Gå til innhold

Hvorfor er man egentlig singel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var en annnen tid, andre behov, andre prioriteringer. Det var snakk om å overleve også, i mye større grad enn nå.Skilsmisse kunne bety økonomisk selvmord. Romantikk var nok mer enn luksus i så måte.

Jeg vokste opp hos min mormor, og ble vant til både rasjoneringer og lagring av mat i tilfelle streik og krig selv om vi ellers levde i et velferdsamfunn.

Uansett, den tiden hadde sine fordeler og baksider.

Det vi faktisk har nå, er frihet og valgmuligheter.

Det kan benyttes på både dårlige og gode måter.

Det er sant det - romantikk er egentlig en luksus.

Og alle (kvinner) vil ha det fordi vi i vårt samfunn har råd til denne luksusen - dette krydderet.

Får man det da ikke, så blir man misfornøyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menn vil også ha det. Kanskje du ikke har det behovet i like stor grad, ettersom du påpeker kvinner spesielt her.. Men det finnes mange menn som ønsker det.

Så kommer det ann på: Hva er egentlig romantikk?

Er det snakk om de typiske klisjeene? Eller er det noe mer?

F.eks: Følelsen av å være et annet menneske så nært, at forståelsen mellom de to er uerstattelig. At det er et bånd man har vanskelig å forestille seg å leve foruten?

Å ønske et annet menneske inderlig alt godt, uten selv å tenke på hva man får igjen for det.

Kan være små ting som utgjør de største romantiske gestene.

For meg kunne det at min forrige samboer tok opp et program jeg ville se på tv være en stor romantisk gest. Spesielt i kontekst med den tydelige gleden han hadde av å kunne gjøre det for meg.

Skrevet

Menn vil også ha det. Kanskje du ikke har det behovet i like stor grad, ettersom du påpeker kvinner spesielt her.. Men det finnes mange menn som ønsker det.

Så kommer det ann på: Hva er egentlig romantikk?

Er det snakk om de typiske klisjeene? Eller er det noe mer?

F.eks: Følelsen av å være et annet menneske så nært, at forståelsen mellom de to er uerstattelig. At det er et bånd man har vanskelig å forestille seg å leve foruten?

Å ønske et annet menneske inderlig alt godt, uten selv å tenke på hva man får igjen for det.

Kan være små ting som utgjør de største romantiske gestene.

For meg kunne det at min forrige samboer tok opp et program jeg ville se på tv være en stor romantisk gest. Spesielt i kontekst med den tydelige gleden han hadde av å kunne gjøre det for meg.

Grunnen til at jeg påpekte kvinner spesielt, ved å skrive kvinner i parenteser, er fordi jeg innbiller meg at romantikk er viktigere for kvinner enn for menn. Det er jo forsåvidt også forventet at det som regel er mannen som skal være romantisk, og dette kan sikkert være en sterkt bidragende årsak. Det er altså mannen som må gi og kvinnen som tar i mot romantikk. Mer eller mindre da og ifølge de typiske klisjeene ;)

Det du skriver om nærhet og samhørighet har jeg sansen for. Og ikke minst omtanke.

Jeg personlig kan faktisk ikke se hva jeg skal med ei kvinne uten romantikk?

Deri ligger motivasjonen. Tenker da hovedsaklig på et parforhold.

Skrevet

Tja.. Kvinner kan da også være romantiske.. ;)

Skrevet

Dersom de hopper ut og inn av et forhold like ofte som det du selv hopper ut og inn av Kvinneguiden så rekker de aldri i verden det i alle fall....!! Hehheeeeee.... ;-))))

Skrevet

Dersom de hopper ut og inn av et forhold like ofte som det du selv hopper ut og inn av Kvinneguiden så rekker de aldri i verden det i alle fall....!! Hehheeeeee.... ;-))))

Hehe...hm.. hæ? :gjeiper:

Skrevet

Jaja, hvis du sier det så ;)

Skrevet

Jaja, hvis du sier det så ;)

Jeg gjør det tenk. ;)

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Tilsvarende med kvinner som har spilt seksuelt eventyrlystne frem til de er smidd i hymens lenker. Det ville vært som om jeg - etter å ha flagget at jeg er ute etter et forhold der hun skal ha friheten til å se andre - likevel skulle kreve troskap kort tid etter at vi har blitt kjærester. En plutselig forandring av forutsetningene etter at man har knyttet følelsesmessige bånd og gått inn i et forpliktende forhold.

Ja, det ville være å skape forventninger om noe - lage PR for noe - for så å skuffe den som forventningsfullt så for seg noe annet.

Slik kan det være med jobber - og med kjærester.

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Ja, det ville være å skape forventninger om noe - lage PR for noe - for så å skuffe den som forventningsfullt så for seg noe annet.

Slik kan det være med jobber - og med kjærester.

Forsøker å markedsføre seg selv på en positiv måte gjør vel alle, det må bare ikke bli fullstendig fri fantasi. Da må det bli skivebom.

Passer bra å gjengi en sentral linje fra første innlegg og Sigrid Undsets Jenny her syns jeg:

Og ingen kjærlighet blev slik som de drømte den, da de kysset hinannen første gang.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Passer bra å gjengi en sentral linje fra første innlegg og Sigrid Undsets Jenny her syns jeg:

Og ingen kjærlighet blev slik som de drømte den, da de kysset hinannen første gang.

