Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 20.3.2024 den 14.53):

18.03: Syv lest, en kjøpt.

Goce Smilevskis Sigmund Freuds søster er noe så sjeldent som en makedonsk roman - dem har jeg ikke lest for mange av... Hovedpersonen er som tittelen sier en av Sigmund Freuds søster, mer eller mindre fra vugge til grav. Jeg vet egentlig ikke hvor historisk korrekt den er, om det stemmer at hun hadde en kjøreste som tok livet av seg, bodde på en psykiatrisk institusjon og ble kjent med søstrene til både Gustav Klimt og Frank Kafka (men tanken på at Gustav Klimt skulle ha 14 sønner som alle het Gustav (og hadde forskjellige mødre) er såpass festlig at det føles unødvendig å sjekke sannhetsgehalten i det), og det er uansett ikke en helt tradsjonell biografisk roman - her er filosofiske og psykoanalytiske innslag og betrakninger, og språklige virkemidler som gjør meg veldig nysgjerrig på hvordan de ser ut på originalspråket.

I Åsne Maria Gundersens Hvis jeg skulle bli borte en gang dør en mor, og en datter sitter igjen med blandede følelser. Mor har vært syk så lege datteren kan huske - hvorfor husker hun ike tiden før? - og til dels ganske krevende, er det greit og riktig å føle vel så mye på lettelse som sorg? Korte og ladede kapitler hvor mye sies indirekte, om tap og sorg og foreldrerelasjoner.

21.03: Åtte lest, en kjøpt.

Noen ganger finner jeg bøker på biblioteket uten å ha noe kjennskap til hverken tittel eller forfatter, og får en overraskende god leseopplevelse - som med Vridd, av Reidun Elise Foldøy. En liten pike blir født i 1970. Mor er en ung musikkstudent, far er ukjent (for alle andre enn mor...), og barnet, som får navnet Hjørdis, har klumpfot. Det er ganske hjerteskjærende å lese hvordan mor og barn opplever helsevesenet - ikke fordi de får spesielt dårlig behandling, men det var bare sånn det var da. Visittiden er begrenset og skal overholdes, selv når det handler om en ni måneder gammel baby som sal opereres, eller en 9-åring som må være på sykehus langt hjemmefra en hel måned. Synsvinkelen skifter mellom mor og datter gjennom hele boka, helt fra fødselsøyeblikket, det er elegant gjort og bidrar til at boka blir mangefassetert, her er både mors framtidsbekymringer og følelser og barnets her-og-nå-fokus og situasjonsforståelse.

Skrevet

Det ble tur i parken :sol: Det gjelder bare å gi kroppen litt tid, og så hive seg rundt (metaforisk sett, i praksis går det litt langsommere :fnise: ) i det øyeblikket den er på glid. Jeg har lest i varmende sol i parken, sett scilla og krokus - og årets første sommerfugl! 🦋 Dagen har også inneholdt blekksprut og påfugl, begge av det glitrende slaget og med nål på baksiden - de lå i postkassen sammen med en par sitrongule stjerneformede øredobber. Noen gikk på en bitteliten etsy-smell på en dårlig dag nylig... :plystre: 

Skrevet

Oooh. Flere som kjenner til fenomenet med velfylt postkasse en tid etter en dårlig dag, skjønner jeg. 

Rart å være innom her igjen, hyggelig med kjente fjes. 

Jeg var på jobb en tur i dag pga et par møter (og et par reiseregninger å skrive, absolutt motiverende), og fikk beskjed om å dra hjem og legge meg av sjefen, så blir visst aldri frisk… 

Skrevet

Trøsteshopping skal ikke undervurderes... Jeg prøver å holde det til te, blomster og sjokolade (samt en og annen bok), men av og til trengs sterkere lut. Denne forsendelsen hadde tittel/unnskyldning "fordi psykologen min skal slutte", uten at man skal se tittel og innhold så veldig i sammenheng...

Skrevet

Jeg er litt usikker på om dette egentlig er noe jeg burde være helt stille om, men jeg har faktisk 20-årsjubileum på KG i dag :dåne:Det har kommet mye gøy ut av det, da...

Skrevet
Daria skrev (34 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om dette egentlig er noe jeg burde være helt stille om, men jeg har faktisk 20-årsjubileum på KG i dag :dåne:Det har kommet mye gøy ut av det, da...

Hipp hipp! :blomst2:

Skrevet

Therese Johaug leder 3-mila i NM, sånn apropos tid som går (eller står...) :fnise: 

Påskefreden har senket seg, bare avbrutt av en påskehilsen fra tannlegen som synes det er på tide at jeg tar turen innom snart (formuleringen var muligens litt mer konkret og upersonlig...), og det skal vel la seg gjøre... I dag går dog turen neppe lenger enn til Kiwi, det er et par behov som ikke kan vente.

