Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Jeg synes insta er enklere å forholde meg til, for der styrer jeg i større grad selv når og hvor mye tid jeg bruker (og jeg har ingen interesse av å sitte og se på reels, så når jeg har nådd slutten på feeden, er det ikke mer å se :fnise: ). Facebook er der jeg holder litt kontakt med familie i utlandet og venner jeg egentlig ikke har så mye kontakt med lenger, men liker å beholde en liten kobling til (gamle klassekamerater og den slags). Jeg slettet hardt i vennelisten for noen år siden, da ble feeden litt mer givende igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvordan dere klarer å bli energitappet av SoMe - det er jo bare å ikke bruke dem. :klo: 

Har alle tre i god behold men føler ikke de presser meg til å se på dem akkurat og varsling er slått av på hele bunten - akkurat det  hadde jeg ikke orket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QI-teksteren oversatte the Indian flag med indianerflagg. Hvor skal man begynne... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 13.2.2024 den 10.55):

12.02: Fem lest, ingen kjøpt.

Brødrene Schjeldrups Religon og psykologi (først utgitt 1932) må vel sies å være noe av det særere jeg har lest på psykologifronten. Den består av utdrag fra 11 psykoanalyser, brukt til å illustrere forfatternes (en erfaren analytiker, en prest(som jeg tror også gikk i læreanayse en periode)) teorier om forskjellige religiøse opplevelsestyper. Jeg leste denne mest av nysgjerrig fordi det framgikk av biografien om Nic Hoel at hun er den som analyseres mest omfattende i boka (og hennes sønn var ikke nødvedigvis helt enig i konlusjonene..). Det må vel sies at den bærer litt preg av tiden og alderen (her er både penismisunnelse og ødipuskompleks), og ikke minst er det fra et moderne synspunkt påfallende at det, med unntak av Hoel, handler veldig om menn og det mannlig - barnet hos Freud er alltid mannlig, helt uten nyansering og forbehold. Mer historisk enn faglig interessant (og det var jo greit at den ikke var så lang...).

20.02: Syv lest, ingen kjøpt.

Kirsten Thorups Mørket bak dig er en fortsettelse av Intild vanvid, indtil døden. Året er 1943 og krigsenken Harriet, hvis mann falt på Østfronten, er tilbake i København og prøver å stable et hverdagsliv på beina sammen med sine to små barn. Samtidig skal hun finne balansen mellom venner på begge sider og sitt eget ståsted - kan man egentlig holde seg nøytral i en krig, særlig med hennes bakgrunn? Boka er skrevet i annenperson - fortellerstemmen forholder seg til Harriet som du - et grep som i andre bøker har irritert vettet av meg og fått meg til å avbryte lesingen, men her fungerer det overraskende godt. Jeg lærer en hel del om krigen i København, ikke minst om hvor lite jeg egentlig vet...

Etter farens død finner Vilja en bunke gamle brev fra det som tydeligvis er en tidligere elskerinne - men hvem er hun, og hva skjedde egentlig? Din, Margot av Meri Valkama har unektelig et utgangspunkt som lukter av dameroman, men den er mer enn det. Ikke minst på grunn av settingen - mesteparten av historien foregår i Øst-Berlin på 80-tallet, hvor Viljas far er korrespondent for en finsk avis, med en positivt syn på regimet og kommunismen. Historien er interessant og fengende (jeg slukte 460 sier på et drøyt døgn) og mindre forutsigbar enn ventet, selv om det skurrer litt her og der og ting innimellom løser seg litt for lett. Min største innvending er at den (et annet dameromantrekk) blir litt for beskrivende og orddrik, her kan man ikke overlate til leseren å se for seg den minste detalj på egen hånd, samt en undring - når man leter etter en navngitt person i disse dager, er det ikke naturlig å starte med et google-søk...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto opp til beskjed om at dagens time er forskjøvet med et par timer, så plutselig ble morgenen veldig lang og rolig. Dermed røk også utsikten til en rolig kaféstund før lunsjrushet, til gjengjeld melder yr økt sannsynlighet for at jeg får meg meg noe av dagens soltimer, og det skal man jo sette pris på. Det ser ut til å bli en stund til mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet årets første snøklokker! :strix: (Behørig dekket på instagram, om noen trenger å se det med egne øyne...). Dessuten fant jeg et ledig vindusbord til tross for lunsjrushet, dvs jeg så gjennom vinduet da jeg gikk forbi (og egentlig hadde lagt fra meg tanken på å gå innom) at noen var i ferd med å gå, så jeg så mitt snitt og endret kurs. Chaite, rosinscone og lesetid til meg :nigo:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med snøklokker - det er vårtegn så det holder. Jeg har gått lengre strekning uten brodder i dag og det er også ganske så deilig. 

 

Her har det vært et par korte møter, så avspasering og møte med søster og familie på lunsj før jeg nå har litt tid hjemme og ballet i kveld. Lang dags ferd mot natt - men egentlig ikke lengre dag enn normalt - bare at den er plassert flere steder i byen enn normalt. 

Solen som skulle komme innom i dag var en tur her mens jeg var i møte, men jeg kan leve med å ha fått masse dagslys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor de pleier å dukke opp og tok en sving bortom - selv om jeg egentlig trodde det var litt for tidlig. Noen ganger lever jeg særdeles godt med å ta feil :ler:

Jeg fikk litt sol på vei til bussen, det var til og med litt varme i den. Snart, snart..