Det kan hun si, hun som falt for en gift trebarnsfar i Italia, giftet seg med ham i Antwerpen, fikk 2 barn og skilte seg så: http://no.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Undset

Endret av gjestdeluxe
Gjest Tidssone
Skrevet

Urealistiske og overfladiske krav.

jeg har lest min skjerv med kvinnelige profiler på nettsjekkesider. Hva går igjen? Jo:

Han må ha ordnet økonomi.

Ha ambisjoner.

Like å reise. (Gjerne til litt dyre og eksotiske strøk).

Han må ta henne med storm.

Han må få henne til å le.

Han må og han må.

Det er aldri noen kvinner som uttrykker at de ønsker å elske og bli elsket på like vilkår. Det er aldri noen kvinner som sier at om en man er en cm lavere enn henne såp vil hun fremdeles kunne elske han og være lojal. Det er ingen kvinner som yttrykker at de vil evne å gi.

I bunn og grunn så er hovedinteressene til kvinner på slike sider reiser, shopping, kafebesøk med venninner og en fest en gang i blant. Det står aldri noe om et ønske om å komme under huden på et annet menneske, og enda mindre om å slippe noen til.

Kort og godt så uttrykker alle disse profilene et ønske om den rette fasaden med den rette fremgangsrike mannen. Hva som foregår innenfor de fire fremtidige vegger er ikke så viktig.

Det er såpass mange single i Norge i dag fordi materialismen har overtatt for kvinners ønsker i et samliv. Å elske åpent, ærlig og lidenskapelig er det ingen Norske kvinner som vil lenger.

I min profil står det; "Ønsker en mann som er veltrent, selv om jeg er småfeit selv. Går tur i skog og mark sånn dann og vann. Videre må han ha høy utdanning, selv har jeg videregående. Han må være intellektuell, siden jeg eeeeelsker gode krimbøker av Liza Marklund. Da kan vi diskutere dem sammen. Han må også ha høy inntekt, for da kan jeg jobbe redusert. Synes ikke jobb og karriere er så viktig. Det er greit å sitte i armkroken, men sex er uaktuelt. Kanskje det blir noe på deg, dersom du tar meg med på storbyweekend helgen etter at lønnen har kommet på konto."

Gjest Tidssone
Skrevet

Oj. Glemte at jeg har et PS i profilen. Der står det at jeg kun ønsker å bli kontaktet av høye, mørke menn.

Gjest Tidssone
Skrevet

Og jeg er singel fordi jeg ikke er klar for å få hjertet mitt maltraktert igjen.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

I min profil står det; "Ønsker en mann som er veltrent, selv om jeg er småfeit selv. Går tur i skog og mark sånn dann og vann. Videre må han ha høy utdanning, selv har jeg videregående. Han må være intellektuell, siden jeg eeeeelsker gode krimbøker av Liza Marklund. Da kan vi diskutere dem sammen. Han må også ha høy inntekt, for da kan jeg jobbe redusert. Synes ikke jobb og karriere er så viktig. Det er greit å sitte i armkroken, men sex er uaktuelt. Kanskje det blir noe på deg, dersom du tar meg med på storbyweekend helgen etter at lønnen har kommet på konto."

:fnise:

Skrevet

Det kan hun si, hun som falt for en gift trebarnsfar i Italia, giftet seg med ham i Antwerpen, fikk 2 barn og skilte seg så: http://no.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Undset

Ja, det er tydelig at romanen Jenny er mer eller mindre selvbiografisk, selv om hun ikke så det helt sånn selv visstnok.

Og hun skilte seg jo senere. Men det viser vel i hvert fall hvor vanskelig kjærligheten er. Også i tidligere tider.

Skrevet

Tenk om alle hadde vært så ærlige som deg ;)

Skrevet (endret)
Ja, men hvordan vet man at personen klarer å opprettholde et trofast og ærlig forhold når man er i et forhold?

Personen har forhåpentligvis blitt et voksent og modent menneske som et følge av sine livserfaringer.

Poenget er igjen, du vet ALDRI. Men om du skal LEVE så må du tørre å gå på trynet.

:jepp: Livsvisdom.

Så var det bare å kunne etterleve det der da. Hm....tricky

Til det opprinnelige spørsmålet; Hvorfor er en singel?

Njaaa, er nok like som de fleste andre her beskriver.

Kresenhet, sjenerthet, for glad i singellivet, tilfeldigheter.....

Det meste er nok mitt eget verk desverre :trist:

Endret av Cordelia
Gjest KateW
Skrevet

Ja, men hvordan vet man at personen klarer å opprettholde et trofast og ærlig forhold når man er i et forhold?

Det kan man aldri vite, men man må velge å stole på partneren sin. Og oppføre seg sånn en selv ønsker å bli behandlet. Rett og slett.

Skrevet

Sitat

Poenget er igjen, du vet ALDRI. Men om du skal LEVE så må du tørre å gå på trynet.

:jepp: Livsvisdom.

Min livserfaring er at folk som har ovenstående innstilling at man må våge å gå på trynet, heller ikke har noe problem med at andre går på trynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...