Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Støvsugeren har kommet ut av skapet (den trives der) - et viktig steg på veien mot dagens hovedmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støvsugeren er trygt tilbake i skapet og dagens hovedmålsetning er oppnådd (og en synål, en kulepenn og et bokmerke gjenfunnet i prosessen :fnise: ).Den rene duken jeg fant fram til stuebordet må strykes - hvis det skjer i løpet av ettermiddagen kan jeg definitivt skryte på meg et godt dagsverk. Før den tid blir det skyskyting fra Kollen (de har jo ikke akkurat flaks med været i år...) og brodering, dessuten tror jeg tekannen snart trenger påfyll (og jeg funderer fortsatt på den lille kannen fra BlackCat. Når klokka nærmer seg 20 kan det være greit å ha et alternatv til halvannenliterskannen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (31 minutter siden):

Før den tid blir det skyskyting fra Kollen (de har jo ikke akkurat flaks med været i år...)

Faktisk så lite heldige med været at det er avlyst. Når det er tendenser til tåke her nede, ligger den nok tjukk der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 timer siden):

Før den tid blir det skyskyting fra Kollen (de har jo ikke akkurat flaks med været i år...)

Så de klarte ikke ta livet av skyene? 

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde et helhjertet forsøk på å løse et av de evige spørsmålene nonnene stiller i Sound of Music - How do you catch a cloud and pin it down? - men dessverre uten å lykkes...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakeriets beste bord så ut til å bli forlatt i det jeg kom inn - jeg lot som om jeg hadde siktet meg inn mot nabobordet og mine intensjoner ble straks avslørt - Nå får du kroken - det er jo det beste! :ler: Te og scone og bok og hjørnebord etter fysio og biblioteksbesøk - fire inn, fem ut. Det var dette med å spontanlåne dktbøker kun etter tittel - i dag: Karmageita 🐐

Jeg kan dessuten melde at det kom nystrøket duk på bordet før gårsdagen var omme :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (23 timer siden):

28.02: 12 lest, ingen kjøpt.

Da du forsvant  av Iben Sandemose er en liten diktsamling om sorg. Dikter-jeg'et mistet sin elskede for et år siden og prøver å finne igjen livet og hverdagen mens jakken hans fortsatt henger på knaggen, navnet hans står på døra og vinflaskene han kjøpte står urørt. Og er det egentlig greit å se på en kjekk mann i banken nå...? Det er sårt og vondt, men også med håp og humor - det siste ikke minst i form av Sandemoses uforlignelige illustrasjoner.  

29.02: 13 lest, ingen kjøpt.

Et nonnekloster i England på 1100-tallet må jo sies å være et rekativt originalt utgangspunkt for en roman... Lauren Geoffs Matrix forteller om Marie, en uekte fransk-engelsk kongedatter som blir sendt til et klloster som 17-åring for å bli priorinne og etter hvert abbedisse. Hun lykkes i å bygge et beskyttet kvinnefellesskap, men det er nok av oppgaver og maktkamper å bryne seg på, både utenfor og innenfor murene, særlig for en kvinne som tillater seg å ta plass. En mye mer fascinerende og moderne fortelling enn utgangspuntet kan få det til å høres ut, og veldig vagt basert på en faktisk historisk person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Åh nei!

Ingrid Landmark Tandrevold er umiddelbart skeptisk til at mamma skal uttale seg direkte på nrk :ler: Men for en vanvittig opptur det må være å vinne det første rennet etter det  mareritt-mesterskapet hun hadde - og attpåtil i Kollen :norsk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fyrverkeri jeg hører, og så er det fyrverkeri jeg kjenner - senga dirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nei, det er ingen eufemismer og omskrivinger her - det var nettopp et heidundrende fyrverkeri nede ved sjøen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 29.2.2024 den 12.25):

Støvsugeren har kommet ut av skapet (den trives der) - et viktig steg på veien mot dagens hovedmål...

Min støvsuger er misunnelig... Den har ikke skap. Snakker da om den som brukes mindre ofte. Tusle må nødvendigvis få være frittgående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden ved et 50-tallskjøkken - et skikkelig høyskap.

Roadrunner skrev (3 timer siden):

:fnise:

 

 

 

 

:skratte:

 

 

 

:ler:

Jeg så faren for "velvillige" tolkninger i det jeg postet og tenkte det var best å komme det i forkjøpet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgenen ble uventet sen i dag - tiden mellom 8.15 og 9.55 gikk imponerende fort. og den neste halvtimen var også en nødvendig del av oppvåkningsprosessen... Sånne morgener gir gjerne aktivt drømmeliv, og både allsang av Lucia-sangen på en fullsatt trikk, bading i utendørs basseng vintertid (en del av en omfattende og uventet byfornyelse rundt Oslo S) og testing av en ny og fancy restuarant (mye skalldyr, overivrige servitører, ung, sjarmerende og svært serviceinnstilt hovmester) har forekommet.

