Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Haka mi datt. 

Veldig merkelig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er med Pernille her. Du kan ikke ose fabdenivoldskhet og forakt for aldringsdiskrimineringen og samtidig pumpe deg full av botox.

Skrevet

Jeg tror ikke den får så mye poeng i finalen, for å si det sånn...

Skrevet
Daria skrev (På 10.4.2024 den 18.53):

10.04: Fem lest, ingen kjøpt.

Jeg fortsetter essay-lesingen. De tre den zimbabviske forfatteren Tsitsi Dangaremba byr på i Svart og kvinne er av det mer akademiske slaget, og post-kolonialisme og feminisme er viktige stikkord. Dangaremba tar utgangspunkt i eget liv og egen identitet som nettopp svart og kvinne og både kolonimaktene, vesten og patriarkatet får gjennomgå. Brutalt, vondt og viktig, de burde leses av mange (og særlig de sm aldri ville tenkt på å lese dem...).

13.04: Ni lest, ingen kjøpt.

Gårsdagen kort oppsummert...

Night for day av Patrick Flanery sitter en aldrende amerikaner  eksil i Firenze og skriver brev til sin elsker, som han ikke har sett på over 60 år. Den gangen de begge hadde en karriere i Hollywood, homofili var en forbrytelse og jakten på "ikke-amerikansk aktivtet" var i ferd med å ta av, med alt det innebar av sensur, angiveri, mistenksomhet og ødelagte liv (en situasjon og en stemning som innimellom gir ubehagelige assosiasjoner til tingenes tilstand  dag, uten at jeg tror forfatteren egentlig går inn for det). Brevets fortelling avbrytes og utdypes av notater og filmmanus, sammenheng og opphav er ikke alltid umiddelbart opplagt, men det er en elegant komposisjon hvor alt knytes sammen (men ikke nødvendigvis oppklares) til slutt (hvilket vl si etter 650 sider, uten at det føles langt).   

Gi en søvnløs dikter en gammel poets seng, og du får Erlend O. Nødtvedts Olav Nygards seng - et overflødighetshorn av en fabulerende diktsamling med drømmer og søvntanker, direkte og indirete sitater og referanser (helt klart mange fler enn jeg tar, jeg kunne ønsket meg en referanseliste...) og kreativ bruk av språk og ord, både gamle og nylagde (jeg bruker litt tid på å skjønne at nattlignatts selvfølgelig er nattversjonen av dagligdags...). Smart og morsomt og fascinerende.

Psykoanalysen i Norge er en artikkelsamling om psykoanalysen før og nå (nå vil si ca 1993, da boka ble utgitt...). Som de fleste sånne samlinger varierer det både hvor interessante og hvor tilgjengelige de er (sett fra mitt ikke-faglige ståsted) - noe blir jeg ganske oppslukt av, noe er vekjent og noe går over hodet på meg - og hvor godt skevet de er. Artikkelen om Knut Hamsuns farskomplekser er mest ufrivillig underholdende, men det handler nok også mest om min manglende faglighet...

Pakk av Monika Helfer foregår i en liten landsby i Østerrike ved utbruddet av første verdenskrig. I en ikke særlig velansett familie i landsbyens utkant er mor usedvanlig vakker, far drar i krigen og kan nå det barnet som kommer etter hvert egentlig ha blitt unnfanget på fars svært korte permisjoner...? Bokas forteller er et av barnebarna, så det hoppes mye i tid og sted og relevans og sikker kunnskap og spekulasjoner - det er i og for seg ikke vanskelig å henge med, men jeg blir bare aldri så veldig engasjert. Nerdebonus: Et sted i historien leser noen en roman av Sigrid Undset. Tittelen nevnes ikke, bare åpningssetningen Jeg har været min mann utro. Dette er fra Fru Marta Oulie, som ikke bare var sin mann utro - hun fikk et barn hennes mann ikke var far til...

Skrevet

Det var sol før jeg gikk ut. Nå er det sol igjen. Da jeg var ute, derimot... Det blåste forsåvidt såpass kraftig at det ikke fristet å ta fram boka uansett, men likevel... :jolie: 

Skrevet

Tannlegens automatiske påminnelse åpner med Vi gleder oss til å se deg - jeg er litt usikker på om jeg egentlig synes at den formuleringen er helt heldig...

Definitivt ikke heldig: Gå i parken for å lese i knallsol og scillablomstring og glemme boka... :murvegg:

Skrevet

Ingen krisebok å få kjøpt? 

