Gå til innhold

Islamofobe Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror du misoppfattet meg. Mitt poeng var at muslimer nettopp godtar at dyrene bedøves før de slaktes - nettopp av dyrehensyn. Det jeg mente var at det blir hyklerisk av folk å plutselig dra frem dyrehensyn og empati mot dyrelidelser når det er muslimer inne i bildet, uten at de selv er klar over hvilken horrible industri de selv støtter når de spiser egg og kylling.

Var det ikke du som nettopp uttalte at "two wrongs doesn`t make one right"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ingenting av det du skriver her utelukker at holdningene kan sammenlignes. Selvsagt er det forskjeller, det er snakk om to ulike situasjoner i ulike land i ulike stadier av historien. Men holdningene, dvs generaliseringene og mistilliten, kan absolutt sammenlignes.

Nå har vel Vesten vært tolerant overfor Islam til de grader. De fleste har heller ikke fått øynene opp for hvor farlig denne religionen faktisk er, heller ikke i dag. Dette til tross for at det er snakk om en religion som, i nesten samtlige land der den praktiseres, har strenge straffer for homofili, forbud mot utenomekteskapelig sex for kvinner, krav om at kvinner skal dekkes til(og dermed fremstiller kvinner som objekter, og menn som "kåte kaniner"), er mot alt Vesten står for(i betydningen likestilling, demokrati og ytringsfrihet-rikdommen til Vesten er de til gjengjeld svært begeistrete for...), for å nevne et lite utvalg, og dette oppfattes som rimelig og rettferdig av innbyggerne i de aktuelle Islamske statene(og de velger jo gjerne å gå tilbake i tid, også, slik som Afghanistan gjorde med Taliban, og Iran gjorde med Khomeini).

Jeg kan være enig i at det er en uting å generalisere alle muslimer. Jeg har ingenting imot liberale muslimer, som går vestlig kledd, tar utdannelse(og jobber!), er for likestilling, ytringsfrihet og demokrati, ikke mener at homofili skal være straffbart osv., men de er nå en gang en altfor liten gruppe i forhold til det totale antall muslimer(det ser du bare på antrekkene de bærer), også i Vesten. Min oppfordring er dermed: Muslimer som hater Vesten, må flytte til muslimske land. De forakter uansett alt vi står for(utenom pengene våre, da), og har sågar ingenting her å gjøre. De øvrige har jeg ingen problemer med.

Skrevet
Jeg tror du misoppfattet meg. Mitt poeng var at muslimer nettopp godtar at dyrene bedøves før de slaktes - nettopp av dyrehensyn. Det jeg mente var at det blir hyklerisk av folk å plutselig dra frem dyrehensyn og empati mot dyrelidelser når det er muslimer inne i bildet, uten at de selv er klar over hvilken horrible industri de selv støtter når de spiser egg og kylling.

At reglene for husdyrhold bør bli langt strengere, og dessuten må håndheves langt strengere, er jeg helt enig i. Det går fint ann å kjempe for dette(og velge økologisk, ikke minst), og samtidig være imot halal-slakting av dyr.

Jeg har ingenting imot at dyr avles opp, formerer seg, og deretter avlives når de har levd en god stund, enten formålet er å lage pelsekåper eller svinekoteletter, men dyreholdet skal foregå på forsvarlig vis, hvilket også innebefatter at avlivingen skal være human(jeg er faktisk så naiv at jeg helst skulle sett at dyrene ble avlivet like humant som kjæledyrene blir hos vetrinærene, til tross for at det ville høynet prisen på både kjøtt, egg og pels, men det er en annen sak).

Skrevet
Nå har vel Vesten vært tolerant overfor Islam til de grader.

Er det ikke noen som sa at Norge var det mest tolerante landet som fantes - før innvandrerne kom. ;)

De fleste har heller ikke fått øynene opp for hvor farlig denne religionen faktisk er, heller ikke i dag.

Dette er såpasss unyansert at det grenser til skremselspropaganda. Det finnes farlige og ekstremistiske grupperinger innenfor islam - helt klart. Men det er et fåtall, spesielt når man ser på muslimer i vesten, eller Norge. De aller fleste er normale mennesker som lever vanlige liv og som ikke ønsker annet enn å få være i fred.

Jeg har ingenting imot liberale muslimer, som går vestlig kledd, tar utdannelse(og jobber!), er for likestilling, ytringsfrihet og demokrati, ikke mener at homofili skal være straffbart osv., men de er nå en gang en altfor liten gruppe i forhold til det totale antall muslimer(det ser du bare på antrekkene de bærer), også i Vesten.