Flott fransk filharmonikonert i går, med Ravel (mon amour :hjerte: ), Polenc og Fauré, de to siste med mektige korverk (hhv Gloria og Requiem). Det har i det hele tatt vært en god kulturmåned - jeg hadde fire planer og gjennomførte alle, det har jo ikke vært en selvfølge i det siste. Relativt korte og tidlige forestillinger i helgene ser ut til å være et godt utgangspunkt. Fosse-dikt, Ibsen som ballett og orkestermusikk i flere varianter - fin måned.

Skrevet

Påskefreden har senket seg her også nå. Har fått vasket og påskepyntet litt i dag. 

Akkurat nå er det lunsj. Sov lite i natt og våknet tidlig så det er mulig det blir en liten lur etter lunsj. :sover:

Skrevet

Min påskefred (eller -liv) er på vei. Den ene kommer i løpet av den neste timen, den andre kommer med toget en gang etter midnatt. 💚 

Skrevet

Fred kommer i så mange former... :ler: Her har den de siste timene hatt sin sedvanlige bok-og-te-form - jeg veksler mellom kongelig biografi og ny nynorsk lyrikk, og lurer på om jeg ikke også skal begynne på en ny roman. 

Skrevet

På denne palmesøndagsmorgenen, hvor sola er i tenkeboksen og gale mennesker hopper over 200 meter i Planica, kan jeg by på et dobbelt besøk i hjernens musikalske irrganger. Først en ESC-klassiker, som av ukjente grunner dukket opp i en drøm i natt - og det virkelig festlige var at den yngste av dem hadde blitt eldre (og ikke nødvendigvis med stil og verdighet)... :fnise: Ryktene skulle for øvrig ha det til at de to sangerne gikk så dårlig overens at de havnet i slåsskamp vinnerkvelden... 

Jeg har de siste par ukene holdt på med en bok som heter Hang the moon, og som en naturlige følge av det har jeg stadig hatt Reba McEntire på hjernen. Et sted synger hun nemlig linjen How was I to know he thought I'd hung the moon, og det er alt assosiasjonshjernen trenger (jazzstandarden How high the moon har også dukket opp...).

Skrevet
Daria skrev (På 22.3.2024 den 10.53):

21.03: Åtte lest, en kjøpt.

Noen ganger finner jeg bøker på biblioteket uten å ha noe kjennskap til hverken tittel eller forfatter, og får en overraskende god leseopplevelse - som med Vridd, av Reidun Elise Foldøy. En liten pike blir født i 1970. Mor er en ung musikkstudent, far er ukjent (for alle andre enn mor...), og barnet, som får navnet Hjørdis, har klumpfot. Det er ganske hjerteskjærende å lese hvordan mor og barn opplever helsevesenet - ikke fordi de får spesielt dårlig behandling, men det var bare sånn det var da. Visittiden er begrenset og skal overholdes, selv når det handler om en ni måneder gammel baby som sal opereres, eller en 9-åring som må være på sykehus langt hjemmefra en hel måned. Synsvinkelen skifter mellom mor og datter gjennom hele boka, helt fra fødselsøyeblikket, det er elegant gjort og bidrar til at boka blir mangefassetert, her er både mors framtidsbekymringer og følelser og barnets her-og-nå-fokusTrond Norén Isaksen - Kvinne blant konger og situasjonsforståelse.

23.03: Ti lest, en kjøpt.

Det er begrenset hvor mange ganger en roman kan ty til brå og uventede dødsfall, ukjente slektsforhold og andre avsløringer for å drive plottet videre (med mindre man snakker seriemorder-krim, men det gjør jeg sjelden...). Det er også grenser for hvor mye konkret inspirasjon man kan hente fra andre steder uten at det blir veldig påfallende (med mindre hovedpoenget er å gjenfortelle/nyfortelle en velkjent historie). Jeanette Walls' Hang the moon går over begge disse grensene så det synger - jeg mister oversikten over antall dødsfall som skjer (og har skjedd i romanens fortid), og det i øyeblikket jeg innser hvor mye som er hentet fra Tudor-historien (forfatteren nevner det som en tidlg inspirasjon i etterordet) blir det så påfallende at det kommer i veien for den pågående historien, som handler om hillbillyliv og forbudstid i sørstaene på 1920-tallet og en kvinne som gikk mot samfunnskonvensjonene. Litt av problemet er at fordi det skjer så mye og hstorien stadg vekk tar ye vedinger, er at ingenting rekker å etablere seg og vekke interessen, hverken karakterene, relasjonene eller sammenhengene. Less ville nok vært more her...

Kvinne blant konger er Trond Norén Isaksens biografi over prinsesse Astrid. I tillegg til min vanlige kongeinteresse er det en viss personlig interesse involvert her - min bestemor var venninne med henne fra tenårene (og dukker opp i bisetninger her og der), det er jo historier her jeg ønsker jeg hadde kunne spørre om (jeg vet at de var på russetur til København, men at det innebar tebesøk hos en av de danske prinsesse kan jeg ikke huske å ha hørt noe om...). Prinsessens voksenliv er jo en studie i pliktfølelse og diskresjon, uten at hun gir inntrykk av å føle at hun har ofret noe. Boka er underholdende og lettlest - utgitt på det som da var ukebladforlaget Damm, det sier vel litt om primærmålgruppen.

Skrevet

Jeg ble jo ikke mer motivert for å komme meg ut en tur, da jeg endelig dro meg ut av senga og ble møtt av snø... Dagens plan A er biblioteket, foreløbig pågår interne forhandlinger på flere nivåer. 

Skrevet

Jeg oppdaget i tide at t-banen står på grunn av planlagt arbeid - det betyr at trikkene til Majorstua sannsynligvis er smekkfulle (som jeg erfarte i fjor, da det samme kjedde og jeg ikke oppdaget det i tide...). Plan A utgår til obver påsken - den boka jeg skulle hente haster ikke så mye... Plan B var en tur på Rema, som igjen har bestemt seg for at jeg ikke er ønsket som kunde og har skrudd av rullebåndet. Ergo ble det tur til Meny - lenger enn jeg hadde tenkt (hvor den nærmeste rulletrappen sto (de har en til - og heis) og alle tilgjengelge sitteplasser var opptatt - det er åpenbart en sånn dag), men nå er kjøleskapet fullt, jeg kan påberope meg noe som minner om trening og jeg har pledd, te og ingenting jeg må på lenge...  

Annonse
Skrevet

Oppvasken er tatt - også kjent som dagens hovedmål gjennomført. Her legges lista høyt... :fnise: Jeg satser på en påske i sakte tempo og på kroppens premisser - det er mye som burde gjøres, men det må ikke gjøres akkurat denne uka, med mindre inspirasjon og overskudd kommer snikende. Foreløbig er det ikke antydnng til sol på langtidsvarselet, så behovet for å planlegge utetid er heller ikke så stort. 

Skrevet
Daria skrev (På 24.3.2024 den 12.19):

23.03: Ti lest, en kjøpt.

25.03: 11 lest, en kjøpt.

I fjor var Ø av Thor Magnus Tangerås en av de store lyrikkopplevelsene. Hans nye, Landskap med vindturbinar, ligger an til å bli det samme i år. Her er språklig oppfinnsomhet og fingspissfølelse, intertekstualitet (med referanseliste som også er av det poetisk velformulerte slaget: Her har gauken vore og lagt egga sine i Rolf Jacobsens dikt, "Landskap med gravemaskiner") og referanser av mange slag - litteratur som gir meg frysninger på ryggen av nytelse. Som tittelen antyder er det det moderne naturlandskapet som står i sentrum - hva gjør utbyggingen med natur og dyreliv, og hva gjør det med oss? Form OG innhold, uten at noen av delene har måttet vike.

Skrevet
Daria skrev (21 minutter siden):

Oppvasken er tatt - også kjent som dagens hovedmål gjennomført. Her legges lista høyt... :fnise: Jeg satser på en påske i sakte tempo og på kroppens premisser - det er mye som burde gjøres, men det må ikke gjøres akkurat denne uka, med mindre inspirasjon og overskudd kommer snikende. Foreløbig er det ikke antydnng til sol på langtidsvarselet, så behovet for å planlegge utetid er heller ikke så stort. 

Vi har relativt sammenfallende hovedmål om dagen ser jeg... Dog er mitt mål å få tømt oppvaskmaskinen, da den har stått for selve vaskejobben. Og så bør jeg legge sammen alt som henger på tørkestativet (på tredje dagen...), og på et eller annet tidspunkt støvsuge. Men om det skjer i dag vites ikke...

Skrevet

Det gjelder å ha relativt realistiske målsetninger og ikke minst høre på kroppen - det er ikke alltid man hverken kan eller bør presse seg så mye (og her har jeg fagfolk å støtte meg på). For øvrig er tre dager mer regelen enn unntaket når det gjelder hengetid for nyvakste tøy her... :fnise: (Rekorden er tre måneder men da var jeg ikke hjemme. Tanken var at det var bedre med rent tøy på stativet enn skittentøy i kurven i min fravær...).

Skrevet

Bildene av broen som kollapser i USA er jo ganske vanvittige - det ser jo ut som om det er et av de skjøre byggverkene til doserne. Jeg skjønner rent teoretisk at det er enorme mengder kraft og tyngde i et containerskip, men samtidig burde det jo ikke være mulig at en bro nærmest kan dyttes overende på den måten? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...