Lunsj ute på en hverdag er jo luksus - spiste du noe godt? Noe annet ville jo vært bortkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg vet hvor de pleier å dukke opp og tok en sving bortom - selv om jeg egentlig trodde det var litt for tidlig. Noen ganger lever jeg særdeles godt med å ta feil :ler:

Jeg fikk litt sol på vei til bussen, det var til og med litt varme i den. Snart, snart..

Lunsj ute på en hverdag er jo luksus - spiste du noe godt? Noe annet ville jo vært bortkastet...

Kylling BLT på Egon Storo. Det var fullt på Jordbærpikene - særlig når vi var 5 stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg lurer på hva alle disse menneskene gjør ute på dagtid - og så hilser jeg på meg selv i døra :ler:

Jeg har forresten ikke spist annen lunsj i dag enn den sconen, slo det meg nå - tidlig middag høres ut som en god plan og et gryende behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forvirring da jeg åpnet postkassen og fant en pakke - jeg har da ikke bestilt noe i det siste, dessuten ser den jo ut til å være privat? :klo: Den kjennes ut til å være full av små kuler, og etter litt leting oppdager jeg at RR står som avsender - og plutselig tennes lyset :ide:Det var jo en liten snap-utveksling om Anthon Berg-egg på tilbud, som endte med innkjøp på mine vegne, og som jeg tydeligvis glemte igjen etterpå... Fire pakker lakrisegg til meg :nigo: Litt kort holdbarhet, men jeg ser ikke for meg at det skal bli noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør et forsøk på å lage krydder-te - mest fordi jeg gjorde en feilbestlling og fikk ren rooibos-te i stedet for den smaksatte varianten jeg ville ha. Ergo graver man i krydderforrådet og tager en vaniljestang (så gammel og tørr at den kunne brekkes i biter), noen biter kanel (omtrent samme årgang som vaniljen) og en håndfull nellikspiker (av nyere dato, det er ikke så lenge siden sist jeg laget adventsappelsin), putter alt i en boks og håper det beste... :kaffekopp:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (16 timer siden):

Jeg gjør et forsøk på å lage krydder-te - mest fordi jeg gjorde en feilbestlling og fikk ren rooibos-te i stedet for den smaksatte varianten jeg ville ha. Ergo graver man i krydderforrådet og tager en vaniljestang (så gammel og tørr at den kunne brekkes i biter), noen biter kanel (omtrent samme årgang som vaniljen) og en håndfull nellikspiker (av nyere dato, det er ikke så lenge siden sist jeg laget adventsappelsin), putter alt i en boks og håper det beste... :kaffekopp:

Spennende. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet mitt er helt overbevist om at det er lørdag i dag. Fysio i går, formiddag-kaféstund med venninne i dag, familietreff i morgen - alt understøtter jo den teorien.

Dessuten har jeg - helt uavhengig av dag - litt lyst på en ny tekanne ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overraskende seier og annenplass i ski-NM, og følgende kommentar ble utvekslet mellom dem i målområdet: -Hva f**n skjedde der?! :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 20.2.2024 den 20.40):

20.02: Syv lest, ingen kjøpt.

23.02: Åtte lest, ingen kjøpt.

I avdelingen for hovedpersoner jeg mest av alt har lyst til å fiilleriste, kan jeg i dag presentere Cécile fra Francoise Sagans Bonjour, tristesse. 17 år, bortskjemt og selvoptatt (selv til å være 17...) og ubekymret, helt til hennes like lettlivede far får seg en uvant voksen og fornuftig kjæreste. Cécile bestemmer seg for å ordne opp, uten tanke for følger eller andres følelser, og konsekvensene blir deretter. Boka er fra 1954, og Sagan var så vidt jeg husker knapt ute av tenårene selv da den kom. Det tatt i betraktning er den imponerende godt skrevet og fortellerstemen svært autentisk, men altså en hovedperson jeg aldri får særlig sympati for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet oversikten over hvor mange ganger jeg har sett alle sesonger og episoder av Bake-off, men det er mange - det er så greit å sette på når det ikke er noe annet på tv og jeg trenger litt bakgrunssunderholdning til surfing eller håndarbeid. Jeg vet stort sett fra fra første episode av enhver sesong hvem so går til finalen, hvem som vinner og omtretlig i hvilken rekkefølge de øvrige ryker. Likevel var det først i dag jeg oppdaget av en av deltakerne (som holder nesten hele sesongen) faktisk mangler fire fingre på den ene hånden. Det blir aldri nevnt, det er tilsynelatende ikke til hinder for henne, men når jeg først har lagt merke til det, skjønner jeg ikke hvordan jeg har kunnet overse det så lenge. 

Familiebursdag i ettermiddag, fram til det gjelder det å finne balansen mellom å ikke synke for dypt ned i sofaen og samtidig ikke bruke så mye energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvilken deltaker du sikter til. *la merke til det første gang jeg så henne*… :fnise:

Balanse er en vanskelig øvelse. Håper du klarer å finne balansen, og koser deg i bursdagen. :klem3: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...