010 Surrogati er ren utnyttelse av fattige mennesker. Hvis man vil ha barn så kan man heller adoptere. Det er mange barn her i verden som trenger et nytt hjem, men neida. Man må på død og liv videreføre sine egne gener. Nei, få barn på den vanlige måten, eller adopter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 4. april 2010 #75 Del Skrevet 4. april 2010 Surrogati er ren utnyttelse av fattige mennesker. Hvis man vil ha barn så kan man heller adoptere. Det er mange barn her i verden som trenger et nytt hjem, men neida. Man må på død og liv videreføre sine egne gener. Nei, få barn på den vanlige måten, eller adopter. Ja, for så utrolig enkelt er det Vet du i det hele tatt noe om adopsjon, surrogati og ufrivillig barnløshet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #76 Del Skrevet 4. april 2010 Surrogati er ren utnyttelse av fattige mennesker. Hvis man vil ha barn så kan man heller adoptere. Det er mange barn her i verden som trenger et nytt hjem, men neida. Man må på død og liv videreføre sine egne gener. Nei, få barn på den vanlige måten, eller adopter. Du har virkelig ingen anelse om hvordan surrogati foregår skjønner jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jenteløve87 Skrevet 5. april 2010 #77 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Jeg er fullt klar over at svært mange svangerskap hos surrogatmødre går for seg uten andre "komplikasjoner" enn de vanlige fysiologiske forandringene det medfører å bære frem et barn. Og svært mange av innleggene her inne sier at oppfølgingen er så fantastisk og at det på ingen måte er risiko og eller utnyttelse involvert. Jeg oppfordrer virkelig alle som er litt interessert i tema til å se episode 17 i sesong 3 av "Private Practice". Og før noen kommer med innspill på at dette bare er en TV-serie så er jeg fullt klar over det. Jeg er også fullstendig klar over at dette ikke skjer mer enn sikkert 1 av mange tusen, men poenget mitt er, dersom dette skjer, hva da? Jeg synes at man skal være svært forsiktig med å si at dette er helt trygt for surrogatmor. I all hovedsak er det jo det Men hva skjer når det ikke er det lenger? Argumentet for at du har ansvar for skade skjedd, i aller ytterste konsekvens kanskje et dødsfall, er at du hadde så innmari lyst på barn?? Fordi DU/DERE ville ha alt du har drømt om, så skal utsettes for risiko? Se episoden og si at dette er en lett problemstilling... I dare you :gjeiper: Endret 5. april 2010 av jenteløve87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingvild Skrevet 5. april 2010 #78 Del Skrevet 5. april 2010 I den serien er det jo trillinger, så da er det jo selvfølgelig større risiko for at noe kan skje. Det blir jo ikke satt inn mer enn ett eller to egg når det er ivf behandling. Er jo som regel ett barn som blir båret frem og da er det minimal risiko. Synes det uansett blir litt for dumt å sammenligne med Private Practice. Men det sier kanskje litt om deg også :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #79 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg lurer på hva de som brukte surrogatmødre ville gjort hvis det viste seg at barnet deres ble født med et alvorlig handicap eller hjerneskade?Hvis de ombestemte seg(hvis det er mulig)så hadde vel barnet havnet på barnehjem? Jeg synes ikke det er helt etisk med surrogatmødre.Jeg tenker på den som har vært gravid i 9 måneder,og kroppen forandres kanskje etterpå og kanskje hun får fødselsskader?Det må være veldig merkelig,først gravid i 9 måneder og kort tid etter er barnet hos noen andre.Det blir jo som å adoptere bort et barn,men her var hensikten å bli gravid med vilje og vite at når det var født fikk det andre foreldre.Det er kanskje ikke hennes gener men i hennes kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingvild Skrevet 6. april 2010 #80 Del Skrevet 6. april 2010 Hva gjør andre med barn som blir født med alvorlig handicap? Hadde du satt det på barnehjem? Barnet er jo de biologiske forledrene sitt ansvar uansett etter fødselen. Det er en grunn til at det er strenge regler og masse tester for de som har lyst til å være surrogatmødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå