Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Han hadde gitt alt, derom hersket det ingen tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (På 12.3.2024 den 20.53):

12.03: Fire lest, en kjøpt.

Som sagt - det går i riktig retning... :fnise: 

Og alle fugle sjunge - : Festskrift for Herman Wildenvey var et loppemarkedfunn som framkalte spontane gledeslyder. Utgitt i 1957, i anledning 50-årsjubileet til Wildensveys debutbok, i folioformat og trykket på tykt papir, er det i praksis en fantastisk diktsamling med bidrag fra alle de store norske lyrikerne på den tiden - her er Vesaas og Øverland, Prøysen og Takvam og ikke minst André Bjerke, som i tillegg til et dikt også har skrevet innledningen

Robert Seethalers Siste sats handler om Gustav Mahlers siste reis - helt bokstavelig, her sitter den dødssyke komponisten på et skip på vei hjem fra New York for siste gang og tenker over livet og ikke minst samlivet sitt, med kona og med musikken. Knapt 100 sider, og på sitt vis likevel nok til å dekke et helt liv. Mulig enkelte ordglade biografer kunne hatt noe å lære... 

15.03: Fem lest, en kjøpt.

Hanna Kvanmos selvbiografi Dommen handler primært om hennes oppvekst og ungdomstid i Harstad, og hvordan den endte med en landssvikdom etter krigen, da hun så vidt hadde passert 20. Hun begynte  å jobbe for tyskerne som tenåring og meldte seg som frivillig til Tysk Røde Kors - mer som en følge av nødvendighet og praktiske hensyn enn ideologi, uten at hun gjør noe forsøk å å bortforklare eller unnskylde sine egne valg i ettertid. Det er en interessant historie, med en vinkling man ikke ser så ofte, og en påminnelse om hvor lett det er å havne feil. Ikke minst hvor lett det er å fortsette på den veien når ditt første litt tilfeldige skritt i feil retning møtes med fordømmelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timon Haugan tar sin første v-cupseier og sier om laget at suksessen skyldes hverandre. Det blir interessant neste år å se hvordan Lucas Braathen klarer seg som enmannslag, uten støtte, fellesskap og noen å bryne seg på på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle Lie McGrath som griner usjenert på tv i ren glede over lagkameratens seier - det sier jo det meste (og smitter... :grine:  Både meg og Jan Erik Aalbu :fnise: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden av mandag morgen fant veien inn vinduet kl 08.27:

-William, det det har du ikke tid til, du begynner på skolen om tre minutter!

Jeg konkluderte med at William kom for sent på skolen i dag - den eneste skolen han muligens kunne kommet seg til på tre minutter er nærmeste vgs, og hvis William går på videregående og blir fulgt av en så påpasselig mor, har han større problemer enn litt dårlig tid...

Selv har jeg all verdens tid og ikke andre mål for dagen enn en tur i butikken - helst før storefri, men etter er også en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dagens mål som innebærer å bevege seg utenfor leiligheten er gjennomført før 12 - mat er handlet og tørt vasketøy hentet i kjelleren, og litt bonussol sanket på brygga. Det er mer tørt vasketøy på stativet i stua, det burde jo på et tidspunkt forflyttes inn i i skuffer og skap - et reklamepauseprosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)

Tidlig visitt hos mannen med flytteplaner og voksende skjegg (jeg begynner å lure på om det er en form for syklus - kanskje månestyrt? Et lite snev av varulv... :fnise: ) betyr lesestund, tekanne og sitronscone på et prelunsj-stille konditori etterpå. I morgen venter fysio en dag foran skjema, og etter det er det faktisk påskeferie. Man burde vel legge litt planer - i det minste om å fylle opp lageret med egg og marsipan. Forsendelsen med lakrisegg er en saga blott...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 17.3.2024 den 13.57):

15.03: Fem lest, en kjøpt.

Hanna Kvanmos selvbiografi Dommen handler primært om hennes oppvekst og ungdomstid i Harstad, og hvordan den endte med en landssvikdom etter krigen, da hun så vidt hadde passert 20. Hun begynte  å jobbe for tyskerne som tenåring og meldte seg som frivillig til Tysk Røde Kors - mer som en følge av nødvendighet og praktiske hensyn enn ideologi, uten at hun gjør noe forsøk å å bortforklare eller unnskylde sine egne valg i ettertid. Det er en interessant historie, med en vinkling man ikke ser så ofte, og en påminnelse om hvor lett det er å havne feil. Ikke minst hvor lett det er å fortsette på den veien når ditt første litt tilfeldige skritt i feil retning møtes med fordømmelse. 

18.03: Syv lest, en kjøpt.