En tur i butikken bør man, ellers vil lyst-og-innfall-prinsippet styre det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vete Sjåstad Christiansen liker å skryte av spurten sin, men får sjelden vist den fram - med dagens maktdemonstrasjon har han vel sikret seg retten til å fortsette å skryte, det var ganske vanvittig.  Men jeg skjønner jo kjærestens bekymring for hva det vil gjøre med selvtilliten hans :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 27.2.2024 den 14.12):

På fredag lunsjet jeg med en venninne jeg ikke hadde sett på bortimot fem år, og vi snakket om en felles venninne som ingen av oss hadde sett på enda lenger. I dag traff jeg på denne venninnen på vei til fysio :ler: Det viste seg at hun jobber rett i nærheten, så nå er planen at vi skal klare å få til et kafétreff etter en fysiotime en dag. 

Eller et spontant ettermiddagstreff på en ikke-fysio-dag... Det tok en time fra hun ringte i går til vi satt på nærmeste kafé og oppdatetere hverandre på de siste 10-12 årene. Det er noe litt fascinerende og veldig fint over sånne vennskap som bare kan tas opp igjen uten videre - ingen vet helt hvorfor det fadet ut, og det er heller ikke så viktig - i det øyeblikket vi treffes igjen, går praten like lett og selvfølgelig som før.

Ukas unødvendige stress-element har fått sin løsning. Jeg skjønner jo at når jeg får umiddelbar bekreftelsesmail og påfølgende 24-timer-varselsmail på psykologtimen er det fordi det genereres automatisk av systemet, og at når har nevner at de har byttet bookingssystem vil det også endre seg. Jeg har like fullt, hver gang jeg har sjekket innboksen hele uka, lurt på hvor det blir av den mailen :sjenert: :fnise: Nå kom det påminnelse både på sms og mail, bare på et annet tidspunkt enn jeg har vært vant til. Jeg har jo forholdt meg til og kommunisert med så mange behandlere og institusjoner de siste årene, og alle gjør det på sin måte og i sine kanaler - post-it-lapper og sms, brev, digipost og helse-Norge - med og uten påminnelser en, to eller tre dager i forkant. Alt går - jeg skriver det inn i min svært analoge veggkalender og ditto almanakk og har full kontroll - det er bare endringer som alltid er litt vanskelig :ler:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

04.03: En lest, en kjøpt.

The Electric Michelangelo av Sarah Hall, handler om Cy, som vokser opp i en babdeby i Nord-England tidlig på 1900-tallet. Han blir lærling hos den lokale tatovøren og ender etter hvert opp på Coney Island, USAs store fornlyelsespark og freak show (jeg visste fra før at de hadde premature babyer i kuvøser som "utstilling", hvis ikke er det muig jeg ville trodd at det var forfatterens påfunn...) i mellomkrigstiden. Det er jo et utgangspunkt som åpner for spesielle karakterer, og her er både siamesiske bartendere og tatoverte kjempedamer, men hos Hall er de først og femst mennesker. Det er en veldig sanselig bok - her er hud og kropp, blekk og blod og kroppsvesker, sjøvann og sprit - det er en historie man kan lukte og føle og som tar stadige uventede vendinger.  

Jeg lokket eg selv ut på tur i går med løfte om et besøk hos Ark og gjorde et så godt kupp at jeg tror det egentlig var ulovlig. En rykende fersk diktsamling på salgsbordet til under halv pris, det strider vel mot bokavtalen om prissetting på nye bøker... Landskap med vindturbinar er skrevet av Thor Magnus Tangerås, som også har skevet Ø, en av de vakreste bøkene jeg leste i fjor - det innebærer jo litt forventninger (og tilsvarende glede da jeg fant boka)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrives også avtaler på den analoge veggkalenderen. Veldig greit å ha begges avtaler samlet på ett sted. Ikke at det hjelper stort for eselet - han klarer stadig å dobbeltbooke ting.  :roll: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det minste bare mine egne avtaler å holde styr på - og mange av dem har faste dager, det gjør det enklere. Det holdt hardt den gangen jeg feilaktig antok at fysio skulle ha påskefri og at dagen hennes var ledig, men det ordnet seg :ler: Nå hadde dessuten det nye bookingsystemet kommet seg over barneskydommene, så jeg fikk umiddelbart varsel om oppsatt time. Riktignok på sms, men det kan jeg leve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg pakket sekken med termos, sitteunderlag, pulsvanter og andre nødvendigheter og var full av ambisjoner om å endelig få innledet utelesingssesongen på festningen. Det ble tur, det ble te i sola på festningsvollen, men vestledingens varsel om hjemvending tok knekken på lesekonsentrasjonen, hodet hadde nok annet å bale med. Morgendagen skal bli like fin (og er helt planløs), jeg får gjøre et nytt forsøk da.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...