Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

DNB melder at VISA-kortet mitt melder seg utløpsdato - det hadde gått meg hus forbi, godt noen har oversikt - og at et nytt er på vei. Det store spenningsmomentet er om det fortsatt er bilde på det, jeg har jo ikke annet id-bevis bortsett fra passet. At de fortsatt gjenbruker bildet fra da jeg var 20 er da ikke så nøye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (På 8.3.2024 den 12.44):

Svaret viste seg å være mandarin 🍊 Pakke er underveis - og en ny kanne krever jo også litt ny te :plystre: 

Den er så fin :strix: Og med praktisk integrert tesil som er lett å ta ut når teen er ferdig - det var det viktigste argumentet for kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (19 timer siden):

DNB melder at VISA-kortet mitt melder seg utløpsdato - det hadde gått meg hus forbi, godt noen har oversikt - og at et nytt er på vei. Det store spenningsmomentet er om det fortsatt er bilde på det, jeg har jo ikke annet id-bevis bortsett fra passet. At de fortsatt gjenbruker bildet fra da jeg var 20 er da ikke så nøye :fnise:

Sannsynligvis er det uten bilde. Jeg fikk nytt kort fra DNB for et par uker siden, og det var uten. 

Daria skrev (18 timer siden):

Den er så fin :strix: Og med praktisk integrert tesil som er lett å ta ut når teen er ferdig - det var det viktigste argumentet for kjøp.

Kjekt når nye dingser svarer til forventningene. :jepp:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenøkt hos fysio, hjem for å stelle seg, skifte og en kort pause, ut for å treffe en venninne og hjemme igjen 13.30 - og utsikt til en svært stillesittende ettermiddag og potensielt ditto morgendag. En litt mer hektisk formiddag enn jeg ideellt sett vil legge opp til, men når en langtunnaboende venninne på lyntur i byen har en drøy time ledig til kaféskravling mellom jobbintervju og hjemreise, må man jo bare tilpasse seg og prioritere. Vi testet dessuten en ny kafé med uventet god te, det er jo nyttig kunnskap å ta med seg...

På hjemveien holdt trikken på å kjøre ned en fotgjenger - og han ville i så fall ha vært en kandidat til Darwin Awards. Store øreklokker, nesa godt nede i telefonen og vandret rett ut i fortgjengerfeltet på rødt lys uten å hverken se eller høre. Trikkeføreren tutet av fulle krefter og nådde inn i tide - han skvatt unna i siste lyeblikk og fikk en velfortjent skyllebøtte (jeg hørte den ikke, men jeg så den...) fra en dame på fortauet. Hun var antagelig mer redd enn sint, sånn egentlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 5.3.2024 den 12.54):

04.03: En lest, en kjøpt.

The Electric Michelangelo av Sarah Hall, handler om Cy, som vokser opp i en babdeby i Nord-England tidlig på 1900-tallet. Han blir lærling hos den lokale tatovøren og ender etter hvert opp på Coney Island, USAs store fornlyelsespark og freak show (jeg visste fra før at de hadde premature babyer i kuvøser som "utstilling", hvis ikke er det muig jeg ville trodd at det var forfatterens påfunn...) i mellomkrigstiden. Det er jo et utgangspunkt som åpner for spesielle karakterer, og her er både siamesiske bartendere og tatoverte kjempedamer, men hos Hall er de først og femst mennesker. Det er en veldig sanselig bok - her er hud og kropp, blekk og blod og kroppsvesker, sjøvann og sprit - det er en historie man kan lukte og føle og som tar stadige uventede vendinger.  

Jeg lokket eg selv ut på tur i går med løfte om et besøk hos Ark og gjorde et så godt kupp at jeg tror det egentlig var ulovlig. En rykende fersk diktsamling på salgsbordet til under halv pris, det strider vel mot bokavtalen om prissetting på nye bøker... Landskap med vindturbinar er skrevet av Thor Magnus Tangerås, som også har skevet Ø, en av de vakreste bøkene jeg leste i fjor - det innebærer jo litt forventninger (og tilsvarende glede da jeg fant boka)...

12.03: To lest, en kjøpt.