Må gå vestlig kledd, faktisk. Du mener man kan se på antrekkene muslimer bærer hvorvidt de hater vesten eller ikke, og du har noe i mot de som ikke går "vestlig kledd"?

Ang. halal-slakting så gjentar jeg igjen at man i Norge bedøver dyrene før de slaktes. Ergo så er det like mye (eller lite, alt etter som) humant som annen storfe-slakting i Norge.

Skrevet
Er det ikke noen som sa at Norge var det mest tolerante landet som fantes - før innvandrerne kom. ;)

Dette er såpasss unyansert at det grenser til skremselspropaganda. Det finnes farlige og ekstremistiske grupperinger innenfor islam - helt klart. Men det er et fåtall, spesielt når man ser på muslimer i vesten, eller Norge. De aller fleste er normale mennesker som lever vanlige liv og som ikke ønsker annet enn å få være i fred.

Må gå vestlig kledd, faktisk. Du mener man kan se på antrekkene muslimer bærer hvorvidt de hater vesten eller ikke, og du har noe i mot de som ikke går "vestlig kledd"?

Ang. halal-slakting så gjentar jeg igjen at man i Norge bedøver dyrene før de slaktes. Ergo så er det like mye (eller lite, alt etter som) humant som annen storfe-slakting i Norge.

Synes ikke det er skremselspropaganda å påpeke at f.eks. 80% av pakistanske muslimer mener de som forlater religionen bør straffes med døden. Ser man på ulike regioner i verden så er det de muslimske regionene som er de mest intolerante og fundamentalistiske.

De aller fleste russere og tyskere levde også vanlige liv, men problemet er at når disse "vanlige" ikke viser større vilje til motstand mot ekstreme krefter enten av frykt (for å bli sett på som dårlig muslim/upatriotisk/kosakk-elsker), eller generell motvilje, ja da kan ekstreme krefter blomstre.

Skrevet (endret)

Man skal absolutt vise motstand mot ekstreme krefter. Problemet kommer når man a) drar de fleste over en kam og anser "muslimer" eller "islam" i seg selv for å være ekstremt eller b) setter terskelen for å være "ekstrem" så lav at det å gå med ikke-vestlige klær er nok til å bli stemplet som en slik.

Ellers har både flere muslimer og ikke-muslimer tatt avstand fra de siste ekstreme utsagnene som kom.

Endret av Tabris
Skrevet
Synes ikke det er skremselspropaganda å påpeke at f.eks. 80% av pakistanske muslimer mener de som forlater religionen bør straffes med døden. Ser man på ulike regioner i verden så er det de muslimske regionene som er de mest intolerante og fundamentalistiske.

De aller fleste russere og tyskere levde også vanlige liv, men problemet er at når disse "vanlige" ikke viser større vilje til motstand mot ekstreme krefter enten av frykt (for å bli sett på som dårlig muslim/upatriotisk/kosakk-elsker), eller generell motvilje, ja da kan ekstreme krefter blomstre.

Signerer denne.

Jeg tror vi vil oppleve stadig mer provoserende uttalelser og utspill etter hvert som det blir flere og flere innvandrere med muslimsk bakgrunn. Da føler de at de kan uttale seg friere, der de var mere forsiktige tidligere.

Skrevet
Man skal absolutt vise motstand mot ekstreme krefter. Problemet kommer når man a) drar de fleste over en kam og anser "muslimer" eller "islam" i seg selv for å være ekstremt eller b) setter terskelen for å være "ekstrem" så lav at det å gå med ikke-vestlige klær er nok til å bli stemplet som en slik.

Ellers har både flere muslimer og ikke-muslimer tatt avstand fra de siste ekstreme utsagnene som kom.

Hvilken tolkning av islam mener du er liberal og moderat da? Alle de 4 store lovskolene i islam er jo ekstreme. Ser man på spørreundersøkelser i islamske land så viser det seg jo at et flertall har ekstreme holdninger, enten det gjelder til homofile, kvinners likestilling, hva som bør gjøres med de som forlater religionen osv. Dette handler om Norges fremtid, og du er ikke tolerant når du tolererer intoleranse.

Muslimer er den klart raskest voksende velgergruppen i Norge, dette medfører stort ansvar, både for muslimer og for norske partier.

Skrevet

Muslimene bør innrette seg etter nrosk lov, det er her de har bosatt seg!

Skrevet

De fleste muslimer i Norge innretter seg også etter norsk lov.

Ang. liberal islam, så ser vi jo en økende gruppe av muslimer i Europa, nettopp innvandrerne, som blir mer liberale - nettopp fordi de blir påvirket av moderne tid og det samfunnet de lever i.

Skrevet
Muslimene bør innrette seg etter nrosk lov, det er her de har bosatt seg!

