Gå til innhold

Skravletråd for 2010 mammaene :)


Gaupa

Anbefalte innlegg

Du kan jo sammenligne hva 10% over gjennomsnittsvekta er ved fødsel.

Snittvekt nå ligger rundt 3500 g, og 10% over det vil være 3850g. Det hørtes jo veldig greit ut det! :)

(men det er nok en grunn til at de ikke ville estimere fødselsvekt, det er nok vanskelig å vite hvordan utviklingen til barnet er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovne bein, varme, og vondt i bekkenet.....hvordan blir denne sommeren altså! :dåne:

Tviler på jeg er alene om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå begynner det å nærme seg... Begynner å bli slitsomt å trave rundt med kula på magen nå :gjeiper: hovne bein har jeg også + diverse heteslag. Jeg har heldigvis ikke vært så plaga med bekkenet :) Men nå blir det ikke mer jobb iår ser det ut som, så nå har jeg gått inn i baby-kommer-snart-modus! Å det er ganske deilig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er estimert til 12% over snitt. To undersøkelser sier det samme. ;) Jaja, lov å lage en egen teori om at jeg får et par uker før termin?? :ler:

To uker før er planene iallefall. 38 uker på dagen. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovne fingrar og innimellom hovne føter her også. Eg skulle absolutt hatt fleire støttestrømper enn to par. Og gifteringen måtte leggast vekk for nokre veker sidan.

Eg synst det er like rart kvar gong eg veg meg på treningsstudioet. Vekta når nye høgder kvar gong. Sjølv om eg veit eg berre har godt av det og at det er slik det skal vera, følest det litt feil når vekta berre aukar og aukar. :ler:

Elles må eg berre skryta av vanngym. Det gjer utrulig godt for eit lettare kranglete bekken. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovne fingrar og innimellom hovne føter her også. Eg skulle absolutt hatt fleire støttestrømper enn to par. Og gifteringen måtte leggast vekk for nokre veker sidan.

Eg synst det er like rart kvar gong eg veg meg på treningsstudioet. Vekta når nye høgder kvar gong. Sjølv om eg veit eg berre har godt av det og at det er slik det skal vera, følest det litt feil når vekta berre aukar og aukar. :ler:

Elles må eg berre skryta av vanngym. Det gjer utrulig godt for eit lettare kranglete bekken. :tommelsmil:

Ja foreløpig kan jeg ha ringene på dagen, men må ta dem av på kvelden og natta...

om du var normalvektig er det helt normalt å legge på seg, og ihvertfall sånn på slutten! Husk vannet veier også en del....jeg hovnet opp i et par dager i beina når det ble varmt og plutselig var det 3 kilo ekstra.....på vekta.....men nu var dem borte igjen.....

Enig, vanngym er fantastisk.....jeg var en gang i uken, men nå skal opp til 2 ganger for nå krangler det også foran ved symfysen :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei siste åra har eg vore normalvektig/slank (og i oppveksten var eg strengt tatt for tynn, men fekk berre ikkje til å legga på meg :sjenert:), med ein BMI på ca. 21 før eg blei gravid. Kanskje det er derfor det er så rart når kiloane berre fyk på. :vetikke: Eg er ikkje redd for å legga mykje på meg. Egentlig håpar eg at eg legg på meg minst det normale. Likevel, når det ser ut som at det nærmar seg ein kilo i veka, synst eg kanskje det er litt i overkant. Særlig sidan eg er så matglad for tida... :sjenert:

Av og til skulle eg nesten ønska eg var sjukmeldt/hadde fri frå jobb, så eg kunne dra på alle vanngymtimane som er på treningsstudioet. :fnise: Det er så mange av timane som er på dagtid. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på slutten kommer de fleste kiloene tror jeg......jeg har vært heldig siden jeg var overvektig fra før....er på +1,7kg nå...fra startvekt. Men jeg har jo ikke god matlyst og kaster fort opp plutselig.

Ja her er jeg jo 100% sykemelddt, så å komme seg til vanngym er bare pluss.....en tur i butikken er liksom det jeg orker på en dag :dåne:

heldig du som får jobbet ihvertfall enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så lyst på vanngym! :sukk: Har ikke slikt tilbud her...

Jeg har klippekort så jeg kan svømme litt da. Og heldigvis ingen bekkenproblemer. ;)

Og vil jeg i varmebassenget (som er reservert barn og fysio) så tar jeg babymelona ut av bhg en dag så vi kan bade. :ler: Når hun en dag skulle bli 100% frisk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er veldig glad for at eg fremdeles er i jobb. Eg hadde sikkert blitt tullete om eg berre skulle gå heime heile dagane. Eg har nok vore (og er) veldig heldig - har ikkje vore sjukmeldt ein dag i dette svangerskapet, ikkje eingong eigenmelding. :nigo: Og bekkensmertene mine er faktisk verst dei dagane eg har fri. I løpet av arbeidsveka har det så langt berre komme seg, faktisk. :ler:

Men så har eg kontorjobb, og dei er klare for å legga til rette for meg når eg måtte trenga det. :tommelsmil:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart dem ikke har tilbud på bassengtrening Anamelona!! :klø:

Det beste jeg gjør er å gjøre øvelsene, så får jeg sånn pute greier rundt nakken, og to lange flyte greier jeg plasserer under kne og armer...da blir jeg helt vektløs.....finnes ikke noe bedre en det!

