Gå til innhold

Skravletråd for 2010 mammaene :)


Gaupa

Anbefalte innlegg

Fant denne i forumet til BarniMagen:

Gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Men uansett så vokser man i ulikt tempo, og så lenge du spiser sunt og er så aktiv som du klarer så skal du ikke bekymre deg, syns jeg iallefall. Jeg har lagt på meg 7kg så langt, og er ikke så langt på veg som du er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er SÅÅÅÅÅ forskjellig fra person til person. Det er noen som legger på seg 2 kg, noen legger på seg gjennomsnittlige 6-15 kg (?) og andre legger på seg 30 eller mer.

I forrige svangerskap la jeg på meg jevnt og trutt, en kg her og en kg der, en kg i uka fra midten av andre trimester.

Mot slutten av svangerskapet eksploderte jeg og la på meg ca 15 kg de siste 5 ukene (Fødte i uke 38) Totalt gikk jeg opp 28 kg. Svangerskapsforgiftning og vann pluss det lille ekstra man jo skal legge på seg av fett.

Innen jeg var på kontroll etter fødsel, 6 uker etter fødselen, hadde jeg gått ned 25 kg. Vannet var borte, og masse fett forsvant med morsmelken som jeg pumpet hyppig.. Veldig greit med melk sånn sett. ;)

Noen uker senere var jeg under vekta før jeg ble gravid også. Har ikke vært så fornøyd med kroppen på ¨årevis. :fnise:

Det skal sies at en del kom snikende/løpende tilbake til hofte og magepartiet da det ble slutt på melka da vesla var 4,5 mnd. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt på meg 2,5kg siden startvekt(hadde nok vekt fra før) og hadde fått beskjed at jeg iikke trengte de anbefalte 12 kg.....men nå har jeg gått ned til startvekt igjen....jeg vet ikke om det er bra eller dårlig :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt på meg 2,5kg siden startvekt(hadde nok vekt fra før) og hadde fått beskjed at jeg iikke trengte de anbefalte 12 kg.....men nå har jeg gått ned til startvekt igjen....jeg vet ikke om det er bra eller dårlig :klø:

Om du ikke trenger å legge på deg så er det igrunn bare bra.. Vil jeg tro. Du spiser vel nok til ikke å sulte og babyen får nok næringen den trenger. ;) Kan jo alltids høre med jordmor og hva hun anbefaler. Kanskje det blir foreslått ekstra UL for vekstkontroll av fosteret?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke trenger å legge på deg så er det igrunn bare bra.. Vil jeg tro. Du spiser vel nok til ikke å sulte og babyen får nok næringen den trenger. ;) Kan jo alltids høre med jordmor og hva hun anbefaler. Kanskje det blir foreslått ekstra UL for vekstkontroll av fosteret?? :)

Ja sånn sett ja, jeg føler jeg spiser like mye som jeg gjorde før jeg ble gravid, er ikke noe mer sulten....blir så kvalm å spise mye.....plus sliter fortsatt med oppkast......så er glad jeg ikke raser ned i vekt, men er rart å ikke legge noe på seg :klø:

Kanskje jeg skulle snakket med jordmor/lege siden jeg i tillegg har kraftige kynnere som ikke vil roe seg selvom jeg er hjemme......blir litt bekymret innimellom :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn sett ja, jeg føler jeg spiser like mye som jeg gjorde før jeg ble gravid, er ikke noe mer sulten....blir så kvalm å spise mye.....plus sliter fortsatt med oppkast......så er glad jeg ikke raser ned i vekt, men er rart å ikke legge noe på seg :klø:

Kanskje jeg skulle snakket med jordmor/lege siden jeg i tillegg har kraftige kynnere som ikke vil roe seg selvom jeg er hjemme......blir litt bekymret innimellom :sjenert:

Jeg er sykemeldt nå og er mer hjemme. MASSE kynnere. Har en og annen når jeg er på jobb, men når jeg er hjemme tidobler antallet seg. :roll:

Ta en prat med jordmor du. Det skader ikke! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykemeldt nå og er mer hjemme. MASSE kynnere. Har en og annen når jeg er på jobb, men når jeg er hjemme tidobler antallet seg. :roll:

Ta en prat med jordmor du. Det skader ikke! ;)

Oki så jeg er ikke alene om det da.....en venninne mente det kan forkorte livmorshalsen, vet du eller noen om det er farlig??

ja skader ikke å prate med jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kynnere kan gå over til å bli rier, og dermed forkorte livmorhals, og starte tidlig fødsel. (Og det vil man ikke.)

Jeg fikk streng beskjed av jordmor om å ta det med ro når jeg fikk kynnere sist, fordi jeg hadde det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kynnere kan gå over til å bli rier, og dermed forkorte livmorhals, og starte tidlig fødsel. (Og det vil man ikke.)

Jeg fikk streng beskjed av jordmor om å ta det med ro når jeg fikk kynnere sist, fordi jeg hadde det mye.

oi det vil jeg absolut IKKE! Men kan jeg gå turer da og sånt, eller skal man være helt i ro :klø: Uff kjenner jeg blir nesten litt urolig av det....spesielt når jeg hadde vondt i magen hele natta også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst KUN gjøre det som ikke føles ubehagelig.