Vet du hva som skjer med muslimer, kristne, jøder, hinduer, katolikker, buddhister osv som ikke følger norsk lov? Hint: politi, bot, fengsel, samfunnstraff.

Skrevet
MASSEPISS.

Muslimer er den klart raskest voksende velgergruppen i Norge, dette medfører stort ansvar, både for muslimer og for norske partier.

kilde?

Skrevet
De fleste muslimer i Norge innretter seg også etter norsk lov.

Ang. liberal islam, så ser vi jo en økende gruppe av muslimer i Europa, nettopp innvandrerne, som blir mer liberale - nettopp fordi de blir påvirket av moderne tid og det samfunnet de lever i.

Hvilke islamske organisasjoner mener du er liberale og moderate da?

Skrevet

Jeg snakker ikke om organisasjoner, men om muslimer i Europa.

Skrevet
Hvilke islamske organisasjoner mener du er liberale og moderate da?

http://www.eminol.no/Plenum/Kommentar/17940

Ellers har du sikkert fått med deg at Abid Raja er i gang med et prosjekt som skal ta opp kampen mot radikal islamisme i Norge?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=579496

Enhver diskusjon om Islam og muslimer blir meningsløs all den tid flesteparten av nordmenn ikke evner å se forskjell på en muslimsk forretningsmann fra Egypt og en analfabet fra landsbygda i Somalia.

Bekjenner de seg til den muslimske tro er det det eneste som betyr noe - og er i 2010 i den vestlige verden i praksis erklært "enemy of the state".

(Og det faktum at vesten og Israel okkuperer og fører kriger i deres territorier har selvsagt ingenting med saken å gjøre - muslimer er av natur voldelige, morderiske terrorister med onde hensikter)

Skrevet

Ellers har du sikkert fått med deg at Abid Raja er i gang med et prosjekt som skal ta opp kampen mot radikal islamisme i Norge?

Enhver diskusjon om Islam og muslimer blir meningsløs all den tid flesteparten av nordmenn ikke evner å se forskjell på en muslimsk forretningsmann fra Egypt og en analfabet fra landsbygda i Somalia.

Bekjenner de seg til den muslimske tro er det det eneste som betyr noe - og er i 2010 i den vestlige verden i praksis erklært "enemy of the state".

(Og det faktum at vesten og Israel okkuperer og fører kriger i deres territorier har selvsagt ingenting med saken å gjøre - muslimer er av natur voldelige, morderiske terrorister med onde hensikter)

Jeg er enig i at LIM virker som et bra tiltak, men de er jo nærmest en paria-kaste blant muslimer, når de arrangerte demonstrasjon så kom det 20 stk? Og flere av dem var etnisk norske ikke-muslimer! Så å forsøke å fremstille disse som representative blir helt feil.

Når det gjelder hva Israel, Tyrkia eller Sudan måtte finne på, så er det ikke et tema her. Forøvrig har Norge gitt milliarder av kroner til palestinske grupper i bistand, men ingen støtte til grupper som kjemper for rettighetene til kristne minoriteter i muslimske land.

Skrevet
Jeg snakker ikke om organisasjoner, men om muslimer i Europa.

Men du må jo beskrive retningen de følger i islam. Det er jo snakk om menigheter, og de organiserer seg. Om de ikke bryr seg om islam, så er de jo ikke muslimer. Man er ikke født muslim, om man ikke bryr seg, så er man ikke lenger muslim.

Skrevet

Dette er vel såpass nytt at jeg tror ikke det er klassifisert som en retning enda, selv om noen har snakket om "euroislam". Det er snakk om mange muslimer i dag som lever i Europa og som infinner seg etter de lover og regler som er i landet, som har sin tro, men som ikke gjør noe ut av det som går ut over andre. Disse hører vi så klart ikke så mye om, fordi de er mindre interessante enn de som kommer med ekstreme eller provoserende utsagn.

Skrevet

Abid Raja uttalte for få dager siden at gjerningsmennene til den muslimske kvinnen som ble kidnappet og drept burde "brenne i helvete". Synes ikke den uttalelsen sømmer seg en profilert advokat iallfall. Mulig han er lurere i andre sammenhenger?

Vi som ikke er like "opplyste" som deg har øyne i hodet, vi også. Vi ser i nyhetsbildet hva som skjer, og vi ser hva som ikke skjer. Blant annet ser vi ikke mange som oppriktig tar til motmæle mot ekstremistene. De fleste dilter etter dem, og lar seg styre.

Og så har vi de "nyttige idiotene", de som for enhver pris må bortforklare og unnskylde, og som avfeier all kritikk som rasisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...