Jeg har vært i årets første av en rekke «runddager». Nå sitter jeg ute i hagestua og nyter de siste solstrålene mens jeg forsøker å fortrenge at jeg har en samling bevingede ord som venter på respons oppe på hjemmekontoret. 

Skrevet

Jeg vurderte hvor langt det var til nærmeste bokhandel, og svaret var litt for langt...

Skrevet

400 år kulturhistorie brenner i København. Jeg skrudde på tven for å se noe helt annet og havnet midt i en ekstrasending om storbrann på den gamle børsen, som ser ut tl å være totalskadet. Det var først da de nevnte dragespiret at jeg klarte å plassere den i landskapet - spiret har nå rast... Ingen er skadet, men fra et historisk synspunkt er det jo tragisk - og helt sikkert for mange københavnere også. Man får jo et forhold til hus også - det er en del bygninger i Oslo jeg ville sørget dypt over om de brant. 

Skrevet
Daria skrev (På 14.4.2024 den 14.44):

13.04: Ni lest, ingen kjøpt.

15.04: Ti lest, ingen kjøpt.

Det var jo ikke det at jeg ikke hadde et utvalg påbegynte å ta av, men når trøttheten stiger og humøret synker og inspirasjon og entusiasme egentlig er ganske fraværende, er som regel løsningen norskspråklig skjønnlitteratur - gjerne fra perm til perm uten avbrytelser. Det er mulig vi da nærmer oss dette psykologen en gang var inne på om at lesing kan ha samme effekt som meditasjon - jeg forsvinner litt inn i boblen og kan stenge ute det meste annet. Det kan skje både med engelskspråklige bøker og sakprosa også, men de gir litt mer motstand i utgangspunktet.

I Vassarv av Inger Bråtveit tar hovedpersonen med seg sin datter i småskolealder og reiser på ferie hjem ti vestlandsbygda hun kommer fra. Fortid og nåtid og minner og drømmer og tanker om alt fra slektskap og mor/datter-forhold til klima og by og land går i hverandre nokså sømløst, men det er sjelden noe problem å henge med. 

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

400 år kulturhistorie brenner i København. Jeg skrudde på tven for å se noe helt annet og havnet midt i en ekstrasending om storbrann på den gamle børsen, som ser ut tl å være totalskadet. Det var først da de nevnte dragespiret at jeg klarte å plassere den i landskapet - spiret har nå rast... Ingen er skadet, men fra et historisk synspunkt er det jo tragisk - og helt sikkert for mange københavnere også. Man får jo et forhold til hus også - det er en del bygninger i Oslo jeg ville sørget dypt over om de brant. 

Ja, det har vært triste bilder fra Danmark i dag. :trist: 

Skrevet

Sikt melet tre ganger.

En av svært mange grunner til at matlaging på MasterChef-nivå ikke er for meg. Jeg synes jeg er avansert når jeg ved spesielle anledninger tar meg bryet med å sikte melet én gang - hvem gidder å styre med å gjøre det tre ganger? Hvilken mikroskopisk, men uhyre viktig urenhet blir først borte i tredje runde?

Skrevet

-I'm a big fan of mousse...

Jeg får stadig mer sans for Declan - en mann med prioriteringene i orden :fnise:

Skrevet

Declan har blitt en av mine favoritter :jepp: 

Skrevet

Godt det begynner å skille seg ut favoritter også, ikke bare deltakere jeg misliker :fnise:

Skrevet

Misliker egentlig ingen av dem jeg. Men sliter litt med å finne favoritter. Så langt heier jeg på Brent, Robbie og Declan. 

Skrevet

Jeg tror jeg har satt ny rekord hos tannlegen - neppe mer enn fem minutter i stolen totalt (hvilket gir en ganske solid timepris :fnise: ). Det var bare et halvt år siden sist, da ble det tatt bilder og pusset og sjekket skikkelig, nå så alt så fint ut at han ikke syntes det var noe mer å gjøre. Etter vårt brutale første møte for to år siden, hvor han fant tre hull og en visdomstann som burde trekkes, har vi hatt halvårlige treff - nå mente han tiden var moden for å trappe ned til en gang i året. I noen forhold er jo sjeldnere treff en positiv utvikling :ler: 

Skrevet

Haha absolutt! 

anbefaling om du ikke har lest den enda: Kvit norsk mann av Brynjulf Jung Tjønn. Diktsamling fra 2022. 

Skrevet

Den står på "det burde jeg"-lista... Den er inne på min lokale filial, så i teorien er det jo ikke noe å lure på.

Skrevet

Den tar under en time å lese fra perm til perm. Høyt, i klasserom, på rundgang mellom lærer og elever. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...