Goce Smilevskis Sigmund Freuds søster er noe så sjeldent som en makedonsk roman - dem har jeg ikke lest for mange av... Hovedpersonen er som tittelen sier en av Sigmund Freuds søster, mer eller mindre fra vugge til grav. Jeg vet egentlig ikke hvor historisk korrekt den er, om det stemmer at hun hadde en kjøreste som tok livet av seg, bodde på en psykiatrisk institusjon og ble kjent med søstrene til både Gustav Klimt og Frank Kafka (men tanken på at Gustav Klimt skulle ha 14 sønner som alle het Gustav (og hadde forskjellige mødre) er såpass festlig at det føles unødvendig å sjekke sannhetsgehalten i det), og det er uansett ikke en helt tradsjonell biografisk roman - her er filosofiske og psykoanalytiske innslag og betrakninger, og språklige virkemidler som gjør meg veldig nysgjerrig på hvordan de ser ut på originalspråket.

I Åsne Maria Gundersens Hvis jeg skulle bli borte en gang dør en mor, og en datter sitter igjen med blandede følelser. Mor har vært syk så lege datteren kan huske - hvorfor husker hun ike tiden før? - og til dels ganske krevende, er det greit og riktig å føle vel så mye på lettelse som sorg? Korte og ladede kapitler hvor mye sies indirekte, om tap og sorg og foreldrerelasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var planen etter fysio bare en tur innom Søstrene Grene for å se etter påskepynt - jeg leste tross alt på kafé i går. Men så ligger de jo rett ved siden av Espresso House, hvor det var lite folk og bordet mitt var ledig (og de hadde glemt å skru på musikken - bonus!) - de var jo åpenbart hva jeg måtte gjøre... :leselusa: 🍵 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 15.3.2024 den 17.20):

Jeg trenger (om en måned eller to) en litt lett, ikke så lang vårjakke og vurderer å gå til anskaffelse av et denim-plagg - for første gang på 30 år eller så...

Jakke er i hus, og for første gang siden jeg var tenåring kan jeg påberope meg å eie en olajakke, selv om fasong og design har endret seg noe (og der det pleide å sitte buttons med politisk budskap, vil min vintage David Andersen-brosje komme til sin rett. Det kalles å aldres... :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for dagens beste svar går til den unge kombinertløperen som ble spurt av NRK om han var den nye Jarl Magnus Riber -Jeg er litt usikker ennå... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle logge meg på her igjen, delvis fordi jeg trodde jeg hadde sletta brukeren min. Men se! SÅ lenge har jeg vært syk. 
 

Det må jo være årsaken. 
 

På tide å bli frisk. 
 

Full av meg selv som en 18-åring med russebuss bare går jeg ut fra at jeg ikke behøver videre presentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett...! :dåne:Men selvfølgelig trenger du ingen presentasjon - jeg så avataren og visste :ler: Dessuten tar jeg for gitt at du ikke har lest deg opp på det som har skjedd siden forrige besøk :fnise:

Definitivt på tide å bli frisk, ja - kanskje litt ferie er det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har på ingen måte lest meg opp, og satser på at jeg har fått med meg det viktigste via andre fora. 
 

Mtp jobb så tok jeg hintet etter å ha blitt sendt heim av velmenende kollegaer både mandag og tirsdag, så bortsett fra et par gjesteopptredener denne uken så har jeg ikke vært på jobb siden tidlig i forrige uke… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er primært forumet for de uviktige tingene :fnise:

Det er jo egentlig i alles interesse at man holder seg hjemme når man er syk og blir frisk, heller enn å hangle i ukesvis. Jeg sendte hjem en kollega med øyeinfeksjon en gang - hun insisterte på at den egentlig ikke var smittsom, selv om både mann og sønn hadde hatt det samme den siste uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Juhu, Skravla! Ja! Årevis! 
 

Hovedgrunnen var egentlig at jeg følte et sterkt behov for å uttrykke min beundring og misunnelse for den nye tekanna her også. Jeg har hatt lyst på siden jeg fikk servert te av en sånn en i England på jobbtur en gang for ufattelig mange år siden. 
 

Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg har både penger og mulighet til å kjøpe en sånn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står akkurat nå ved min side (under en tehette sydd av rosemønstret stoff kjøpt i Oxford), full av rooiboste med blåbær, og jeg er fortsatt like fornøyd med kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så koselig å se deg her igjen, Dallandra. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sol: 

Hodet vil ut, kroppen er ikke like overbevist... En kanne te og en dose Bake-off (I've been worried about your big nuts, sa Prue til den unge mannen, og hele teltet veltet ned i kofferten... :fnise: ), så ombestemmer den seg kanskje. Fysio i går var jo en dag tidligere enn normalt, det skal ikke mer til før det merkes. *skjør*

Konsertplaner i kveld (en grunn til å ikke mase for mye på kroppen...) og så senker påskefreden seg. Et par sosiale avtaler og sannsynligvis en tur i kirken, ellers er uka ganske planløs. Hele april blir mer planløs enn normalt (det var denne vestleningen med andre planer - jeg aner ikke hva, men har mange kreative teorier...), så det vil jo komme nye muligheter for uteliv i vårværet (selv om påsken ikke ser så lovende ut). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...