Nerd er en hedersbetegnelse, skriver Lars Mørch Finborud i Å slipe ned gravsteiner, og i så fall er vel denne boka et bevis på at han er en hedersmann... Her er essays om kunst, musikk og litteratur, til dels av det relativt smale og detaljerte slaget (de fleste tidligere publisert i Morgenbladet eller Vinduet), hvor graden av allmenn interesse må sies å være nokså varierende. Noen av dem er overraskende interessante, andre ligger et stykke utenfor det jeg klarer å mønstre så mye engasjement rundt - jeg mistenker at Finborud er av det slaget det enten er et drøm eller et mareritt å havne ved siden av på fest. Boka avlsluttes av en samling sangtekster som ikke tidligere er utgitt, og jeg tenker i mitt stille sinn at sånn kunne det vel egentlig godt forblitt...

Etter å nesten ikke ha åpnet en bok på en uke, begynte lyst og konsentrasjon å snike seg tilbake i går. Det er et klart tegn på at hodet har i overkant mye å slite med når leselysten forsvinner - det skal litt til. Jeg hadde begynt å lure på om jeg måtte ty til nødhjelp (en dose Anne Karin Elstad pleier å hjelpe), men timen hos psykofysio i går bidro nok til at ting falt litt på plass. Noen slutter å sove når verden går dem i mot, andre slutter å spise - jeg slutter å lese. Vestlendingen har jo antydet at bøker er mer viktig for deg enn det er for mange (ikke det mest sjokkerende han har kommet med :fnise: ) - jeg er litt usikker på om jeg skal gi ham dette eksempelet...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Daria skrev (6 timer siden):

12.03: To lest, en kjøpt.

12.03: Fire lest, en kjøpt.

Som sagt - det går i riktig retning... :fnise: 

Og alle fugle sjunge - : Festskrift for Herman Wildenvey var et loppemarkedfunn som framkalte spontane gledeslyder. Utgitt i 1957, i anledning 50-årsjubileet til Wildensveys debutbok, i folioformat og trykket på tykt papir, er det i praksis en fantastisk diktsamling med bidrag fra alle de store norske lyrikerne på den tiden - her er Vesaas og Øverland, Prøysen og Takvam og ikke minst André Bjerke, som i tillegg til et dikt også har skrevet innledningen

Robert Seethalers Siste sats handler om Gustav Mahlers siste reis - helt bokstavelig, her sitter den dødssyke komponisten på et skip på vei hjem fra New York for siste gang og tenker over livet og ikke minst samlivet sitt, med kona og med musikken. Knapt 100 sider, og på sitt vis likevel nok til å dekke et helt liv. Mulig enkelte ordglade biografer kunne hatt noe å lære... 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En aggressiv og kompakt sittestilling med mye leggvinkel.

Hoppspråk er jo festlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt snurt på dette uvarslede knallværet - jeg hadde nemlig satt av dagen til helt nødvendige innendørsaktiviteter. Hadde jeg visst dette litt før, kunne jeg prioritert å gjøre det i går og heller vært ute i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lenger bankkort med bilde :sur: Da burde jeg sikkert ta meg på tak og få ordnet med ID-kort, det er litt dumt å bare ha pass.

Jeg får litt lyst til å påpeke til gamle damer som lar seg imponere at jeg tar utfall (jeg kom meg så vidt gjennom et sett med 2x10 dynamiske, et sett til føltes så uaktuelt at jeg ikke engang prøvde) at jeger 30 år yngre, det skulle bare mangle. Dessuten fulgte hun opp med flere sett utfall på catslides, som jeg har så mange dårlige erfaringer med at vi har gitt opp - det er en øvelse kroppen min ikke takler - så hvem av oss som objektivt sett overskrider rimelige forventninger kan jo diskuteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noriaki Kasai, 51 år gammel, har nettopp hoppet i skiflygingsbakken i Vikersund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger (om en måned eller to) en litt lett, ikke så lang vårjakke og vurderer å gå til anskaffelse av et denim-plagg - for første gang på 30 år eller så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte fasongen - og den brosje-vennlige kragen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Dagens helt: Togkonduktøren som utviste mannen med mobiltelefon fra stillevogna. :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter jo nesten ikke når Silje Opseth setter ny verdensrekord (230,5 meter!) og hun og Eirin Maria Kvandal tar dobbeltseier både i rennet - det aller første verdenscuprennet i skiflygning for kvinner - og i Raw Air sammenlagt. Og alt dette før frokost...

Og snart skal karane også ut på luftetur, som nrks programleder med den fantastiske dialekten formulerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke le av folk som har det vondt, men jeg gjør et unntak for bildene av Emil Gukild i mål etter Birken... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...