Om du får vonde kynnere av å gå tur, så bør du ikke gjøre det. (Evt. finne ut hvor kort tur du må gå for at det ikke gjør vondt.)

Selv kan jeg gå tur, men da i snegletempo. (Ha med 3-åring som går selv...)

Blir ikke mye trim på meg i svangerskapet, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst KUN gjøre det som ikke føles ubehagelig.

Om du får vonde kynnere av å gå tur, så bør du ikke gjøre det. (Evt. finne ut hvor kort tur du må gå for at det ikke gjør vondt.)

Selv kan jeg gå tur, men da i snegletempo. (Ha med 3-åring som går selv...)

Blir ikke mye trim på meg i svangerskapet, liksom...

Ok godt å vite...jeg tror jeg ringer føden mandag for å se om dem synes jeg skal komme inn eller ikke for en sjekk :sjenert:

Ellers har jeg bara holdt meg i ro i dag og hatt noen kynnere som er vonde.....så tror ikke jeg kan gå noen turer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet vel hva det er når man får kynnere, men kan dere kanskje forklare hvordan det kjennes ut :sjenert: ? Tror ikke jeg har opplevd det selv ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet vel hva det er når man får kynnere, men kan dere kanskje forklare hvordan det kjennes ut :sjenert: ? Tror ikke jeg har opplevd det selv ennå...

Den letteste måten å vite om det man har er kynnere på, er å kjenne på magen. Er den hard, altså at hele livmor-muskelen spenner seg, så er det kynnere.

Kynnere er helt normalt, det er livmoren som trener seg opp til fødselen.

Det som ikke er normalt, er å ha MYE, SMERTEFULLE kynnere. Det kan være skummelt fordi det lett kan gå over i rier, og at fødselen setter igang for tidlig.

For de aller fleste kommer slike smertefulle kynnere fordi man gjør mer en man bør. Altså mer enn kroppen egentlig orker. (Veldig individuelt.)

Får du vondt i magen, kjenn om den er hard. Er den det, forsøk å legge deg ned og slapp av.

Går det over da, er alt fint. Men vær altså forsiktig hvis det skjer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God beskrivelse det Susan sto helit sier......akkkurat sånn har jeg hatt det....og det er IKKE bra, så nå fikk jeg råd fra føden å ta meg paracet 1-3 ganger om dagen om jeg har smerter.....og ligge i ro....jeg får ikke gå meg en tur engang :sjenert: Men jeg skal ta dette seriøst nå for jeg vil IKKE føde så tidlig....tror ikke babyen overlever engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de vil jo ikke stoppe en fødsel som skjer før uke 23 heller... så ta det helt med ro og slapp av hjemme :hug: Vil ikke ha noen tidlig fødsel her nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god beskrivelse, Susan, som gjorde at jeg ble enda mer sikker på at jeg ikke har hatt kynnere så langt. Men nå vet jeg nok hva det er når de kommer ! :)

Er nok best å holde seg unna aktiviteter som fremprovoserer disse kynnerne, det er altfor tidlig for denne termingruppa å begynne på fødsler !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig! Jeg hadde masse kynnere sist, men det var først når dem begynte å bli vonde at jeg fikk beskjed om å ta det med ro, og ble sykmeldt til slutt på grunn av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg hadde masse kynnere sist, men det var først når dem begynte å bli vonde at jeg fikk beskjed om å ta det med ro, og ble sykmeldt til slutt på grunn av det :)

Ja legen min ringte meg i dag for å høre hvordan det går med meg siden siste uke(da fikk jeg 2 ukers sykemelding) og hun var ikke glad å høre at jeg hadde fått så mange sammentrekninger......STRENG beskjed å holde meg rolig, ingen lang gåtur eller sykkeltur.......

Plus fant hun noe protein i urinen min så jeg må nå levere en ny urinprøve.....håper virkelig at det er tilfeldig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja legen min ringte meg i dag for å høre hvordan det går med meg siden siste uke(da fikk jeg 2 ukers sykemelding) og hun var ikke glad å høre at jeg hadde fått så mange sammentrekninger......STRENG beskjed å holde meg rolig, ingen lang gåtur eller sykkeltur.......

Plus fant hun noe protein i urinen min så jeg må nå levere en ny urinprøve.....håper virkelig at det er tilfeldig :sjenert:

La oss bare håpe at det ikke er begynnende svangerskapsforgiftning da.. For det er litt i tidligste laget. Jeg fikk det sist, måtte settes i gang 38+2, og det er jo helt passelig. Men litt for tidlig om du skulle få det nå... Bra du får skikkelig oppfølging. :jepp: Å ta det med ro er visst den beste medisinen mot forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare håpe at det ikke er begynnende svangerskapsforgiftning da.. For det er litt i tidligste laget. Jeg fikk det sist, måtte settes i gang 38+2, og det er jo helt passelig. Men litt for tidlig om du skulle få det nå... Bra du får skikkelig oppfølging. :jepp: Å ta det med ro er visst den beste medisinen mot forgiftning.

Ja jeg hååååååååper ikke det, er det uvanlig å få det så tidlig.....vet egentlig lite om svangerskapsforgiftning.....skal i morra med ny urinprøve....håper dem finner INGETING!

oi blir man satt i gang om man får svangerskapsforgiftning.....da mener jeg altså når babyen kan overleve(som den kan ikke nå) ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...