Ja hadde jeg hatt kontorjobb som kunne tilrettelegge så hadde jeg nok vært mer på jobb, men som frisør og plagene jeg har hatt går det bare ikke....jeg besvimer fort av luktene i salongen nå :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg taklar knapt frisørsalongar med tilhøyrande lukter til vanlig, så eg hadde ikkje takla det som gravid. :spy: Og ikkje hadde eg klart å ha ein jobb der eg måtte stå, gå, løfta eller reisa meg mykje. Men ein god kontorstol er ikkje ille for bekkenet. :tommelsmil:

På vanngymmen bruker me magebelte og blant anna "går" rundt i vatnet. Det er heilt utrulig kor godt det gjer på bekkenet. Eg har blitt positivt overraska. :jepp: (Men øvelsar som spriking/saksing med beina kjenner eg at eg må halda meg unna. *auauau*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo lagt opp eget program personlig til mine behov da, fysioterapauten sa at øvelser der man vrir mye på beina er ikke bra for bekkenet....så det jeg kan er f.eks. holde i kanten og så hoppe med beina samlet fra side til side, eller hoppe og svinge hoftene fra side til side....det myke opp masse! gåing i bassenget er utrolig godt også....

Men det absolut beste.....*prøver å forklare* er å holde i stang på begge sider(da må bassenget ha dette da), så løfter jeg beina opp til magen og så strekker beina frem og ryggen bak samtidig som jeg holder i stålstengene da. så tar jeg og samler beina tilbake mot magen, så strekker jeg beina bak meg og overkroppen frem......HELT FANTASTISK ØVELSE!!!

p.s. Da skjønner du Dreia at jeg ikke klarer å stå i arbeid :sjenert:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er såpass tilrettelagt i min jobb at jeg ble "sykemeldt" før jeg ble syk. Dvs svangerskapspenger pga at de ikke kunne tilrettelegge mer enn så og så mye. Så jeg jobber 3 timer daglig, mandag-torsdag. Passelig for å komme seg ut og være litt sosial, og ikke altfor belastende for kropp og sjel.

Skal sies at min jobb er veldig mye opp og ned, krabbe, gå, løfte og bære... Noe lignende personlig assistent. ;) Prøvde ikke sv.sk.penger sist, og det ble veldig mye styr både på jobb og for min egen del med sykemeldiger etc, så det er lettere for begge parter å forholde seg til slik ting er nå. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JObben min ville rett og slett ikke tilrettelegge for meg....når jeg ble sykemeldt 50% så ble jeg satt på tyngste tiden på dagen å jobbe....jobbet 3 timer og var helt utslitt før jeg hadde kommet på jobb siden jeg skulle jobbe 5-8.....frisøryrket er jo et krevende yrke til og begynne med....og når jeg besvimer over lukter og klarer ikke å stå statisk(pga bekkenet/symfysen) da er det desverre ikke mye jobben kan gjøre til slutt.....men de skjønte ikke hva tilrettelegging var heller da :dåne: men nå er jeg såpass dårlig at jeg ikke kan bare gå på svangerskapspenger...så sykemeldingspenger er det rette for meg da.......

men må si det er ikke alltid det beste for sosiale biten....føler meg mye alene, blir glemt av venner(blir ikke bedt noen sted) for alle tror jeg ikke vil eller orker siden jeg er gravid......og noen ganger har dem rett, men en kopp kafe kan jeg jo få til altså!

Så svømmetrening er det som får meg ut nå....og gott er det å ha en katt om dagen, hun koser seg skikkelig med den voksende magen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig at du føler deg alene ja. Der er jeg glad jeg trives i eget selskap. :) Men litt vindusshoppingturer med kafé-besøk blir det jo iblant. Inviter noen med deg på kafé? Gjerne noen som også er gravide/har barn. :jepp: De er best selskap i slike tilfeller. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forståelig at du føler deg alene ja. Der er jeg glad jeg trives i eget selskap. :) Men litt vindusshoppingturer med kafé-besøk blir det jo iblant. Inviter noen med deg på kafé? Gjerne noen som også er gravide/har barn. :jepp: De er best selskap i slike tilfeller. :fnise:

Ja heldigvis trives jeg i eget selskap til tider :fnise:

Jo jeg trenger nok nye venner, og har allerede besøkt Devilina her om dagen, veldig koselig å faktisk bli kjent med folk som er enten gravide eller har barn, for vi blir nok de første i kretsen som får barn......og virker som ingen er interresert :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som interesserer mindre enn snakk om bekkenløsning og bæsjebleier når man ikke har barn selv ja. ;) Noen har kanskje også lyst på barn selv, uten at vi vet om det, og føler at det blir litt feil. Jeg hadde en periode der jeg hadde lyst på, mannen ikke var helt klar, og barnslig som jeg var så styrte jeg unna gravide. :roll:

Men ting blir litt bedre når ungen er ute uansett. Du kan melde dere på barseltreff, babysvømming, babysang etc og komme i kontakt med nye som har jevnaldrende som din lille. Så kan dere prate om babyens vekst, melkespreng og gulpemengde til morgendagen gryr. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda såklart er det jo kanskje ikke så morsomt.....men nå har jeg prøvd å ikke snakke om graviditet eller sånne ting når jeg har møtt venner.....men fortsatt blir det ingen kontakt....virker som at man skal bure seg inne sålenge man har mage.

Men ja har såklart planer å være på barseltreff, trilletreff, babysvømming og lignende......trenger nok å rydde oppi vennekretsen tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eit lite tips til dei som ikkje har skaffa seg bilstol ennå: Barnas Hus har bilstoldagar for tida med fleire gode tilbud. I tillegg har Torshov Bilrekvisita fleire bilstolar på tilbud (tilbudsavis), blant anna Maxi-Cosi CabrioFix med base til 2.399 (200 kroner billigare enn på Barnas Hus ;) ). Me la merke til tilbudet hos Torshov ca. 5 minutt etter å ha kjøpt Maxi-Cosi på Barnas Hus, men heldigvis har dei prisgaranti, så me fekk mellomlegget igjen. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...